Forældelse af udlæg.
Fra : Peter Hansson

Dato : 20-09-02 14:01

Hej!

Hvornår forældes et udlæg i f.eks. i et boligindskud!! Evt. en henvisning
til §§ m.v.

Forældes det overhovedet?? Jeg mener at kunne huske noget med en etårig
frist, hvorefter udlægget skal fornyes for ikke at miste retsvirkning.

Jeg har snaget rundt i rpl. men fandt ikke lige noget.

PH

Fra : Peter G C

Dato : 20-09-02 14:15

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Forældes det overhovedet?? Jeg mener at kunne huske noget med en etårig
> frist, hvorefter udlægget skal fornyes for ikke at miste retsvirkning.

Forældes efter 1 år, jf. RPL § 526, stk. 4.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 20-09-02 14:47

On Fri, 20 Sep 2002 15:14:36 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Forældes efter 1 år, jf. RPL § 526, stk. 4.

Dog kun hvis det udlagte kan realiseres på tvangsauktion. Det kan
f.eks.udlæg i lejedepositum/indskud ikke, hvorfor udlægget ikke
forældes.

Dette følger af ordlyden af stk. 4, :

"Udlæg i løsøre bortset fra registrerede skibe og luftfartøjer
bortfalder et år efter foretagelsen, medmindre udlægshaveren forinden
har forlangt tvangsauktion afholdt eller har været hindret heri ved
anke, kære eller tredjemands ret."

Boligindskud kan ikke forlanges på tvangsauktion, hvorfor
udlægshaveren er "hindret heri".

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Hansson

Dato : 20-09-02 18:13

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message

> Boligindskud kan ikke forlanges på tvangsauktion, hvorfor
> udlægshaveren er "hindret heri".

Tak for svaret! Efter nærlæsning er jeg enig. Det er jo egentlig indlysende
(nu) idet den etårige forældelse netop er et tvangsincitement for udlæghaver
til at få foretaget skridt i retning af tvangsauktion.

PH