Rigtige campister har da kun 12 volt ?
Fra : Kim Olsen

Dato : 18-09-02 18:32

Hej

Undskyld den lidt provokerende overskrift - men af nogle af de tidligere
indlæg her synes det klart at næsten alle tilslutter sig 220volt. men er det
nu også nødvendigt.

Vi bruger stort set kun 220 volt ved vintercamping (til blæservarmen) og
forteltvarmeren. Ellers klarer vi os let med 12 volt.
Vores campingvogn (Knaus Azur 510 1985) har indbygget batteri og alle lamper
er 12 volt. Vognen lades op via bilen når vi kører, og da vi sjældent ligger
samme sted mere end 3-4 dage, har vi aldrig manglet strøm.

Og vi sparer ikke specielt på lyset, men har dog sat halogenpærer (10W) i
alle lamper.

Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme, så
batteriet er fuldt opladet.

Hvad gør I andre.?

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 18-09-02 22:37

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle lamper.
>
> Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme,

Vi køre også kun på batteri som vi oplader hjemmefra, i sommerferien var vi
væk i 11 dage og så var batteriet ikke tom, men køleskabet kører på gas og
vi
kan ikke lade batteriet op mens vi køre ,man spare da også en slat penge.

--
MVH. Per Nielsen
per_n@mail1.stofanet.dk

Fra : sogs

Dato : 19-09-02 11:29

> [...]
>
> Vi bruger stort set kun 220 volt ved vintercamping (til blæservarmen) og
> forteltvarmeren. Ellers klarer vi os let med 12 volt.

Hej Kim

ER 12 volt rigtig camping ? ;) - Troede det var åben himmel - bivak og bål
ved fødderne så hyæner ikke stjæler sokker og støvler.

Selvfølgelig er 230 V ikke nødvendigt - men det er nemmest. Ingen
vedligeholdelse og kræver mindste investering af pylerede campister.
Vi har næsten prøvet det hele og har udstyr med, kan klare os overalt hvis
pladsen ikke kan levere.

En "rigtig" campist er såment en der er i telt eller teltvogn -

mvh sten c-c club

Fra : Thore Sorensen

Dato : 19-09-02 12:58

On Wed, 18 Sep 2002 19:31:43 +0200, "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk>
wrote:

>Inden vi kører på ferie sætter vi selvfølgelig vognen i kontakten hjemme, så
>batteriet er fuldt opladet.
>
>Hvad gør I andre.?

Det samme....når vi er i Sverige/Norge og ligger i den fri
(allemandsretten) natur giver det sig selv....:)
Vores Adria er også batteridrevet...:) med et fritidsbatteri på 72 Ah
til 500,-. Batteriet bliver også ladet, når vi kører.

Her har jeg forøvrigt tænkt på noget...nu har bilen ingen
startproblemer, men hvis den havde?? Den ledning der går fra stikket til
batteriet er en 6-kvadrat...starteren på en bil bruger i størrelsesorden
80-100 A når nøglen drejes...hmmm...

På campingpladser køber vi som regel strøm, udelukkende for at
kaffemaskinen/kogekanden kan aktiveres...:)

BTW så har vi tit været ude for at 220V-standeren slukker, når
kogekandens indhold når kogepunktet...surt...:(

--
Med venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2700 Bronshoj

Fra : HJK

Dato : 19-09-02 13:37

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message
> [...]
> startproblemer, men hvis den havde?? Den ledning der går fra stikket til
> batteriet er en 6-kvadrat...starteren på en bil bruger i størrelsesorden

Ledningsnettet i både bil og CV er i højrisiko for at brænde, af medmindre
man sætter en diode ind i ledningsnettet. En diode, der vendt rigtigt, lader
strømmen passere fra bil til CV, men ikke fra CV til bil.
mvh
Hans Jørgen

Fra : sogs

Dato : 19-09-02 16:05

"HJK" <Kaldahl@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lader
> strømmen passere fra bil til CV, men ikke fra CV til bil.

Bare det da så er 6-kvadrat hele vejen uden steder med større punkt modstand
f eks i stik - Og tænk så hvis man uheldigt drejer nøglen med bilen i
gear - så startmotoren virkelig trækker strøm
nå, men der er jo gode anvisninger på campingstuff hvordan det skal gøres
med relæ og sikring. Ved ikke lige om en Diode er bedste løsning, skal være
en fornuftig størrelse, men dioder har også den kedelige egenskab at de
"stjæler" 0.6 -0.9 Volt , tror jeg det er - så der er lavere ladespænding ud
til akumolatoren i cv- Det er alfa og o at holde den så høj som mulig -
også derfor de 6 kvadrat - Et relæ er meget bedre til det. Et par firmaer
med links på campingstuff har meget gode kurver over hvor meget man mister
hvis ladningen ikke er optimal - masser af nyttetimer og væsentlig
forkortelse af levetiden på det dyrt investerede. Samtidig varer ladetiden
væsentlig længere.
En 20 A sikring burde vel egentlig gå i startøjeblikket hvis cv s batteri er
koblet med og ikke helt fladt - modstanden i hele forbindelsen der afgør
det. altså et kvalitetstegn hvis den går. Og lige sådan, ingen
brandfare.
Relæet er vist et krav til syn - ikke.

Fra : Kim Olsen

Dato : 19-09-02 22:03

> lader

Jeg har selv indsat et relæ, der får styrestrøm fra generatorens udgang.
det betyder at der kun er forbindelse mellem bilen og campingvognen når
motoren ER igang, og der lades fra generatoren.

hilsen

Kim Olsen

Fra : Knut Grøneng

Dato : 23-09-02 11:44

Dette er og den beste løsningen, da en ellers belaster bilens batteri
samtidig med CV hvis en ikke har koblet fra bilen.

Knut

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 19-09-02 14:08

Thore Sorensen wrote:

> [...]
> startproblemer, men hvis den havde?? Den ledning der går fra stikket til
> batteriet er en 6-kvadrat...starteren på en bil bruger i størrelsesorden

Hej Thore

Du har vel en sikring imellem på ca. 20A som vil klare det?

Hilsen
Peter Marlau Knudsen

Fra : Thore Sorensen

Dato : 23-09-02 08:54

On Thu, 19 Sep 2002 15:08:19 +0200, Peter Marlau Knudsen <pmk@tst.dk>
wrote:

>Hej Thore
>
>Du har vel en sikring imellem på ca. 20A som vil klare det?

Ja, den er 30 A....desuden kom jeg lige i tanke om dengang jeg lavede
det (det var jo i '96, og jeg er jo blevet 50 i mellemtiden..:))....
Da var jeg inde og putte en diode ind i el-skabet og køre ledningen den
vej...så ingen problemer...:) samt en adskillelse ml 220V AC og 12V
DC-delen forstås..:)

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 19-09-02 17:03

hvad med solceller til at oplade batteriet, er der nogen der kender noget
til anveldelse af disse.

evt. links på nettet til nogen der har sådan noget grej.

Fra : Knut Grøneng

Dato : 23-09-02 11:48

Jeg har nu i ett år hatt solceller monternt på min campingbil, det er deilig
å se at den lader så lenge det er lyst.
Med en stor akumulator for bodelen og sol-celler så har jeg ikke behov for å
koble meg til 220v om sommeren.

Knut

Fra : villy rap torp

Dato : 07-10-02 21:24

ja ja ja den er god
køleskab,2 bar tryk på vand med varmvand 12 v
et stk solcelle er hvad der skal til batteriet

Fra : Hans

Dato : 19-10-02 11:35

Se på dette link:
http://www.solifer.dk/udstyr.htm
og se hvordan man gør, en ladeforstærker fra
http://www.danpower.com/
gør underværker.

Venlig hilsen Hans