XHTML og Flash
Fra : Steffen V Petersen

Dato : 19-09-02 23:40

Hej Gruppe

Jeg sidder og leger lidt med nofet Flash, og vil så gerne sætte det ind
på min side. Dertil bruger jeg bare den kode Flash spytter ud (naiv som
jeg er), men det er ikke gyldig XHTML 1.0 Strict.

Nogen der har noget kode, der sætter et flashobjekt ind, som validerer
og virker i både IE, Opera, Mozilla od NN?

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-09-02 10:12

Steffen V Petersen wrote:

> Jeg sidder og leger lidt med nofet Flash, og vil så gerne sætte det ind
> på min side. Dertil bruger jeg bare den kode Flash spytter ud (naiv som
> jeg er), men det er ikke gyldig XHTML 1.0 Strict.

Skriv fejlmeddelelsen fra validatoren, så kan vi se, hvad problemet er.

> Nogen der har noget kode, der sætter et flashobjekt ind, som validerer
> og virker i både IE, Opera, Mozilla od NN?

Skriv din oprindelige kode, så kan vi rette den.

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 22-09-02 09:11

> Skriv fejlmeddelelsen fra validatoren, så kan vi se, hvad problemet
er.

Når man indsætter et flash-objekt bruger man <object></object> med nogle
parametre defineret som <param>. Dette validerer helt fint...

Men for at få det til at virke i Mozilla, NN6 og 7 og Opera, skal man
lave det sammen med en <embed>:

<embed name="data" src="menu.swf" quality="high"
type="application/x-shockwave-flash"
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_P
rod_Version=ShockwaveFlash" />

Problemet med den er, at <embed> slet ikke findes i XHTML, og den
brokker sig derfor over, at paramentrene name, src, quality og type ikke
eksisterer, for til sidst at sige:

Error: element "embed" not defined in this HTML version

Så jeg er lidt på herrens mark.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-09-02 23:32

"Steffen V Petersen" <svp@swipe.remove.dk> wrote in news:amelu8$org$1
@sunsite.dk:

> Nogen der har noget kode, der s‘tter et flashobjekt ind, som validerer
> og virker i b†de IE, Opera, Mozilla od NN?

Nej - jeg kan i hvert fald ikke finde på noget.

Det her validerer (XHTML 1.0 transitional) og virker i IE:

<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.c
ab#version=5,0,30,0" width="100%" height="100%">
<param name="movie" value="flash.swf" />
<param name="quality" value="high" />
<param name="BGCOLOR" value="#EEEEEE" />
<param name="salign" value="tl" />
<param name="menu" value="0" />
</object>

men det virker først i Opera (og andre?) når man tilføjer følgende:

<embed src="flash.swf" quality="high"
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1
_Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash"
width="100%" height="100%" bgcolor="#EEEEEE" salign="tl" menu="0"></embed>

.... og så må man jo vælge (eller kende et godt tricks).

Mvh.
/Thomas

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-09-02 23:35

Thomas Lindgaard wrote in
<Xns929155B0D43Cthomasitsnedkerendk@193.88.15.201>:
> men det virker først i Opera (og andre?) når man tilføjer følgende:
[...]
> ... og så må man jo vælge (eller kende et godt tricks).

Jeg ville vælge et lille trick.
Jeg ville (på serversiden - da jeg har muligheden) tjekke om klienten er
Opera, og i så fald tage den ekstra kode med. Så er alle vist glade. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 22-09-02 09:01

> Jeg ville (på serversiden - da jeg har muligheden) tjekke om klienten
er
> Opera, og i så fald tage den ekstra kode med. Så er alle vist glade.
:)

Nu arbejder jeg i PHP, så det ville egentlig ikke være det helt store
problem at ligge det ind, men det er for mig utilfredsstillende, at det
ikke er muligt at sætte et flash-objekt ind med gyldig XHTML...

Jeg sidder lige nu og eksperimenterer med at lave noget kode der
validerer uden serverside browserchecks, men det ser ikke ud som om det
vil lykkes...

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 22-09-02 09:26

> Nogen der har noget kode, der sætter et flashobjekt ind, som validerer
> og virker i både IE, Opera, Mozilla od NN?

Jeg gav op. Det er ikke muligt at lave noget kode der kan indsætte
objekter i Opera, NN og Mozilla med XHTML, når <embed> ikke er defineret
deri.

Jeg har dog løst det. Og jeg ved godt jeg snyder så vandet det driver af
mig...

Mit PHP script chacker om det er W3C's validator, og indsætter ikke
<embed> hvis det er, ellers bliver det indsat.

Jeg vil dog stadig gerne høre, hvis der skulle være nogen, der har noget
kode.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-09-02 11:59

On Sun, 22 Sep 2002 10:26:00 +0200, "Steffen V Petersen"
<news01@swipe.remove.dk> wrote:

> [...]
>
>Mit PHP script chacker om det er W3C's validator, og indsætter ikke
><embed> hvis det er, ellers bliver det indsat.

Hvem er det så lige du snyder andre end dig selv? [1]

Hvorfor ikke bare erkende, at der nogle gange er en konflikt mellem
W3C standarder og så den konkrete browserunderstøttelse. Og at i dette
tilfælde vil du vil lave noget, som åbenbart godt kan lade sig gøre i
praksis i en del af de gængse browsere, men ikke overholder
standarden. Formentlig løser problemet sig selv, når vi komme et par
browser-generationer længere frem.

Der er nogle enkelte andre problemer, hvor der ikke findes en løsning,
som både virker i praksis og som overholder W3C - og sådan er det
bare. Ingen grund til at gøre et stort nummer ud af det. Du har trods
alt forsøgt at gøre det så optimalt som muligt - hvad mere kan man
forlange?

[1] Medmindre du sætter en W3C-ikon på siden, for så nærmer det sig
bedrageri :)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 22-09-02 12:08

> Hvem er det så lige du snyder andre end dig selv? [1]
[snip]
> [1] Medmindre du sætter en W3C-ikon på siden, for så nærmer det sig
> bedrageri :)

Jeg har et W3C ikon på siden, så i den forstand bedrager jeg folk...
ikke at jeg er stolt af det.

Desuden har det vist før været diskuteret, da man fandt ud af, at
www.html.dk brugte samme metode (serverside browsercheck)

> [...]
> praksis i en del af de gængse browsere, men ikke overholder
> standarden. Formentlig løser problemet sig selv, når vi komme et par

Det tror jeg nu ikke... Der er jo lige kommet en Netscape 7, og at embed
ikke er i XHTML et kendt faktum. Men alligevel undetsøtter NN/ ikke
object, men kun embed. Hvorfor jeg ikke vil erkende det?

Fordi jeg er stædig! :)

> [...]
> bare. Ingen grund til at gøre et stort nummer ud af det. Du har trods
> alt forsøgt at gøre det så optimalt som muligt - hvad mere kan man

Browsere der tager W3C's rkkomanderinger seriøst!

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-09-02 12:20

On Sun, 22 Sep 2002 13:07:48 +0200, "Steffen V Petersen"
<news01@swipe.remove.dk> wrote:

>Jeg har et W3C ikon på siden, så i den forstand bedrager jeg folk...
>ikke at jeg er stolt af det.

Så fjern det ...

>Desuden har det vist før været diskuteret, da man fandt ud af, at
>www.html.dk brugte samme metode (serverside browsercheck)

Og da blev der også rynket en del på næsen ad det, så vidt jeg husker.

>Hvorfor jeg ikke vil erkende det?
>
>Fordi jeg er stædig! :)

Dum-stædig vil nogen nok sige. Det er godt nok at være stædig, hvis
det fører til en løsning, men her har du jo netop måttet opgive at
finde en løsning, der opfylder dine optimale krav, og derfor må du
lære at leve med den næst-bedste løsning.

>Browsere der tager W3C's rkkomanderinger seriøst!

Enig - problemet med at anbringe et "OK-logo" på siden er, at du
browserne faktisk tager alvorligt.

Hvis du derimod havde lavet et (link med en) bemærkning, som påpegede
problemet med visse browsere, så var der trods alt større fokus på
problemet - i stedet for nu, hvor du dækker over Netscape's mangler :)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 22-09-02 15:38

> Så fjern det ...
[snip]
> Hvis du derimod havde lavet et (link med en) bemærkning, som påpegede
> problemet med visse browsere, så var der trods alt større fokus på
> problemet - i stedet for nu, hvor du dækker over Netscape's mangler :)

Det er meget muligt at jeg vil vælge at gøre lige netop det, dog vil jeg
lige klage til browserproducenterne først :)

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-09-02 15:57

On Sun, 22 Sep 2002 16:37:31 +0200, "Steffen V Petersen"
<news01@swipe.remove.dk> wrote:

>Det er meget muligt at jeg vil vælge at gøre lige netop det, dog vil jeg
>lige klage til browserproducenterne først :)

God idé :)

--
Jørn Andersen,
Brønshøj