Kan en kajak tørre ud?
Fra : jfo

Dato : 18-09-02 14:02

Har en 30 år gammel Struer-kajak.
Sådan én er lavet af tyndt træfinér.
Pudsede og lakerede den sidste år.
Har den liggende ved stuetemperatur (ja, den hænger faktisk i min stue .
Behøver jeg at være bange for at den 'tørrer ud' ?

I så fald hvordan forhindrer jeg det ?

Tak!

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-09-02 20:57

> [...]
> Har den liggende ved stuetemperatur (ja, den hænger faktisk i min stue .
> Behøver jeg at være bange for at den 'tørrer ud' ?

Den burte tøre efter tre uger!
Mon den kan tåle at ligge i vand?

Fra : Susanne

Dato : 18-09-02 20:49

"jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote in message
> Har en 30 år gammel Struer-kajak.
> Pudsede og lakerede den sidste år.
> Behøver jeg at være bange for at den 'tørrer ud' ?
Er den også lakeret indvendig?? Hvis ikke ville jeg smøre den engang imellem
indefra med rå linolie, for at forhindre en udtørring.

hilsen
Susanne

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-09-02 03:14

Susanne wrote:

> "jfo" <fossadun@yahoo.com> wrote in message
> Er den også lakeret indvendig?? Hvis ikke ville jeg smøre den engang imellem
> indefra med rå linolie, for at forhindre en udtørring.

Rå linolie må ikke puttes på vandfast krysfiner.
stofferne skyr hinanden.

Fra : Susanne

Dato : 19-09-02 18:55

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> wrote in message

> Rå linolie må ikke puttes på vandfast krysfiner.
> stofferne skyr hinanden.

Øh - det vidste jeg faktisk ikke.
Træfiner i almindelighed (ikke vandfast krydsfiner) kan dog åbenbart tåle
linolie - i al fald i min 68 år gamle 40 fods lods båd, som er fineret
indvendig. Spanter (af massiv eg) og maghogni fineret beklædning (pålimet),
bliver jævnligt behandlet med linolie, når båden er på land, for at undgå
udtørring. Det har nu virket med succes i mange år.
Susanne

Fra : Niels Olsen

Dato : 18-09-02 21:56

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
.
> Behøver jeg at være bange for at den 'tørrer ud' ?

Jeg ved ikke rigtig om det er det samme, men en træjolle der er taget på
land for vinteren skal ikke ligge for længe på land om foråret, da den
ellers tørrer ud og bliver utæt. Den bliver dog tæt igen efter et stykke tid
i vandet.

MVH Niels

Fra : John Vedsegaard

Dato : 19-09-02 00:18

Det er ikke sandsynligt den tørrer ud når det er finér, men der er jo også
spanter, de vil nok blive noget tørre, det skulle dog ikke have den store
betydning.
Lå båden derimod i solen, godt afskallet, ville fineren blive ødelagt, da
limen og træet i selv den bedste marinefinér har sine begrænsninger.

John Vedsegaard