Andet multimedie
bentjuul 3670
tab af kvalitet
Fra : ph

Dato : 18-09-02 18:36

som det kan ses på http://users.cybercity.dk/~dsl24660/
(de 2 øverste logoer)
så taber de begge meget kvalitet. Det sker når jeg i, enten Frontpage eller
corel draw 10, formindsker dem fra deres oprindelige størrelse og ned til
den størrelse de har nu.

Hvordan formindsker jeg logoerne uden at tabe kvalitet.
jeg har prøvet at lave logoener i JPG, GIF og PNG.
evt. et andet program??

Fra : jopa

Dato : 18-09-02 18:52

"ph" <pe@ot.do> skrev bla..
> så taber de begge meget kvalitet. Det sker når jeg i, enten Frontpage
eller
> corel draw 10, formindsker dem fra deres oprindelige størrelse og ned til
> den størrelse de har nu.

Hvad med at lave dem i rigtig størrelse første gang ?

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Madsen

Dato : 18-09-02 19:04

ph skrev:

> Hvordan formindsker jeg logoerne uden at tabe kvalitet.

Laver dem i vektorgrafik i stedet for bitmap. Et vektorlogo kan du
lave så lille som et knappenålshoved eller så stor som en ladeport,
og det vil stadig stå lige skarpt.

Madsen.

Fra : Michael Holm

Dato : 18-09-02 19:13

Problemet er, ad de programmer du nænver ikke scalere billederne med det der
hedder anti-aliasing. Hvis du skalere billederne i photoshop, og gemmer en
kopi, hvor de er skaleret, bliver det meget bedre.

PS: De skal være i 24 bit/RGB når du skalere dem. Bitmap grafik er ikke nemt
at skalere ordentligt.

--michael

Fra : ph

Dato : 18-09-02 19:11

jeg prøver Photoshop

Fra : Digit

Dato : 18-09-02 21:26

"ph" sprang på tungen, og skrev:

| som det kan ses på http://users.cybercity.dk/~dsl24660/
| (de 2 øverste logoer)

Ja, det ser ikke godt ud.

| Hvordan formindsker jeg logoerne uden at tabe kvalitet.
| jeg har prøvet at lave logoener i JPG, GIF og PNG.
| evt. et andet program??

Det er din lineart som den er gal med (hunden er eks. i orden). Du kan
eventuelt prøve at resample til en procentværdi delelig af hele tal
(eg. 1,2,3,4 etc.).
Det er _ikke_ et antialiasing problem (tydeligvis); cirklerne bærer
præg af forkert placering af de forskellige pixels i den resamplede
version. Altså et godt eksempel på at både forstørrelse og
formindskning bestemt ikke er tabsfri.

Hvor store var originalerne? Det ser ret grelt ud synes jeg... noget a
la Photoshops nearest neighbour resampling på cirklerne.
Jeg kan ikke forestille mig at Corel skulle benytte sig af "dårligere"
resampling algoritmer end Adobe, men det kan selvfølgelig ikke skade
at prøve i PS. Du bør måske tjekke om du har mulighed for at resample
med enten bicubic eller bilinear i programmet et sted.

Den bedste løsning ville enten være at bruge et vector værktøj til at
tegne dine cirkler op med, skrive teksten på ny og rette op på logo
type i støtte logoet, og ellers beholde hunden i bitmap som den er. Du
kunne også benytte dig af de konventionelle tegne bitmap værktøjer,
men så vidt jeg ved er Corel på linie med både PS og Illustrator...
så -medmindre det er sværere- hold dig til vector værktøjerne.

Forresten giver det ikke mening at gemme logoer med tre farver som jpg
og i sådan en kb størrelse. Gem som 3 bit gif (3 bit > 2^3 = 8
farver - af hensyn til antialiaseringen).

Logoet til højre er i øvrigt ikke omkranset af en perfekt cirkel, og
baggrunden i det venstre er en grå (det skulle vel være hvid?).

Når du gemmer som GIF/PNG skal du huske at sætte en hvid matte under
transparency indstillingerne... det vil måske hjælpe lidt.

--
/Digit
011001011 <-- Sprej mi polykralpy?

Fra : Thomas Voller

Dato : 19-09-02 06:29

> Hvordan formindsker jeg logoerne uden at tabe kvalitet.

Jeg stod engang med noget lignende. Det viste sig, at billedet havde
indexfarver i stedet for RGB. Det gjorde en kæmpe forskel, først at
konvertere til RGB og derefter skalere.

Håber det hjælper.

Mvh. Thomas.

Fra : Thomas Voller

Dato : 19-09-02 07:00

> Hvordan formindsker jeg logoerne uden at tabe kvalitet.

Jeg stod engang med noget lignende. Det viste sig, at billederne var
indexfarver og de lignede noget... ikke-så-pænt, når de blev skaleret. Hvis
dine billeder er i indexfarver, så konverter dem til RGB og prøv igen. Det
var en verden til forskel på mine billeder efter jeg havde konverteret og
derefter skaleret dem.

Håber du finder ud af det.

Mvh. Thomas.

Fra : ph

Dato : 19-09-02 21:02

hvordan konveterer jeg billederne til RGB. Der er ikke noget fil-navn der
hedder således i Paint eller photoshop...

Fra : Madsen

Dato : 19-09-02 21:05

ph skrev:

> hvordan konveterer jeg billederne til RGB. Der er ikke noget
> fil-navn der hedder således i Paint eller photoshop...

Image > Mode > RGB Color hvad Photoshop angår.

Madsen.

Fra : Thomas Voller

Dato : 20-09-02 08:03

> Image > Mode > RGB Color hvad Photoshop angår.

Præcis... Jeg har desværre ingen erfaring med Corel Draw som "ph" bruger,
men der må næsten være mulighed for at lege med farve-indstillinger for et
givet billede et sted?

Mvh. Thomas.