LaTeX?
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 20-09-02 22:04

Jeg er flere gange stødt på programmet "LaTeX" og har undret mig over
hvad det er? Jeg kan næsten regne ud at det kommer fra Unix-verdenen og
er en eller anden form for text-editor, men i hvilke sammenhænge bruges
det, hvor er det velegnet og hvordan afvikles det på mac'en?

--
vh Jesper

remove BALLMER to reply

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-09-02 01:26

jmfinkBALLMER@mac.com (Jesper Møller-Fink) writes:

> [...]
> er en eller anden form for text-editor, men i hvilke sammenhænge bruges
> det, hvor er det velegnet og hvordan afvikles det på mac'en?

LaTeX er en variant af TeX, som er et sprog man beskriver
satsdokumenter med, meget i stil med at HTML er et sprog man beskriver
websider med.

På samme måde som HTML, kan man både bruge en rå teksteditor eller en
grafisk editor til at taste sin sats ind, og herefter kører man LaTeX
som omformer det til en binær fil som modsvarer den færdige side.
Moderne versioner kan generere PDF direkte.

Det er lavet af en matematiker fordi han var utilfreds med den måde
hans formler så ud på i hans bøger, og derfor er det særdeles udbredt
i universitetskredse hvor man ofte har behov for en MASSE formler.

Jeg skrev mit speciale på et par hundrede sider i LaTeX fordi jeg
kendte det i forvejen og jeg ikke tiltroede Word filer af den
størrelse.

En anden mulighed er også at lave powerpoint lignende præsentationer
ved hjælp af PDF-filer. Det fungerer rigtigt fint, og man kan klare
sig uden en Windowsmaskine med dyr MS software på.

På usenet sidder TeX-folkene i dk.edb.tekst.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 21-09-02 11:35

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> LaTeX er en variant af TeX, som er et sprog man beskriver
> satsdokumenter med, meget i stil med at HTML er et sprog man beskriver
> websider med.

Ok - mange tak for info.

Jeg fandt også frem til <http://www.rna.nl/tex.html> hvor der
tilsyneladende også er en del info at hente.

--
vh Jesper

remove BALLMER to reply

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 21-09-02 14:00

> [...]

> Jeg skrev mit speciale på et par hundrede sider i LaTeX fordi jeg
> kendte det i forvejen og jeg ikke tiltroede Word filer af den

Det er alt sammen meget godt, men er det ikke lidt irriterende at man
skal compile før man kan se hvad det er man har lavet? Jeg har nu
skrevet min første rapport i LaTeX, og jeg måtte save-compile mange
gange for at finde fejl i ligningerne. Man kan jo ikke lige gennemskue
en $\epsilon = \frac{-R_3\cdot \Delta R_5(n)}{k ( 2R_5(0) \cdot ( R_5(n)
+ R_3) + R3 \cdot \Delta R_5(n))}$
som den tilsvarende skrevet i hånden.

Findes der en previewer til Mac OS X? Den eneste jeg kunne finde på
sourceforge.net var en emacs-previwer som lyder meget fed men som kræver
version 3.1.21 eller noget af emacs. Hvad gør man så?

anr

"I'm starving! Mom, can we go Catholic, so we can get communion
wafers and booze?"
-Bart Simpson

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-09-02 15:21

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> Findes der en previewer til Mac OS X? Den eneste jeg kunne finde på
> sourceforge.net var en emacs-previwer som lyder meget fed men som kræver
> version 3.1.21 eller noget af emacs. Hvad gør man så?

Prøv at se om du kan finde en udgave af lyx der kan køre på Mac OS X.
Der findes indtil flere programmer der er afledte af lyx, så prøv at
kigge lidt omkring.

Bortset fra det, så er det skam måden (La)TeX fungerer på. Skriv
teksten og oversæt den til noget der kan printes. Få ting er mere
frustrerende end LaTeX kode tre timer inden det skal afleveres

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-09-02 19:49

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> teksten og oversæt den til noget der kan printes. Få ting er mere
> frustrerende end LaTeX kode tre timer inden det skal afleveres

Eksempler:

1) Printere der ikke vil printe.
2) Word der går ned.
3) Word der går ned og smadrer ens dokument i farten.

Fordelen ved LaTeX er at når man arbejder på en bærbar, kan man have
et CVS arkiv på instituttets maskiner, som backes op (og har fælles
hjemmekatalog på alle maskinerne).

CVS er en slags glorificeret ".bak" fil system, som tillader flere
mennesker at arbejde med samme filer samtidig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-09-02 23:45

> [...]

> Prøv at se om du kan finde en udgave af lyx der kan køre på Mac OS
> X. Der findes indtil flere programmer der er afledte af lyx, så

Hørt! LaTeX er heller ikke min kop the, når det foregår som nøgen
tekstfil i Emacs. Her foretrækker jeg LyX, som er en slags grafisk
overbygning til TeX-motoren; "the first WYSIWYM document processor",
som udviklerne selv beskriver den.

http://www.lyx.org/

Min begejstring for LyX skyldes måske, at mit behov ikke så meget
drejer sig om avancerede formler og kompromisløs fleksibilitet - som
det handler om, at jeg jeg gerne vil udnytte det flotte LaTex-look og
den dejligt stramme styring af dtore dokumentre.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 10:06

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> Hørt! LaTeX er heller ikke min kop the, når det foregår som nøgen
> tekstfil i Emacs.

Vatnisse. En mand som dig der praler af at læse news med Emacs uden
mus og andet gejl, kan da ikke stå af bare fordi det bliver lidt mere
avanceret end den danske stil.

Du skriver garanteret også dine artikler i Frontpage98 for at slippe
for at se HTML-koder.

> [...]
> det handler om, at jeg jeg gerne vil udnytte det flotte LaTex-look og
> den dejligt stramme styring af dtore dokumentre.

Og den indbyggede stavekontrol? Som der er i Emacs?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-09-02 21:52

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Vatnisse. En mand som dig der praler af at læse news med Emacs uden
> mus og andet gejl, kan da ikke stå af bare fordi det bliver lidt
> mere avanceret end den danske stil.

Måske min skepsis alene skyldes, at jeg aldrig har haft brug for at
skrive en hel rapport i LaTex, og at alt hvad der rimre på Emasc i den
grad er inkombatibelt med RUCs samfundsvidenskabelige uddannelser. En
af mine fæller (som læser fysik og matematik) har flere gange forsøgt
at overtale mig til at skrive breve og tilbud i LaTeX, men jeg
fastholdt AbiWord og MS-Word og en smule LyX. Jeg bed aldrig rigtig
på, men det kan være det sker, når jeg i det nye år atter fpr brug for
at tekstbehandle en RUC-rapport. Her er der gode chancer for at valget
falder på LyX, og hvis dt fåkker op re der ingen vej uden om at lære
LaTex. Vil egentlgigerne sætte mig ind i, hvda pakken fra AUC
kan. Hvornår har jeg forresten pralet af Emasc og fraværet af mus?

> Du skriver garanteret også dine artikler i Frontpage98 for at slippe
> for at se HTML-koder.

Nej, her foretrækker jeg som oftest "Notepad" til Windows. Men ellers
har du ret: Jeg ser helt at tekst og markup er adskilt (men det kan
man vel også med een eller anden Emasc-mode?)

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-02 03:43

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> writes:

> LaTex. Vil egentlgigerne sætte mig ind i, hvda pakken fra AUC
> kan.

Næh, da den kan rigtigt meget.

> Hvornår har jeg forresten pralet af Emasc og fraværet af mus?

Indirekte. ssh uden X-forwarding (suk) implicerer mangel på mus.

> Nej, her foretrækker jeg som oftest "Notepad" til Windows. Men ellers
> har du ret: Jeg ser helt at tekst og markup er adskilt (men det kan
> man vel også med een eller anden Emasc-mode?)

LaTeX's markup er strukturel, og forholdsvis overskuelig - endda
læselig for en erfaren gut (dog undtagen tabeller).
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 29-09-02 21:52

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Indirekte. ssh uden X-forwarding (suk) implicerer mangel på mus.

Hvorfor "suk"?

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-02 08:09

> Hvorfor "suk"?

Har du X-forwarding? Det har jeg ikke. Det træls.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-09-02 20:35

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Har du X-forwarding? Det har jeg ikke. Det træls.

Ved ikke, men bruger det ej heller. Bruger kun pine og emacs via
alverdens skumle maskiner med Putty. Har snart installeret Putty på
samtlige maskiner i La Paz.

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-02 22:59

Janus Sandsgaard <janus@mac.com> writes:

> Ved ikke, men bruger det ej heller. Bruger kun pine og emacs via
> alverdens skumle maskiner med Putty. Har snart installeret Putty på
> samtlige maskiner i La Paz.

Fy. Ikke lægge grumme programmer der smadrer Registry ind på
maskinerne.

Var det ikke meningen at du skulle have din egen med så de andre kunne
blive misundelige?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-02 23:05

On Mon. d. 30 Sep. 2002 kl. 21:59 GMT, Thorbjørn wrote:

> Var det ikke meningen at du skulle have din egen med så de andre kunne
> blive misundelige?

hans strømforsyning er kaptutski, så jeg tivler på at powerbooken vil
vække megen misundelse.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-09-02 23:21

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> hans strømforsyning er kaptutski, så jeg tivler på at powerbooken
> vil vække megen misundelse.

Jo, i visse kredse. Jeg yoyo´en ved hjælp af 1) en Leatherman Wave, 2)
en loddekolbe til 18 bolivianos, og 3) tre vatpinde. Den har virket
loige siden. Har taget billeder af sceancen, og overjer at lægge en
illustreret "howto" på mine web.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-09-02 23:18

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Var det ikke meningen at du skulle have din egen med så de andre
> kunne blive misundelige?

Efter episoden med Palmen har jeg været lidt forsigtig med at slæbe
mit legetøj med i byen. Dog har jeg fundet en rar cafe med et ledigt
ethernetstik og koldt øl, hvor jeg lejlighedsvis hænger ud. Billeder
og artikel er på vej.

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-09-02 15:23

anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:

> Det er alt sammen meget godt, men er det ikke lidt irriterende at man
> skal compile før man kan se hvad det er man har lavet? Jeg har nu

Det er en vanesag. Jeg bruger emacs med AUC-TeX som giver et eminent
interface til den arbejdsgang, og som smider dig direkte hvor fejlen
er. Det er rart. Andre folk er glade for KLyX som jeg aldrig har
brugt.

Fordelen for mig var at jeg var så vant til TeX at jeg kunne
koncentrere mig om hvad jeg _skrev_, og så kunne jeg rette layoutet
til bagefter hvis det ikke var som ønsket. Det er tit rart.

> [...]
> sourceforge.net var en emacs-previwer som lyder meget fed men som kræver
> version 3.1.21 eller noget af emacs. Hvad gør man så?

Enten xdvi under XDarwin eller brug pdflatex og så åbn den
resulterende PDF fil.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-09-02 23:49

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Andre folk er glade for KLyX som jeg aldrig har brugt.

Vogt dig. KLyX er KDE-folkenes variant af LyX, som vist å et tidspunkt
var mere avanceret. Udviklingen af KLyX er i dag gået i stå, så det er
bedst at gå efter LyX, som også kører på OSX:

http://www.la.utexas.edu/~tnishino/osx_lyx/

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-02 20:40

On Sat. d. 21 Sep. 2002 kl. 12:59 GMT, Andreas wrote:

> Findes der en previewer til Mac OS X? Den eneste jeg kunne finde på
> sourceforge.net var en emacs-previwer som lyder meget fed men som kræver
> version 3.1.21 eller noget af emacs. Hvad gør man så?

textshop

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-02 22:16

korrektion texshop <http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/texshop.html>

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 23-09-02 05:14

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mimer.null.dk> wrote:

> korrektion texshop <http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/texshop.html>

Ser lækkert ud - så mangler jeg bare den der berømte TiBook til at køre
det på

Tak for det...

anr

"Can't we have one meeting that doesn't end with us
digging up a corpse?"
-Mayor "Diamond" Joe Quimby