DVD - Speciel Edition or Not!
Fra : Lars Skov

Dato : 19-09-02 18:08

Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?

Selvfølgelig skal det være en film man kan li´ - men

Køber I dem der har meget ekstra matriale om film? En S.E. 2 disc version.
Eller er I ligeglad med om det er en S.E.? I ser det alligevel aldrig. Og
hører aldrig instruktørens kommentar spor.

Eller køber I de nyeste film som ikke er kommet op i biograferne herhjemme?
For at være den første der har dem.

Eller er det lyden og billede kvaliteten der har 1. priotet?

Jeg syntes det kunne være lidt sjov og vide hvad alle DVD elskerne går
efter?

Jeg selv køber stort set altid S.E version. Mest mulig om filmen er at
foretrække.
Da jeg endnu ikke har et surround anlæg, så er lyden ikke noget jeg går så
meget op i.
Selv om Woody Allen ikke vil have noget ekstra om hans film, så ville jeg,
hvis jeg havde råd, gerne have alle hans film på DVD.

Det ville sgu være billigere at samle på frimærker...

#LarsS

Fra : HKJ

Dato : 19-09-02 18:28

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> wrote in message

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?
>
> Selvfølgelig skal det være en film man kan li´ - men

Det jeg gerne vil have på en DVD er:
Widescreen format
5.1 lydspor
Extras.
Selvfølgelig forventer jeg at den tekniske kvalitet er iorden, hvilket den
også er på næsten alle mine film.

Jeg køber sjældent flere udgaver af samme film, hvis jeg har fået købt en
almindelig udgave skal det være en meget speciel film for at jeg vil købe SE
udgaven (jeg har 3-4 film hvor jeg har købt den to gange (videofilm ikke
talt med)).

Det er lidt forskelligt hvor hurtigt jeg køber film, nogle bliver bestil med
det samme jeg kan få dem (i R1), andre venter jeg på at de kommer på udsalg,
eller på en SE udgave eller i nogle tilfælde på en R2 udgave.

Fra : Kong Kent

Dato : 19-09-02 18:42

> Jeg syntes det kunne være lidt sjov og vide hvad alle DVD elskerne går
> efter?

Jeg køber *altid* den mest Special Edition udgave der er på markedet. Jeg
vil have så meget som muligt med, og er helt vild med commentary-tracks. Da
jeg lejede Oceans Eleven nåede jeg endda at se filmen med dets 5.1 lydspor,
og dagen efter fik jeg hørt Pitt/Damon/Garcia tracket inden jeg skulle
aflevere filmen igen.

Er helt tosset med de commentary-tracks, og specielt hvis det er instruktør
og hovedperson der sammen sidder og fortæller. Det bedste jeg har må så
afgjort være Francis Ford Coppolas commentary-tracks til Godfather 1 - 3.

Af behind-the-scenes featurettes er jeg ikke helt så begejstret. Det er ofte
selvros så det basker, men det hænder engang imellem at der er nogle rigtig
lange dokumentarer der er værd at se. Igen kan jeg kun på det varmeste
fremhæve Godfather.

Men musikvideoer, make-up effects osv. er jeg totalt ligeglad med :)
Og dvd-rom siger mig heller intet overhovedet. Den slags ligegyldige
web-tjenester har intet at bibringe filmen med *GG*

Mit første kriterie er dog at filmen *skal* være i anamorfisk widescreen
samt 5.1 digital surround.

--
Kent.
http://formel1.jubii.dk - F1 på dansk!

Fra : Brian Nielsen

Dato : 19-09-02 20:34

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> skrev i en meddelelse

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?

1. Fed film
2. Original/intended billedkomposition, om det så er widescreen eller
fullscreen
3. Fornuftigt lydspor, helst et fornuftigt 5.1 format, er originalsporet et
"mindre" format, er det også fint

Det var de vigtigste kriterier.
I de tilfælde hvor det er muligt at vælge mellem standard og S.E afhænger
valget af følgende:
1. Filmen afføder en interesse for baggrundsviden
2. Special features er mere end blot rygklapperi, og skal give godt indblik
i skabelsesprocessen og/eller filmen budskab

Det er efterhånden de færreste film hvor jeg gider se ekstramaterialet.
Derfor vil jeg f.eks vælge den danske udgave af Black Hawk Down, hvor
special features er ofret til fordel for et DTS lydspor.

/Brian

Fra : KNL DtP

Dato : 19-09-02 20:37

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> skrev i en meddelelse

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?

Jeg bruger en del tid på www.dvd-basen.dk for at finde den helt rigtigt udgave af
filmen, hvis den har fået lov at komme med på DVD-film-jeg-bare-skal-eje-listen.

Spekulerer ikke så meget om det er R1 eller R2, da de danske undertekster sjældent
får hele samtalen / pointen med, og foretrækker ofte engelske undertekster til at
støtter mig opad.

Billed- og lydkvalitet er klart første prioritet - skuffelsen er stor hvis det bare
viser sig at være en VHS lagt på en DVD. Fullscreen (pan&scan eller open matte)
undgår jeg bevist, og satser altid på af finde en udgave hvor der er anamorphic
billede - og helst i det originale (widescreen) format.

P.t. har jeg ikke nogen surround-revicer, men tænker dog fremad og jagter derfor
titler med DTS 6.1 ES og deslige. Ang. kommentatorspor, så har jeg nu aldrig hørt en
hel film igennem, men er enkelte passager har jeg dog lyttet til. Kan faktisk være
meget lærerigt!

En anden ting, som måske er lidt speciel, så går jeg også efter udgivelserne, hvor de
har gjort meget ud af cover, indpakning og menuer. Efter kig på hylden kan jeg nævne:
T2 UE, Fight Club, Se7en Platinium, Usual Suspect SE, Memento ect.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-09-02 22:12

> [...]
> Eller er I ligeglad med om det er en S.E.? I ser det alligevel aldrig. Og
> hører aldrig instruktørens kommentar spor.

Jeg køber helst en S.E. version og betaler gerne 50-100kroner ekstra alene
for dette. 95% af alt ekstra materiale bliver kigget igennem.. Kommentarspor
springer jeg dog altid over.

> Eller køber I de nyeste film som ikke er kommet op i biograferne
herhjemme?
> For at være den første der har dem.

Ikke mig, det har jeg ikke pengene til.
Jeg køber film hvis jeg har set dem før og de er rigtig gode. Eller hvis det
er en film som ser meget spændene ud og jeg ikke kan komme til at se den på
anden måde.

> Eller er det lyden og billede kvaliteten der har 1. priotet?

Jeg må sige hverken lyd eller billede gør mig det store. Jeg har endnu ikke
valgt en film pga. en af tingene (jov det skulle lige være hvis man kan
vælge mellem 4:3 og 16:9 eller hvad formaterne hedder :)...
Jeg synes dog generelt at kvaliteten altid er udemærket.. Men igen, jeg har
kun ~10-15 film og det er jo ikke det heeeeeelt store grundlag at bedømme på
:)

--
Mvh Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Martin Møller

Dato : 20-09-02 11:30

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> skrev i en meddelelse news:0yni9.6265$Qk5.353834@news010.worldonline.dk...

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?

Hovedsagligt er det jo selve filmen man går efter.

Deruder, for mit vedkommende, er det:

WS
DTS el. 5.1 DD da jeg har surround anlæg.
Ekstra materiale hvis det er der, men hvis prisen er meget afgørende betyder det ikke noget for mig om der er ekstramateriale.

Jeg køber som regel mine film hos FE eller CD-WOW hvilket gør at jeg har dem før de får dvd premiere herhjemme.

Har enkelte gange købt en en film jeg havde i forvejen. Havde f.eks. købt Die Hard 1-3 standard editions herhjemme, men hvor så
cd-wow fik boxsættet på bud med ekstras og DTS lydspor. Det købte jeg og solgte de andre videre. Det samme med Boogie Nights.

Martin

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 20-09-02 12:10

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> skrev i en meddelelse

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?

[snip]

> Jeg syntes det kunne være lidt sjov og vide hvad alle DVD elskerne går
> efter?

En shiny papæske til et par hundrede kroner kan som regel få mig til at gå i
fælden
Jeg foretrækker special editions, men det vigtigste er alligevel billed- og
lydkvalitet. Billede skal være i rigtigt format (normalt widescreen) og
gerne anamorfisk (har ikke 16:9 tv endnu). Lyden skal være digital surround,
gerne DTS. Normalt vælger jeg DD og extras fremfor DTS uden extras. Jeg
holder af oplysende "making of"'s og kommentatorspor, men de til TV
producerede featurettes hvor skuespillere og instruktør skamroser hinanden
er ligegyldige.

> Selv om Woody Allen ikke vil have noget ekstra om hans film, så ville jeg,
> hvis jeg havde råd, gerne have alle hans film på DVD.

Jeg er meget glad for WA og hans film udgives normalt uden extras. Du kan få
en del af de gamle film billigt hos www.bensonsworld.co.uk - også med danske
tekster. Desværre er der flere af hans klassikere som endnu ikke er ude.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Rikke & Brian

Dato : 20-09-02 12:01

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> skrev i en meddelelse

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?
>
> Selvfølgelig skal det være en film man kan li´ - men

En film jeg kender, som jeg ved jeg kan tåle at se mere end en gang, eller
en film jeg ikke har set, men som jeg er 95% sikker på er noget for mig.

Billedkvalitet og lydspor er vigtig.

Er ligeglad med hvilken edition det er, ser stort set aldrig ekstra
materialet.
Det eneste der kan få mig til at købe en SE er hvis filmen er forlænget med
nogle vigtige scener - som jeg fik at vide at Leon (R1) er efter jeg havde
købt min Leon (R2), så nu er den solgt igen, og jeg skal have købt Directors
Cut

Ser indimellem nogle af de dokumentare der er på filmene om hvordan filmene
er lavet, det er mest hvis der er mange speciel effects med i en film, men
det er ikke noget jeg bevidst går efter. Selve filmen er det vigtigste.

Kan faktisk godt finde på at købe en billig udgave af en film, med 2.0
lydspor osv. Selv om der findes en 5.1 version. Det kommer an på hvilken
slags film det er. Det er ikke alle film hvor lydspor gør hverken fra eller
til.

Brian

Fra : Jakob Madsen

Dato : 20-09-02 14:59

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?
>
> Selvfølgelig skal det være en film man kan li´ - men

Det er helt klart filmen der har første prioritet, og jeg kunne aldrig finde
på at købe en film jeg ikke kan li', fordi den har fået en god behandling på
DVD.
Det vigtigste for mig er at billede og lyd er i orden. Ekstramateriale er
ikke noget jeg direkte går efter og det er sjældent at jeg gider bruge tid
på det.
Hvis den samme film er udgivet i flere udgaver går jeg som regel efter den
billigste eller den med bedst billede/lyd, det skal være en meget
god/interessant film før jeg gider bruge ekstra penge på ekstramaterialet.

> Eller køber I de nyeste film som ikke er kommet op i biograferne
herhjemme?
> For at være den første der har dem.

Det gør jeg meget sjældent. Jeg er som regel for nærig til at betale fuld
pris for en DVD, så jeg plejer at vente til de kommer på tilbud, men nogle
gange er der film jeg bare ikke kan vente på.

> Det ville sgu være billigere at samle på frimærker...

....men en hel del sjovere at samle på DVD'er

--
mvh:// Jakob Madsen
mail:// jakob@zoidberg.dk

Fra : Morten DH

Dato : 20-09-02 15:40

For film jeg har set er prioriteten som følger:

1 OAR - altså korrekt format (16:9 anamorphic er inkluderet i prioritet 3)
2 Film til video overførslen
3 Længste udgave - klippede/censorerede film fravælges
4 Filmen
5 Lyden
6 Ekstras/særlige samleudgaver, limited releases osv.

For film jeg ikke har set:

1 Filmen
2 OAR
3 Længste udgave - klippede/censorerede film fravælges
4 Film til video overførslen
5 Ekstras/særlige samleudgaver, limited releases osv.
6 Lyden

Rigtig udemærket spørgsmål iøvrigt - det er sjovt at se hvad andre
prioriterer...

Fra : Keld Landin-Petersen

Dato : 24-09-02 15:35

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> wrote in message news:<0yni9.6265$Qk5.353834@news010.worldonline.dk>...
> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?

Jeg er helt klart "Special Editionist"! Jeg har særdeles svært ved at
modstå store special editions med masser og masser af extra features.

Jeg køber primært film jeg allerede har set i biffen, kunne aldrig
drømme om at købe en film jeg ikke kan lide - bare pga. special
features, men chancer den indimellem og køber noget jeg ikke har set
men som virker interessant.

Hvis der findes flere udgaver, må og skal jeg have den største - også
selv om fruen i huset ikke altid er enig.

Når jeg køber en film, er lyd og billede egentlig ikke så vigtigt -
forstået på den måde at det i reglen altid er god kvalitet på DVD. Jeg
har enkelte gange været lidt skuffet over kvaliteten, men hvis det er
en film jeg holder af vil jeg stadig gerne have den stående i
samlingen.

Jeg holder meget af ekstas, især dokumentarprogrammer (ikke at
forveksle med selvforherligende tv-special reklameudsendelser). "The
Hamster Factor" på "12 Monkeys" er et glimrende eksempel. Herudover
kan jeg godt lide commentarytracks, omend jeg er dårlig til at få sat
mig ned og høre dem.

Musikvideoer og trailers er jeg ret ligeglad med, omend jeg føler at
de stadig hører til på en DVD.

Små spil a la Disney er jeg også ligeglad med, omend jeg altid liiiige
skal prøve dem

Lige nu ser jeg særdeles meget frem til den store reg1 5DVD udgave at
Fellowship Of The Rings. Det er i mine øjne det HELT ultimative.
Fremragende film, endnu længere version, DTS (ja, der ER DTS uanset al
den virak og tvivl der har været her i gruppen), og tonsvis af ekstras
som ser ud til at være ordentlig kvalitet og ikke selvforherligende
pladder (men man ved naturligvis aldrig).

Keld Landin-Petersen.

Fra : Peter Lind

Dato : 24-09-02 16:00

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> wrote in message

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?
>
> Selvfølgelig skal det være en film man kan li´ - men

Format:
Filmen skal helt klart være i det oprindelige format, og ikke en
video-pan/scan udgave.

Lyd:
Lyden er ikke det helt store for mig (mit lydanlæg sucks) men det er
alligevel rart at der er 5.1 lydspor, eller at lydsporet er blevet
frisket op til DVD'en, som f.eks på den ret fabelagtige Bjergkøbing Grand
Prix. DTS og den slags er jeg ligeglad med.

Tekster
Filmen må meget gerne have tekster på dansk eller engelsk. Teksterne SKAL
kunne slås fra. På nogle af de billigere film er det ikke muligt. Det holder
mig væk.

Extras:
Trailers, Behind the scenes og The making of, er næsten altid rendyrket
promotion, som man måske ovenikøbet har set på tv. Det kan jeg for så vidt
godt undvære.

Directors Commentary er næsten et must. Hvis en film findes både med og
uden, så vælger jeg den med. Selv film man ellers ikke ville se ret ofte,
kan blive en større oplevelse (hvis man altså er film-interesseret) med et
godt commentary track (jeg vil gerne fremhæve Pretty Woman - en film, jeg
ellers ikke gad eje).

Special effects er lidt interessante, men for det meste er det jo alligevel
bare en mand foran en computer der viser hvordan han knalder en masse
effekter på. Lidt for ofte lidt dårligt, og ikke lige det jeg går efter.

Storyboards og production notes tænder jeg meget på. Lidt for ofte er der
kun udsnit af storyboards, så man blive lidt snydt, men på enkelte
udgivelser er der virkelig meget med, som giver en et rigtigt godt indblik i
hvor meget arbejde der egentlig er lagt i filmen, og hvilket niveau af
professionalisme den enkelte film egentlig har.

Cast og Crew details. Jeg kunne ikke være mere ligeglad. Jeg gider ikke
sidde og læse biografier på skærmen, og slet ikke når jeg kan finde mere
opdaterede informationer på imdb.

Så jeg går meget efter extra-materialer (ellers kunne man jo næsten nøjes
med en VHS udgave ) men det er værd at kigge efter om man vitterlig får
noget for pengene, eller om de bare prøver at narre os filmnørder til at
købe en ekstra disc med en trailer og et link til en website.

/Peter Lind

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-09-02 16:02

"Lars Skov" <lars@skovsverden.dk> escribió en el mensaje

> Når I køber en DVD - Hvad går I så efter?
>
> Selvfølgelig skal det være en film man kan li´ - men

Special editions! Jeg elsker commentary tracks og køber til tider
middelmådige film fordi jeg er interesseret i deres extras. Også
menuer som dem på T2 Ultimate Edition er jeg helt oppe at ringe over.

Jeg kan godt lide når de prøver på at lave noget originalt, som feks
de visuelle komentare på MIB eller skiftende menuer på Star Wars I.

Billede og lyd er også vigtigt, jeg har ganske vidst ikke DTS og
storskærm endnu, men der er ved at være sparet op til den helt store
hjemmebio og så skal det da være nogle ordentlige skiver de ryger i
afspilleren.

Eksempelvis har jeg købt Evil Dead 1+2 y de helt store SE udgaver,
fordi de er så fede, filmene er da ok, men ekstramaterialet er da
helt forrygende. Jeg skal da også have mig 4 skive-udgaven af LOTR
til november, filmen var lidt flad, men DVD-udgaven kan jeg da ikke
vente på )
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann