unicode problem ved System.out.println(uni~
Fra : Tonny Gregersen

Dato : 18-09-02 20:26

Hej

Jeg sad og lavede et lille program for sjovt, hvor jeg for en gang skyld
skulle bruge de danske tegn æ,ø, og å. Jeg faldt over noget, som jeg syntes
var meget underligt.

Ifølge mit kendskab til java, så bruger det unicode til repræsentation af
characters. Fint tænker manden, så vil de danske tegn også virke. Men jeg
blev forundret, da jeg for at teste det skrev en String bla. indeholdende
danske tegnsæt ud til konsollen vha. System.out.println(my_string). Istedet
for f.eks. æ stod der ?-tegnet.

Mit spørgsmål er derfor om der er nogle som har en logisk forklaring på
dette.

På forhånd tak
Tonny Gregersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-02 20:49

Tonny Gregersen skrev:

>Jeg sad og lavede et lille program for sjovt, hvor jeg for en gang skyld
>skulle bruge de danske tegn æ,ø, og å. Jeg faldt over noget, som jeg syntes
>var meget underligt.

Du er vokset op med Windows.

>Ifølge mit kendskab til java, så bruger det unicode til repræsentation af
>characters.

Ja. Det gør DOS ikke.

>Mit spørgsmål er derfor om der er nogle som har en logisk forklaring på
>dette.

Ja.

Hvis du får fat i den editor der hedder MED, kan du let skifte
over til DOS-tegnsæt, skrive de æøå'er du skal bruge, og skifte
tilbage til ISO. Så ser det sært ud i Windowsprogrammer, men
skriver smukt i en DOS- (eller kommando-) boks.

--
Bertel

Fra : Tonny Gregersen

Dato : 18-09-02 21:05

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Du er vokset op med Windows.

heh
well - jeg er nu lige så ivrig bruger af Linux

> [...]
> tilbage til ISO. Så ser det sært ud i Windowsprogrammer, men
> skriver smukt i en DOS- (eller kommando-) boks.

Well - nu sidder jeg og udvikler på en Linux maskine, hvor jeg bruger Emacs
som editor.
Jeg skriver ud til konsolle vha. System.out.println() og kan fint skrive æ,
ø, og å i konsollen
uden problemer normalt, så jeg undrer mig meget over hvad der lige går galt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-02 22:14

Tonny Gregersen skrev:

>well - jeg er nu lige så ivrig bruger af Linux

Æh ... så er mit svar irrelevant, men det er nu lidt din egen
fejl.

I Linux kan man indstille sådan noget regionalt noget. Du har vel
ikke slået et tyrkisk tegnsæt til?

--
Bertel

Fra : Trygleren

Dato : 19-09-02 07:51

> I Linux kan man indstille sådan noget regionalt noget. Du har vel
> ikke slået et tyrkisk tegnsæt til?

Hehe =)

Fra : Tonny Gregersen

Dato : 19-09-02 10:47

> Æh ... så er mit svar irrelevant, men det er nu lidt din egen
> fejl.

Well - det har du nok ret i
Sådan går det jo, når man har lidt for travlt, når man skriver indlæg og
ikke sikrer sig at de ikke kan misforstås

> I Linux kan man indstille sådan noget regionalt noget. Du har vel
> ikke slået et tyrkisk tegnsæt til?

Tjae, det skulle jeg jo ikke mene, da jeg har sat den til at bruge dansk
tegnsæt i konsollen og fint kan bruge æ, ø, og å i konsollen normalt.

Det lader til at det kun er mig som har problemet, så så burde programmet jo
stadig virke rigtigt - blot ikke på min maskine af en eller anden grund.

Selvom jeg ikke fik løst problemet fra min ende, så tak alligevel.

MVH.
Tonny

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-09-02 13:26

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> tilbage til ISO. Så ser det sært ud i Windowsprogrammer, men
> skriver smukt i en DOS- (eller kommando-) boks.

Under NT er et andet alternativ at skifte fra codepage 850 til 1252 i
terminalen. "chcp 1252".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Trygleren

Dato : 19-09-02 13:17

>vha. System.out.println(my_string). Istedet
> for f.eks. æ stod der ?-tegnet.
>
> Mit spørgsmål er derfor om der er nogle som har en logisk forklaring på
> dette.

Ja der er. Jeg har netop lige stødt på det samme problem. Svaret er som
følger:
Hvis du udskriver æ,ø og å på GUI (f.eks. JLabel) så kommer de fint nok
frem, mens de i dosprompten ser ud af h..... til. Vi har dog brugt
unicode-escapecharacters. F.eks. "Jeg er fra \u00C5rhus - en by i
midtjylland". Jeg har sendt en pdf-fil med alle tegnene til dig =)

NB.
Den unicodetabel vi (danskere) bruger, er latin.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars Winther

Fra : Trygleren

Dato : 19-09-02 13:19

> [...]
brugt
> unicode-escapecharacters. F.eks. "Jeg er fra \u00C5rhus - en by i

Vi = min projektgruppe og jeg =)
Ville lige gøre det klart, hehe.