Flotte instrumentalsoloer i rock eller jaz~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-09-02 07:30

Hej ng.

Hvem har bud på pladetitler med flotte instrumentalsoloer på?

F.eks.
John Coltranes sax-soloer
Frank Zappas guitar-soloer
Sugarcane Harris elviolin-soloer

Jeg vil selv lægge ud med rockhistoriens flotteste
*fagotsoloer* (!).
Der er nok ikke så mange fagotter i rockmusikken, men
Peter Bastian spiller et par af slagsen på Anders Koppels
"Aftenlandet & Regnbuefuglen" (lp, 1977).
Numrene hedder "Havnen" og "Generalerne".

Andre bud på flot instrumentalsolo?

Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Ole Thomsen

Dato : 21-09-02 08:52

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote

> Hvem har bud på pladetitler med flotte instrumentalsoloer på?
>
> Frank Zappas guitar-soloer

Nu tror jeg der er få mennesker der har fuldt overblik
over FZ's mildest talt enorme produktion, og jeg håber
ikke jeg træder nogen over tæerne ved at mene at den
er af svingende kvalitet.....

Men min klare favorit når det skal være "flot" er
Watermelon In Easter Hay fra Joe's Garage.

Ole Thomsen

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 21-09-02 10:06

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> Peter Bastian spiller et par af slagsen på Anders Koppels
> "Aftenlandet & Regnbuefuglen" (lp, 1977).
> Numrene hedder "Havnen" og "Generalerne".

Det er jo en gigantisk pose, du har åbnet dér; jeg tror jeg vil
inskrænke mit bidrag til "Soloen Der Rystede Verden"; Jimi Hendrix på
Woodstock: 'The Star-Spangled Banner'.

hvm

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-09-02 11:00

Henrik Veber Madsen wrote:

> Det er jo en gigantisk pose, du har åbnet dér; jeg tror jeg vil
> inskrænke mit bidrag til "Soloen Der Rystede Verden"; Jimi
Hendrix på
> Woodstock: 'The Star-Spangled Banner'.

Ja, den solo vil "brage højt" bag mine lukkede vinduer i
weekenden.
Efterfulgt af "Machine Gun" fra "Band of Gypsys" (1970).
Herluf Holdt, DK-3140

Rytmeboxe er en plage - Trommemaskiner er en hån mod homo sapiens

Fra : Thomas Elbo Jensen

Dato : 21-09-02 19:23

> Andre bud på flot instrumentalsolo?

Hvis guitarsoloer tæller, har jeg altid haft en forkærlighed for
Slash og Buckethead. Henholdsvis tidligere og nuværende
guitarist i Guns N' Roses.

Jeg syntes at specielt i de store episke numre, fra Use Your
Illusion, med Guns N' Roses fra 1992, leverer Slash nogen
af rockhistoriens bedste guitar-soloer (dette er selvfølgelig
bare min personlige mening).
Men i numre som "Estranged" og "November Rain" syntes jeg
virkelig at han er en af verdens historiens aller-aller-bedste
guitarister... Hvis ikke DEN bedste...

Den nye Guns N' Roses guitarist Buckethead leverer også
nogen ret kraftige soloer... Det er bare på en anden måde...
Hvor Slash altid har haft en evne til at levere en solo der bare
går rent ind, hos lytteren, har Buckethead mere en evne til
at spille soloer der kræver så meget teknisk kunnen, at man
som lytter sidder og måber over at man overhovedet kan
flytte sine fingre så hurtigt...

Men det er som sagt bare mine to personlige favoritter...
Derudover hører jeg gode ting om Van Halens guitar-soloer.
Nu har jeg aldrig rigtig checket bandet... Men det var da et
bud...

Mvh. Thomas Jensen

Fra : AJC

Dato : 21-09-02 22:27

"Thomas Elbo Jensen" <Thomas.Elbo@Privat.dk> wrote in message

> Jeg syntes at specielt i de store episke numre, fra Use Your
> Illusion, med Guns N' Roses fra 1992, leverer Slash nogen
> af rockhistoriens bedste guitar-soloer (dette er selvfølgelig
> bare min personlige mening).

Du er ikke alene om at mene det om Slash!

> Men i numre som "Estranged" og "November Rain" syntes jeg
> virkelig at han er en af verdens historiens aller-aller-bedste
> guitarister... Hvis ikke DEN bedste...

OH YES!!!

Mvh
AJC.

Fra : Terminal Preppie

Dato : 22-09-02 04:07

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Hej ng.
>
> Hvem har bud på pladetitler med flotte instrumentalsoloer på?
>

> Personligt anbefales:
Clarence Clemmons' saxofon-solo på Bruce Springsteen's sang Jungleland
fra pladen
Born To Run.
Eller også Linda Deluce's violin-solo
på Tom Waits' Russian Dance.
Der er måske ikke nogen egentlig sammenhæng,
mellem de to sange men så flyvsk er min musiksmag.:)

Mvh Terminal Preppie

Fra : Robert Piil

Dato : 22-09-02 09:33

On Sat, 21 Sep 2002 08:30:07 +0200, "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> wrote:

>Hvem har bud på pladetitler med flotte instrumentalsoloer på?

Charlie Parker - Donna Lee
Jaco Pastorius' bassspil på Joni Mitchell-pladen Mingus.
Marcus Millers bassolo på Rio Funk (Lee Ritenauer)

>John Coltranes sax-soloer

Ja, Giant Steps, specielt

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 22-09-02 10:05

Robert Piil skrev:

> Charlie Parker - Donna Lee
> Jaco Pastorius' bassspil på Joni Mitchell-pladen Mingus.
> Marcus Millers bassolo på Rio Funk (Lee Ritenauer)

> Ja, Giant Steps, specielt

Oh yes, og 'My Favorite Things'.
Og Charlie Christians 'Rose Room' og 'Solo Flight';
Jimmy Pages 'Achilles Last Stand';
Pat Methenys 'The Epic';
Jess Stacys 'Sing, Sing, Sing' (Carnegie Hall 1938);
Blind Willie Johnsons 'Dark Was The Night, Cold Was The Ground'(1928);
Elliot Ingbers (m.Capt.Beefheart) 'Alice In Blunderland'

hvm
--
"...I am no Guitar Hero; I want to be a guitar's hero!"
--- Steve Hillage – 'New Age Synthesis (Unzipping The Zype)'

Dan Armstrong discreet 9-way Strat rewiring:
http://inet.uni2.dk/~i33745/rewire.htm

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-09-02 14:39

Henrik Veber Madsen wrote:
> [...]
[...]
> Oh yes, og 'My Favorite Things'.
[...]
'Ja, Giant Steps' (1959, Atlantic)
'My Favorite Things' (1963, Impulse)
der er flere "fede" soloer. Samt ikke at forglemme:
"Crescent" (1964, Impulse), hvor der bl.a. er en trommesolo m.
Elvin Jones på "The Drum Thing", plus klaver- og bassoloerne på
"Lonnie's Lament" m. McCoy Tyner og Jimmy Garrison.
Impulse-årene fra 1961 og til J.C.s død - det var nok der jeg
"rigtig opdagede J.C.s kvartet".
Tak for påmindelsen.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Michael Petersen

Dato : 22-09-02 19:26

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> Peter Bastian spiller et par af slagsen på Anders Koppels
> "Aftenlandet & Regnbuefuglen" (lp, 1977).
> Numrene hedder "Havnen" og "Generalerne".

Steve Lukather guitarspil i "song for Jeff"

Michael

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-09-02 13:28

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> Peter Bastian spiller et par af slagsen på Anders Koppels
> "Aftenlandet & Regnbuefuglen" (lp, 1977).
> Numrene hedder "Havnen" og "Generalerne".

Herbie Hancocks Clavinet-solo på Secrets LP'en (sidste skæring side 2)
Joe Zawinuls Korg M1 (ja, den kan bruges til noget!) på Trilok Gurtu's
"Crazy Saints"
Jan Hammer's sindssygt funky Rhodes solo (med ringmodulator i "Red
Baron" på Billy Cobhams "Spectrum" (Tommy Bolin's guitarsolo i samme
nummer er heller ikke dårlig
Alle soloerne på "Soul Sacrifice" med Santana fra Woodstock (det er lige
før jeg synes bedre om Orgel- og trommesoloerne end om det Santana
spiller. Efter sigende skulle trommeslageren kun være 17 år gammel!).
George Dukes synthesizersolo på "Virgin Land" fra Airto Moreiras LP af
samme navn. Guitarsoloen er også kanon, men jeg kan ikke huske hvem der
spiller. Sikkert Eric Gale eller en eller anden fed studiemusiker fra
den tid. Tommy Bolin f.eks?
Alle Jimi Hendrix' soloer på Band of Gypsys livepladen - især Power of
Soul og Machinegun

Og mange mange flere....

-Sune

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 27-09-02 13:39

Sune Mika Salminen wrote:

Snip

Et par rettelser:

George Dukes synthesizersolo på "Hot Sand" fra Airto Moreiras LP "Virgin
Land". Guitarsoloerne på "Hot Sand" og på titelnummeret er også kanon.
Guitaristerne hedder David Amaro og Gabriel DeLorme. Pladen er fra 1974
og er indbegrebet af 70'er fusion! En overfed plade.

-Sune

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-09-02 15:16

Sune Mika Salminen wrote:

> [...]
> også kanon. Guitaristerne hedder David Amaro og Gabriel DeLorme.
> Pladen er fra 1974 og er indbegrebet af 70'er fusion! En overfed

Tak for dit og alle andres seriøse bidrag til denne "tråd".
Var en overgang bange for at tråden bare druknede i mængden og løb ud
i sandet. Når den en gang ikke mere modtager flere bidrag, kan vi/man
måske lave en pladeliste med alle bidragene.
En god liste at have med ved besøg i pladebutikken eller på
musikbiblioteket.
Herluf Holdt, DK-3140