Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital billedbehandling
Fra : ReeBuz

Dato : 18-09-02 14:06

Dav

Nogen der ved om der findes en facilitet i fx Photshop 6.0 som kan reducere
størrelsen af en større samling billeder? (det er et megaarbejde at skulle
definere størrelsen på hvert enkelt billede).

På forhånd tak.
Patrick

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 18-09-02 14:31

ReeBuz wrote:

> Nogen der ved om der findes en facilitet i fx Photshop 6.0 som kan reducere
> størrelsen af en større samling billeder? (det er et megaarbejde at skulle
> definere størrelsen på hvert enkelt billede).

Hej Patrick.

Det tror jeg ikke at man kan i Photoshop, men man kan i hvert fald lave
en batch i IrfanView som kan. IrfanView er gratis og kan hentes på
http://www.irfanview.com hvis siden ellers virker. Det har den ikke
gjort de sidste par dage.

Hvis den ikke virker kan programmet downloades fra Tucows på
http://tucows.opasia.dk/mmedia/preview/194967.html

--
Med Venlig Hilsen
Carsten Øhlenschlæger

"ERRARE HUMANUM EST, IGNOSCERE DIVINUM"

Fra : Peter Holm

Dato : 18-09-02 14:34

"ReeBuz" <patrickgram@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> størrelsen af en større samling billeder? (det er et megaarbejde at skulle
> definere størrelsen på hvert enkelt billede).

Yep, batch conversion i IrfanWiev er hvad du søger. Fetd lille program :o!
Peter

Fra : Per Kristensen

Dato : 18-09-02 14:47

"ReeBuz" <patrickgram@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> størrelsen af en større samling billeder? (det er et megaarbejde at skulle
> definere størrelsen på hvert enkelt billede).

Ja man kan lave batch i PS, men ved ikke lige hvordan. Jeg anbefaler XnView,
som jeg selv bruger til den slag, og det er gratis og kan mere end
Irfanview.

Fra : Digit

Dato : 18-09-02 15:02

"ReeBuz" sprang på tungen, og skrev:

> [...]
| reducere størrelsen af en større samling billeder? (det er et
| megaarbejde at skulle definere størrelsen på hvert enkelt billede).

Lav en action hvor du sætter ønsket billedstørrelse for xbillede
(ligemeget hvilket - en "dummy"). Gå derefter op i File > Automate >
Batch. Vælg din action fra 'Action' rolldown menuen øverst og sæt de
parametre du måtte ønske.
Du kan også lave en droplet som er en selvstændig eksekverbar action
(altså en *.exe fil). Droplet'en kan køres på maskiner uden Photoshop.
Lav den via File > Automate > Create droplet.

Du laver en action ved at åbne 'Action' vinduet (Window > Show
Actions), trykke på 'Create new action' (navngiv den) og derefter
'Record'. Nu sætter du ønsket størrelse for billede (som du allerede
havde loaded inden record) og trykker derefter 'Stop'. Det var din
action.

Søg i hjælpefilen på action --masser af information og guiding.

| På forhånd tak.

UR welcome.

--
/Digit
011001011 <-- Sprej mi polykralpy?

Fra : thl

Dato : 18-09-02 15:09

> [...]
> størrelsen af en større samling billeder? (det er et megaarbejde at skulle
> definere størrelsen på hvert enkelt billede).

Det gør der.

Window
Show actions

new action

record

derefter ændrer du størrelsen på et billede

stop

når du skal ændre alle billederne :

files
automate
batch

mvh

Thorbjørn

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-09-02 14:52

On Wed, 18 Sep 2002 15:05:42 +0200, "ReeBuz" <patrickgram@hotmail.com>
wrote:

>Nogen der ved om der findes en facilitet i fx Photshop 6.0 som kan reducere
>størrelsen af en større samling billeder? (det er et megaarbejde at skulle
>definere størrelsen på hvert enkelt billede).

Lav en action og kør den som Batch (et elelr andet sted i file menuen,
har ikke en PS her). Så lægger den de handlinger der er i action' på
alle billederne i f.eks. et katalog.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Madsen

Dato : 18-09-02 15:24

ReeBuz skrev:

> [...]
> reducere størrelsen af en større samling billeder? (det er et
> megaarbejde at skulle definere størrelsen på hvert enkelt

Ja, selvfølgelig kan den det. Hvordan du gør er der garanteret
en i <news:dk.edb.grafik> som kan fortælle dig.

Kører du WinXP så er resizing af billeder for øvrigt indbygget i
styresystemet. Du markerer blot alle billederne i en given mappe,
højreklikker på dem og vælger 'Resize pictures' og derefter vil
der komme en dialogboks hvor du kan bestemme hvor store de skal
være osv. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/resize.gif>

Madsen.

Fra : Digit

Dato : 18-09-02 15:27

"Madsen" sprang på tungen, og skrev:

| Kører du WinXP så er resizing af billeder for øvrigt indbygget i
| styresystemet. Du markerer blot alle billederne i en given mappe,
| højreklikker på dem og vælger 'Resize pictures'

Hmm, den funktion har jeg ikke (XP Pro 2600).

Fra : Madsen

Dato : 18-09-02 15:33

Digit skrev:

> Hmm, den funktion har jeg ikke (XP Pro 2600).

Nej og jeg skulle lige til at korrigere mit svar for det er ikke
rigtigt at det er indbygget i WinXP. Det er et powertoy som jeg
havde glemt at jeg havde installeret.

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp
(Image Resizer)

Madsen.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 18-09-02 16:11

> http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp
> (Image Resizer)

Hvor er det dog et smukt lille stykke software, tak for linket.

Mvh
Henrik

Fra : Digit

Dato : 18-09-02 16:17

|Det er et powertoy som jeg
| havde glemt at jeg havde installeret.

Ok.

Fra : ReeBuz

Dato : 20-09-02 14:09

> Nej og jeg skulle lige til at korrigere mit svar for det er ikke
> rigtigt at det er indbygget i WinXP. Det er et powertoy som jeg
> havde glemt at jeg havde installeret.

Det var lige hvad jeg skulle bruge. Mange tak.

--
Patrick

Fra : Madsen

Dato : 18-09-02 17:05

Henrik Bruun-Petersen skrev:

> Hvor er det dog et smukt lille stykke software

Ja, det er faktisk ikke så ringe endda og så er det såre simpelt at
bruge. Prøv evt. også at kigge på 'CD Slide Show Generator' og 'HTML
Slide Show Wizard'.

> tak for linket.

Velbekom.

Madsen.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 18-09-02 17:23

>Prøv evt. også at kigge på 'CD Slide Show Generator' og 'HTML
> Slide Show Wizard'.

Ja jeg har set den, vil prøve den senere i aften.

Mvh
Henrik

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-09-02 18:44

ACDSee kan resize alle billeder i en folder i et hug.
Mvh, Hans

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 18-09-02 20:04

> ACDSee kan resize alle billeder i en folder i et hug.

Det er der mange programmer der kan men det er et noget stort program at
installere (købe) hvis det kun er det man vil bruge det til

Mvh
Henrik