Lidt tanker
Fra : Kirsten Lehd

Dato : 19-09-02 09:36

Hej gruppe
Jeg er en overvægtig pige på 58 år og har kæmpet med min vægt siden jeg blev
mor for første gang i 1964.
Jeg har en normalvægt der nok siger 60-64 kilo, og det højeste jeg har været
oppe på er 94 kilo.
Jeg kender alle kurene og har kogebøger i lange lange baner har været
på Letigen og Helsingørpiller og alt hvad man kan drømme om.
Min vægt har været som flere af jer kender....op og ned i en uendelighed....

For ca 2 mdr siden startede jeg hos DDV sammen med et par veninder og det er
jeg glad for...på trods......!!!!!!
jeg er nemlig holdt op igen.

Jeg er glad for at være blevet sat ind i programmet , som absolut er godt og
fungerer.
Min vægt er for nedadgående uden sult og afsavn...

Men jeg vil ikke bruge en hel eftermiddag på de møder , der var al for lang
spildtid, tid hvor vi skulle holde møde, men blot ventede på at de sidste
skulle vejes.....
Vejning fra 15:30 -16:30 trak ud så først klokken 16:50 gik mødet igang.
Og mødet hvor vi blot får ideer til madlavningen kunne jeg undvære.

Mange vælger så kun at komme for at blive vejet, og det er en god ide, for
det forpligter, og fastholder en i ikke at falde i.
Jeg er dog for nærig til at ville betale 45 kroner for at træde op på en
vægt, og spilde tid på at tage derned, så jeg skriver blot op i den bog jeg
jo allerede har betalt for
Vi var 3 der fulgtes ad og vi er alle holdt igen, nu vejer vi os sammen hver
uge når vi mødes til Idræt.

Jeg er ikke mere på kur, det er en livsstilsændring og jeg bliver slank
)

Sidst, men ikke mindst, hatten af for De Danske vægtkonsulenters ideer, og
deres dagsplan.
mvh Kirsten

Fra : HLH

Dato : 19-09-02 10:26

Kære Kirsten

Til lykke med din nye livsstil!

Det er dejligt at høre, at du er kommet på rette vej efter næsten 30 år. Til
lykke med det.

Jeg har selv tabt mig uden DDV, så det kan du naturligvis også. Jeg vil blot
sige, at hvis de 45 kr om ugen afgør om man taber sig og får det godt med
sig selv, så der er ikke dyrt.

Når man skal tabe sig, skal man gøre det for sin egen skyld og i sidste ende
er det en selv, som skal skabe resultaterne. Derfor skal man også tillade
sig at ofre lidt på sig selv - det være sig i form at nyt træningstøj, en ny
cykel, dyrt fedtfattigt kød eller 45 kr til DDV.

Fortsat held og lykke med din nye livsstil.

HLH

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 19-09-02 11:55

"HLH" <hlh@jubiipostREMOVETHIS.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Kirsten
>
> Til lykke med din nye livsstil!
>
> Det er dejligt at høre, at du er kommet på rette vej efter næsten 30 år.
Til
> lykke med det.

Tak skal du have

> Jeg har selv tabt mig uden DDV, så det kan du naturligvis også. Jeg vil
blot
> sige, at hvis de 45 kr om ugen afgør om man taber sig og får det godt med
> sig selv, så der er ikke dyrt.

Jeg skriver jo også :
Mange vælger så kun at komme for at blive vejet, og det er en god ide, for
det forpligter, og fastholder en i ikke at falde i.

Det er et personligt valg at jeg syntes det er for dyrt.

> [...]
ny
> cykel, dyrt fedtfattigt kød eller 45 kr til DDV.
>
> Fortsat held og lykke med din nye livsstil.

Se her har jeg igen truffet nogle andre valg, jeg er pensionist og penge
skal strækkes og det gør jeg eksempeltvis ved at købe oksefars på tilbud
selvom det er med 16-18 % fedt. Jeg hakker så blot en masse gulerødder eller
andre grove grønsager og blander i farsen så fedtprocenten bliver
acceltabel.
Men du har helt ret, man skal forkæle sig selv så godt man kan og bruge de
penge der ellers gik til junkfood på gode ting.
Desværre ville jeg gerne undvære kød og istedet spise masser af frugt....men
det går jo ikke )
mvh Kirsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-02 13:19

Kirsten Lehd wrote:

> [...]
> selvom det er med 16-18 % fedt. Jeg hakker så blot en masse gulerødder eller
> andre grove grønsager og blander i farsen så fedtprocenten bliver

Så følger du ikke DDV-programmet, hvis du gør det nummer.

Jeg har fået at vide at følgende er proceduren med oksefars (uanset
fedtprocent) er DDV-metoden:

Hvis man vil lave millionbøf: Tørsteg kødet så det vand der danner sig
er fordampet. Skyl kødet med _kogende_ vand for at fjerne fedt. Steg
færdig.
Om det er decideret DDV som har opfundet metoden eller om det er Anne
Larsen. Det ved jeg ikke.

Hvis man vil lave alm. bøffer (kan også bruges til frikadeller): Lav i
de størrelser bøffer man vil. Ovnsteg dem på en rist. Risten dækkes af
gennemhullet bagepapir. Under risten lægger man almindelige bagepapir
(det letter rengøringen).
På den måde fjernes en masse fedt fra bøffen (det flyder igennem det
hullede bagepapir).

Ved at bruge de fede oksefars (16-18%), så får man faktisk mindre kød ud
af det, så snart fedtet er fjernet:
fx hvis 18% af 500 g oksefars er fedt, så har man faktisk kun 410 g
kød. Med en 10%, så har man 450 g kød.
Og så har jeg slet ikke medregnet at det fede oksefars også er mere
vandholdigt.

Prøv bare for sjov skyld at købe to pakker oksefars. En med 8-10% og en
med 16-18%. Tilbered kødet efter den foreskrevne metode. Så kan du se
hvor meget kød der egentlig er forskellen.
Så snart man har lavet det, så kan man jo prøve at regne på kiloprisen
for hver af de to farstyper.

Nu ikke for at påvirke dig synderligt: Det er en af de ting man lærer
ved at gå til møderne.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 19-09-02 16:30

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Så følger du ikke DDV-programmet, hvis du gør det nummer.

Hej Carsten
Jeg er helt klar over metoden med at stege i ovn og med at når fedtet tages
fra ender jeg med mindre kød.
Men igår fik jeg en hakkebøf, 75 gr kød og 75 gr gulerødder/squash, altså en
dejlig saftig bøf )
Jeg bruger at lave gryderetter med oksefars og så sætte det på køl, så kan
jeg fjerne alt synligt fedt før jeg laver det færdigt.
Det er ikke sådan at jeg går direkte efter den federe fars, men det er ikke
ofte du ser den fedtfattige på tilbud ??
Med hensyn til at følge programmet, så gør jeg det ikke slavisk, jeg har
tilpasset MIN MÅDE at lave mad på så godt som jeg kan, men jeg spiser MASSER
af grønt og MASSER af fjerkræ ,drikker MASSER af vand, og jeg kan mærke jeg
får en MASSE energi )
så det er godt nok for mig.
Men jeg har stor repekt for programmet og ser det hjælper rigtigt mange.

mvh Kirsten

Fra : Katrine

Dato : 19-09-02 19:57

> Det er ikke sådan at jeg går direkte efter den federe fars, men det er
ikke
> ofte du ser den fedtfattige på tilbud ??

Her i Odense er vi så heldige, at slagteren i Rosengårdscenteret altid har 2
kg 3-5% kød (skinke eller okse) for 100,-. Det er muligt, det ikke er så
billigt, som man kan finde 18-20%'s kød til, men jeg mener bestemt det er
overkommeligt - vi har faktisk ikke andet i huset. Man kan også få 8
kyllingebrystfilet'er (alm. eller karrymarinerede) for 100,-, jeg er bare
vild med den slagter og hans priser :)

> mvh Kirsten

Hilsner
Katrine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-09-02 20:41

> [...]
> kg 3-5% kød (skinke eller okse) for 100,-. Det er muligt, det ikke er så
> billigt, som man kan finde 18-20%'s kød til,

Jeg giver normalt omkring 25 kr pr. kg for 18% hakket oksekød, og skal give
10 kr. mere for at det er med mindre fedt. Det kan ikke svare sig.

I øvrigt lærte jeg at hakket kød, der skal bruges til pizza, gryderet eller
lign, skal koges i 10 minutter i rent vand og ALT væde/fedt hældes ud i
vasken, mens kødet drypper af i en sigte/dørslag. Herefter kan det fryses i
portioner. Første gang, jeg gjorde det, var familien klar til at indlægge
mig på den lukkede afdeling, men aldrig har kød smagt så godt, og i dag
bliver det altid kogt.

Har faktisk overvejet at koge hakkebøfferne inden stegning, men hidtil er
det blevet ved overvejelserne. Nogen der har prøvet?

Mvh Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-09-02 19:08

[Carsten Riis | Thu, 19 Sep 2002 14:19:22 +0200]

> [...]
>færdig.
>Om det er decideret DDV som har opfundet metoden eller om det er Anne

Dette er naturligvis *ikke* DDV; jeg hjælper min søster med hendes kur,
så jeg kunne selv læse i programmet - du griller din bøf i ovnen eller
på en tør pande, så fedtet smelter fra.

Noget så tåbeligt som at vaske kødet kan naturligvis *kun* stamme fra
Anne Larsen (så hende selv gøre det på TV), noget som imbicilt vil en
lægekontrolleret kur som DDV naturligvis aldrig lægge navn til.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Web Woman

Dato : 19-09-02 20:39

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Noget så tåbeligt som at vaske kødet kan naturligvis *kun* stamme fra
> Anne Larsen (så hende selv gøre det på TV), noget som imbicilt vil en
> lægekontrolleret kur som DDV naturligvis aldrig lægge navn til.

Nu skal tingene lige på plads.......

Allerførst: Jeg er enig i, at det er tåbeligt at vaske kød.

Men det hører dog med til historien, at Anne Larsens berømte stunt foregik
ved, at hun for åben skærm skyllede det hakkede med vand fra den VARME
HANE!!

At skylle med kogende vand fra en kedel/gryde er noget andet. Og det vil en
læge ikke nødvendigvis have sundhedsfaglige indvendinger mod. Det fjerner
sikkert nogle næringsstoffet, men tilføjer ikke noget usundt, som tilfældet
kan være med vand fra den varme hane.

Noget helt andet er så, hvad det gør ved smagen..... men folk gør mange
mærkelige for at manipulere med oprindelige fødevarer - tilsætter underlige
ingredienser og fjerner andre. Og vil man forarges over noget så banalt som
at skylle hakket kød med kogende vand fra en kedel, bør man så ikke ha' rent
mel i munden inden man blæser? *S*

Lige til sidst. Det er så nemt at klistre "lægekontrolleret" på den ene og
anden kur, så det skal man ikke nødvendigvis lægge megen værdi i. Læger
anbefaler mangt og meget mod rette betaling! Og hvad den ene læge anbefaler
(mod betaling) fraråder den anden ofte (uden økonomisk engagement).

Mvh. Lisbeth

Fra : Love4u

Dato : 21-09-02 22:57

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

>....................noget som imbicilt vil en
> lægekontrolleret kur som DDV naturligvis aldrig lægge navn til.<

der er ingen læger bag DDV's program, det er Vægtvogternes program fra 1970
de kører med, og der var ingen læger involveret i udviklingen af
Vægtvogterne på den tid.

Kærligst Ninett

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 22-09-02 20:55

[Love4u | Sat, 21 Sep 2002 23:56:44 +0200]

>der er ingen læger bag DDV's program, det er Vægtvogternes program fra 1970
>de kører med

Ikke fordi jeg har den store lyst til at pludselig stå og være fortaler
for DDV, men du tager altså fejl...

Jeg sidder her med min søsters program, april 2002, hvor "overlæge og
fedmeforsker Søren Toubro fra Forskningsinstituttet for Human Ernæring"
siger god for sikkerheden og effekten for programmet.

Dermed ikke sagt at DDV er den bedste kur der findes (slet ikke), men
blot at den ikke er HELT hen i vejret :)

Fra : Love4u

Dato : 23-09-02 07:32

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev bl.a.i en meddelelse
> [...]

> fedmeforsker Søren Toubro fra Forskningsinstituttet for Human Ernæring"
> siger god for sikkerheden og effekten for programmet.

Det jeg mente var, at der ikke står nogen læger bag udfærdigelsen af
programmet.

Kærlig hilsen Ninett

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 22-09-02 10:13

"Kirsten Lehd" <gimpen@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> penge der ellers gik til junkfood på gode ting.
> Desværre ville jeg gerne undvære kød og istedet spise masser af

Og hvorfor er det så liiige man ikke kan det?

Mange mennesker lever som vegetarer, jeg selv er at tælle iblandt
dem, ja nogle endda som veganere - helt uden animalske produkter.

Kan oplyse at bønner, ærter og linser - alle bælgprodukter er
fyldt med proteiner og væsentlig billigere end kød.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 22-09-02 12:29

"J¤mfruen)" <jomfru_d@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvorfor er det så liiige man ikke kan det?
> Kærlige hilsner
> J¤mfruen)

Hej Jomfru

Nu er det ikke sådan at jeg har lyst til at leve vegetarisk, jeg kan skam
udmærket lide kød, men er bare ikke vant til at spise så meget kød som nu.
Med frugt må man kun få 4 stk pr dag efter DDV, og skal man have 100 gr
kartoffel eller pasta eller ris koster det en frugt ;-((
Det er en' af de ting jeg ikke kan overholde, der ryger nogle ekstra
frugter.
Men det skyldes vist frugtsukker og kulhydrater !!! man kan godt blive fed
af for mange æbler, mon det er derfor man får æblefacon ? )
Men der er skam bønner i min kost som afveksling for kødet.

søndagshilsen fra Kirsten som føler mig lækkersulten idag og kunne spise en
hel pose Matadormix, måske på grund af regnvejret )

Fra : Vanillepigen

Dato : 22-09-02 13:35

Kirsten Lehd wrote:

> søndagshilsen fra Kirsten som føler mig lækkersulten idag og kunne
> spise en hel pose Matadormix, måske på grund af regnvejret )

Hej Kirsten,
i stedet for en pose matadormix kunne du enten tage

125 gr. græsk youghyrt
3 tsk. usødet cacaopulver
1 tsk sød
1 tsk vanillekorn eller vanilleessens

Og blande det sammen. Put det i fryseren i 1-2 timer,. Spises som
chokoladeis m. 1 appelsin eller anden frugt.

Du bruger en ½ mælkeration, 3 ekstra krydser, 1 frugtration.

Eller;

125 gr. græsk yoghurt
1 tsk sød
1 tsk vanillekorn eller vanilleessens
1 æble
40 gr svesker
Kanel

Du bruger en ½ mælkeration og 2 frugtrationer.

Bland youghurt, sød og vanilleessens/korn.
Skær æblet i skiver, lægges i lille ildfast fad med sveskerne. Kanel strøs
over. Det skal have 25 minutter i 200 grader. Serveres med "vanillecremen"
over.

Begge desserter er dejlige, giver energi og og gode på sådan en råkold
efterårsdag.

Mange venlige hilsner, Kristine.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-02 16:07

Kirsten Lehd wrote:

> søndagshilsen fra Kirsten som føler mig lækkersulten idag og kunne spise en
> hel pose Matadormix, måske på grund af regnvejret )

Auuuch. Det er jo ikke så godt.

Nu bliver efterår (og senere vinter). Vil du så nu hver gang, at det
bliver lidt mørkt og trist tage en pose matadormix?
Det bringer dit "histpist x kg"-porjekt helt ud af balance (noget med,
at det tager 4-5 dage at få sukkeret ud af kroppen igen)

Vær hellere stærk den første gang, så er det også nemmere næste gang,
når det duggen falder lidt hårdt.

Du må 100% selv om, hvad du putter i munden og hvorfor. Tilgengæld kan
du så heller ikke forvente, at DDV-kostomlægningen virker i mindst en
uges tid fra du synder sidste gang.

Hvis du partout vil have vingummi, så kig på http://opskrifter.heede.dk
-->> diverse -->> søde sager -->> vingummi.
Der er der en vingummi-opskrift der følger DDV-princippet.
Jeg har ikke selv prøvet det, men har ladet mig fortælle, at det heller
ikke er helt vingummi som man kender det. Tilgengæld er "det næsten som
at være der selv".

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 22-09-02 17:03

> Auuuch. Det er jo ikke så godt.
>
> Nu bliver efterår (og senere vinter). Vil du så nu hver gang, at det
> bliver lidt mørkt og trist tage en pose matadormix?

Tak til både Vaniliapigen og Carsten

Jeg har * IKKE* spist Matadormix, heldigvis ville det kræve at jeg skulle
ud efter det først.
Men jeg indrømmer blankt at lå det i skuffen.....sååååååå var jeg nok
fristet...
Nej jeg vejer ca 12 kilo mindre til jul, og til den tid er der jo masser af
fristelser...

mvh Kirsten

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-02 17:08

Kirsten Lehd wrote:

> Jeg har * IKKE* spist Matadormix, ...

Stærkt!

Sådan skal det være.

Fra : Vanillepigen

Dato : 22-09-02 19:32

"Kirsten Lehd" <gimpen@pc.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kirsten,

> Tak til både Vaniliapigen og Carsten

Tak i lige måde

> Jeg har * IKKE* spist Matadormix, heldigvis ville det kræve at jeg skulle
> ud efter det først.

Flot!

> Men jeg indrømmer blankt at lå det i skuffen.....sååååååå var jeg nok
> fristet...

Ja det er jo derfor det er vigtigt ikke at have det i huset. Desværre er min
mand ikke på kur (godt at han ikke har brug for det) hvilket betyder, at vi
nogle gange har slik liggende. Men de mange grønsagerr/frugter i kuren plus
mulighed for desserter som de ovenfor beskrevne gør at jeg ikke føler den
store trang til at falde i.

I dag begyndte min mand dog at tale om at han ville bage en stor lækker
brunsviger - der måtte jeg sætte bremserne i - det ville jeg næsten ikke
kunne bære. For noget af det jeg savner mest er faktisk hjemmebag i form af
kager og boller. Især på netop sådan en lidt råkold søndag hvor vi havde
været en tur i Søndermarken. Jeg ved godt at der er kageopskrifter i DDV's
program, men jeg har ikke selv fået taget mig sammen endnu.

> Nej jeg vejer ca 12 kilo mindre til jul, og til den tid er der jo masser
af
> fristelser...

Så kan man måske overveje om man skal give efter for dem - bare i julen

Mange venlige hilsner, Kristine.

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-09-02 11:53

Kirsten Lehd wrote:

> For ca 2 mdr siden startede jeg hos DDV sammen med et par veninder og det er
> jeg glad for...på trods......!!!!!!
> jeg er nemlig holdt op igen.

Fair enough.

> Jeg er glad for at være blevet sat ind i programmet , som absolut er godt og
> fungerer.
> Min vægt er for nedadgående uden sult og afsavn...

Tja, hvis det virker uden hjælpen fra DDV, så er der jo ingen grund til
at bruge penge på det.

Personlig er jeg nu glad for de der ugentlige pep-talk, inspiration (har
aldrig lavet fornuftig mad før), eller bare at skulle se en fremmed i
øjnene om man nu overholder den nye livsstil eller ej.
Venner og kammeratar har det jo med at acceptere en som man nu er.

> Men jeg vil ikke bruge en hel eftermiddag på de møder , der var al for lang
> spildtid, tid hvor vi skulle holde møde, men blot ventede på at de sidste
> skulle vejes.....

Øhhmmm tja, jo så er det nok mig du tænker på. Jeg bruger ikke en hel
eftermiddag på det, men jeg er også en af de sidste der kommer (selvom
jeg kun bor 150 meter fra vejestedet)

> Vejning fra 15:30 -16:30 trak ud så først klokken 16:50 gik mødet igang.
> Og mødet hvor vi blot får ideer til madlavningen kunne jeg undvære.

Tja, nu har du selvfølgelig også mange års erfaring med madlavning, så
ud fra det perspektiv kan jeg godt forstå dig.

> Vi var 3 der fulgtes ad og vi er alle holdt igen, nu vejer vi os sammen hver
> uge når vi mødes til Idræt.

Det kan man gøre, hvis man altså er god til at motivere og inspirere
hinanden.