Ravne?
Fra : Torben Wridt

Dato : 18-09-02 12:16

Hej NG!
Som helt ny abonnent på denne NG vil jeg indledningsvis sige, at der sq ikke
er meget "gang i den", suk.

Og så mit indlæg/spørgsmål:
Siden min barndom har jeg været meget fascineret af ravnen(jo, den var skam
opfundet den gang). Har hørt den nogle gange, set skyggen af den osv.
Hvordan har bestanden det i dag, og er der observationer på
Vestfyn/Østjylland? Jeg tror, at der er mindst et par i skoven nord for
Middelfart(Røjle Skov), men er ikke sikker. Mener også, at der i skovene
vest for Vejle er "noget der rører sig".

Har du nogle oplysninger, der kan bringe mig på sporet, vil jeg blive
glad......ville gerne tage nogle fotos.

Mvh,
Torben Wridt,
Fredericia.
oz6tw(at)qsl.net

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 18-09-02 13:41

"Torben Wridt" <oz6tw@qsl.net> wrote in message
> Hej NG!
> Har du nogle oplysninger, der kan bringe mig på sporet, vil jeg blive
> glad......ville gerne tage nogle fotos.

Ravn ses jævnligt i Jægerborg Hegn nord for København, og yngler der vel
også? Den er under udbredelse i det meste af Danmark, men endnu langt fra
almindelig.

M.v.h.

Poul Evald Hasnen

Fra : Ole Aaquist Johansen

Dato : 19-09-02 19:51

Poul Evald Hansen <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:am9s9d$31i1$1@news.cybercity.dk...

> Ravn ses jævnligt i Jægerborg Hegn nord for København, og yngler der vel
> også? Den er under udbredelse i det meste af Danmark, men endnu langt fra
> almindelig.

Også her i Nordsjælland er den til at træffe. For 3 år siden skrev jeg i
gruppen her om min oplevelse med en ravnerede i selveste Fredensborg
Slotspark. Jeg bor 800 m i luftlinie syd for parken. Det hænder jævnligt, at
vi i haven hører (og ser) en overflyvende ravn. Også i den nærliggende del
af Grib Skov støder vi på ravn. Senest ved Solbjerg Engsø i august.

Venlig hilsen
Ole Aaquist Johansen
Fredensborg

Fra : Niels J Larsen

Dato : 18-09-02 14:03

> [...]

> skovene vest for Vejle er "noget der rører sig".
>
> Har du nogle oplysninger, der kan bringe mig på sporet, vil jeg blive

Ravnen er blevet temmelig meget mere almindelig i løbet af de sidste 25 år.
Syd- og Sønderjylland skulle være områder med den største tæthed, jeg mener
at have læst om vinterforsamlinger i størrelsesordenen 100 fugle dernede.
De er så vidt jeg ved sky i selve yngleperioden, men ser man omkring 5
fugle sammen i sensommeren skulle de 2 være voksne, og resten er så årets
unger. Prøv at kontakte en fra din lokale DOF afdeling (se under
lokalafdelinger på http://www.dof.dk) og hør om der findes et sikkert sted
for at se ravne, f.eks. under indflyvning til overnatningsplads.

--
Niels

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Erik Agertoft

Dato : 18-09-02 18:50

On Wed, 18 Sep 2002 13:16:03 +0200, "Torben Wridt" <oz6tw@qsl.net>
wrote:

>Har du nogle oplysninger, der kan bringe mig på sporet, vil jeg blive
>glad

Hej Torben

Dansk Ornitologisk Forening har lavet DOFbasen, som du finder her:
http://www.dofbasen.dk/
- hvor du finder en søgeside med denne adresse:
http://www.dofbasen.dk/search.php

Prøv at søge på ravn og begræns evt. søgningen til et amt.
Måske rammer din søgning ikke plet lige nu, men så kender du adressen
og kan evt. vende tilbage, når der er flere, der har indsendt sine obs
til basen.

Venlig hilsen
Erik

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 18-09-02 19:22

Hej Torben

> [...]
> Måske rammer din søgning ikke plet lige nu, men så kender du adressen
> og kan evt. vende tilbage, når der er flere, der har indsendt sine obs

Ikke fordi jeg har så meget mere at tilføje til tidligere indlæg men prøv
også www.doffyn.dk og søg med Ravn og du vil kunne planlægge en tur langs
vestkysten af Fyn, hvor der er gode chancer for at møde ravnen

Mvh
Erhardt

Fra : Torben Wridt

Dato : 20-09-02 09:22

"Erik Agertoft" <agentoft@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Måske rammer din søgning ikke plet lige nu, men så kender du adressen
> og kan evt. vende tilbage, når der er flere, der har indsendt sine obs

Hej Erik!!
Tusinde tak for dine fine informationer. DOF-basen er knageme effektiv! Det
gav ikke så mange "hits" på Fyn, men jeg bevæger meget rundt omkring
Sønderborg. Har set, at der ved Sønderskoven på Østals er mange
observationer. Det vil jeg så se nærmere på!!

Mvh, Torben.

Fra : Torben Wridt

Dato : 20-09-02 09:16

<SNIP>

Tak til alle for de fine svar. Arbejder nu videre med sagen!

Mvh, Torben W.