/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Stikkontrol på 34hk cykler?
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 21-09-02 11:30

Hejsa...
Jeg kiggede rundt på nettet og fandt siden www.dynomet.dk . De har udviklet
en "mini rulle" ja og det er ikke en spiselig rulle. Men der står den er
fremstillet til politiet , med henblik på 45 scootere, og små , altså 34hk
MC'ere. Men så tænkte jeg lige, om det ikke er reg. attesten der gælder for
om den har 34hk? Fx en tunet RS125, den kan vel godt komme over 34hk. Hvad
har de tænkt sig at stille op hvis man holder sig inden for de 20% ?

Eller er det bare tåge-snak der er blevet nedfældet på hjemmesiden?

/Thomas
GSXR250



 
 
Ivar (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-09-02 15:05


Thomas Buus Andersen skrev:

> Fx en tunet RS125, den kan vel godt komme over 34hk.

Må man det ?
Jeg kender intet til reglerne (fik mc-kørekort før reglerne
blev indført), men det er ikke normalt i dansk lov, at
man sætter en grænse for derefter at give lov til at
overskride den.
Tidligere måtte en bil eller motorcykel tunes med 20%,
uden at myndighederne skulle indblandes. I dag må
man tune en bil så meget man vil, blot man ikke laver
konstruktive ændringer (påsætter turbo etc.)

Ivar



Martin Sørensen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-09-02 15:24

> Tidligere måtte en bil eller motorcykel tunes med 20%,
> uden at myndighederne skulle indblandes. I dag må
> man tune en bil så meget man vil, blot man ikke laver
> konstruktive ændringer (påsætter turbo etc.)

Alle former for tuning er vel konstruktive ændringer?

Man må tune motoren så tosset man vil, sålænge det kan monteres på den
typegodkendte motorblok.
Man må derfor gerne sætte turbo på, plane og porte topstykket osv, uden at
myndighederne kan sige så meget til det.

Der er dog også nogle forureningskrav der skal være opfyldt, når bilen tages
ind til syn.

signing off.. Martin Sørensen



Ivar (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-09-02 16:16


Martin Sørensen skrev:

> Man må derfor gerne sætte turbo på, plane og porte topstykket osv, uden at
> myndighederne kan sige så meget til det.

Nu er der jo mange der blander sig i hvad man gør i dette land.
Et er syn, et andet er Told&Skat. Der er grænser for hvor meget
man må ændre (turbo ser dog ud til at være ok) før end man
skal betale ny afgift.
Se:
http://www.erhverv.toldskat.dk/display.asp?mode=2&o_id=17468&ov_id=17468
Reglerne gælder både for biler og motorcykler.



Ivar



Michael Kristensen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 21-09-02 17:16

>Men så tænkte jeg lige, om det ikke er reg. attesten der gælder for
> om den har 34hk?

Nej. Jeg har prøvet at blive stoppet på en "stor" gs500. Jeg påstod at den
var lille (hvilket ikke var sandt) og fik lov til at køre videre. Senere
ringede MC-betjenten og sagde, at hvis han skulle have givet med 3000 kr.
bøden skulle han havde fulgt mig direkte til synshal for at måle effekten på
motorcyklen.



Christian Knudsen (22-09-2002)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 22-09-02 20:48


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ami60v$q6g$1@sunsite.dk...
> >Men så tænkte jeg lige, om det ikke er reg. attesten der gælder for
> > om den har 34hk?
>
> Nej. Jeg har prøvet at blive stoppet på en "stor" gs500. Jeg påstod at den
> var lille (hvilket ikke var sandt) og fik lov til at køre videre. Senere
> ringede MC-betjenten og sagde, at hvis han skulle have givet med 3000 kr.
> bøden skulle han havde fulgt mig direkte til synshal for at måle effekten

> motorcyklen.
>
>
hmmm, nu tænker jeg lige lidt.... en mc ligger altid mindre effekt på
baghjulet end på krumtappen, som effekten på en gs'er er angivet i. Min har
også 34 hk (da den er droslet), så mon ikke den smider en 25-28 hk på
baghulet, hvilket jo er langt under 34. Hvor meget smider en udroslet gs'er
med 46 hk så???
Så en udskift af en xs400 engang (har vidst 44-45 hk på krumtappen). Den
smed lige under 34 (http://vanadium.prg.dtu.dk/~pmc/xs/xs34.jpg), så det
virker da latterligt, at de måler den på baghjulet, når den reelle effekt
kunne være meget mere....

mvmch
christian



Bjørn S (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 21-09-02 18:48


"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:HSXi9.24$_i7.715@news.get2net.dk...
> Hejsa...
> Jeg kiggede rundt på nettet og fandt siden www.dynomet.dk . De har
udviklet
> en "mini rulle" ja og det er ikke en spiselig rulle. Men der står den er
> fremstillet til politiet , med henblik på 45 scootere, og små , altså 34hk
> MC'ere. Men så tænkte jeg lige, om det ikke er reg. attesten der gælder
for
> om den har 34hk? Fx en tunet RS125, den kan vel godt komme over 34hk. Hvad
> har de tænkt sig at stille op hvis man holder sig inden for de 20% ?
>
> Eller er det bare tåge-snak der er blevet nedfældet på hjemmesiden?
>

Jeg vet ikke vedr. den 20 % grænse, men når man nu skal holde sig under den,
ja så er der vel en årsag til at grænsen er hvor den er på de 34 hk for det
lille kort. Tvivler på at du slipper godt fra det hvis den f.eks yder 20 %
over.
Hvordan det bliver praktisert her i Danmark aner jeg ikke, men i
påbud/forbudslandet Norge har "rullen" været tilgængelig i mange år, og der
er det sagkyndige som holder stik-kontroller rundt på vejene. En lille
stræs-koffert med det hele. Det har de kapacitet til, fordi udvalgte
autoriserte værksteder også kan foretage syn, så bliv ikke overrasket af at
se dem hvis du er på en ferietur der oppe.

/Bjørn



Ukendt (22-09-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-09-02 09:11

> > Jeg kiggede rundt på nettet og fandt siden www.dynomet.dk . De har
> udviklet
> > en "mini rulle" ja og det er ikke en spiselig rulle. Men der står den er
> > fremstillet til politiet , med henblik på 45 scootere, og små , altså
34hk
> > MC'ere. Men så tænkte jeg lige, om det ikke er reg. attesten der gælder
> for

Jeg kan berolige alle , med at der aldrig er solgt et rullefelt til
politi/told i danmark. Så stikprøvekontrol bliver uden effektmåling på
stedet. Det er ikke fordi jeg ikke ville sælge til politiet, så de kunne
snuppe øverter, men den slags er man vist ligeglad i danmark.

Det pågældende rullefelt du har set er fremstillet til Norge, og er iøvrigt
glimrende til at teste effekt på små cykler. Altså på værksteder hvor man
tuner disse . Mange værksteder har glæde af at have et rullefelt der ikke
fylder et helt rum.

Hvis politi / told køber et til stikprøvekontrol, skal jeg nok sige til.

Hilsen

Jesper Ankersen
Leman III
www.dynomet.dk



Poul B-H (22-09-2002)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 22-09-02 10:53

Ifølge aviserne i den forløbne uge, vil politiet anskaffe mini rullefelter
for at kunne teste 45 knallerter, da det endelig er gået op for
myndighederne at stigningen i "motorcykel uheld" skyldes 45 knallerter. I
artiklen skrev de at antallet af egentlige MC ulykkerne var faldet.

Poul B-H


"jesper ankersen" <jaATdynometDOTdk> wrote in message
news:3d8d7b06$0$62697$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Jeg kiggede rundt på nettet og fandt siden www.dynomet.dk . De har
> > udviklet
> > > en "mini rulle" ja og det er ikke en spiselig rulle. Men der står den
er
> > > fremstillet til politiet , med henblik på 45 scootere, og små , altså
> 34hk
> > > MC'ere. Men så tænkte jeg lige, om det ikke er reg. attesten der
gælder
> > for
>
> Jeg kan berolige alle , med at der aldrig er solgt et rullefelt til
> politi/told i danmark. Så stikprøvekontrol bliver uden effektmåling på
> stedet. Det er ikke fordi jeg ikke ville sælge til politiet, så de kunne
> snuppe øverter, men den slags er man vist ligeglad i danmark.
>
> Det pågældende rullefelt du har set er fremstillet til Norge, og er
iøvrigt
> glimrende til at teste effekt på små cykler. Altså på værksteder hvor man
> tuner disse . Mange værksteder har glæde af at have et rullefelt der
ikke
> fylder et helt rum.
>
> Hvis politi / told køber et til stikprøvekontrol, skal jeg nok sige til.
>
> Hilsen
>
> Jesper Ankersen
> Leman III
> www.dynomet.dk
>
>



RpR (22-09-2002)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 22-09-02 13:36

> Ifølge aviserne i den forløbne uge, vil politiet anskaffe mini rullefelter
> for at kunne teste 45 knallerter, da det endelig er gået op for
> myndighederne at stigningen i "motorcykel uheld" skyldes 45 knallerter. I
> artiklen skrev de at antallet af egentlige MC ulykkerne var faldet.

Ja uheldene skal nok falde når de ca. 80% der kører for stærkt drosles til
45km/t på steder hvor bilerne kører 80km/t (og meget tit derover, 100 -
110km/t er ikke usædvanligt her på øen)

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Christian Knudsen (22-09-2002)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 22-09-02 20:43



> Ifølge aviserne i den forløbne uge, vil politiet anskaffe mini rullefelter
> for at kunne teste 45 knallerter, da det endelig er gået op for
> myndighederne at stigningen i "motorcykel uheld" skyldes 45 knallerter. I
> artiklen skrev de at antallet af egentlige MC ulykkerne var faldet.
>
> Poul B-H


Det lyder dejligt, hvis de kunne få det gennemtrumfet. Så er der forhåbenlig
også mulighed for at de går op for forsikringsselskaberne, så vi kan få
nogle lavere præmier, i stedet for de stigninger der har været de seneste
par år..

mvmch
christian, der synes at han betaler MEGET for sin mc



SmaRTrxxv (22-09-2002)
Kommentar
Fra : SmaRTrxxv


Dato : 22-09-02 11:26


"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:HSXi9.24$_i7.715@news.get2net.dk...
> Hejsa...
> Jeg kiggede rundt på nettet og fandt siden www.dynomet.dk . De har
udviklet
> en "mini rulle" ja og det er ikke en spiselig rulle. Men der står den er
> fremstillet til politiet , med henblik på 45 scootere, og små , altså 34hk
> MC'ere. Men så tænkte jeg lige, om det ikke er reg. attesten der gælder
for
> om den har 34hk? Fx en tunet RS125, den kan vel godt komme over 34hk. Hvad
> har de tænkt sig at stille op hvis man holder sig inden for de 20% ?
>
Ja, det burde da være ganske klart - min verden ihvertfald.
34 hk er 34 hk uanset hvordan man så vender og drejer det. Og så må en "34
hk" mc bare ikke have mere end 34 hk, ellers ville det jo være en "34+ hk" !

Thore



Thomas Buus Andersen (22-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 22-09-02 14:34


"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:3d8d9ab1$0$39031$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, det burde da være ganske klart - min verden ihvertfald.
> 34 hk er 34 hk uanset hvordan man så vender og drejer det. Og så må en "34
> hk" mc bare ikke have mere end 34 hk, ellers ville det jo være en "34+ hk"
!

Kan jeg også godt se. Men hvis en cykel er en lille cykel , dvs 34hk eller
derunder, så er cyklen også antaget som lille selv om man øger med de 20%,
eller er jeg helt
galt på den?

> Thore
/Thomas



Bjørn S (22-09-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 22-09-02 14:50


"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:tFjj9.56$OV.1490@news.get2net.dk...
> Kan jeg også godt se. Men hvis en cykel er en lille cykel , dvs 34hk eller
> derunder, så er cyklen også antaget som lille selv om man øger med de 20%,
> eller er jeg helt
> galt på den?
>

Jamen........ 34 hk + 20 % er jo over 40 hk......
Så skal du ha det store kort, du må MAX køre 34 hk på det lille kort, som
jeg har forstået det. UNDER 34 hk er definitionen på en lille cykkel.

De 20 % har ikke noget med kørekortklasser at gøre, men hvor stor
effektøgning dit køretøj må ha iforhold til gældende regler fra T&S, SBI og
hvem der ellers måtte ha interesser deri.

/Bjørn



Ivar (22-09-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 22-09-02 15:49


Thomas Buus Andersen skrev:

> man øger med de 20%,

Hvor har du de 20% fra ?

Jeg er overbevist om at der er noget du blander
sammen.


Ivar



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste