Cylinder- ift. rotorklippere ?
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-09-02 07:43

Jeg har i "al min tid" brugt cylinderklipper (Ginge), men har nu
investeret i en rotorklipper (Ginge). Det klippemæssige resultat er
jeg imidlertid ikke så glad for, hvorfor det kunne skyldes "andre
forhold". Er rotorklippere virkeligt så ringe ?
(klipper ikke græsset ordentligt og tæt - trods laveste position)
---

Mvh Mogens
GM R6 24V

Fra : Soren Pedersen

Dato : 20-09-02 08:41

Cylinderklipperen er en plæneKLIPPER - Rotorklipperen er ikke en
klipper....Det er en græsSLÅ maskine, der "slår" græsset over. Du vil aldrig
få lige så flot resultat med en rotorklipper, som du er vant til med din
cylinderklipper.
Til gengæld er rotorklipperen mere robust overfor fremmedlegmer i plænen, og
det er vi nogen der er glade for

Mvh
/Søren

Fra : Anders Sørensen

Dato : 20-09-02 12:37

Er kniven skarp ?? ellers skal den slibes, dette skal gøres jævnligt. Hvis
den har hakker mv. bør den måske skiftes.

Endelig må der ikke være meget gammel græs i "boksen" omkring kniven.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-09-02 12:52

On Fri, 20 Sep 2002 13:37:19 +0200, "Anders Sørensen"
<anders.sorensen@it.dk> wrote:

>Er kniven skarp ?? ellers skal den slibes, dette skal gøres jævnligt. Hvis
>den har hakker mv. bør den måske skiftes.

Maskinen er splinterny - kniven er ikke fra ny speciel skarp, men man
starter vel ikke med at få den slebet ?

>Endelig må der ikke være meget gammel græs i "boksen" omkring kniven.

OK - vil jeg holde øje med.
---

Mvh Mogens
GM R6 24V

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-09-02 13:04

On Fri, 20 Sep 2002 11:51:47 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen ) wrote:

>Maskinen er splinterny - kniven er ikke fra ny speciel skarp

Der skulle ha' stået: ..kniven er fra ny ikke speciel skarp..
---

Mvh Mogens
GM R6 24V

Fra : Henning Lund

Dato : 20-09-02 20:23

Mogens Knudsen skrev:

> Der skulle ha' stået: ..kniven er fra ny ikke speciel skarp..

Jeg har mange gange slebet kniven hele vejen ind til midten, ( som på
bioklippere) det giver et meget pænere klipperesultat end med den
normale ca 10 cm slibning.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 20-09-02 21:20

On Fri, 20 Sep 2002 21:23:29 +0200, "Henning Lund"
<nospam@lund.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har mange gange slebet kniven hele vejen ind til midten, ( som på
>bioklippere) det giver et meget pænere klipperesultat end med den
>normale ca 10 cm slibning.

Du tænker på kniven - fra kant og ind mod midten ?
Den er ganske rigtigt kun 10 cm.
En overvejelse værd ved 1. slibning.....
---

Mvh Mogens
GM R6 24V DOHC

Fra : Henning Lund

Dato : 20-09-02 21:32

Mogens Knudsen skrev:

> Du tænker på kniven - fra kant og ind mod midten ?
> Den er ganske rigtigt kun 10 cm.
> En overvejelse værd ved 1. slibning.....

Ja så der er æg hele vejen ind til midten af kniven.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-09-02 09:47

Henning Lund <nospam@lund.tdcadsl.dk> skrev i en

> Ja så der er æg hele vejen ind til midten af kniven.

Det er kun det alleryderste der har betydning for klipningen, af to logiske
årsager: det er det første der møder græsset og det er det eneste sted
hastigheden er stor nok til at slå strået over.

Af ovennævnte grund er det også nødvendigt at man kører med absolut fuld gas
og at motoren går som den skal. Et par gode råd til apparatet kan være at
man helst skal slå græs i tørvejr, så fyldes bunden og udkastet ikke op, og
det afklippede ligger ikke i klumper og striber. Man må heller ikke skubbe
for hurtigt, selvom motoren kan trække det. Græsset skal heller ikke være
alt for højt, selvom rotorklipperens force ellers er, at den kan tygge sig
gennem et ordentligt lag. Et andet problem er at maskinen af
betjeningsmæssige årsager (let at skubbe) ofte er lavet for let, så den ikke
kan klemme hjulene ned til bunden af græsset. Resultat: man opbygger en pude
af højere og højere græs, der pludseligt giver op og begynder at rådne i
bunden. Her kan det være et fif at lægge jernvægt på, det har jeg haft held
med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Lund

Dato : 21-09-02 10:13

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det er kun det alleryderste der har betydning for klipningen, af to
> logiske årsager: det er det første der møder græsset og det er det
> eneste sted hastigheden er stor nok til at slå strået over.

Aha, knivproducenterne har ellers udviklet knive som er slebet hele
vejen over, og test har vist sig at de klipper betydelig pænere, på et
kursus jeg var på som forhandler i 1999 så jeg forskellen på
klipperesultatet med de to typer knive.
Bruges forøvrigt også i bioklippere.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-09-02 22:32

> [...]
> vejen over, og test har vist sig at de klipper betydelig pænere, på et
> kursus jeg var på som forhandler i 1999 så jeg forskellen på

Det med bioklip går ud på at der ikke må ligge noget tilbage, og at der ikke
skal samles noget op i en beholder. Jeg er så ejer af en bioklipper til 1000
kr., for jeg har heller ikke noget liggende, og min kniv er kun slebet
yderst. Det er da muligt at en kniv der er slebet over det hele vil bevirke
bedre til do. Men det ændrer ikke klipningen som sådan. Og da de fleste
knive har et 'vrid' foruden, er det på den type helt udelukket at en udvidet
slibning vil påvirke selve klipningen, da der allerede er klippet i et
lavere niveau af det yderste af kniven.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Lund

Dato : 21-09-02 23:09

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det med bioklip går ud på at der ikke må ligge noget tilbage, og at
> der ikke skal samles noget op i en beholder.

Det er jeg ganske klar over.

Det er da muligt at en kniv der er
> slebet over det hele vil bevirke bedre til do. Men det ændrer ikke
> klipningen som sådan.

Måske du skulle fortælle de fabrikker som har udviklet kniven med det
lange æg det.

Og da de fleste knive har et 'vrid' foruden, er
> det på den type helt udelukket at en udvidet slibning vil påvirke
> selve klipningen, da der allerede er klippet i et lavere niveau af
> det yderste af kniven.

Vridet er til luft, selve kniven er plan hele vejen hvad enten kniven er
flad, eller med luftvinge.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-09-02 00:21

> Vridet er til luft, selve kniven er plan hele vejen hvad enten kniven er
> flad, eller med luftvinge.
>

> --
> Mvh
> Henning Lund

Der har du nok ret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : ....

Dato : 21-09-02 11:32

Som Søren også har svaret, så er en rotorklipper en "slåmaskine".
Der er ikke noget modhold som på en cylinderklipper, så uanset hvor mange
penge og slipninger du ofrer, så vil resultatet aldrig blive lige så godt,
som du kan få det med en cylinderklipper.
Rotorklipperen har dog et par fordele. Først og fremmest er den ikke så
følsom over for fremmedlegmer, men det har mest noget at gøre med, at den er
væsentlig nemmere at slibe, fremfor en cylinderklipper.
Rotorklipperen kan også klippe "højt græs", hvad cylinderklipperen ikke er
ret god til. Der er en tommelfingerregel for cylinderklippere, den siger at
man ikke kan klippe længere græs en afstanden mellem lamellerne på
cylinderen. Hvad der egentlig er logisk nok, da græsset ellers vil blive
lagt ned af lamellen i stedet for at blive transporteret ind over kniven.
Cylinderklipperen's fordel er netop at den klipper græsset, og derfor får
man en langt pænere plæne. Man har ligeledes mulighed for at klippe græsset
meget tæt, helt ned til omkring 3 mm, hvad man gør på greens. Hvis man vil
ned i de helt små græshøjder, skal græsset dog klippes meget tit, op til 2 -
3 gange om dagen.
Så hvis man vil have en "gulvtæppe" plæne, er det et must, at man benytter
en god cylinderklipper.
Vil man have en almindelig plæne, uden at gå nærmer op i "den fine kvalitet
af klipningen", så er det nok en rotorklipper man skal have fat i.

Mvh
thomas

Mogens Knudsen <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d8ac245.3630420@sunsite.auc.dk...

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 21-09-02 12:37

On Sat, 21 Sep 2002 12:31:43 +0200, "...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk>
wrote:

>Som Søren også har svaret, så er en rotorklipper en "slåmaskine".

Jeg vil prøve at tynge maskinen ned med lidt tungt
---

Mvh Mogens
GM R6 24V DOHC