Gryderet med rodfrugter og abrikoser
Fra : Web Woman

Dato : 18-09-02 22:18

Kender nogen....

Jeg har engang, vistnok i en lille folder om at spise flere grønsager,
fundet en opskrift på en gryderet med oksekød samt masser af rodfrugter og
tørrede abrikoser.

Måske var der også kanel i retten.
Og nogle af rodfrugterne var vist søde kartofler.

Det kan have været Hjerteforeningen eller en anden "sund" forening, der stod
bag folderen.

Kender nogen af jer opskriften - eller noget der ligner?

Spiste retten et par gange sidste vinter og nu har jeg lyst til at servere
den for gæster, men kan ikke hitte den

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 19-09-02 15:39

Web Woman wrote:

> [...]
>
> Måske var der også kanel i retten.
> Og nogle af rodfrugterne var vist søde kartofler.
>

> Kender nogen af jer opskriften - eller noget der ligner?

Hej Lisbeth
Det lyder som en Tagine, en nordafrikansk (national)ret der spises med
couscous. Søg på google og du skal finde!
Camilla Plum har på et tidspunkt i Politiken kastet sin kærlighed på
retten, måske kan det findes i arkiverne?
Martin
PS. majroer er gode i Tagine

Fra : Web Woman

Dato : 20-09-02 07:17

"Martin Rudbeck Jepsen" <stimar_fjerndette_@infosport.get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3D89E182.E7706CCD@infosport.get2net.dk...

> Det lyder som en Tagine, en nordafrikansk (national)ret der spises med
> couscous. Søg på google og du skal finde!

Søgte og fandt en masse spændende retter.
Den opskrift jeg ledte efter - og som viste sig at hedde Tzimmes - minder
utroligt meget om Tagine. De må være i familie *S*

Hvor finder man mon en Tagine - altså den rigtige lerpotte med buet låg. Jeg
laver tit sådanne retter og det kunne være fint med den rigtige "gryde" til
formålet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Westh

Dato : 20-09-02 07:51

"Web Woman" <webwoman @ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Den opskrift jeg ledte efter - og som viste sig at hedde Tzimmes - minder
> utroligt meget om Tagine. De må være i familie *S*

Tzimmes er en jiddish betegnelse for søde kød- eller grøntsagsretter. som
sådan har deres oprindelse i det europæiske middelalderkøkken. Det er vel
ikke utænkeligt at de er blevet til under inspiration fra mellemøsten,
f.eks. via korstogene.

MVH

Peter
- som kan anbefale Claudia Rodens "The Book of Jewish Food"

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 19-09-02 16:11

Wed, 18 Sep 2002 23:17:54 +0200, skrev "Web Woman" <webwoman @ FJERN
chicks.dk> :

>Kender nogen af jer opskriften - eller noget der ligner?

Ja, jeg har den i en lille folder fra Kræftens Bekæmpelse. Jeg har
ikke selv prøvet at lave retten, men har fået den serveret hos andre
- og den er altså bare lækker !!

Tzimmes

Ingredienser til 6 personer:

1 kg oksetykkam uden ben (eller 1 1/2 kg med)
1 spsk paprika
1 spsk olie
3 løg i både
2 fed hvidløg
2 laurbærblade
1/2 tsk knust allehånde
1/4 tsk cayenne
1/2 l vand eller hønsebouillon
2 dl rødvin
150 g svesker
100 g tørrede abrikoser
500 g gulerødder i 3 cm lange stykker
750 g søde kartofler i grove stykker
1 bdt. persille

Tilbehør:
Brød

Tænd ovnen på 160°.
Varm en stor stegegryde op og steg kødet, uden brug af fedtstof, til
det er pænt brunt på alle sider.
Tag kødet op og gnid det med paprika, salt og peber.
Tør gryden af og tilsæt olien.
Steg løgene til de er brune, tilsæt hvidløg, laubærblade, allehånde,
cayenne, vand/bouillon, vin, det brunede kød, svesker og abrikoser.
Læg låg på og stil gryden i ovnen i 1 1/2 time.
Vend kødet og kom gulerødder og søde kartofler ned omkring kødet, læg
låg på igen.
Stil gryden i ovnen endnu 2 timer.
Tag kødet op og lad det hvile 20 min.
Skær det i tynde skiver og læg det midt på et stort fad og læg
forsigtigt frugt og grønsager omkring.
Drys med hakket persille og server med brød.

Tips
Pas på ikke at mose de meget møre frugter og grønsager i retten.

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Web Woman

Dato : 19-09-02 21:53

"Gitte Sørensen" <gydda@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg har den i en lille folder fra Kræftens Bekæmpelse. Jeg har
> ikke selv prøvet at lave retten, men har fået den serveret hos andre
> - og den er altså bare lækker !!

Jaaaaaaa..... det er nemlig lige præcis den! *S*
Spiste den adskillige gange sidste efterår. Det er bare så lækkert.

Uhm.. tusinde tak! *S*
Det bliver familiemiddagen på søndag.

Og jeg tror nok det bliver med couscous til i stedet for brød. Er nemlig
vild med couscous.

Mvh Lisbeth