Søges: Ventildata for Honda FX, NX & SLR 6~
Fra : Richard Pade

Dato : 17-09-02 16:27

Er der nogen der kan hjælpe med følgende ventildata på nogle af Hondas
encylindrede 500-650 cc'er:

- ventilstørrelse, ind- og udstødningsventil
- åbne- og lukketider, ind- og udstødningsventil

Richard

NB! Skriv . i stedet for PUNKTUM i mailadressen.

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-02 16:53

"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan hjælpe med følgende ventildata på nogle af Hondas
> encylindrede 500-650 cc'er:
> - ventilstørrelse, ind- og udstødningsventil
> - åbne- og lukketider, ind- og udstødningsventil

Øh, undskyld hvis jeg er for nysgerrig, men hvad skal du bruge de data til?

Rittig
(XL og XR ejer gennem mange år)

Fra : Richard Pade

Dato : 17-09-02 17:31

Claus Rittig wrote:
> Øh, undskyld hvis jeg er for nysgerrig, men hvad skal du bruge de data til?

Til at sammenligne knastakslerne for de forskellige versioner af denne
prægtige
motor og finde den bedst egnede til en SLR650-motor, som skal puttes i
min GB500.
(Først efter jeg har været til told- og alm.syn med den - selv om jeg nu
tvivler
på, at de kan se forskel).

Er ved at løbe en SLR-motor op, har netop købt en brugt XL600-knast
(just in
case) og er ved at samle dokumentation sammen. Værkstedsbøgerne er på
vej
bortset fra til SLR'en, som d'herrer Clymer og Haynes ikke har fået øje
på.

Når jeg går efter SLR'en og ikke en NX/XL-motor, er det pga. af
drejningsmomentet,
der ligger dejlig langt nede på SLR'en og dermed burde fremme GB'ens
thumper-
karakter. Så i første omgang vil jeg se, hvor langt jeg kommer med en
fladspjælds-
karburator og en knast. Inspirationen fandt jeg i momentkurven på
www.mainjet.de
gå Honda XBR, Tuning, XBR Diagramme.

Hvis jeg ikke finder en SLR-motor til fornuftig pris, vil jeg lede efter
en
XL600-cylinder, der passer lige på, eller få boret cylinderen op og
afvejet
krumtappen i stedet. Men det er jo et større indgreb.

> (XL og XR ejer gennem mange år)

Det burde jeg jo have husket fra dine mange gode indlæg om jeres
offroad-ture.
Har du nogle erfaringer med tuning/ombygning af XL og XR-motoren? - er
der en
dansk menighed for XL/XR/NX'erne? - ligefrem et værksted herhjemme
(eller i
Jylland:), der gør noget i det?

Richard Pade, Sorgenfri
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Clubman Another Nordic GreyBeard

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-02 21:46

> [...]
> min GB500.
> (Først efter jeg har været til told- og alm.syn med den - selv om jeg nu

Lyder som et meget interessant projekt!

> [...]
> fladspjælds-
> karburator og en knast. Inspirationen fandt jeg i momentkurven på

Okay, jeg kender ikke så meget til SLR motoren.

> [...]
> afvejet
> krumtappen i stedet. Men det er jo et større indgreb.

Du burde kigge efter en XR600 motor, synes jeg. Eller ihvertfald tage den
med i overvejelserne, den har et bundtræk så man tror det er løgn.

> Har du nogle erfaringer med tuning/ombygning af XL og XR-motoren?

Ja. Der er utrolig mange små dumme detaljer der ikke passer sammen, selvom
motorerne ligner hinanden som to dråber vand. Men de kører godt. De gamle XR
motorer med dobbeltkarburator har en fin bund, men de nyere (fra '88 og frem
til 2001) med en enkelt 40mm karburator har et rigtig dejligt bundtræk, og
omkring 45 heste på toppen. Du skal være velkomme til at prøve min, hvis du
kommer forbi en dag.

> der en
> dansk menighed for XL/XR/NX'erne? - ligefrem et værksted herhjemme
> (eller i
> Jylland:), der gør noget i det?

Nej, desværre, men Special MC (Aalborg) har taget reservedelsfilm hjem til
de modeller jeg har haft, og ellers ofte været en stor hjælp.

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 18-09-02 16:46

Claus Rittig wrote:
> Okay, jeg kender ikke så meget til SLR motoren.

SLR-motoren har også den fordel i forhold til de NX/XL/XR-do at den står
i blank lak ligesom GB'en, og ikke sort. En sort motor kunne sikkert se
fræk ud på GB'en, men chancen for at få en pæn sort er lille, sådan som
i offrødder bruger jeres grej, tror du ikke :)

> Du burde kigge efter en XR600 motor, synes jeg. Eller ihvertfald tage den
> med i overvejelserne, den har et bundtræk så man tror det er løgn.

Bundtrækket lyder sjovt, må se at finde ud af, hvoraf det kommer. Indtil
videre har ingen meldt sig med ventildata, og www.kleinjunng.de har ikke
tændingsdata for XR, kun XL og de andre.

> Ja. Der er utrolig mange små dumme detaljer der ikke passer sammen, selvom
> motorerne ligner hinanden som to dråber vand.

Det at de passer motorophæng fascinerer mig, men jeg har også hørt om
forskelle i detaljer. derfor er det rart at være rustet med div. data og
bøger.

> [...]
> til 2001) med en enkelt 40mm karburator har et rigtig dejligt bundtræk, og

Ja, det med bundtrækket lyder godt. Jeg har som sagt købt
XR600-knastaksel,
lidt i blinde, men den kan jo altid slibes om, hvis den ikke lige
funker.

> Du skal være velkomme til at prøve min, hvis du kommer forbi en dag.

Ja tak, jeg skriver lige videre offline.

> Nej, desværre, men Special MC (Aalborg) har taget reservedelsfilm hjem til
> de modeller jeg har haft, og ellers ofte været en stor hjælp.

Det var ærgerligt, filmene ligger snart allevegne, det er en større
hjælp
med praktisk erfaring. Har dog hørt, at Honda i Tåstrup har gode
erfaringer
med at montere en fladspjældskarburator på deres XBR (GB'ens slider af
en
søster). Så dem skal jeg snart forbi.

Richard, Sorgenfri

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-02 17:27

> [...]
> fræk ud på GB'en, men chancen for at få en pæn sort er lille, sådan som
> i offrødder bruger jeres grej, tror du ikke :)

Vær lige opmærksom på at XR motorerne fra '90 og nyere er helt blanke, og
dem fra '88 - '89 er fortrinsvis blanke, men med brunlige dæksler. Jeg tror
godt du kan finde nogle pæne i Dyskland, der kører mange af dem nemlig kun
på asfalt.

> Det at de passer motorophæng fascinerer mig, men jeg har også hørt om
> forskelle i detaljer. derfor er det rart at være rustet med div. data og
> bøger.

Motorophængene passer helt tilbage fra XR500 '84, sådan en motor har jeg
nemlig kørt med engang.

> Ja tak, jeg skriver lige videre offline.

Du skal være inderligt velkommen.

Rittig

Fra : Richard Pade

Dato : 18-09-02 19:35

Claus Rittig wrote:

> [...]
> godt du kan finde nogle pæne i Dyskland, der kører mange af dem nemlig kun

OK, men umiddelbart lader det til, at der er flere XL600'er end ditto XR
i D?
Er det et sæsonudsving?

> Motorophængene passer helt tilbage fra XR500 '84, sådan en motor har jeg
> nemlig kørt med engang.

Virkelig, den - og FT500, GB/XBRens forfader - havde jo en anden boring
og
slaglængde og andre køleribber, ikke sandt?

Richard

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-02 21:43

> OK, men umiddelbart lader det til, at der er flere XL600'er end ditto XR
> i D?
> Er det et sæsonudsving?

Sæsonudsving? Det ved jeg egentlig ikke, men det er rigtigt at der ikke er
ret mange XR'r i nordtyskland, til gengæld er der rigtig mange i
sydtyskland, hvor et par grå-importører en overgang tog store partier hjem
fra USA og solgte dem til spotpriser.

> Virkelig, den - og FT500, GB/XBRens forfader - havde jo en anden boring
> og
> slaglængde og andre køleribber, ikke sandt?

Jeg mener nu at køleribberne på XR500 '84 lignede dem på XL'erne og XR'erne
meget. Vent, jeg kigger lige på et foto... Næh, den er helt XL-style. Den
der "boks" på venstre side af topstykket ser lidt anderledes ud, men ellers
ligner den en XL. Jo, den havde anden boring og slaglængde, men stort set
samme top-ydelse og bundtræk.

Rittig