/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hurtigste gaderacer GSX-1000/ZX12/haybusa?~
Fra : Thomas Hjort


Dato : 19-09-02 15:32

En af mine kolleger har netop købt en GSX-R1000 (K1 eller K2) han og hans
slæng påstår at det er verdens hurtigste gaderacer. Men jeg mener at det
enten er Haybusa eller ZX12.
Den er mægtig fed, men han skal ikke rende og fortælle at det er den
hurtigste hvis den ikke er det!

Mvh Thomas
SV650S



 
 
Thomas (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 19-09-02 15:47

Det er jo sikkert nok den hurtigste gaderacer, 160 hk til 170 kg så vidt jeg
husker, men ikke den hurtigste mc. Jeg mener bestemt at Kawasakis zx12
skulle være den hurtigste motorcykel, og selv Hayabusaen skulle da være
hurtigere, selvom Touring Nyt ikke målte den til at være "ret" hurtig

Så det er vel en fortolkning af hvornår det er en racer, og hvornår det er
et skrummel? (ups!)

Mvh

Thomas
xs400 seca

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:amcn4g$3sf$1@news.cybercity.dk...
> En af mine kolleger har netop købt en GSX-R1000 (K1 eller K2) han og hans
> slæng påstår at det er verdens hurtigste gaderacer. Men jeg mener at det
> enten er Haybusa eller ZX12.
> Den er mægtig fed, men han skal ikke rende og fortælle at det er den
> hurtigste hvis den ikke er det!
>
> Mvh Thomas
> SV650S
>
>



Thomas Hjort (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 19-09-02 15:55


"Thomas" <thomas@.dk> skrev i en meddelelse
news:irli9.5824$Qk5.330429@news010.worldonline.dk...
> Det er jo sikkert nok den hurtigste gaderacer, 160 hk til 170 kg så vidt
jeg
> husker, men ikke den hurtigste mc. Jeg mener bestemt at Kawasakis zx12
> skulle være den hurtigste motorcykel, og selv Hayabusaen skulle da være
> hurtigere, selvom Touring Nyt ikke målte den til at være "ret" hurtig
>
> Så det er vel en fortolkning af hvornår det er en racer, og hvornår det er
> et skrummel? (ups!)
>

Jamen hvad er forskellen på en gaderacer og en (racer) motorcykel?
Jeg tror han tror at det er den MC med højeste topfart som må køre på gaden
uden at være modificeret?

Mvh Thomas
SV650S



Henrik Steen Larsen (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 19-09-02 15:57

> Så det er vel en fortolkning af hvornår det er en racer, og hvornår det er
> et skrummel? (ups!)

Og hvis man gik efter 0-100 målte Touring Nyt den nye Kawasaki ZZR1200 som
all time best med 2.5 sekunder.



Martin (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 20-09-02 12:32

den hurtigstegaderacer , er vel den der først når til 400 M mærket (quarter
mile)
slut, prut, finale

og skrusukien kan nok ikke holde hjulet på jorden, så man kan ikke bruge
sine heste til andet en weelies...


"Thomas" <thomas@.dk> wrote in message
news:irli9.5824$Qk5.330429@news010.worldonline.dk...
> Det er jo sikkert nok den hurtigste gaderacer, 160 hk til 170 kg så vidt
jeg
> husker, men ikke den hurtigste mc. Jeg mener bestemt at Kawasakis zx12
> skulle være den hurtigste motorcykel, og selv Hayabusaen skulle da være
> hurtigere, selvom Touring Nyt ikke målte den til at være "ret" hurtig
>
> Så det er vel en fortolkning af hvornår det er en racer, og hvornår det er
> et skrummel? (ups!)



Den hurtigstegaderacer , er vel den der først når til 400 M mærket (quarter
mile)
slut, prut, finale

og skrusukien kan nok ikke holde hjulet på jorden, så man kan ikke bruge
sine heste til andet en weelies...

Martin




Claus Rittig (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 20-09-02 14:15

"Martin" <Maximus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:QGDi9.14850$ws6.307114@news2.nokia.com...
> den hurtigstegaderacer , er vel den der først når til 400 M mærket
(quarter
> mile)

Det er da en meget snæver definition af begrebet "racer" er det ikke? Det er
nærmest definitionen på en dragster, hvis du lige adderer 2 meter.

Rittig



Michael K. S. (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 19-09-02 15:57

On Thu, 19 Sep 2002 16:31:39 +0200, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

>En af mine kolleger har netop købt en GSX-R1000 (K1 eller K2) han og hans
>slæng påstår at det er verdens hurtigste gaderacer. Men jeg mener at det
>enten er Haybusa eller ZX12.
>Den er mægtig fed, men han skal ikke rende og fortælle at det er den
>hurtigste hvis den ikke er det!

I og med at hverken Hayabusa eller ZX12 er racere,kan han måske med en
tilsnigelse siges at have ret ,ellers er det vel i høj grad et
spørgsmål om hvordan man definerer "hurtig".Tophastighed så nej,det er
den ikke på plan vej i std. trim og med alm. størrelse fører når den
ca. 285 ± 5 km/t ,de andre er marginalt hurtigere under samme
forudsætninger.Accelerationsmæssigt afhænger det af valgt område og
derudover ekstremt meget af om man er i stand til at holde fronten
nede på Gixxeren (kort akselafstand),det er som regel der det kikser
for de fleste.

Personligt finder jeg det iøvrigt hamrende uinteressant ......

-M

Thomas Hjort (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 19-09-02 15:59


"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse
news:qdpjouc3can17u7rk316cpc034q7ih4p23@4ax.com...
> On Thu, 19 Sep 2002 16:31:39 +0200, "Thomas Hjort"
> <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

>
> Personligt finder jeg det iøvrigt hamrende uinteressant ......


Enig, men han synes at det er MEGET interessant :)

Mvh Thomas



Mads Lund (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 19-09-02 16:22

> >
> > Personligt finder jeg det iøvrigt hamrende uinteressant ......
>
> Enig, men han synes at det er MEGET interessant :)

Tjo, det er vel interessant nok - imho

Men ræser eller ej, så er topfartskørsel (200+ anyway) jo ikke hekt
unormalt. Og den absulutte topfart er selvfølgelig en smule teoretisk (jeg
tror 9'eren har været pint ud 2-3 gange) men accelerationen fra 200 og opad
er ganske betydende for oplevelsen af "hurtig". Og ved disse hastigheder er
kravet til styring og stabilitet lidt anderledes end ved 250RR kørsel på en
snæver bane.

Så sammenlignings cykler til GSXR1000'eren kan ganske fint være XX, Busa,
ZX12 eller zzr1200. Og i det slæng er GSXR'en hurtig, men ganske givet ikke
hurtigst. Mine penge sættes på 12'eren, da kombinationen af effekt og
areodynamik er afgørende. Og efter de mængder af tests jeg har læst, kører
busa'en og 12'eren skiftevis hurtigst (fra 290 til 320 afhængig af kilde)
men 12'eren vurderes oftest som den hurtigst accelerernde.

Mads Lund
Ninja9RT, som har nappet en busa i 130 -> acceleration



Michael K. S. (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 19-09-02 16:45

On Thu, 19 Sep 2002 17:22:23 +0200, "Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk>
wrote:

>Men ræser eller ej, så er topfartskørsel (200+ anyway) jo ikke hekt
>unormalt.

Det vil jeg nu ellers sige det er for den type cykler - Ekstremt
sjældent at man har lyst eller mulighed for det.Har ved en enkelt
lejlighed trukket en Haya næsten ud,det var nok og egentligt ikke
engang specielt sjovt,men modereret til 200+ i Tyskland så vil jeg til
dels give dig ret

>Og den absulutte topfart er selvfølgelig en smule teoretisk (jeg
>tror 9'eren har været pint ud 2-3 gange)

Akkurat netop det den er,280 eller 320 - I don't give a flying f**K...

> men accelerationen fra 200 og opad
>er ganske betydende for oplevelsen af "hurtig".

Helt enig.

> Og ved disse hastigheder er
>kravet til styring og stabilitet lidt anderledes end ved 250RR kørsel på en
>snæver bane.

Også helt enig,men det er en komplet anden snak jo

>Så sammenlignings cykler til GSXR1000'eren kan ganske fint være XX, Busa,
>ZX12 eller zzr1200. Og i det slæng er GSXR'en hurtig, men ganske givet ikke
>hurtigst.

Nej,ikke under samme betingelser i hvert fald

> Mine penge sættes på 12'eren, da kombinationen af effekt og
>areodynamik er afgørende. Og efter de mængder af tests jeg har læst, kører
>busa'en og 12'eren skiftevis hurtigst (fra 290 til 320 afhængig af kilde)

Samme her,de ligger indenfor få km/t

>men 12'eren vurderes oftest som den hurtigst accelerernde.

Jow.

-M

[8260]Anders Olesen (19-09-2002)
Kommentar
Fra : [8260]Anders Olesen


Dato : 19-09-02 16:21

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:amcn4g$3sf$1@news.cybercity.dk...
> En af mine kolleger har netop købt en GSX-R1000 (K1 eller K2) han og hans
> slæng påstår at det er verdens hurtigste gaderacer. Men jeg mener at det
> enten er Haybusa eller ZX12.
> Den er mægtig fed, men han skal ikke rende og fortælle at det er den
> hurtigste hvis den ikke er det!
>
> Mvh Thomas
> SV650S
>
mener at kunne huske at både zx 12 r, hayabusa, gsx-r1000 og gsx-r 750 (og
sikkert flere endnu) er begrænset til 300 km/t på speedometeret. Hvilken der
er den hurtigste afhænger vel så af, hvilken der har det speedometer, der
viser mindst...
Mvh
Anders O



Mads Lund (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 19-09-02 16:32

> mener at kunne huske at både zx 12 r, hayabusa, gsx-r1000 og gsx-r 750 (og
> sikkert flere endnu) er begrænset til 300 km/t på speedometeret. Hvilken
der
> er den hurtigste afhænger vel så af, hvilken der har det speedometer, der
> viser mindst...

der er vist ingen fare for 750'eren, desuden kan det vel ikke være så
hulæns svært at omgå. En helt anden og mere alvorlig sag er fabrikkernes
evne til at lave misvisning på speedometrene ved disse hastigheder. Jeg har
faktisk tit opgivet at diskutere topfart i mange situationer, da folk ofte
fortæller i malende vendinger om at de har kørt 250 kmt på deres gamle
suzukier eller lign. Mens enhvet tænkende indivis kan regne ud at ca 70
baghjulshk der er tilbage efter Laser potten er blevet monteret på liget
næppe kan slæbe en ladeport på 250kg+ chauffør op i nærheden af 200 kmt. Men
prøv at overbevis den glade 20'årige knægt om det.

Jeg har stadig Performance Bikes bladet med 200 MPH klubben til at ligge
øvers i stakken af mc blade. For i den bliver topfartsdysten sat i det helt
rigtige perspektiv. 320 kmt kræver 300+ hk, den helt rigtige gearing og en
slikket areodynamik.

Mads Lund
Ninja9RT



[8260]Anders Olesen (19-09-2002)
Kommentar
Fra : [8260]Anders Olesen


Dato : 19-09-02 16:51

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
news:p5mi9.89$7s5.1791@news.get2net.dk...
> > mener at kunne huske at både zx 12 r, hayabusa, gsx-r1000 og gsx-r 750
(og
> > sikkert flere endnu) er begrænset til 300 km/t på speedometeret. Hvilken
> der
> > er den hurtigste afhænger vel så af, hvilken der har det speedometer,
der
> > viser mindst...
>
> der er vist ingen fare for 750'eren, desuden kan det vel ikke være så
> hulæns svært at omgå.

Har faktisk læst i et blad, at det også findes på 750'eren. Men 300 på
speedometeret behøver vel ikke være mere end 265 IRL, og det går 750'eren
vel?
mvh
Anders O



Jacob Hornemann (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Hornemann


Dato : 20-09-02 11:39

Mads Lund wrote:

> der er vist ingen fare for 750'eren, desuden kan det vel ikke være så
> hulæns svært at omgå. En helt anden og mere alvorlig sag er fabrikkernes
> evne til at lave misvisning på speedometrene ved disse hastigheder. Jeg har
> faktisk tit opgivet at diskutere topfart i mange situationer, da folk ofte
> fortæller i malende vendinger om at de har kørt 250 kmt på deres gamle
> suzukier eller lign. Mens enhvet tænkende indivis kan regne ud at ca 70
> baghjulshk der er tilbage efter Laser potten er blevet monteret på liget
> næppe kan slæbe en ladeport på 250kg+ chauffør op i nærheden af 200 kmt. Men
> prøv at overbevis den glade 20'årige knægt om det.

*LOL*


> Jeg har stadig Performance Bikes bladet med 200 MPH klubben til at ligge
> øvers i stakken af mc blade. For i den bliver topfartsdysten sat i det helt
> rigtige perspektiv. 320 kmt kræver 300+ hk, den helt rigtige gearing og en
> slikket areodynamik.

Det passer da ikke. Valentino Rossi´s RCV211 med ca. 240 hk nåede da en topfart
på 321 km/t for ikke så lang tid siden. Til WSB på Hockenheim i 2000 nåede
Yanagawa´s ZX7RR en topfart på 319 km/t, og den havde da maksimalt 180 hk. Ok,
mandens motor eksploderede også i andet løb. Måske en Hayabusa har brug for
300+ hk for at nå 320 km/t, men ikke fabriksracerne i GP og WSB.

-Jacob


Michael K. S. (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael K. S.


Dato : 20-09-02 12:30

On Fri, 20 Sep 2002 12:39:16 +0200, Jacob Hornemann
<jacobh@hotmail.com> wrote:

>. For i den bliver topfartsdysten sat i det helt
>> rigtige perspektiv. 320 kmt kræver 300+ hk, den helt rigtige gearing og en
>> slikket areodynamik.
>
>Det passer da ikke.

Det gør det ikke nej,men overdrivelse fremmer forståelsen eller også
havde der indsneget sig en lille trykfejl i Mads' indlæg )

Skulle man nu selv ha' lyst til at lege lidt med det så gælder :

Ganske approximativt kan man sige at luftmodstanden stiger med
kvadratet på farten og den effekt der skal til at opnå en given fart
dermed med farten i 3. potens.

De fleste cykler med en rimelig aerodynamik bruger ca. 50-55
(baghjuls) hk for at opnå 200 km/t.

Eks. en cykel bruger 50 hk for at opnå 200 km/t,samme cykel vil så
skulle bruge

(300/200)^3 *50 = 169 baghjulshk - for at opnå 300 km/t

og

(320/200)^3*50 = 205 baghjulshk - for at opnå 320 km/t

Alle tal skal naturligvis tages med et gran salt og
gearingsbetragtninger og rullemodstand mv. er med vilje undladt,men
ser man på std. cykler vil man finde at det holder rimeligt godt og at
aerodynamik har en forholdsvis stor betydning for topfarten.

-M

Mads Lund (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 20-09-02 13:38

Videnskab rules.

Jeg satte bare tingene lidt i perspektiv

Og til RR cyklerne vil jeg lige tilføje at de jo er spidsen inden for
areodynamik, så det hjælper dem en god del. Prøv at montere sidespejle,
nummerplade, blinklys, bagfodhvilere osv. på en 250RR maskine og se hvilken
effekt det har på areodynamikken.

Mads Lund
Ninja9RT, der kan bevidne at 180 hk ikke helt ved siden af at kunne slæbe
300 kmt i hul



Bo Thomsen (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 20-09-02 17:12


> Og til RR cyklerne vil jeg lige tilføje at de jo er spidsen inden for
> areodynamik, så det hjælper dem en god del. Prøv at montere sidespejle,
> nummerplade, blinklys, bagfodhvilere osv. på en 250RR maskine og se
hvilken
> effekt det har på areodynamikken.

eller prøv at slå de spejle i selv har på jeres mc ind, og se at den
måske trækker 5-15 km/t mere ud.

bo th



Anders Majland \(Rep~ (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 23-09-02 10:10

> eller prøv at slå de spejle i selv har på jeres mc ind, og se at den
> måske trækker 5-15 km/t mere ud.
> bo th

Eller på en maskine med 1/2 oprejst kørestilling at gemme venstre arm/hånd
om bag ryggen. Det giver også lige lidt

/A



Bo Thomsen (23-09-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 23-09-02 13:26


> > eller prøv at slå de spejle i selv har på jeres mc ind, og se at den
> > måske trækker 5-15 km/t mere ud.
> > bo th
> Eller på en maskine med 1/2 oprejst kørestilling at gemme venstre arm/hånd
> om bag ryggen. Det giver også lige lidt

se her mads det må du huske når du møder en zx 12r på de
tyske motorveje
glem alt om intercooler og højer ladetryk, fjern blot: spejle, lydpotten
( 3kg. ) og tag venstre arm om på ryggen - så nakker du også ham

bo thomsen



Mads Lund (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 24-09-02 07:17

> se her mads det må du huske når du møder en zx 12r på de
> tyske motorveje
> glem alt om intercooler og højer ladetryk, fjern blot: spejle, lydpotten
> ( 3kg. ) og tag venstre arm om på ryggen - så nakker du også ham

Grill, jeg har faktisk prøvet noget lignende. Men det var den anden vej
rundt. Mit topboksbeslag og en kørestilling med hjælmen over kåbeglaset
reducerede min topfart med nogle få km/t men nok til at de par makkere der
var med på highspeed ferien kunne nappe mig i topfart (men det var også før
trykladningens tid)

Mads Lund
Ninja9RT



Bo Thomsen (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 24-09-02 21:36


> Grill, jeg har faktisk prøvet noget lignende. Men det var den anden vej
> rundt. Mit topboksbeslag og en kørestilling med hjælmen over kåbeglaset
> reducerede min topfart med nogle få km/t men nok til at de par makkere der
var med på highspeed ferien kunne nappe mig i topfart

hva er der galt med at køre uden spejle, en hånd på styret og med
ca. 280 km/t?? evt. næste gang så læg hjelmen ned i top-boksen

bo thomsen



Mads Lund (25-09-2002)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 25-09-02 10:39

> hva er der galt med at køre uden spejle, en hånd på styret og med
> ca. 280 km/t?? evt. næste gang så læg hjelmen ned i top-boksen
>

Tjo ikke det store. Spejlene har man ikke meget at bruge til, cyklen kører
ligeud, så en hånd til gassen er nok. Og hjælmen, tja det er mest komfort
når hastigheden er over 200. Jeg tror overlevelseschancerne i er styrt er ca
= 0 med eller uden.

Det er en skam det er sjovt at køre mc, ellers kunne man jo bare spille TV
bingo.

Mads Lund
Ninja9RT



B.S. (20-09-2002)
Kommentar
Fra : B.S.


Dato : 20-09-02 07:20

Har i nogen sinde prøvet at kigge her, her kan sees erfaringer med
forskellige MC.

http://www.micapeak.com/reg/bikes/

Hvilken bike der er hurtigst er nok mange gange kun af teoretisk betydning
for man må ikke være bare lidt kylling for at afprøve det.

Har forøvrig selv en ZX12R 02, der nok ikke de første par dage kommer op på
max. speed. (den har forøvrigt kun speedometer til 280.)

BS
zx12r 02



Thomas Hjort (20-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 20-09-02 10:58


"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:amcn4g$3sf$1@news.cybercity.dk...
> En af mine kolleger har netop købt en GSX-R1000 (K1 eller K2) han og hans
> slæng påstår at det er verdens hurtigste gaderacer. Men jeg mener at det
> enten er Haybusa eller ZX12.
> Den er mægtig fed, men han skal ikke rende og fortælle at det er den
> hurtigste hvis den ikke er det!


Nu har jeg været nede på tanken og hentet MC revyen 2002.
Her står GSX1000 til 275, Haybusa til 300, og ZX12 til 305

Så er spørgsmålet blot om de to sidstenævnte er 'gaderacere', er
definitionen på en 'gaderacer' at den er på programmet i et eller andet
grand prix eller hvorledes? Og hvis det er tilfældet hvad er de to andre så,
sportstourere :)? (man kan ihvertfald hurtigt få overstået sin ferie hvis
den holdes i Tyskland :))

Mvh Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste