Blyhagl: Hvad er jeres mening?
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 21-09-02 07:46

Det kunne være sjovt at høre mine medjægere synes om emnet. Min egen mening
giver jeg til kende senere i tråden. Burde blyhaglene have været forbudt?
Virker jernhagl ordentligt på skudafstande over 25 meter?

--
Med venlig hilsen / Kind Regards
Kim Frederiksen

Fra : Frans Jensen

Dato : 21-09-02 08:59

On Sat, 21 Sep 2002 08:46:12 +0200, "Kim Frederiksen"
<kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

>Det kunne være sjovt at høre mine medjægere synes om emnet. Min egen mening
>giver jeg til kende senere i tråden.

nåhh, du vil lige fiske lidt først

> Burde blyhaglene have været forbudt?

så vidt jeg har erfaret var de undersøgelser der lå til grund for
forbudet rent hysteri, og meget mangelfulde

>Virker jernhagl ordentligt på skudafstande over 25 meter?

nej anslagsenergien er ikke god nok,
det er min erfaring at der er færre stykker vildt(fugle) der
"dør i knaldet" når der bruges jernhagl,

og så er der det mørke kapitel med anskydninger,
et stykke vildt så har fået et par strejfhagl af bly kan i mange
tilfælde sagtens leve videre, hvorimod anskydninger med jernhagl
fører til betændelser og blodforgiftninger, og dyret dør langsomt
og i pine

--
Windows 9x - 32 bit extensions and a graphical shell
for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally

Fra : Erik Munck

Dato : 22-09-02 13:43

Stop dog den formålsløse diskussion.
Muncken

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 22-09-02 16:55

Erik Munck wrote:
> Stop dog den formålsløse diskussion.
> Muncken

Formålsløs kan man godt kalde den, i hvert fald i forhold til om blyhaglene
kommer tilbage på markedet. Jeg har mødt en del jægere der hævder at jern
virker lige så godt som bly ... det mener jeg ikke, og jeg ville da godt
høre om jeg var den eneste.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Frans Jensen

Dato : 22-09-02 20:13

On Sun, 22 Sep 2002 14:42:30 +0200, "Erik Munck"
<erik.munck@get2net.dk> wrote:

>Stop dog den formålsløse diskussion.
>Muncken

det er ikke noget du skal bestemme,

hvis du har lidt tid til overs var det måske en god ide' at læse
lidt her:

Fra : Per Herholdt

Dato : 22-09-02 20:55

Frans Jensen skrev i
news:3d8e167e$0$66895$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk :

> det er ikke noget du skal bestemme,

Nææ, jeg tror nu heller ikke han prøver at optræde som betjent, men det ved
han selv bedst. Citatteknik eller ej, jeg er enig med ham.

--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : Frans Jensen

Dato : 22-09-02 21:31

On Sun, 22 Sep 2002 21:54:41 +0200, "Per Herholdt"
<per.herholdt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Nææ, jeg tror nu heller ikke han prøver at optræde som betjent, men det ved
>han selv bedst. Citatteknik eller ej, jeg er enig med ham.

i hvad

at vi skal stoppe erfaringsudvekslingen!

eller at debatten er formålsløs

jeg tror heller ikke vi får blyhaglene tilbage, men at det eneste
betalelige alternativ nemlig jern ikke skulle kunne debatteres
vil jeg gerne have en forklaring på

Fra : Per Herholdt

Dato : 22-09-02 22:04

Frans Jensen skrev i

> [...]
>
> jeg tror heller ikke vi får blyhaglene tilbage, men at det eneste
> betalelige alternativ nemlig jern ikke skulle kunne debatteres

Det er fint at have en debat om haglenes virkning, den bedste patron,
skudafstande og meget andet af den slags. Det der giver det et (efter min
mening) formlsløst strøg er at blyhaglene skal med i debatten, i hvert fald
når det ikke bare er som reference, men "skulle de ha været forbudt" osv.

--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 23-09-02 18:57

Jeg synes, at det var rigtig hyggeligt, dengang man både kunne købe mælk på
flasker og køre i sporvogn. Om der var nogle fordele ved disse ting fremfor
papkartoner og busser, skal jeg lade være usagt, og jeg er så "ny" som
jæger, at jeg ikke rigtig er kompetent til at udtale mig om blyhaglenes
sikkert udmærkede egenskaber, men må blot nøjes med at konstatere, at de, i
lighed med så meget andet, desværre er fortid, hvorfor der vel egentlig ikke
er grund til at bruge flere resourcer på dem, vel?

-Hvorfor skal der i øvrigt 8 countrysangere til at skifte en pære i en
lampe??
Jo; den første skifter pæren, mens de 7 andre synger om, hvor god, den gamle
var!

Undskyld, kunne altså ikke lade være! Knæk og bræk til alle jer andre
derude!
Venlig hilsen Henrik L. Sørensen.

Fra : Ole Nielsen

Dato : 26-09-02 13:22

Flaskemælk eller ej, så er det ikke uvæsentligt om politikerne har truffet en beslutning på et forkert grundlag.

Aktuelt har man flere steder besluttet, eller er ved at beslutte, at afskaffe affaldssortering, fordi de bla miljømæssige argumenter
ikke holder.

Det beviser at vores politikere trods alt kan omgøre deres beslutninger, og derfor er denne diskussion også relevant.

/Ole Nielsen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 26-09-02 21:47

Les siste nummer av den svenske Vapen tidningen.

Der er det en informativ artikkel som setter det tåpelige blyforbudet i
sitt rette lys....

Ettersom samme naturlover gjelder i begge land, så burde det åpne noen øyne.

En "miljøgift" KAN IKKE være et helt naturlig grunnstoff, et metall som
finnes spredt over hele planeten.....

ep

Ole Nielsen <batteries@ping.dk> skrev i news:amuubi$2bc0$1@news.cybercity.dk

Fra : an

Dato : 23-09-02 21:37

Jeg bruger kun blyhagl.
....men lad mig så skynde mig at sige at jeg befinder mig på Færøerne.
Her er blyhagl det eneste der bliver brugt, så jeg kender ikke til noget
andet, men jeg kan tænke mig at hagl af hårt materiale ville være et problem
når man skyder i fjeldene på Færøerne. Særlig når der er fælles harejagt, da
der ofte er tæt mellem skytterne, ville hårde hagl måske være et problem da
det ikke standser på samme måde som blyhagl gør når de rammer en sten.

Hvorfor der er forbud i DK og andre steder, og om der er en rimelig grund
til forbud, har jeg som så ikke taget stilling til, men jeg kunne tænke mig
at høre andres mening om mine antagelser vedr. blyhagl og sten.

Venlig hilsen fra Færøerne.

A-N

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 24-09-02 01:11

On Mon, 23 Sep 2002 21:37:23 +0100, "an" <mnb@subdimension.com> wrote:

<snip>
>Hvorfor der er forbud i DK og andre steder, og om der er en rimelig grund
>til forbud, har jeg som så ikke taget stilling til,

Det finnes ikke vitenskapelig grunnlag til å hevde at det er grunn for
et slikt forbud, med unntak av våtmarksområder.

>men jeg kunne tænke mig
>at høre andres mening om mine antagelser vedr. blyhagl og sten.

Lignende skepsis har blitt uttrykt her til lands (Norge) med tanke på
det kommende blyhaglforbudet, og jakt på bl.a rype i fjellterreng. I
mange områder går jegerne omtrent i kø den første uka i jakta, og
dersom alternativene til blyhagl gir rikosjetter i langt større grad
enn blyhagl gjør, kan denne jaktformen snart bli en hasardiøs
opplevelse.

Fra : John Reinau

Dato : 26-09-02 12:49

I kan jo bruge Bismut eller tungsten som også deformere ved anslag lige som
bly !!

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 27-09-02 16:02

John Reinau wrote:
> I kan jo bruge Bismut eller tungsten som også deformere ved anslag
> lige som bly !!

Ja, men det koster en formue!

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-09-02 22:28

Det har du jo ret i, men bly er jo nu engang blevet forbudt og holder du den
rette skudafstand slår stål også ihjel.

Mvh Martin Sørensen
www.danhunters.dk

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 29-09-02 10:15

Martin Sørensen wrote:
> Det har du jo ret i, men bly er jo nu engang blevet forbudt og holder
> du den rette skudafstand slår stål også ihjel.

Ja, korter man 10 meter af skudafstanden virker jern da også en gang i
mellem.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-09-02 14:33

Jeg har nu ikke problemer med stål !! du kan selvfølgelig ikke hente en and
på 45 meter hvis det er det du hentyder til med de 10 meter.

/Martin