Jonathan Edwards prædiken
Fra : Live4Him

Dato : 18-09-02 14:59

Er der nogen som ved om Jonathan Edwards prædiken "Sinners in the Hands of
an Angry God" er oversat til dansk ?

Og maler JE iøvrigt et sandt billede af guds vrede og helvede i sin prædiken
?

jørgen.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-09-02 15:33

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>Er der nogen som ved om Jonathan Edwards prædiken "Sinners in the Hands of
>an Angry God" er oversat til dansk ?

Jeg ved desværre ikke, om det er tilfældet. Der ligger dog en svensk version
af prædikenen på <http://w1.155.telia.com/~u15508239/gudsvrede.htm>, som vel
er nyttig, hvis man ikke kan læse engelsk.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Der blev grinet en del over Atlanten den aften..."

Fra : Live4Him

Dato : 18-09-02 16:02

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
vel
> er nyttig, hvis man ikke kan læse engelsk.

Tak.

jørgen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-02 15:47

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> Og maler JE iøvrigt et sandt billede af guds vrede og helvede i sin
> prædiken ?

Hvem forventer du, kan svare på det?

--
-Jens B.

"Jeg kan oplyse dig at jeg er skolelærer, og jeg er _fodboldtræner_ for
vores lokale puslingehold, så nej jeg ved ingenting, vel ?". Skribent i
dk.politik.indvandring.

Fra : Live4Him

Dato : 18-09-02 16:01

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> Hvem forventer du, kan svare på det?

Enhver der kan klikke på "Reply Group" kan svare.

jørgen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-02 16:14

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message

> Enhver der kan klikke på "Reply Group" kan svare.

Så lad mig omformulere lidt: Hvem tror du ved, om JE's billede af guds
vrede og helvede er sandt (udover gud og satan selv, forstås). Du kender
måske selv nogle, der har oplevet guds vrede og helvede, og som kan
fortælle om det? Eller du forventer måske, at læsere i denne gruppe har
personlig erfaring med guds vrede og ikke mindst helvede?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-09-02 00:24

> [...]
> fortælle om det? Eller du forventer måske, at læsere i denne gruppe har
> personlig erfaring med guds vrede og ikke mindst helvede?

Okay: Jens, denne gruppe handler om Kristendom.

Hele ideen er sådan set at Gud mistede tålmodigheden med alle os andre og i
stedet sendte Sin Søn som

1) Menneske

2) Foregangseksempel

3) Evigt offer

Hvis der skal være nogen evangelisk-kristen logik i JE's prædiken, bør den
være evangelisk i den forstand at den påpeger at Jesus var bemeldte
inkarnerede Søn og Offer og at Han (Jesus) netop er det Offer, hvormed vi
andre halvuduelige idioter må anerkende at Guds høje standard ikke er
opfyldt i andre end netop Hans Søn, som Han lod tage skideballen på vores
vegne, såfremt vi tror på Ham.

Jo, Gud _var_ vred, men - ifølge Evangeliet - kunne Gud ikke nøjes med at
lade os andre syndere tage straffen individuelt.

Han ofrede Sin Søn for os. Og at man lader sin søn undgælde for slavers og
tjeneres forpligtelser er en ansvarsgrad og en æressag, som du måske
desværre ikke forstår?

Anders Peter Johnsen