/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
1 ben ned - dumpeårsag ??
Fra : dots


Dato : 18-09-02 18:19

Hej Gruppe
Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending ,må
sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
tjaa .. så er jeg dumpet ..
Har det noget på sig -. passer det ??
Hilsen dots -)



 
 
Martin Sørensen (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-09-02 18:25

> Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending
,må
> sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> tjaa .. så er jeg dumpet ..
> Har det noget på sig -. passer det ??

Det samme fik jeg at vide, så det er nok rigtigt..

Det er en øvelse der skal vise om man kan magte vægten af den cykel man
kører på ved lave hastigheder, og man burde derfor kunne foretage en
u-vending uden at skulle smide benet ned. Giv lidt gas i stedet for at sætte
benet ned. Hvis motoren kan trække, så vælter du ikke.

signing off.. Martin Sørensen



Allan Bojesen (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 18-09-02 22:17


"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:amactq$kp6$1@news.cybercity.dk...
> Det er en øvelse der skal vise om man kan magte vægten af den cykel man
> kører på ved lave hastigheder, og man burde derfor kunne foretage en
> u-vending uden at skulle smide benet ned. Giv lidt gas i stedet for at
sætte
> benet ned. Hvis motoren kan trække, så vælter du ikke.

Det er generelt nemmere at styre en u-vending ved at give lidt ekstra gas og
styre hastigheden ved at file på koblingen. Inertien i de bevægelige dele i
motoren er med til at holde balancen. Correct me if I'm wrong.

Allan Bojesen



Tornøe (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Tornøe


Dato : 19-09-02 21:20

> Det er generelt nemmere at styre en u-vending ved at give lidt ekstra gas
og
> styre hastigheden ved at file på koblingen. Inertien i de bevægelige dele
i
> motoren er med til at holde balancen. Correct me if I'm wrong.

You're wrong.

Det er rigtigt, at omdrejningsmomentet holder cyklen stabil, men det gælder
ved kørsel ligeud. Da du netop drejer cyklen i en u-vending, arbejder du så
at sige imod det stabiliserende moment, da du tvinger cyklen væk fra
ligevægt. I det hele taget er de vigtigste bidragydere til cyklens
stabilitet nok hjulenes gyrokraft (altså moment), og ikke motorens
omdrejninger.

Just my 5 cents worth...

Jens
Bandit 600



Martin Sørensen (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 19-09-02 21:38

> Det er rigtigt, at omdrejningsmomentet holder cyklen stabil, men det
gælder
> ved kørsel ligeud. Da du netop drejer cyklen i en u-vending, arbejder du

> at sige imod det stabiliserende moment, da du tvinger cyklen væk fra
> ligevægt. I det hele taget er de vigtigste bidragydere til cyklens
> stabilitet nok hjulenes gyrokraft (altså moment), og ikke motorens
> omdrejninger.

Hvis man nu kørte på en gammel BMW-boxer og var ved at vælte under en
u-vending, så ville lidt gas i tomgang nok rette op på det.

Jeg kan ihvertfald sagtens huske den underlige fornemmelse det var, at
cyklen trak til højre når den stod stille, hvis man gav den gas, pga. den
langsliggende krumtap.

signing off.. Martin Sørensen



Ib Jakobsen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 21-09-02 15:35

"Martin Sørensen" wrote:Hvis man nu kørte på en gammel BMW-boxer og var ved at
vælte under en

> u-vending, så ville lidt gas i tomgang nok rette op på det.
>
> Jeg kan ihvertfald sagtens huske den underlige fornemmelse det var, at
> cyklen trak til højre når den stod stille, hvis man gav den gas, pga. den
> langsliggende krumtap.

Hva' så hvis man vender til den anden side?.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Martin Sørensen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-09-02 16:40

> > u-vending, så ville lidt gas i tomgang nok rette op på det.
> Hva' så hvis man vender til den anden side?.

Ja, så duer det nok ikke, men nu drejer man jo altid til venstre når man
laver en u-vending, medmindre man kører i England.

signing off.. Martin Sørensen



Ib Jakobsen (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 21-09-02 18:09

"Martin Sørensen" wrote:

> > > u-vending, så ville lidt gas i tomgang nok rette op på det.
> > Hva' så hvis man vender til den anden side?.
>
> Ja, så duer det nok ikke, men nu drejer man jo altid til venstre når man
> laver en u-vending, medmindre man kører i England.

Det kunne jo henne man kom der forbi. I øvrigt kan man heller ikke lave
stuntet på en BMW K100. Der drejer motor og gearkasse hver sin vej.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Claus Rolsted (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rolsted


Dato : 19-09-02 00:29

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
> Det er en øvelse der skal vise om man kan magte vægten af den cykel man
> kører på ved lave hastigheder, og man burde derfor kunne foretage en
> u-vending uden at skulle smide benet ned. Giv lidt gas i stedet for at
sætte
> benet ned. Hvis motoren kan trække, så vælter du ikke.

Jeg vil nu samtidig sige: Pas på med gassen. Husk at holde fingrene på
koblingsgrebet, så du er klar til at trække koblingen lynhurtigt, hvis den
begynder at løbe for hurtigt.

--

mvh. Claus Rolsted - staaaaaaaadiiiiiiig motorcyklist uden mc
Pt. Vespa ET2 møvert-style | MC-køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.
Er der nogen, som har en god mc til salg for en fornuftig penge?





Jes Vestervang (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 19-09-02 08:31

Claus Rolsted wrote:

> "Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
>> Det er en øvelse der skal vise om man kan magte vægten af den cykel man
>> kører på ved lave hastigheder, og man burde derfor kunne foretage en
>> u-vending uden at skulle smide benet ned. Giv lidt gas i stedet for at
> sætte
>> benet ned. Hvis motoren kan trække, så vælter du ikke.
>
> Jeg vil nu samtidig sige: Pas på med gassen. Husk at holde fingrene på
> koblingsgrebet, så du er klar til at trække koblingen lynhurtigt, hvis den
> begynder at løbe for hurtigt.
>
Eller hvis motoren staller (går i stå)!
Sørg derudover for at have godt med fart på (uden at overdrive), det gør
det lettere at balancere cyklen.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Hans (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 19-09-02 10:04

>Claus Rolsted <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev:
>Jeg vil nu samtidig sige: Pas på med
>gassen. Husk at holde fingrene på
>koblingsgrebet, så du er klar til at
>trække koblingen lynhurtigt, hvis den
>begynder at løbe for hurtigt.

Jeg var på et kørekursus sidste sommer, hvor vi bl.a. trænede U-
vendinger og kørsel i mindre og mindre cirkler (det er skide
skægt!!).
Instruktørerne, der alle var æggeskalder, sagde at vi _ikke_ skulle
bruge koblingen, men istedet hele tiden give lidt for meget gas og
samtidig regulere hastigheden med bagbremsen....
Det er svært at vende sig til. Så op på kræet Dots og ud på en lille
vej (selvfølgelig ikke en offentlig) og træne.

Hans


dots (19-09-2002)
Kommentar
Fra : dots


Dato : 19-09-02 11:42


"Hans (slet T7ABQ)" <hansr@T7ABQmail.dk> skrev i en meddelelse
news:3d899315$0$95145$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>Så op på kræet Dots og ud på en lille
> vej (selvfølgelig ikke en offentlig) og træne.
>
> Hans

Hej Hans
Du er 1 modig mand når man tænker på at det er DIN Honda jeg træner
med, hehe ...
dots-)



H;P (19-09-2002)
Kommentar
Fra : H;P


Dato : 19-09-02 23:52


"Hans" skrev i en meddelelse
> Jeg var på et kørekursus sidste sommer, hvor vi bl.a. trænede U-
> vendinger og kørsel i mindre og mindre cirkler (det er skide
> skægt!!).
--
Jeg tog en træner idag, nu hvor det var kommet på tale, nå ja.....vejret
var godt, "PygZe" i ny poleret form. Så teori mod praksis !. Må sige at jeg
ikke har tænkt over at bruge gas´en + bagbremsen på omtalte måde. Normalt
( hvilket vil sige hver dag !) vender jeg netop 180 grader men ikke på den
måde der forventes til en Mc-køreprøve. Når der er sat igang holder jeg
hastighed og et stk ben nede, bare for at være sikker på _ikke_ at vælte.
Men nu er det noget helt andet ...........Er "fusserne" væk fra moder
jord......så er der først kontakt når jeg skal holde igen ! ! !. Min ´ille
off-rowder har ikke et stort moment, men det den har _kan_ altså bruges, for
det var godt nok sjov at lege "køretime" med de 180 vendninger på gassen og
b-bremsen. Det kilder fint i starten, og så skal der flyttes en grænse .

Der mangler altså nogle "bronze-kursus´er" for dem på de små " ! ! !
*Reno.....Hjælp ! ! ! *

Hilsen

H;P <Der engang syntes det var "kontrol" at holde for rødt, uden at
"fusserne" rørte jorden >

http://Falken.farmands.Dk <A Ha....Nyt Domæne >
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310 >Add me on MSN messenger
peter_falken@hotmail.com
(o: 300 Ccm & 2 Takter til TAK ! ! !



Steven (21-09-2002)
Kommentar
Fra : Steven


Dato : 21-09-02 23:36

On Thu, 19 Sep 2002 01:29:24 +0200, "Claus Rolsted"
<rolsted@nospamNOSPAM.dk> wrote:

>"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
>> Det er en øvelse der skal vise om man kan magte vægten af den cykel man
>> kører på ved lave hastigheder, og man burde derfor kunne foretage en
>> u-vending uden at skulle smide benet ned. Giv lidt gas i stedet for at
>sætte
>> benet ned. Hvis motoren kan trække, så vælter du ikke.
>
>Jeg vil nu samtidig sige: Pas på med gassen. Husk at holde fingrene på
>koblingsgrebet, så du er klar til at trække koblingen lynhurtigt, hvis den
>begynder at løbe for hurtigt.

Hej,

Ved u-vending bruger jeg 3 teknikker:

1) Gas/kobling kombination
2) Svinger den ene knæ ud for bedre balance
3) Passer på med ikke at dreje styret fuldt ud, idet man dermed
afskærer sig muligheden for yderligere styrekorrektion hvis nødvendigt

Og iøvrigt passer på ikke at køre for langsomt.

mvh
Steven
FZS600

Jonas Holt (22-09-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 22-09-02 07:29

> Ved u-vending bruger jeg 3 teknikker:
>
> 1) Gas/kobling kombination
> 2) Svinger den ene knæ ud for bedre balance
> 3) Passer på med ikke at dreje styret fuldt ud, idet man dermed
> afskærer sig muligheden for yderligere styrekorrektion hvis nødvendigt


Jeg gør det helt anderledes

Første gear

Giver en lille smule gas (bare så motoren går helt jævnt) og derefter styrer
jeg farten med bagbremsen.

Sætter mig på ydersiden af cyklen samtidig med jeg drejer sådan at cyklen
læner sig ind i svinget - så kan jeg nemlig dreje meget skarpere.
Når man har øvet sig lidt med den her teknink er det ikke noget problem at
dreje styret helt i borde (fuldt styrudslag).

Find en tom parkeringsplads til at øve på eller kom og besøg mig, så skal
jeg nok instruere lidt

--
Mvh
Jonas Holt& CBR600F2



Steven (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Steven


Dato : 24-09-02 11:00


>Jeg gør det helt anderledes
>snip
>Find en tom parkeringsplads til at øve på eller kom og besøg mig, så skal
>jeg nok instruere lidt

Tak for tippet Jonas, - jeg prøver gerne noget nyt.

mvh
Steven
FZS600

Jimmi (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Jimmi


Dato : 18-09-02 18:41

> Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending
,må
> sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> tjaa .. så er jeg dumpet ..
> Har det noget på sig -. passer det ??

Min kørelærer sagde det samme.
Især unfair når de til prøven sætter én til at lave vendingen på en meget
smal vej som buede voldsomt opad på midten, samt have virkelig dårlig og
hullet asfalt. Men det lykkedes og pappet blev taget i et hug.
Hvis ellers forholdene er nogenlunde normale, så er det ikke noget problem,
men for guds skyld, hold fingrene fra forbremsen i en langsom u-vending, så
er det slut, man hopper og danser til den er på ret køl igen Men det ved
du vel.

/Jimmi
(XJ600S)



Rasmus Nielsen (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 18-09-02 20:31

> Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending
,må
> sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> tjaa .. så er jeg dumpet ..
> Har det noget på sig -. passer det ??

Det er ganske rigtigt. Dog ikke forstået på den måde, at du består, hvis du
beholder benet oppe og styrter...

I øvrigt dumper du heller ikke, så hut jeg visker, hvis du skønner at vejen
er for smal og bare kører videre - ligesom du heller ikke dumper, hvis du
glemmer at dreje e.lign.

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.



Peder (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 19-09-02 09:02

On Wed, 18 Sep 2002 21:30:38 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>> Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending
>,må
>> sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
>> tjaa .. så er jeg dumpet ..
>> Har det noget på sig -. passer det ??
>
>Det er ganske rigtigt. Dog ikke forstået på den måde, at du består, hvis du
>beholder benet oppe og styrter...

Nemlig. Det kan min kone bekræfte

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"
- Terry Pratchet, "Moving Pictures" (DiscWorld)

Gundersen (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Gundersen


Dato : 18-09-02 20:49

Hejsa

> Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending ,må
> sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> tjaa .. så er jeg dumpet ..
> Har det noget på sig -. passer det ??

Tja... der er lidt om det, men min kørelære (Lars Jensen - Hobro) sagde
at hvis man kom til at tage foden ned, fik man en chance mere. Desuden
skal vejen have en hvis brede for at den køre sagkyndige må få dig til
at lave en uvending.

Mvh Emil

Der godtnok dumpede til den første køre prøve, men det var ik på grund af en vending, men pga. en fulerrik på en Maxi!


--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit


Anders Thorup (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 18-09-02 21:46



"Gundersen" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3D88D8AC.901@tdcadsl.dk...
> Hejsa
>
> > Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending
,må
> > sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> > tjaa .. så er jeg dumpet ..
> > Har det noget på sig -. passer det ??
>
> Tja... der er lidt om det, men min kørelære (Lars Jensen - Hobro) sagde
> at hvis man kom til at tage foden ned, fik man en chance mere. Desuden
> skal vejen have en hvis brede for at den køre sagkyndige må få dig til
> at lave en uvending.
>

Jeg fik da godt nok også at vide, at man kunne dumpe på at sætte benet ned.
Heldigvis var den vej jeg skulle vende på rimeligt bred, så jeg fik også
pappet i første forsøg. Men hvis du føler dig utryg ved at lave uvending, så
bed din kørelære om noget mere øvelse, det er jo også i hans interesse at du
består 1. gang (folk gider ikke bruge en kørelære hvor ½-delen dumper).

Men den med lige at give den lidt ekstra gas hvis du er ved at tippe virker
faktisk ret godt, når man lige for det lært.

Held og Lykke med pappet

--
MVH
Anders Thorup
--
"A bird without wings can't fly"
Skruzuki GSX250E '82



Jacob Bunk Nielsen (18-09-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 18-09-02 21:21

"dots" <dots@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending ,må
> sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> tjaa .. så er jeg dumpet ..
> Har det noget på sig -. passer det ??

Delvist.

Jeg var selv til prøve for lidt over en måned siden, og måtte netop
sætte benet ned i en U-vending fordi jeg kom til at klikke den i
frigear da jeg klikkede den ned gennem gearene for at komme i
første. Så skete der ikke så meget da jeg prøvede at redde den med
lidt gas.

Jeg kom så rundt og holdt den modsatte vej af efterfølgerbilen. Den
sagkyndige bad mig så prøve igen, og jeg vendte så igen (uden
problemer) og kom rundt og holdt samme vej som efterfølgerbilen
igen. Derefter bad han mig så lave 2 U-vendinger mere, som også gik
fint, og så var han åbenbart tilfreds.

.... jeg blev lidt nervøs over situationen :-\

Senere var der så problemer med radioen. Faktisk tror jeg at den
sagkyndige ikke kunne finde ud af at trykke på knappen på sin radio,
for når der kom noget igennem var det klart og tydeligt. Men det betød
at jeg et par gange ikke fik de beskeder han prøvede at give mig, og
så blev han lidt knotten. Men det var jo ikke min skyld.

Heldigvis fik jeg kortet i første forsøg på trods af ovenstående
vanskeligheder. Men jeg tror ikke du skal kegle alt for meget i dine
U-vendinger

--
Jacob - www.bunk.cc
Don't take life seriously, you'll never get out alive.

Hans L. Baldrian (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans L. Baldrian


Dato : 19-09-02 06:25


"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m3d6rb9hh2.fsf@paven.bunk.cc...
> "dots" <dots@tdcadsl.dk> writes:
>
> > Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending
,må
> > sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> > tjaa .. så er jeg dumpet ..
> > Har det noget på sig -. passer det ??
>

JA - og nej!

Alle siger at det er dumpegrund at sætte nenet ned og en af mine venner
dumpede osse på det!
MEn der findes flinke sagkyndige. Jeg fik FEM (5) forsøg! og sidste gang
lykkedes det! Han sagde efterfølgende at min kørsel var perfekt, men at jeg
skulle øve mig på at lave vendinger uden at sætte benet ned. Det lovede jeg
ham, hvis han ville give mig kortet så jeg kunne komme ud og øve mig... og
han gjorde det sgu! Men jeg havde sikkert ikke fået det hvis jeg havde lavet
bare en lille fejl i den øvrige kørsel!

Hans



H;P (19-09-2002)
Kommentar
Fra : H;P


Dato : 19-09-02 11:06

Hejsa´

"Hans L. Baldrian" skrev i en meddelelse
> JA - og nej!
>
> Alle siger at det er dumpegrund at sætte nenet ned og en af mine venner
> dumpede osse på det!
--
Hmmm, det var ligegodt dylens. Så må man jo ned og træne u-vendninger på
"pygZe". Er der så andre balance ting man skal træne mens man har muligheden
for det, så man er fri for alt lave alt formange bummerter på skole-mc´en ?.

Hilsen
H;P <Starter Mc-kort til Foråret og søger pt. teoribøger til samme ( 1 kr
sparet er en 1.- tættere på kortet >

http://Falken.farmands.Dk <A Ha....Nyt Domæne >
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310
>Add me on MSN messenger peter_falken@hotmail.com
(o: 300 Ccm & 2 Takter til TAK ! ! !



Rune D. Jørgensen (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 19-09-02 16:28

"H;P" <hpaalling@`hotmail.com> lagde en arm i
news:amc808$8bn$1@sunsite.dk:

> Hilsen
> H;P <Starter Mc-kort til Foråret og søger pt. teoribøger til samme (
> 1 kr
> sparet er en 1.- tættere på kortet >

Biblioteket har bøgerne. Nu var jeg på lynkursus, så det tog kun 1½ måned
fra første teori til jeg fik kortet, men bare lån bøgerne et par uger inden
teoriprøven.

--
Rune D. Jørgensen - Der aldrig nåede at bestå en teoriprøve i
undervisningen...

Thomas Hjort (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 19-09-02 16:53


"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d88b59f$0$7381$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
> Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending
,må
> sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> tjaa .. så er jeg dumpet ..
> Har det noget på sig -. passer det ??
> Hilsen dots -)

Efter køreturen ville den sagkyndige se mig lave en U-vending. Og jeg satte
benet ned i første forsøg. Jeg fik et forsøg til og der gik det fint. Så
nej. Man dumber ikke pga det.

Mvh Thomas



Thomas Hjort (19-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Hjort


Dato : 19-09-02 19:43


"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:amcrsa$9ge$1@news.cybercity.dk...
>
> "dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d88b59f$0$7381$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hej Gruppe
> > Jeg er ved at tage pap og har fået at vide at _ hvis jeg i en u-vending
> ,må
> > sætte benet ned ( for at undgå evt styrt) _
> > tjaa .. så er jeg dumpet ..
> > Har det noget på sig -. passer det ??
> > Hilsen dots -)
>
> Efter køreturen ville den sagkyndige se mig lave en U-vending. Og jeg
satte
> benet ned i første forsøg. Jeg fik et forsøg til og der gik det fint. Så
> nej. Man dumber ikke pga det.


Og jeg mente DUMPE ikke DUMBE :)

Dumbo



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste