tør kristendom
Fra : Erik Larsen

Dato : 18-09-02 22:20

Hvor må det være underligt at kalde sig selv for kristen og tro på alt hvad
der står i bibelen, og så ikke havde oplevet at blive dåbt i Helligånden og
Guddommeligt befriet fra et eller andet, det som hele Jesus budskab handler
om frihed fra synden og døden.

Men det er vel for at de kristne er så rene og pæne at Gud ikke kan gøre
noget for dem, efter deres egne meninger

Erik L

Fra : Karsten

Dato : 18-09-02 22:42

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men det er vel for at de kristne er så rene og pæne at Gud ikke kan gøre
> noget for dem, efter deres egne meninger

Man er vel kristen fordi man har opdaget at Gud kan
gøre noget for en, uanset om man er døbt i Helligånden eller ej.

Mvh
Karsten

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-09-02 06:46

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Man er vel kristen fordi man har opdaget at Gud kan
> gøre noget for en, uanset om man er døbt i Helligånden eller ej.

Det er lige det jeg skriver om; Har du ikke Helligånden med i din dåb, hvem
fornyer dig så ???

Tit 3v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men
fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og
fornyer ved Helligånden,

Erik L

Fra : Karsten

Dato : 19-09-02 15:26

> [...]

men
> fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og

Fornyelsen består i hver morgen at kunne begynde dagen som et frit
menneske, der har syndernes forladelse. At få lov til at tro på
Guds nåde og hans kærlighed. Det er vel ved Helligånden den tro
og befrielse opstår.
Om Helligånden manifesterer sig synligt under dåben, (som jeg har
indtryk af, det kan ske i nogle frikirkesammenhænge) eller den
ikke umiddelbart giver et synligt udtryk, er vel egenlig ikke grundlæggende
afgørende!? Det er det ikke for mig i hvert fald.

Det virker som om du underkender gyldigheden, af de kristnes tro
som ikke oplever/søger/dyrker dåben ved Helligånden? - eller læser
jeg for meget ind i dine formuleringer?

Mvh.
Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-09-02 16:28

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Det virker som om du underkender gyldigheden, af de kristnes tro
> som ikke oplever/søger/dyrker dåben ved Helligånden? - eller læser
> jeg for meget ind i dine formuleringer?

Ikke al ekstase-kristendom er kristendom, der findes også falske
profeter og falske messiasser der efterligner den "ægte vare", - prøv
at læse mere her:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-070.htm

Og her står der noget om tungetale:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-09-02 17:31

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ikke al ekstase-kristendom er kristendom, der findes også falske
> profeter og falske messiasser der efterligner den "ægte vare", - prøv

Alt åndelig er falsk i dine øjne, det er også grunden til dine manglende
oplevelser.

> Og her står der noget om tungetale:
> http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

Det er jo falsk lære om tungetalen, Må jeg gøre dig opmærksom på at jeg
selv taler i tunger og har derfor en personlig erfaring som du og din
henviste web-side manger.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-09-02 18:04

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Alt åndelig er falsk i dine øjne,

Nåh, nu begynder du på dit løgnagtige gylle igen!

Jeg har *aldrig*, jeg gentager *ALDRIG* nogen sinde sagt, at noget som
helst åndeligt er falskt, - bemærk dig lige det, inden du fortsætter
med dine løgne!!

> det er også grunden til dine manglende oplevelser.

Hvad kender du til om jeg har manglende oplevelser! - Forhold dig lige
sagligt til tingene, i stedet for dit sædvanlige gylle, - men den
slags er jo sædvanlige løgnepåstande fra herlighedsforkyndere som dig!

> Det er jo falsk lære om tungetalen,

Så bevis klart og tydeligt ud fra Bibelen at det er falsk lære om
tungetale der står på websiden!

Er du i stand til det? - Altså på en seriøs og saglig måde!

> Må jeg gøre dig opmærksom på at jeg selv taler i tunger
> og har derfor en personlig erfaring som du og din
> henviste web-side manger.

Ja, det siger du jo at du gør.

Fra : Jan-Erik

Dato : 19-09-02 18:43

> [...]
> Jeg har *aldrig*, jeg gentager *ALDRIG* nogen sinde sagt, at noget som
> helst åndeligt er falskt, - bemærk dig lige det, inden du fortsætter
klip

Ja, det er ved at være lidt for trivielt med Erik L's mangel på evne til at
føre en saglig diskussion.

Erik, kan du ikke prøve at accptere at ikke alle har samme holdning som dig?

Jeg tror desværre at din aggressive fremtoning skader din "sag" mere end den
gavner.

/Jan-Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-09-02 19:15

"Jan-Erik" <j-e@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ja, det er ved at være lidt for trivielt med Erik L's mangel på
> evne til at føre en saglig diskussion.

Det værste er jo faktisk at han virkelig *KAN* føre en både seriøs og
saglig debat! Det har han jo tidligere bevidst at han sagtens kan.

Så det er ikke en manglende evne dertil, men snarere en manglende
vilje dertil!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 01:38

> [...]
at
> føre en saglig diskussion.
>
> Erik, kan du ikke prøve at accptere at ikke alle har samme holdning som

Jeg har ingen holdninger fordi Guds Ord, sandheden er fra Gud og holdninger
kommer fra satan,

> Jeg tror desværre at din aggressive fremtoning skader din "sag" mere end
den
> gavner.

Jeg har heller ingen sag og skal heller ikke opnå noget.

Erik L

Fra : Jan-Erik

Dato : 20-09-02 20:09

Erik Larsen wrote:

> Jeg har ingen holdninger fordi Guds Ord, sandheden er fra Gud og
> holdninger kommer fra satan,

Du tror altså at alle de der engang bliver frelst, har nøjagtig samme
holdninger?

/Jan-Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-09-02 13:14

> Du tror altså at alle de der engang bliver frelst, har nøjagtig samme
> holdninger?

Jeg tror ikke at de der bliver frelst har anden "holdning" end den tro Jesus
ved Helligånden åbenbare for dem.

Med holdninger mener jeg f.eks en holdning til dåben, det kan være til
Barnedåben eller til voksendåben, det kan være holdninger til at tale i nye
tunger, helbredelser, undergerninger osv, de forskellige holdninger kommer
fra satan og den rigtige "holdning" er egentlig ikke en holdning men en tro

Der er ingen der bliver frelst på deres Holdninger, men mange bliver frelst
på deres Tro på sandheden.

Erik L

Fra : Jan-Erik

Dato : 20-09-02 21:03

Erik Larsen wrote:

> Jeg har ingen holdninger fordi Guds Ord, sandheden er fra Gud og
> holdninger kommer fra satan,

Du tror altså at alle de der engang bliver frelst, har nøjagtig samme
holdninger og er enige om alting? :)

/Jan-Erik

Fra : Vidal

Dato : 20-09-02 22:36

"Jan-Erik" <j-e@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:3d8b7df2$0$75723$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Du tror altså at alle de der engang bliver frelst, har nøjagtig samme
> holdninger og er enige om alting? :)

Det er kun folk, der mener det samme som Erik,
der bliver frelst, så, ja...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-09-02 13:18

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan-Erik" <j-e@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun folk, der mener det samme som Erik,
> der bliver frelst, så, ja...

Det er altså kun Jesus der kan frelse og har du kun en holdning til Ham,
hvad den holdning så kan være, er der ikke meget håb at hente.

Erik l

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 01:32

> [...]
>
> Jeg har *aldrig*, jeg gentager *ALDRIG* nogen sinde sagt, at noget som
> helst åndeligt er falskt, - bemærk dig lige det, inden du fortsætter

Men du henviser til en web-side der mener det er falsk og det og det er det
samme i min regi, for diskutere man oplevelser som det er "at falde i
ånden", er det ikke ensbetydende med at vi taler Toronto eller Livets Ord.

citat fra dig Mr Andreas-----

Ikke al ekstase-kristendom er kristendom, der findes også falske
profeter og falske messiasser der efterligner den "ægte vare", - prøv
at læse mere her:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-070.htm

citat slut.

Men jeg kunne også spørge dig om din mening ikke er den samme som den
web-side du henviser til ???

> Hvad kender du til om jeg har manglende oplevelser! - Forhold dig lige
> sagligt til tingene, i stedet for dit sædvanlige gylle, - men den
> slags er jo sædvanlige løgnepåstande fra herlighedsforkyndere som dig!

du har aldrig fortalt mig om en eneste selv om jeg spurgte på tråden
"netkirken" og oplevelser med helbredsgenoprettelse var vist ikke en god
historie da du stadig har den oplevelse til gode (skal jeg finde hvad du
skrev?)

> Så bevis klart og tydeligt ud fra Bibelen at det er falsk lære om
> tungetale der står på websiden!

citat web-siden; -
Bibelsk tungetale.

Jesus forutså også at hans disipler skulle "tale med nye tunger," Mark.
16:17. Dette verset står i en sammenheng hvor Jesus nettopp gir
evangeliseringsbefalingen; "Gå ut i all verden og forkynn evangeliet for
hele skapningen," vers 15.

Siden "Tunger" på grunnteksten ikke betyr noe annet enn "tungemål" eller
"språk," er løftet om denne gaven både logisk og hensiktsmessig, fordi da
kunne dette guddommelige miraklet forårsake at evangeliet nådde alle
folkegrupper uansett hvilket språk de talte.

Språk-gaven gjorde det mulig for disiplene å forkynne for mennesker som
talte et språk de selv ikke kjente. Tungemålene var "nye" for disiplene,
(nye tunger), men de ble likevel forstått av tilhørerne.

Citat bibele; -

1 Kor 14 v2 For den, der taler i tunger, taler ikke til mennesker, men til
Gud; ingen forstår ham jo, det, han taler ved Ånden, er hemmeligheder.

Et enkelte bibelvers er nok til at bevise din web-sides artikel ikke kan
stamme fra bibelen, fordi tungetale kan forstås af tilhørene på web-siden,
men Paulus skriver det ikke kan forstås af tilhørene.

Momonerne tor tungetale er således som på din web-side og derfor lære di
f.eks Kinesisk og forkynder mormombogen i Kina på deres nye
(kinesiske)tungetale.

> Er du i stand til det? - Altså på en seriøs og saglig måde!

Ikke så længe du hysterisk henviser til Toronto, LO og sammelligner det jeg
taler om med dem.

> Ja, det siger du jo at du gør.

Og jeg lyver ikke

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-02 07:16

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev:

[ ... ]

> Men du henviser til en web-side der mener det er falsk

Nå nu er du igen inde i en periode, hvor du enten er totalt ude af
stand til at læse og forstå en enkel og klar tekst, - eller også er du
igen begyndt at lyve og fordreje med fuldt overlæg!

[ ... ]
> Men jeg kunne også spørge dig om din mening ikke er den
> samme som den web-side du henviser til ???

Der er faktisk ingen menighed eller trossamfund eller kirke der står
bag den webside, men den er udelukkende ejet og drevet af et par
privatpersoner.

[ ... ]
> [...]
> kan stamme fra bibelen, fordi tungetale kan forstås af tilhørene på
> web-siden, men Paulus skriver det ikke kan forstås af tilhørene.

Ja, hverken teksten på websiden, eller teksten i Bibelen er du i stand
til at kunne læse og forstå!

[ ... ]

> Og jeg lyver ikke

*DET* har du ellers været yderst flittig og ihærdig til i denne
gruppe!

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 15:11

> [...]
> stand til at læse og forstå en enkel og klar tekst, - eller også er du
> igen begyndt at lyve og fordreje med fuldt overlæg!

Er det virkeligt dit bedste genmæle, tom for bibelsk virkelighed og kun
personlig chikane,

Lad dog Jesus komme ind i dit liv

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-02 15:48

[ ... ]

> Er det virkeligt dit bedste genmæle, tom for bibelsk virkelighed
> og kun personlig chikane,

Der er ikke tale om personlig chikane, men konstaering af fakta, for
du har intet bibelsk, absolut intet bibelsk, der er i stand til at
kunne dokumentere at det er falsk lære om tungetalen der står på den
webside: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 16:46

> [...]

> du har intet bibelsk, absolut intet bibelsk, der er i stand til at
> kunne dokumentere at det er falsk lære om tungetalen der står på den

Havde du selv talt i nye tunger Ved Helligånden, ville du forstå at
tungetale er alt andet end et andets lands sprog fordi man taler i
hemmelighed med Gud, 1 Kor 14 v2 For den, der taler i tunger, taler ikke
til mennesker, men til
Gud; ingen forstår ham jo, det, han taler ved Ånden, er hemmeligheder.

Det er godt at kunne tale med Gud, kan det være andet ???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-02 17:17

> [...]

> Havde du selv talt i nye tunger Ved Helligånden, ville du
> forstå at tungetale er alt andet end et andets lands sprog

Du mener altså at den ekstatiske oplevelse sætter Ordet ud af kraft,
og eliminerer hvad der iøvrigt måtte stå i Bibelen.

> 1 Kor 14 v2 For den, der taler i tunger, taler ikke til
> mennesker, men til Gud; ingen forstår ham jo, det, han
> taler ved Ånden, er hemmeligheder.

Et enkelt ikke særligt klart skriftsted kan ikke annullere de andre
langt mere tydelige skriftsteder!

Studér også alle de andre skriftsteder hvor det at tale i fremmede
tunger (fremmede tungemål) er omtalt!

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 17:31

> [...]
> og eliminerer hvad der iøvrigt måtte stå i Bibelen.

> Et enkelt ikke særligt klart skriftsted kan ikke annullere de andre

Måske ikke i dit lille regi som ikke er stører end "det evige evangelium",
men du ved ikke.

> Studér også alle de andre skriftsteder hvor det at tale i fremmede
> tunger (fremmede tungemål) er omtalt!

Tak for rådet, det havde jeg ikke tænkt på, for du godtager vel kun dem du
kan få til at passe ind i dit eget lille regi

Men tak Gud fordi han har ladet mig opleve at blive helbredt og få del i
Nådegaverne også at evne at tale i tunger i min efter (din målestok)
vilfarelse har Gud været god ved mig.

Måske skulle du også prøve at fare vild, så Gud kan hente dig hjem.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-02 17:36

> Måske ikke i dit lille regi som ikke er stører end "det evige
> evangelium", men du ved ikke.

Ja, og netop her viser du din indsværede forståelsesverden! - Intet,
absolut intet, kan rokke dig, ikke engang når klare og tydelige
skriftsteder går dig imod!

Du har endnu ikke formået at tilbagevise én eneste enkelt lille
sætning fra artiklen på websiden! Og du vil sikkert heller ikke være i
stand til det.

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 18:14

> [...]
>
> Du har endnu ikke formået at tilbagevise én eneste enkelt lille
> sætning fra artiklen på websiden! Og du vil sikkert heller ikke være i

det er lige meget hvad jeg fremlægger så er jeg fuld af løjn

Så hvorfor fortsætte.

PP, jeg har endnu ikke føret en historie om dine oplevelser med Gud og
hvordan du blevdøbt i Helligåndens, måske er du ikke døbt i Helligånden og
det forklare din tavshed. ??

Erik L

Fra : Karsten

Dato : 19-09-02 18:38

> [...]
> Ikke al ekstase-kristendom er kristendom, der findes også falske
> profeter og falske messiasser der efterligner den "ægte vare", - prøv

Jeg har læst henvisningerne og tænker "SHIT! Der er
lige et par ord jeg skal have tjekket".
Ret skræmmende synes jeg. Det er ellers god latin(!) i
nogle af de sammenhænge jeg tidligere har bevæget mig i;
at selv om man kunne være i tvivl om det var ægte, havde
man lov til at tro på at det var sandt og at det ikke var noget,
man selv fandt på. Specielt omkring tungetale.
Det frustrerende her er bare, at forkyndelsen i de sammenhænge
er/virker sund og bibelsk.

Mvh.
Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-09-02 19:12

> Jeg har læst henvisningerne og tænker "SHIT! Der er
> lige et par ord jeg skal have tjekket".

Her er også noget du kan tjekke:
http://hem.spray.se/harry.forsgren/Klarspr.htm#b
of klik på "Andens frugter" og læs også næste afsnit om
øjenvidneskildringer.

> Ret skræmmende synes jeg.

Ja, det kan være skræmmende.

> [...]
> i tvivl om det var ægte, havde man lov til at tro på at det
> var sandt og at det ikke var noget, man selv fandt på.

I de kredse jeg færdes i, er det ikke god latin blot at tage noget
besynderligt for gode varer, heller omkring tungetale. Der er det god
latin at gøre som beskrevet i Apg. 17, 11!

> Det frustrerende her er bare, at forkyndelsen i de sammenhænge
> er/virker sund og bibelsk.

Megen falsk lære ligner sund og bibelsk lære, uden at være det! Det er
let at blive bedraget.

Og læg mærke til at jeg ikke siger at ægte bibelsk tungetale er noget
skidt, - tværtimod! Jeg siger heller ikke at Guds Helligånds
manifestationer er noget skidt, - tværtimod!

Vi bliver advaret mod at lade os føre vild af falsk lære og falske
mirakler og falske undergerninger og falske lærere og falske profeter.

Vi skal derfor undersøge grundigt, hvad det er for fenomener vi står
over for, og vi skal ikke tro på alt hvad der bliver disket op med!

Fra : Karsten

Dato : 19-09-02 20:55

> [...]

> besynderligt for gode varer, heller omkring tungetale. Der er det god
> latin at gøre som beskrevet i Apg. 17, 11!
(...)
> Megen falsk lære ligner sund og bibelsk lære, uden at være det! Det er
> let at blive bedraget.

Dem jeg tænker på, har jo ikke lært falsk med forsæt, men har blot
videregivet
det de selv har lært.
Jeg spekulerer på, at selv om en del, af en kirkes lære kan være falsk eller
misforstået,
er det vel muligt at samme kirke derudover, formidler kristendom på en sund
måde.
Der er mange kirkeretninger jeg betragter som ok, de er bare ikke noget for
mig og
mit temperament. Men jeg tænker at de kan være gode for dem der kommer der.
(Der er så også nogle jeg tænker, ikke er gode for dem der kommer der.)

> Og læg mærke til at jeg ikke siger at ægte bibelsk tungetale er noget
> skidt, - tværtimod! Jeg siger heller ikke at Guds Helligånds
> manifestationer er noget skidt, - tværtimod!

Så har jeg forstået dig rigtigt.

> Vi bliver advaret mod at lade os føre vild af falsk lære og falske
> mirakler og falske undergerninger og falske lærere og falske profeter.

Jeg tror lige jeg fortsætter min flerårige timeout, hvad angår tungetale
og Helligåndens synlige manifestationer.

Mvh.
Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-09-02 21:09

[ ... ]

> Dem jeg tænker på, har jo ikke lært falsk med forsæt,

Vi er da helt enige.

> men har blot videregivet det de selv har lært.

Det er jo netop deri at der ligger en stor fare!

> Jeg spekulerer på, at selv om en del, af en kirkes lære kan
> være falsk eller misforstået, er det vel muligt at samme kirke
> derudover, formidler kristendom på en sund måde.

Jamen det kan vi da også kun være enig i. Der findes megen sund lære
rundt omkring, - men min pointe er også kun, at vi har "pligt til" at
undersøge om det nu også er en sund lære, eller om der har senget sig
et falskt evangelium ind imellem!

Jeg mener personligt at det er sundt at være skeptisk og kritisk over
for den lære vi bliver præsenteret for. Vi skal selv, under bøn om
Helligåndens vejledning, undersøge tingene, akkurat som de gjorde i
Berøs, se igen Apg. 17, 11.

Og jeg er af den opfattelse, at vi især skal være på vagt over for
dem, der vil gøre synlige "åndsmanifestationer" og mirkaler til det
primære bevis for sandhedsvædi af det de går og forkynder, og dermed
reduceret det bibelske grundlag til at være stort set intet værd
(sådan sat lidt på spidsen)!

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 02:16

> [...]
> besynderligt for gode varer, heller omkring tungetale. Der er det god
> latin at gøre som beskrevet i Apg. 17, 11!

Men det gør du heller ikke, tvært imod fare du lige på og hårdt imod hvad
jeg skriver og samligner det med dem jeg heller ikke vil dele en nadver med.

Erik L

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-09-02 17:36

> [...]

> menneske, der har syndernes forladelse. At få lov til at tro på
> Guds nåde og hans kærlighed. Det er vel ved Helligånden den tro

Det er det jeg skriver, din kristendom indeholder ingen ting og er tør og
gol.

> [...]
grundlæggende
> afgørende!? Det er det ikke for mig i hvert fald.

Hvilken dåb taler du om ???

> Det virker som om du underkender gyldigheden, af de kristnes tro
> som ikke oplever/søger/dyrker dåben ved Helligånden? - eller læser
> jeg for meget ind i dine formuleringer?

Der er bare ikke således, som jeg tideliger har fortalt søgte jeg ikke Gud,
men Gud gav sig til kende for mig ved under og tegn og i dag er det ikke
nødvendig for mig at søge under eller tegn fordi jeg er sikker i min tro,
men du derimod behøver et mirakel for at kunne forstå Guds Nåde.

Erik L

Fra : Karsten

Dato : 20-09-02 22:19

> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det jeg skriver, din kristendom indeholder ingen ting og er tør og
> gol.

Jeg oplever megen glæde ved troen på Guds nåde og det kan røre mig dybt,
at Han vil have med mig at gøre.
Jeg ved ikke hvordan du kan udtale dig så kategorisk om min kristendom
("din kristendom indeholder ingen ting og er tør og gol".)!??

> grundlæggende

> Hvilken dåb taler du om ???

Jeg taler om dåben i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn.

> [...]
> nødvendig for mig at søge under eller tegn fordi jeg er sikker i min tro,
> men du derimod behøver et mirakel for at kunne forstå Guds Nåde.

Spørgsmålet for mig er om jeg behøver forstå. Jeg påstår ikke at jeg forstår
Guds nåde, men at jeg tror på den, selv om den er ufattelig for mig.
Jeg søger heller ikke undere og tegn, men har tidligere gjort det og
oplevet det. Dengang som nu forsøger jeg bare at være kritisk omkring
hvad der foregik. Jeg vil lige indskyde at jeg tror på at der sker undere og
tegn.

Mvh.
Karsten

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-09-02 07:42

> [...]

> Jeg ved ikke hvordan du kan udtale dig så kategorisk om min kristendom
> ("din kristendom indeholder ingen ting og er tør og gol".)!??

Fordi Jesus --ER-- Sandheden Frelsen, Liver, Lyser, Helbredelser, Kraften
og alle Miraklerne og det er Helligånden der får Jesus fra faderen og giver
det altsammen til menneskerne. Joh 14v16.

Derfor siger jeg; Har du Jesus i dit hjerte har du også fået Helligånden af
Gud og med Helligånden følger Sandheden Frelsen, Liver, Lyser, Helbredelser,
Kraften og alle Miraklerne.

Der er mange der misforstår Jesus, fordi Jesus kommer ikke som en person med
frelsen, Jesus --ER.-- frelsen, Jesus --ER-- Helbredelsen, osv og det er
Helligånden der bringer dig Jesus. Joh 16 v 7-11 Gud har ikke forandret
sig, Han er den samme og lader stadig Jesus (nu ved Helligånden) gå rundt og
gøre under og tegn, nøjagtig som i Palæstina for 2000 år siden.

Joh 16v7 Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for jer, at jeg går
bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg
går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han kommer, skal han
overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. v9 Om synd: at de
ikke tror på mig; v10 om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig
ikke længere; v11 om dom: at denne verdens fyrste er dømt.

Kristendom er alt andet end den "tøre døde golde Kristendom" danskerne er
blevet indogtreneret med i århundreder. Frelse, helbredelser og mirakler
skal være dagligdag i sand kristendom, fordi det er den måde Gud der viser
os sin kærlighed og omsorg.

> Jeg taler om dåben i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn.

Jeg spurgte im hvilken dåb og ikke navnene på treenigheden som er misbrugt
til ukendelighed af alle religioner og sekter.

Men lod du dig selv døbe, har nogen ladet dig døbe, havde du fået
Helligånden får du blev døbt eller ikke ??

> [...]
> oplevet det. Dengang som nu forsøger jeg bare at være kritisk omkring
> hvad der foregik. Jeg vil lige indskyde at jeg tror på at der sker undere

Heb 11v1 Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det,
der ikke ses.

Du lyder ikke særlig overbevist, men det tog Gud højde for da han bestemte
at give alle mennesker (der vil modtage) Helligånden som vejleder og indsigt
til at holde Jesu kærligheds bude og befalinger ( ikke mose loven) Ez 36v

EZ 36v24 Jeg vil hente jer fra folkene og samle jer fra alle landene og
bringe jer til jeres eget land. v25 Jeg vil stænke rent vand på jer, så I
bliver rene. Jeg renser jer for al jeres urenhed og for alle jeres møgguder;
v26 jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg fjerner
stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød. v27 Jeg giver jer
min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine bud.

Erik L

Fra : Karsten

Dato : 22-09-02 11:35

Jeg burde nok have klippet i det følgende, men kunne ikke
umiddelbart lige finde ud af at sortere i det. Jeg skal prøve at
tage mig sammen en anden gang.

> [...]
giver
> det altsammen til menneskerne. Joh 14v16.

Jeg er ikke sikker på, jeg forstår at Jesus ER miraklerne!? Jeg ville
formulere det
som: Jesus udretter miraklerne. Det er ikke for at være ordkløver, måske
forstår vi det forskelligt.

> [...]
af
> Gud og med Helligånden følger Sandheden Frelsen, Liver, Lyser,

Jeg er enig, pånær at helbredelser og mirakler automatisk følger med. Det
sker
jo, at de ikke kommer. Så ved jeg godt, at modsvaret kan være at det er
fordi
Helligånden ikke er til stede.

> [...]
> skal være dagligdag i sand kristendom, fordi det er den måde Gud der viser

Der er så en af forskellene på vores opfattelser. Jeg tror ikke det SKAL
være dagligdag
med helbredelser og mirakler - men at det er noget der KAN ske. Men det
ville da
være dejligt hvis det var tilfældet.

> [...]
>
> Men lod du dig selv døbe, har nogen ladet dig døbe, havde du fået
> Helligånden får du blev døbt eller ikke ??

Jeg er døbt som barn og jeg tror Helligånden også er til stede der. Det
fornemmer jeg, at du ikke tror. Og det er rigtigt at Helligånden ikke
manifesterede sig, som du siger den gør ved din forståelse af dåb.
Jeg tror bare at Helligånden også virker u-synligt og nok mest virker
sådan.

Jeg vil indrømme at det her er lidt dobbelt for mig. Nok er jeg selv
døbt som barn og tror på barnedåbens gyldighed. Jeg er bare ikke
sikker på jeg selv ville lade mine børn døbe (hvis jeg havde nogen).
De skulle selv vælge det. Og så igen - måske ville jeg lade dem døbe
(eller selv gøre det).
Ok, det bliver lidt hypotetisk det her, i og med jeg ingen børn har.

> [...]
jer
> min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine

Det kan godt være jeg ikke lyder særlig overbevist. Jeg vil også godt vedgå
at jeg rammes af tvivl af og til. Jeg har også forsøgt at holde op med at
tro
- det er bare ikke rigtig blevet til noget. Dvs. jeg tør ikke lade være for
jeg
tror ikke det er en god ide.
Men jo, jeg tror på Guds nåde og frelsen ved Kristus, og Helligåndens
gerninger og at det er ukrævende og enkelt når alt kommer til alt.

Mvh. Karsten

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-09-02 13:27

> [...]
> formulere det
> som: Jesus udretter miraklerne. Det er ikke for at være ordkløver, måske

Ja helt sikker forstår vi det forskelligt, fordi det er Helligånden udretter
miraklerne. Forestil dig at Faderen er en stor Atom reaktor og Jesus (Guds
Ord) er hele det elektriske netværk af ledninger og Helligånden er strømmen
der løber gennem netværket af ledninger. Netværket (Jesus) er her altid og
er i alle ting, men først når Helligånden får besked af Faderen løber Han
gennem helle netværket af ledninger og alting bliver levende (sat igang) ved
kraften fra atomkraftværket (Faderen)

Sådan er det i Levende kristendom Faderen giver og sit Ord (Jesus) os
mennesker og Helligåndne gør faderens Ord (Jesus) levende i vort liv, Derfor
er Jesus også den sandheden frelse, helbredelse, liv og genoprettelse som
Faderens Ord siger vi skal have og Helligånden bringer os Jesus som "ER"
sandheden frelse, helbredelse, liv og genoprettelse osv.

Vi ser det også da Moses spørger Gud om hans navn og Gud svare " JEG ER " og
da Jesus kom identifeserede Han sig direkte med Faderen, "JEG ER" vejen og
sandheden og livet, "JEG ER" opstandelsen og livet, "JEG ER" lyset osv.
Jesus "ER" derfor alle de ting Faderen sender til os frelsen, helbredelsen,
opstandelsen, livet osv og ikke en person som bringer disse ting.
Helligånden er derimod Ham som bringer os (Jesus) frelsen, helbredelsen,
opstandelsen, livet osv og det er derfor så nødvendigt at vi har Helligånden
for elles får vi ingen ting levendegjort i vor kristendom og den bliver da
tør død og kraftløs.

> [...]
> sker
> jo, at de ikke kommer. Så ved jeg godt, at modsvaret kan være at det er

Har du oprettet den nye pagt, ved den Åndelige omskærelse (Kol2 v11-12), har
Faderen lover at Jesus vil frelse og genoprette os.

klip

> [...]
> være dagligdag
> med helbredelser og mirakler - men at det er noget der KAN ske. Men det

Det er tilfældet hvis vi søger det Gud er villig, men er danskerne villig
til at omvende sig fra at benægte disse helberdelser og begynde at modtage
dem med tak og lovpris til Gud for hans hjælpsomhed.

> [...]
> manifesterede sig, som du siger den gør ved din forståelse af dåb.
> Jeg tror bare at Helligånden også virker u-synligt og nok mest virker

Helligånden manifestere sig altid i den frelstes liv, siger Jesus ikke selv
at den der tror skal gøre stører gerninger end Han og at vi skal være som et
kille af levende vand.

> [...]
> (eller selv gøre det).
> Ok, det bliver lidt hypotetisk det her, i og med jeg ingen børn har.

Prøv at få det til at stemme overend med Bibelen eller bede Jesus om du må
få en åbenbaring på emnet dåb, Det dummeste du kan gøre ar at stole på hvad
ander siger om dåben, for der er mange religiøse leder der lyver om dåben.

klip

> [...]
> Men jo, jeg tror på Guds nåde og frelsen ved Kristus, og Helligåndens
> gerninger og at det er ukrævende og enkelt når alt kommer til alt.

Det er jeg ikke i tvivl om du gør, men der er forskel på at tro på at der er
en frelse og så opleve at blive frelst. Det er nemlig når vi oplever frelsen
og Helligåndens åbenbarelse af vort syndige liv, vi forlader tør kristendom
og begynder at leve med Herren.

Erik L

Fra : Karsten

Dato : 22-09-02 14:58

> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

klip klip klip

> [...]
selv
> at den der tror skal gøre stører gerninger end Han og at vi skal være som

Hvilke gerninger gøres der idag, der er større end de gerninger Jesus
gjorde?
(Jeg ved godt at Jesus her ikke sigter til sin frelser-gerning på korset,
men
til underne.)

> [...]
hvad
> ander siger om dåben, for der er mange religiøse leder der lyver om dåben.

Hmm. Jeg beror mig nu på min barnedåb. Men det kunne være på sin plads, at
finde det bibelske belæg for det. [Vender lige skråen engang].
Åbenbaringer har med at tilpasse sig forventninger.[Tygger lidt på det].

klipper igen

Mvh. Karsten

Fra : Erik Larsen

Dato : 23-09-02 05:58

> [...]
> gjorde?
> (Jeg ved godt at Jesus her ikke sigter til sin frelser-gerning på korset,

Apostelen Peter hjalp 3000 mennesker til Gud ; ApG 2 v41 De, som tog imod
hans ord, blev døbt, og den dag blev der føjet næsten tre tusind mennesker
til.

Og idag tales der om Millioner ved RB i vækkelsen CfA i Afrika.

> [...]
> finde det bibelske belæg for det. [Vender lige skråen engang].
> Åbenbaringer har med at tilpasse sig forventninger.[Tygger lidt på det].

Forventninger har det med at udeblive;

Joh 14 v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal
også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg
går til Faderen; v13 og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre,
for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen. v14 Beder I mig om noget i
mit navn, vil jeg gøre det.

Det skriftsted taler for sig selv, ikke?

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-09-02 23:52

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> [...]
> Guddommeligt befriet fra et eller andet, det som hele Jesus budskab handler

Hvor må det være underligt at kalde sig selv kristen og alligevel
nægte at deltage i fællesskabet med andre kristne og stovt benægte, at
disse andre kan have oplevet det samme som du siger at du har.

--
Peter B. Juul, o.-.o "nej, folk vil ikke have nogen Playstation
The RockBear. ((^)) selv om der er mange der køber den."

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-09-02 06:50

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor må det være underligt at kalde sig selv kristen og alligevel
> nægte at deltage i fællesskabet med andre kristne og stovt benægte, at
> disse andre kan have oplevet det samme som du siger at du har.

Dig og dit katolske økomeniske fældesskab er mere tør og ufrugtbar end den
golde ørken. Læs dog den katolske hjemmeside!

http://www.katolsk.no/artikler/ekumenik.htm#lutheranere

Erik L

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-09-02 08:42

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> writes:

> Dig og dit katolske økomeniske fældesskab er mere tør og ufrugtbar end den
> golde ørken. Læs dog den katolske hjemmeside!

Det er fascinerende som hysteriske flipperkristne som dig på den ene
side kalder folk med et anstrøg af traditionsbundethed og
konservatisme for "katolikker", mens pseudo-katolikker som Muncken
kalder enhver, der stiller spørgsmål ved dele af Traditionen for
"pinsefolk".

Er det virkelig så svært at skelne?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Fra nu af er I ikke længere mine kloner.
The RockBear. ((^)) I er mine fætre.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-09-02 15:03

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Er det virkelig så svært at skelne?

Ja, for Muncken og Larsen!

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 02:29

> "Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Ja, for Muncken og Larsen!

Det her ved du ingen ting om

Erik L

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 02:28

> [...]
> konservatisme for "katolikker", mens pseudo-katolikker som Muncken
> kalder enhver, der stiller spørgsmål ved dele af Traditionen for

Jeg mener ikke at have behov for en "fældeserklæring for retfærdiggørelses"
med Paven, som i Lutheraner der er ÅÅÅÅh så fældeskirkelige at I vil tilbage
til den pind Luther afhoppede fra. Men det vil ske JohÅb 17.

> Er det virkelig så svært at skelne?

det spørger du mig om Hi-Hi

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-09-02 14:27

> [...]
tilbage
> til den pind Luther afhoppede fra. Men det vil ske JohÅb 17.

Du aner helt sikkert ikke en **** om hvad lutheranere vil eller ikke vil.
Ideen bag økomenien er at vi - så vidt muligt - får skrinlagt den slags
_militante_ stridigheder, som stadig ses i f.eks. Nordirland, men det har
aldrig heller været ideen at vi skulle tilbage til Den Katolske Kirke og
underlægge os Paven.

Det var jo NETOP Luther, der med henvisning til Babylon og Antikrist i
Johannesåbenbaringen gjorde op med Romerkirken og Paven (og det er
tydeligvis også ham, der har inspireret til din opfattelse) så det er da
åbenlyst paradoksalt at hævde at Lutheranere vil ind under Paven, ligesom
der logisk nok er en enorm modvilje mod hele projektet hos bevidste
lutheranere.

At nogle "lutheranere" så åbenbart tager let på deres eget trosgrundlag er
sådan set deres eget problem. Men bestemt ikke noget vi andre lutheranere
skal skydes i skoene!

Anders Peter Johnsen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-09-02 15:15

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> writes:

> At nogle "lutheranere" så åbenbart tager let på deres eget trosgrundlag er
> sådan set deres eget problem. Men bestemt ikke noget vi andre lutheranere
> skal skydes i skoene!

skal vi nu ikke liiiiige: Vel er der ting i den katolske lære, der er
meget inkompatible med den lutherske, men Luthers oprindelige mål var
sådan set en reformation af selve den katolske kirke, ikke et brud med
samme.

Da dette ikke var muligt, skete bruddet, men siden da har den katolske
kirke ryddet gevaldigt op i de ting Luther klagede sig over.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At least he' out of your nose."
The RockBear. ((^)) "HAIR!"

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 15:34

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> aldrig heller været ideen at vi skulle tilbage til Den Katolske Kirke og

Jeg syntes du er stærk i ordet "****" når du ikke forstår en **** af hvad de
vil foretager sig med de fældeserklæringer. Og disse fældeserlkæringer er
vel underskrevet af den Luyhrtanske kirkes topfolk og derfor gyldig i
folkekirke-regi.

Derfor kan jeg kan kun forholde mig til det jeg læser fra dem der skriver
den Katolske Hjemmeside om hvad fældeskirkens egentlige foremål er, nemlig
at bringe alle kirkesamfund tilbage til den Katolske kirke og derved dror de
at Jesus bån i Joh 17 er opfyldt. Der er mange lignende sider hvis du ønsker
at læse om den Katilske kirkes (Jesu legeme) genoprettelse. Du skal endelig
ikke tro at Lutheranerne bliver holdt for andet end afhopper fra den sande
(katolske) tro.

http://www.katolsk.dk/jk/oekumene/oekumene_body.html

Økumeni betegner efter katolsk opfattelse bestræbelserne på at genoprette
den fulde enhed mellem alle kristne. Det er et faktum, at de kristne på
trods af deres tro på den ene Gud er spilttet i mange forskellige
kirkesamfund med indbyrdes forskellig og delvis modstridende lære, liturgi
og organisation. Udgangspunktet for al økumeni er, at denne tilstand er i
modstrid med Guds plan, sådan som den f.eks. findes udtrykt i Jesu
ypperstepræstelige bøn aftenen før han skulle lide: "Ikke for dem alene
beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må
være ét, ligesom du, Fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for
at verden skal tro, at du har udsendt mig" (Joh 17,20-21).

> [...]
> åbenlyst paradoksalt at hævde at Lutheranere vil ind under Paven, ligesom
> der logisk nok er en enorm modvilje mod hele projektet hos bevidste

Men idag er det ikke Luther der forhandler om en fældeserklæring for
retfærdiggørelsen.

> At nogle "lutheranere" så åbenbart tager let på deres eget trosgrundlag er
> sådan set deres eget problem. Men bestemt ikke noget vi andre lutheranere
> skal skydes i skoene!

Det vil sige der er to former for Lutheraner i dag, dem der vil det
fældeskirkelige og forhandler mad paven og dem der er ligeglade, for jeg
høre ingen brokke sig over forhandlingerne mellem den Lutherske kirke og den
Katolske kirke.

Eruk L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-09-02 16:43

> [...]
> vil foretager sig med de fældeserklæringer. Og disse fældeserlkæringer er
> vel underskrevet af den Luyhrtanske kirkes topfolk og derfor gyldig i

Der findes bare ikke een "Lutheransk Kirke" men forskellige Lutheranske
trossamfund.
Hele ideen om ny centraliseret "Romerkirke" - eller blot den gamle - strider
jo netop grundliggende imod Luthersk teologi!

> [...]
> at bringe alle kirkesamfund tilbage til den Katolske kirke og derved dror

Ja, det er jo KATOLIKKERNES dagsorden?

> [...]
endelig
> ikke tro at Lutheranerne bliver holdt for andet end afhopper fra den sande

Det ved jeg så ganske udmærket, og det er skam også dèt der pt. er det
springende punkt, nemlig Pavemagtens manglende anerkendelse af andre kristne
trossamfund.

> [...]
for
> at verden skal tro, at du har udsendt mig" (Joh 17,20-21).

Ja, men det er som sagt _katolikkernes_ dagsorden.

> Men idag er det ikke Luther der forhandler om en fældeserklæring for
> retfærdiggørelsen.

Nej, desværre. Han prøvede selv, men løb panden mod muren hos kirkelige
magthavere. Og SÅ blev han radikal!

> [...]
> fældeskirkelige og forhandler mad paven og dem der er ligeglade, for jeg
> høre ingen brokke sig over forhandlingerne mellem den Lutherske kirke og

Jeg skulle hilse fra Teologisk Fakultet i København (hvor jeg sjovt nok i
øjeblikket studerer netop den Lutherske Reformation som tilvalgsfag) at man
BESTEMT er meget kritisk i forhold til økomeni!

Det er en forløjet frikirkelig fordom at vi i Den Danske Folkekirke ønsker
os tilbage under Paven.

Tværtimod kæmper vi for indrømmelser. Men desværre tænker katolikkerne i
pavelige "ufejlbarlighedsdogmer", og desværre er de fastholdt og forblindede
af dem!

Og dèr strander projektet. Gudskelov.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 18:09

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er jo KATOLIKKERNES dagsorden?

Ja det siger du nok, men der er stærke Lutheranske kræfter i gang med at
udlede et tætere samarbejde for at få en enig kirke.

http://www.frederikshavnkirke.folkekirken.dk/

Folkekirken og de andre kirker

Økumeni er den internationale betegnelse på kontakt og samarbejde mellem de
forskellige kirkesamfund. Det mellemkirkelige Råd Den danske Folkekirkes
mellemkirkelige Råd varetager kontakten til andre kirker i ind- og udland.
Desuden er der i hvert stift et mellemkirkeligt stiftsudvalg til at arbejde
med stiftets mellemkirkelige arbejde og bl.a. bistå menighederne i
mellemkirkelig kontakt. Det mellemkirkelige Råd består af en repræsentant
fra hvert af stiftsudvalgene samt to biskopper. Stiftsudvalgene er valgt af
menighedsrådene. Det mellemkirkelige Råd udgiver ni gange om året et
nyhedsbrev på engelsk
med nyheder fra dansk kirkeliv. Det sendes bl.a. til andre kirker og
internationale kirkelige organisationer, men Church News from Denmark er
også tilgængeligt på internet. Desuden udgives 6-7 gange årligt et
nyhedsbrev, og løbende udgives der informationamateriale om mellemkirkelige
emner.

OG

http://www.frederikshavnkirke.folkekirken.dk/

Derfor fastholder rådet den invitation, der tidligere på året er fremsendt
til den romersk katolske kirke i Danmark ved kirkens biskop til at
samarbejde om et fælles studiemateriale til romersk katolske og
folkekirkelige menigheder i Danmark.

Det der er opnået gennem mange års fællesskab i praksis og gennem
internationale bilaterale dialoger har naturligvis haft betydning for den
gensidige respekt mellem vore to kirker i Danmark. Vi ønsker, at denne
gensidige respekt skal stå ved magt og føre til åbenhjertige og ærlige
samtaler mellem vore kirker.

Med venlig hilsen

Paul Verner Skærved
Formand Ane Hjerrild
sekretariatschef

klip

> [...]
>
> Det ved jeg så ganske udmærket, og det er skam også dèt der pt. er det
> springende punkt, nemlig Pavemagtens manglende anerkendelse af andre

det tror jeg nok han skal få med tiden.

> Nej, desværre. Han prøvede selv, men løb panden mod muren hos kirkelige
> magthavere. Og SÅ blev han radikal!

Radikal ! den har jeg ikke hørt før, men det er nok rigtigt

> [...]
man
> BESTEMT er meget kritisk i forhold til økomeni!

Jeg kunne godt tænke mig at lave et fordrag i jeres Fakultetet om hvad og
hvordan der bliver forhandlet om i fældeskirkelig regi både mellem
katolikerne folkekirken og frikirkerne.

> Det er en forløjet frikirkelig fordom at vi i Den Danske Folkekirke ønsker
> os tilbage under Paven.

Jeg fatter det ikke. Men nu f.eks Peter B Jul og Erik D kan faktisk heller
ikke udrede en grund til det, selv om de er stærk tilhænger at det
fældeskirkelige, hvorfor de forlader store dele af den Bibelske tekst for at
forhandle/ønske en kompromis med de andrer kirker.

> Tværtimod kæmper vi for indrømmelser. Men desværre tænker katolikkerne i
> pavelige "ufejlbarlighedsdogmer", og desværre er de fastholdt og
forblindede
> af dem!

Og de siger ca. det samme om jer

> Og dèr strander projektet. Gudskelov.

Nej de finder andre veje, bare vent og se

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-09-02 00:52

> [...]
>
> Men det er vel for at de kristne er så rene og pæne at Gud ikke kan gøre
> noget for dem, efter deres egne meninger

Gud kan - sagt af ren selvynkende ydmyghed - ikke gøre meget andet for mig
end blot at vedkende sig mig gennem Jesus Kristus.

Jeg kan ikke påberåbe mig noget som helst andet end håbet om at Gud har
tilgivet og vil tilgive mig.

Det er alt, hvad jeg tror på og håber på.

Nåden.

Mirakler og forjættelser i Helligånden er noget Jesus kan og er bemidlet
med, og ikke noget jeg overhovedet - med nogen form for subordinær kristen
anstændighed - mener mig i stand til. Jeg kunne selvfølgelig _ønske mig_ at
formidle Helligånden, men jeg vil under ingen omstændigheder kunne "gøre
krav". Og dèr mener jeg at forskellige (fri)kirkelige retninger lever i et
storhedsvanvid.

Hvor er det dog absurd? Nåden er i sig selv selve Guds Gave til
Menneskeheden, og så kræver man som modtager ekstraordinære fordele og
retten til dårlige tryllekunster?

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Larsen

Dato : 19-09-02 07:13

> [...]
at
> formidle Helligånden, men jeg vil under ingen omstændigheder kunne "gøre

Man behøver ikke være "noget" for at formidle Guds Ord eller Helligånden,
Peter var fisker, Paulus var teltmager, Men Gud var den der gav dem nåde og
indsigt til at sammelarbejde med Helligånden. Det se således i Guds verden,
at taler man Guds Ord i sandhed fra hjertet er Helligånden også der og
bekræftiger at Guds Ord er sandt

ApG 2v42 De holdt fast ved apostlenes lære og fællesskabet, ved brødets
brydelse og ved bønnerne. v43 Hver og én blev grebet af frygt, og der skete
mange undere og tegn ved apostlene. v44 Men alle de troende var sammen, og
de var fælles om alt. v45 De solgte deres ejendom og ejendele og delte det
ud til alle efter enhvers behov. v46 De kom i enighed i templet hver dag;
hjemme brød de brødet og spiste sammen, og jublende og oprigtige af hjertet
v47 priste de Gud og havde hele folkets yndest. Og Herren føjede hver dag
nogle til, som blev frelst.
(det kalder jeg sand kristendom)

>Og dèr mener jeg at forskellige (fri)kirkelige retninger lever i et
> storhedsvanvid.

Det er desværre sådan, Ja. Men man kan se til Gud efter Nåden for det er
hos ham man finder den og hvis du har lagt mærke til det har jeg aldrig
henvist til andere end Gud og Bibelen for at finde den Guds Nåde Han skænker
os i barmhjertighed.

> Hvor er det dog absurd? Nåden er i sig selv selve Guds Gave til
> Menneskeheden, og så kræver man som modtager ekstraordinære fordele og
> retten til dårlige tryllekunster?

Så hvorfor rækker menneskerne så ikke ud efter den Nåde der kommer fra Gud,
i stedet for at se den som trylleri og magi??

Erik l

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-09-02 11:52

> Så hvorfor rækker menneskerne så ikke ud efter den Nåde der kommer fra
Gud,
> i stedet for at se den som trylleri og magi??

De bliver mistænksomme og tænker: "Der er snyd med i spillet" eller "Det er
skuespil" - måske endda "Djævelens værk" i een eller anden form.

Sådan har jeg det i hvert fald selv, når jeg ser optagelser fra forskellige
"spiritiske" menigheder. Som sagt lægger jeg selv vægt på at det drejer sig
om Nåden og at det drejer sig om en rationelt baseret Gudstjeneste, hvor
Helligåndsbesættelse, tungetale og alt muligt andet af den slags for mig at
se er helt unødvendigt. Den slags "salgstricks" behøves ikke og ja, de
skræmmer de fleste rationelle mennesker væk.

Anders Peter Johnsen

Fra : erik larsen

Dato : 19-09-02 12:42

> [...]
er
> skuespil" - måske endda "Djævelens værk" i een eller anden form.

Ja, og sikkert fordi det er deres egne præster der advare dem imod Guds
frelse helbredelse og ander nådegaver!

> [...]
> se er helt unødvendigt. Den slags "salgstricks" behøves ikke og ja, de
> skræmmer de fleste rationelle mennesker væk.

Tror du virkelig på at Gud giver os Helligåndens Gave(r) fordi de(t) er
unødvendigt, Men du er et eksempel på typisk dansk tør krstendom åndsforladt
og uden åndeligkraft, hvor frelsen er lagt atuomatisk ind i barneds dåb og
hvad der er typisk er at man i din regi taler imod Guds Nåde(gaver), ved at
pege på nogle få frikirker der tror de selv er ånder, det er kun en dum
undskyldning og ikke andet.

Eller også ved du ikke hvad du taler om og det håber jeg for din egen skyld
det er.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-09-02 13:37

> [...]
> er
>
> Ja, og sikkert fordi det er deres egne præster der advare dem imod Guds

Ville du f.eks. ikke advare folk imod at gå til spiritist-møder?

> forskellige
> sig
> at
>
> Tror du virkelig på at Gud giver os Helligåndens Gave(r) fordi de(t) er
> unødvendigt,

Gud kan sikkert give nogle mennesker disse evner som tegn. Men det er ikke
noget man bare kan forvente at få.

Og man kan aldeles ikke bedømme andre menneskers tro efter om de "kan udføre
mirakler". I så fald er man jo lige så naiv som Sai Babas tilhængere og man
ryger således meget let i kløerne på slige typer?

> [...]
> undskyldning og ikke andet.
>
> Eller også ved du ikke hvad du taler om og det håber jeg for din egen

Jeg siger bare at jeg ikke mener at have krav på hokus pokus. Det er for mig
at se aldeles ligegyldigt. Det er Nåden og Syndernes Forladelse, det drejer
sig om, ikke trylletricks eller Mercedeser i carporten.

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 02:11

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "erik larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Ville du f.eks. ikke advare folk imod at gå til spiritist-møder?

Ja, det er da helt sikker jeg vil opfordre folk til at undgå Ånden i
brædtet, trebenede stole, ting som fra TV2s åndernes hus og jeg opfordre da
også mange imod hysterisk kristendom, så som dem der tror de selv er ånder
og har fået alt Guds magt fordi de kan tale i nye tunger.

Men derfor kan jeg vel godt fortælle om mine Åndelige oplevelser, fordi lige
siden den første pinsedag har Kristendommen været Åndelig styret af Gud, med
de Åndelige gaver som Paulus skriver om i Korenterbrevet og det ville ikke
være rart at give Gud og Helligånden skylden fordi nogle sekter går over
gevind ved at dyrke det åndelige og beskylde Jesus for at have været satans
tjæner, fordi de har mistet fodfæstet med Guds Ord.

> Gud kan sikkert give nogle mennesker disse evner som tegn. Men det er ikke
> noget man bare kan forvente at få.

Disse Nådegaver følger altid med Helligånden og kan kun anvendes når Gud ved
Helligånden giver tiladelsen, jeg er ikke glad for at tale om principper,
men der er aligevel en retningslinie Gud følger, f.eks tilader Gud ikke
mennesker der endnu ikke har ladet sig løskøbe fra synden at være frugtbar
med disse Nådegaver, Gud arbejder simpel hen ikke igennem et folk der ikke
vil starte en vandring i lydighed til hans Ord.

> [...]
man
> ryger således meget let i kløerne på slige typer?

Læg mærke til de mirakler Moses og Aron udføre for Faro, Faros troldmænd går
det samme som Moses. Men da Moses får lov til at slå Ægypterne med sygdomme
ligget troldmændene hjemme med sygdomme. Hvorfor fulgte ægypterne ikke Moses
i stedet for Faro ??

> [...]
drejer
> sig om, ikke trylletricks eller Mercedeser i carporten.

Når et meneske opnår syndsforladelse er det et mirakel, en helbredelse fra
Gud og når Gud skænker et menneske Helligånden er det en mærkbar oplevelse
der ikke kan tages fejl af.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-02 07:16

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> arbejder simpel hen ikke igennem et folk der ikke
> vil starte en vandring i lydighed til hans Ord.

Aha, det er derfor at du så mange helt bevidst har fremturet med
løgne, og selv om det flere gange er blevet dokumenteret at du har
løjet, så har du ufortrødent fortsat dermed.

På grundlag af dine egne i denne gruppe, sammenholdt med hvad du lige
har skrevet i citatet øverst i dette indlæg, vil Gud altså ikke
tillade dig, som er en løgner, at være frugtbar med Nådegaverne.

Så hvis du fortsat gør krav på at udøve åndsgaver, kan det, ifølge
dine egne udtalelser, ikke være åndsgaver fra Helligånden, og dermed
kan din tungetale heller ikke værre fra Gud, og de tumlen rundt som en
fordrukken kan ikke være forårsaget af Guds Helligånd.

Af deres frugter skal man kende dem, siger Jesus. Og en af dine
fremtrædende frugter er løgn og fordrejelser, som du i stor stil har
udøvet i denne gruppe.

Tja sådan kan man blive fanget af sine egne ord og sine egne
gerninger!

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 15:36

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-09-02 12:38

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Disse Nådegaver følger altid med Helligånden

Godt, så er det vist dèr, vi er uenige.

Jeg tror nemlig ikke at disse Nådegaver _altid_ (automatisk) følger med
Helligånden, hvis der med Helligånden menes omvendelse.

Desuden så skulle det vel betyde at kun et fåtal af historiske personer
skulle have modtaget Helligånden? Så kan vi jo vende det om og påstå at
alle, der ikke udfører mirakler ikke er ordentlige kristne, og så havner vi
jo i det rene Baba-cirkus!

> [...]
> med disse Nådegaver, Gud arbejder simpel hen ikke igennem et folk der ikke
> vil starte en vandring i lydighed til hans Ord.

Hmmm...Ifølge Apostlenes Gerninger kunne troldkarlen Simon af Kyrene ellers
sagtens gøre store tegn, og han var jo ikke kristen?

> [...]
sygdomme
> ligget troldmændene hjemme med sygdomme. Hvorfor fulgte ægypterne ikke

Måske fordi Farao ansås for at være den personificerede Ra? Også denne
historie viser at magere (magikere) længe har eksisteret og at der ikke er
noget nyt i hokus-pokus og trylleri, da ikke-kristne også sagtens kan udføre
den slags.

> [...]
> Gud og når Gud skænker et menneske Helligånden er det en mærkbar oplevelse

Nej, bevares, men jeg mener bare ikke at kunne genoprjse døde eller kurere
syge, vel?

Anders Peter Johnsen

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 16:34

> [...]
>
> Jeg tror nemlig ikke at disse Nådegaver _altid_ (automatisk) følger med
> Helligånden, hvis der med Helligånden menes omvendelse.

Nådegaverne er Guds og Paulus skriver, at alle de forskellige Nådegaver
udøves af forskellige mennesker, MEN ved samme Ånd 1 kor 12. Uden
Helligånden er til stede kan Han ikke udføre sin gerning og Helligåndens
gerninger at tage fra Gud og give til os eller som Jesus selv siger;
Talsmandens gerning
Joh 16v5 Nu går jeg til ham, som har sendt mig, og ingen af jer spørger
mig: Hvor går du hen? v6 Men fordi jeg har talt sådan til jer, er jeres
hjerte fyldt af sorg. v7 Men jeg siger jer sandheden: Det er det bedste for
[...]

Derfor se der ingen der kan forstå synden uden det er åbenbaret af
Helligånden v8.

> [...]
> skulle have modtaget Helligånden? Så kan vi jo vende det om og påstå at
> alle, der ikke udfører mirakler ikke er ordentlige kristne, og så havner

Med den danske holdning til treenigheden og særligt til Gelligånden er der
ingen der oplever noget Guddommeligt det er også derfor jeg kalder den tør
og ufrugtbar, men det gør ikke Gud, Jesus og Helligånden utroværdig fordi
danskerne ikke vil acceptere treenigheden der også består af Helligånden
eller Talsmanden som Jesus kalder Ham.

> Hmmm...Ifølge Apostlenes Gerninger kunne troldkarlen Simon af Kyrene
ellers
> sagtens gøre store tegn, og han var jo ikke kristen?

Ja, det er det der gør sandheden svær at overbevise danskerne om, fordi der
er en falskhed uden lige på dette område, hvor den okulte helbredelse altid
føre til nederlag og fornægtelse af skrifterne (Guds Ord) og helbredelser
fra Jesus altid føre til fred og sikkerhed. det er lige det Jesus siger
Helligånden skal overbevise os om Joh 16v8. Jesus lod sig ikke hængte op på
et kors for at vi skulle havne i helvede, men for at vi skal komme med Ham
til Gud.

> [...]
> historie viser at magere (magikere) længe har eksisteret og at der ikke er
> noget nyt i hokus-pokus og trylleri, da ikke-kristne også sagtens kan

Nu tegner du et billede af mirakler, som de alle kommende fra den onde og
Gud som en der ikke kan udføre et eneste mirakel.

> Nej, bevares, men jeg mener bare ikke at kunne genoprjse døde eller kurere
> syge, vel?

Det er ikke de kristnes opgave at udføre miraklerne, det skal Gud nok selv
gøre. Men det er menneskernes opgave at ophøje Gud fordi han frelser og
helbreder mennesker og acceptere de mirakler Gud udøver med tak og lovpris.
Det der gør den danske kristendom tør er netop at enten er man meget kritisk
over for mirakler eller også tror man at man har guds kraft og kan selv
udføre mirakler.

Jeg kan kun opforder til at tro på hvad der er skrevet om Guds Nådegaver
(mirakler) og lade Helligånden udføre de mirakler som Han er sendt for at
udføre for og i os mennesker der ønsker at blive frelst. Søg derfor ikke
nådegaverne men søg Guds retfærdighed og Gud ved Helligånden vil vise dig
vej. Sl 119

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-02 16:41

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Nu tegner du et billede af mirakler, som de alle kommende
> fra den onde og Gud som en der ikke kan udføre et eneste
> mirakel.

Nej, han tegner et billede der krystalklart viser, at mirakler i sig
selv, ikke er noget endegyldigt bevis for at denne eller hin forkynder
og mirakkelmager er sendt af Gud.

Mirakler kan ikke stå alene som bevis. Beviset for at forkynderen er
sendt af Gud er først og fremmest at hans/hendes lære er i fuld
overensstemmelse med Bibelen.

Er forkyndelsen ikke i overensstemmelse med Bibelen, da er
forkynderen, uanset mængden af mirakler, ikke sendt af Gud.

Fra : Erik Larsen

Dato : 20-09-02 18:20

> [...]
>
> Nej, han tegner et billede der krystalklart viser, at mirakler i sig
> selv, ikke er noget endegyldigt bevis for at denne eller hin forkynder

Gylle

> Mirakler kan ikke stå alene som bevis. Beviset for at forkynderen er
> sendt af Gud er først og fremmest at hans/hendes lære er i fuld
> overensstemmelse med Bibelen.

Du forbarmende, jeg har da også gang på gang skrevet at Gud stadfæster
sandheden talt fra et rent og syndfti menneskehjerte med under og tegn.

> Er forkyndelsen ikke i overensstemmelse med Bibelen, da er
> forkynderen, uanset mængden af mirakler, ikke sendt af Gud.

det er også det jeg har sagt hele tiden, mangler du en skilling til nye
briller ??

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-09-02 19:10

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... om mirakler der står alene ...]
> Gylle

Ja du har jo for vane at kalde sund bibelsk lære for netop det!

Fra : Erik Larsen

Dato : 21-09-02 13:25

> "Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... om mirakler der står alene ...]
>
> Ja du har jo for vane at kalde sund bibelsk lære for netop det!

SDA er ikke sund bibellære og bliver det aldrig, men bidrager intet til
kristendommen, men de forhindre mange i at modtage Helligånden og Guds
Nådegaver med alle deres advarsler om falsk lære, bare en person bliver
Åndelig berørt af Gud og får både frelse, helbredelse og tungetale mm.

En flok Farisere er SDA og ikke andet uden åndelig frugt eller åndelig
vækst.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-09-02 18:07

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> SDA er ikke sund bibellære og bliver det aldrig,
> men bidrager intet til kristendommen,

Og hvad har SDA nu egentlig med det har at gøre - andet end din
sædvanlige løgnagtige udokumenterede påstande.

Men sådan kan man jo også altid té sig når man ikke har nogen saglige
argumenter at komme med!

Fra : Erik Larsen

Dato : 23-09-02 06:02

> "Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Og hvad har SDA nu egentlig med det har at gøre - andet end din
> sædvanlige løgnagtige udokumenterede påstande.

Kære Andreas; Jeg gider dig ikke mere for alt hvad jeg skriver og der ikke
passer ind i din lille SDA verden er for dig løjn, så det er bedst vi
stopper til Gud har velsignet dig med Helligånden, frelse, helbredelse og
tungetale mm.

Erik L

Fra : Jan-Erik

Dato : 22-09-02 19:03

Erik Larsen wrote:
> [...]
> tungetale mm.
> En flok Farisere er SDA og ikke andet uden åndelig frugt eller åndelig

Så begynder du ligefrem at blive barnlig og vende debatten over på noget
andet?
Er det dit sande "jeg" der kommer til syne her?

Jeg ville nødigt diskutere politik eller religion med dig "in real life" -
du VIL jo have ret. Og hvis du ikke har, så kan du jo sagtens opdigte et
eller andet du kan nedgøre folk med.
Føj.

/Jan-Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-09-02 19:32

> [...]
> life" - du VIL jo have ret. Og hvis du ikke har, så kan du jo
> sagtens opdigte et eller andet du kan nedgøre folk med.

Desværre er det sådan at han tit og ofte begynder at té sig når han
tilsyneladende er løbet tør for saglige argumenter.

Jeg *ved* at han kan debatere seriøst, for det har han faktisk gjort
tidligere.

Fra : Erik Larsen

Dato : 23-09-02 06:26

> [...]
> tilsyneladende er løbet tør for saglige argumenter.
>
> Jeg *ved* at han kan debatere seriøst, for det har han faktisk gjort

Når jeg skriver om syndforladelse fra djævelskab er jeg seriøs, men skriver
jeg om oplevelser med Helligåndens dåb og Nådegaverne der altid følger med
Helligånden som at tale i nye tunger, er jeg useriøs,

Men jeg tror du ved at jeg mener 100% det er Guds Ord og Helligånden der
tilsammen udslætter synden, døden og skræmmer satan væk. Og ikke alt andet
tørt og kraftløs forkyndelse hvor man tror Guds Ord og Helligånden er
tilstede, men ikke vil eller skal tilkendegive deres kærlighed, omsorg ved
derres tilstædeværelse.

Erik L

Fra : Erik Larsen

Dato : 23-09-02 06:12

> [...]

> andet?
> Er det dit sande "jeg" der kommer til syne her?

Har du fulgt med i den diskution der har været mellem Andreas og jeg på alle
de andre tråde, for diskutionen er ikke kun lige det du læser her.

> Jeg ville nødigt diskutere politik eller religion med dig "in real life" -
> du VIL jo have ret. Og hvis du ikke har, så kan du jo sagtens opdigte et
> eller andet du kan nedgøre folk med.

Eller også har Gud velsignet mig med lidt mere indsigt, og det er svært for
mange at forstå da de lever i deres lille indoktreneret religiøse verden i
tro på noget jeg har oplevet. Derfor på grund af mine oplevelser og
erfaringer tør jeg sige, der skal mere nåde til end både SAD og Folkekirken
forkynder og klamre sig fast til.

> Føj.

Er det hvad du indeholder?

Erik L

Fra : Jan-Erik

Dato : 25-09-02 10:52

Erik Larsen wrote:

> Har du fulgt med i den diskution der har været mellem Andreas og jeg
> på alle de andre tråde, for diskutionen er ikke kun lige det du læser
> her.

Ja, jeg har fulgt en del diskussioner mellem jer.
Noget af det var, for mig, spændende læsning, og noget var (som nu) knapt så
spændende læsning.
Men denne gang tog jeg mig endelig sammen og kommenterede det jeg ikke mener
hører hjemme i en seriøs nyhedsgruppe, eller et seriøst (kristent) menneske
for den sags skyld.

> [...]
> mine oplevelser og erfaringer tør jeg sige, der skal mere nåde til
> end både SAD og Folkekirken forkynder og klamre sig fast til.

Wow, så fik du hånligt nedgjort nogle mennesker - igen!
Det er det jeg mener...

> Er det hvad du indeholder?

Uuuuh

/Jan-Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 26-09-02 02:37

"Jan-Erik" <j-e@FJERNESget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

menneske
> for den sags skyld.

> Wow, så fik du hånligt nedgjort nogle mennesker - igen!

Nej det gør jeg ikke, men håber på en provakation kan åbne lidt op for
forståelsen af Guds Nåde, der er en mærkbar kraft til hjælp med at aflægge
de ting Gud ikke har behag i og Gud har derfor ved hjælp af Helligåndens
kraft, befalet os at aflægge utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse,
trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid,
kliker, nid, drukkenskab, svir.

Vi ville aldrig formå at aflægge disse urene handlinger hvis ikke Gud Giver
os Helligånden til at sætte os fri. Og det er ikke således som Gud vil have
det, ingen vil modtage Helligåndens Kraft fra Gud der kan stoppe disse
"ugudelige ting" i kirkerne, men vil hellere lave deres egen forståelse af
Gud og acceptere en kirkesamfund hvor utugt, urenhed, udsvævelse,
afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed,
selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir finder sted og derved
gøre de sig til de religiøse indoktreneret mennesker, jeg her beskriver
ovenover.

Erik L

Fra : Vidal

Dato : 26-09-02 07:56

> [...]

> selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir finder sted og derved
> gøre de sig til de religiøse indoktreneret mennesker, jeg her beskriver

Giver dine indlæg ikke ofte udtryk for fx fjendskab,
kiv, selviskhed, splid?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Erik Larsen

Dato : 26-09-02 12:29

> "Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Giver

> Giver dine indlæg ikke ofte udtryk for fx fjendskab,
> kiv, selviskhed, splid?

Ikke det det ligner, kiv og splid er der ikke tale om men den debat om vi
har aflagt synden kan virke voldsomt på nogle med dårligsamvittighed over
for Gud, Jeg mener ikke at tale meget om mig selv uden når jeg roser mig af
de store og kraftige gerninger Jesus har gjort i/for mig.

Men jeg forstår dig godt, for f.eks. at fortælle satan han er fuld af lort
er jo nok at starte splid med ham.

Erik L

Fra : Vidal

Dato : 26-09-02 22:04

> [...]

> for Gud, Jeg mener ikke at tale meget om mig selv uden når jeg roser mig af
> de store og kraftige gerninger Jesus har gjort i/for mig.

Vi opfatter nok dine ord forskelligt, så.

> Men jeg forstår dig godt, for f.eks. at fortælle satan han er fuld af lort
> er jo nok at starte splid med ham.

Ja, du fortæller jo, du samtaler med Gud,
står du også i forbindelse med Satan?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Erik Larsen

Dato : 26-09-02 22:33

Fra : Vidal

Dato : 27-09-02 07:30

"Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3d937d06$0$84697

Det er skam ikke noget at grine ad...

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Erik Larsen

Dato : 27-09-02 19:52

> "Erik Larsen" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>

> Det er skam ikke noget at grine ad...

Jeg griner altid at folk der kan se mere satan i kristendommen end de ser
Jesus, men du har ret det er sørgeligt

Erik L

Fra : Henri Nielsen

Dato : 24-09-02 00:31

On Wed, 18 Sep 2002 23:19:49 +0200, Erik Larsen wrote:

Hej allesammen, på denne tråd, nærmere bestemt Erik og Andreas

Jeg har med interesse og voksende undren og fustration fulgt jeres efterhånden lange
diskussion omkring åndelighed i kristendommen. Jeg kan simpelt hen ikke fatte det
sprogbrug I som Kristne brødre har til hinanden (Nå, nej, Andreas er jo ikke Kristen). Jeg
regner med at I begge ser jer som Frelste af Guds underfulde Nåde og sat fri fra dødens
lænke! Hvorfor så ikke handle og formane i den bamhjertighed og i den enhed vi har fået af
Gud. Jeg tror satan gnider sig i hænderne hver gang han kan på denne måde kan splitte den
kristne menighed (Fill. 1,27b). Ja, nu har i mig, jeg er selvfølgelig den der
pladder-humanistiske kristne, for hvem det vigtigste er at vi skal være så uh, så kærlige
mod alle...Eller måske??? Min pointe er at jeg tror det er vigtigere at holde fast ved det
der forener os (Jesu frelsesgerning) end det der skiller os. Det betyder ikke at vi skal
være enige på alle punkter, men at der skal være plads til at vi kan formane i kærlighed i
stedet for at anklage, hvis der er noget vi mener, eller har fået fortalt af Gud, at noget
er imod hans vilie. Jeg tror godt begge "lejre" kan lære noget af hinanden, for jeg tror
mange kirker er et produkt af at man fået åbenbaret en ny sandhed i biblen som manglede i
den gamle kirke. Og faren ligger der altid for at man kammer over for netop ikke at være
som den gamle kirke.

Med det i mente vil jeg gerne komme med et par kommentarer til hvad denne tråd væsentlig
handler om. Åndelighed i kristendommen.

Men først vil jeg gerne lige fortælle kort om min historie. Jeg er vokset op i et kristen
hjem og har altid betragtet mig som kristen, men inderst inde vidste jeg godt, at det ikke
var en titel jeg var værdig til at bære, på nogen måde. På en tur til England i aug
overgav jeg mit liv til Jesus og han gjorde mig ren!! Der var ingen Åndelig
manifestationer (og jeg er ikke begyndt at tale i tunger), men jeg vidste bare at der var
sket noget nyt; at Helligånden havde sat mig fri!!

Jeg tror helt bestemt at Gud har magt til at udføre mirakler, helbredelser, give mennesker
tungetale og alt det andet som Gud kan give som nådegaver til mennesker der har brug for
det. Og jeg tror det er en vigtig pointe at Gud bruger nådegaver til at udruste sin hær af
Kristne til de missioner han ønsker at få udført, og ikke for at føre bevis for at om den
enkelte er Kristen, som jeg flere gange har hørt at tungetale skulle være? Det betyder
også at hver enkel kristen kan have en eller flere bestemte nådegaver til den tjeneste han
har. En ting er bl.a. at Satan er en tusind-kunster når det kommer til at efterligne Gud,
hvorfor vi også gentagne bliver opfordret til at bedømme de ånder vi kommer i kontakt med.
For hvis vi lader Djævlen komme til på nogle opråder af vores liv (hvis man f.eks. bliver
hovmod over en mådegave og ikke vender sig til Gud for hjælp) kan han også få magt over
os, og den bedste metode til at holde os i denne dårlige stilling er at lulle os i søvn og
det ved bl.a. efterligne Gud.

Men jeg tror også, som der står i Biblen, at vi får hvad vi beder om i Jesus' navn hvis vi
tror! Og her kunne Folkekirken vitterlig lære noget, for det er ligesom ikke på mode at
nedbede nådegaver, men vi har som Guds børn adgang himlens hærskarer og resourcer hvis det
fremmer Guds rige og vi tror at vi får det vi beder om. Det var ikke for sjov da Jesus
sagde at han kunne hidkalde 12 legioner engle!!

Jeg vil slutte nu, og tak for tålmodigheden. Der var desværre noget mere jeg gerne ville
have skrevet, men det har jeg lige glemt (Det kan være det ikke var meningen at det
skulle skrives).

Af Guds hvor fadsers nåde
   Henri

Fra : Erik Larsen

Dato : 24-09-02 02:51

"Henri Nielsen" <henri018@pop.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke Kristen). Jeg
> regner med at I begge ser jer som Frelste af Guds underfulde Nåde og sat

Men vi kan ikke begge være sadt fri når den ene taler advarende imod Guds
Helligeånd og den anden roser sig af at have oplevet at fået Helligåndens og
nogle Helbredelser samt et par Åndelige gaver fra Gud.

Gud giver gavmild sine Nådegaver til alle, også til dig og Andreas, hvis I
vil have dem;

> [...]
enhed vi har fået af
> Gud. Jeg tror satan gnider sig i hænderne hver gang han kan på denne måde

Andreas og jeg udgør bestemt ikke "en" kristen menighed og vi er aldrig
blevet "splittet" da vi aldrig har hørt sammen.

> [...]
holde fast ved det
> der forener os (Jesu frelsesgerning) end det der skiller os.

Det er jo netop den frelser vi diskutere, Kære pladder-humanistiske kristne,
hvor jeg i modsætning til Andreas siger at Helligånden vil manifastere sig i
den kristnes liv med en mærkbar oplevelse og eventuelle helbredelser og
Åndsgaver.

> [...]
bare at der var
> sket noget nyt; at Helligånden havde sat mig fri!!

Hmm Jeg har det med ikke at æde alt råt, desuden er det Gud selv der vil
under og tegn og når Gud vil, hvorfor skal de religiøse tøre kristens
meninger så have lov til at lægge et låg på, fordi de ikke mener det er
nødvendig med helbredelser, tungetaler, under og tegn i deres lille regi???

> [...]
få magt over
> os, og den bedste metode til at holde os i denne dårlige stilling er at

Jeg gider ikke tale om satan, den taber.

> [...]
sjov da Jesus
> sagde at han kunne hidkalde 12 legioner engle!!

Det er helt sikker at folkekirken mangler den drivende Guddommelige kraft
til at få Guds Ord åbenbaret gennem deres forkyndelse og Gudstjenester.

Jeg ved ikke om 12 legioner engle ville hjælpe, når ikke man vil lade Gud
Helligånd manifasteret sig i kirken.

> [...]
jeg gerne ville
> have skrevet, men det har jeg lige glemt (Det kan være det ikke var

Det er altid godt at høre andres mening for det hjælper til eftertanke, tak

Erik L