koldpresset lindolie til nyt bord
Fra : Per H

Dato : 20-09-02 05:06

jeg har lavet et masivt fyrtræsbord, men er i tvivl om bahandlingen.

Det må helst ikke gulne alt formeget, og lak vil jeg ikke give det.

hvad med K.p. lindolie
eller sæbespåner?

hvad bliver forskel på farven?

Jeg havde tænkt mig at sætte en lille prod, i gang med masive
træbordsplader, i god kvalitet, når jeg ellers får tid. Men jeg kan
jo sikkert ikke hamle op med de store firmaer, er spytter dem ud i
store maskiner.

Mvh.
PH-BYG/Per Hansen

www.ph-byg.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-09-02 07:16

Per H wrote:
> jeg har lavet et masivt fyrtræsbord, men er i tvivl om bahandlingen.
>
> Det må helst ikke gulne alt formeget, og lak vil jeg ikke give det.

> [...]

Linolien selv er gullig, så på den nye plade vil linolie give den
guleste farve.

Men du kan ikke forhindre fyr i at gulne med tiden. Vi bruger en næsten
kogende opløsning af sæbespåner i vand til vores fyrretræsborde og
reoler. Det beskytter udmærket, og det er nemt at vaske snavs af, men
der er både slid og gulnen at se f. eks. på vores 18 år gamle runde
spisebord.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bo Velschow

Dato : 20-09-02 16:38

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har lavet et masivt fyrtræsbord, men er i tvivl om bahandlingen.
>
> Det må helst ikke gulne alt formeget, og lak vil jeg ikke give det.
>
> hvad med K.p. lindolie
> eller sæbespåner?

Hej Per

Jeg ville aldrig give hverken borde eller gulve (koldpresset) lindolie;
lindolie hærder så vidt jeg ved ekstremt langsomt op (dvs. overfladen bliver
ikke hård og modstandsdygtig overfor slag mv.). Jeg ville anvende lak, olie
eller sæbe/lud. Lak findes med UV-filter, så træet ikke gulner for meget, og
sæbe/lud giver vist træet en hvid tone, som er nem at bevare. Lindolie hører
efter min mening til på udendørs træværk.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 20-09-02 18:25

"Bo Velschow" <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

En tyk sæbespån-opløsning er det helt rigtige til et ubehandlet
fyrretræsbord. Linolie bliver nok for fedtet, selvom træet har vældig godt
af linolie.

PS. Linolie kommer fra hørplanten (ligesom senge-linned i gamle dage),
derfor staves det uden "d", da det ikke har noget med lindetræ at gøre. Hør
hedder Linum på latin.

mvh.
Knud Flensted