Selvstændig med privat ADSL...skat?
Fra : Allan Elsted Madsen

Dato : 22-02-01 15:08

Hvordan forholder skattevæsnet sig til en ADSL-forbindelse hos en sevstændig
der arbejder hjemmefra? Kan man umiddelbart trække den fra, eller kører det
under "fri-telefon-ordningen"?

Er der forskel hvis man vælger Mobilix's løsning der kombinerer ADSL og alm.
telefon i samme abbonnement og samme telefonstik?

Mvh.
Allan Elsted Madsen

Fra : IMB

Dato : 22-02-01 18:48

--
Venlig Hilsen

Inge M. Bødiker
IMB Bogføring
Tlf. 4465 2005
www.sitecenter.dk/imb-finans.dk

Allan Elsted Madsen <allan@elsted.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:m59l6.12990$TL6.763435@news000.worldonline.dk...
> Hvordan forholder skattevæsnet sig til en ADSL-forbindelse hos en sevstændig
> der arbejder hjemmefra? Kan man umiddelbart trække den fra, eller kører det
> under "fri-telefon-ordningen"?

Jeg formoder det svarer til ISDN-forb.
Du har 100% fradrag for den i din virksomhed, uanset hvor denne ligger, du skal blot tillægge værdi af fri telefon kr. 3.000 i dit skattemæssige overskud.
Hvad mener du med fri-telefon ordning, det er det du netop gør herved.
Det er kun hvis du har virksomheden på en selvstændig adresse, du ikke skal tilliægge værdi af privat brug af
ADSL og lign.

> Er der forskel hvis man vælger Mobilix's løsning der kombinerer ADSL og alm.
> telefon i samme abbonnement og samme telefonstik?

NEJ - det er omkostningens art der afgør det.

Hilsen
Inge

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-02-01 22:12

Allan Elsted Madsen wrote:

> Hvordan forholder skattevæsnet sig til en ADSL-forbindelse hos en sevstændig
> der arbejder hjemmefra? Kan man umiddelbart trække den fra, eller kører det
> under "fri-telefon-ordningen"?

Så vil det normalt bedst kunne betale sig at lade firmaet betale alle dine
kommunikationsudgifter (fastnettelefon, mobil, ADSL o.s.v.) og så blive
beskattet af en ekstra indtægt på 3.000 kr (værdien af fri telefon).
Hvis du selv betaler en del af udgifterne (altså uden om firma-regnskabet),
kan du trække dem fra de 3.000 kr. Betaler du f.eks. helt privat en
telefonregning på 2.000 kr, bliver du kun beskattet af en ekstraindkomst på
1.000 kr.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 23-02-01 00:40

Reglerne er følgende:

Fri telefon for en ansat også i eget selskab koster skatten af kr. 3.000.

For en selvstændig, som ikke har selskab gælder følgende:

Beskatningen deles i to forhold nemlig abonnement og samtaler.

Abonnement:
1) Hvis telefonen er på arbejdsstedet (væk fra privatboligen) er der fuldt
fradrag, også selvom man snakker privat i løbet af dagen.
2) Er telefonen i privatboligen eller sommerhuset er der ikke fradrag for
abonnementet.
3) Er telefonen anbragt på arbejdsstedet, og det drives fra boligen - og det
er eneste telefon, er der ikke fradrag.
4) Hvis punkt 3 også har en telefon i boligen er der fradrag.

Samtaleudgifter:
1) Kan man dokumentere eller sandsynliggøre størrelsen af den
erhvervsmæssige samtaleudgift er der fradrag for den.
(hvordan det kan ske har jeg ingen fantasi om)
2) Alle løbende udgifter - såvel ADSL, ISDN, mobil, telefon i boligen og i
sommerhuset lægges sammen, og af det beløb betaler man en fast privat andel
på kr. 1.445 + moms eller kr. 1.806. Hvordan man er kommet frem til dette
videnskabelige beløb har jeg heller ingen fantasi til at forstå, men det er
jo nemt at huske :)
3) Er samtaleudgifterne som nævnt før ialt på under de kr. 1.445 pr år er
det hele skattepligtigt, og man må forsøge at bruge punkt 1.
4) Hvis det er et klart forkert beløb - f.eks. hvis ens ægtefælle kommer fra
et andet land, og der privat samtales for kr. 20.000 pr år til dette land,
hæves de kr. 1.445 med et anslået beløb for disse samtaler.

Politik (og det må man ikke i denne gruppe!)
Tidligere havde vi nogle enkle regler som alle kunne forstå, men efter de
meget nøjeregnende regler er der blevet brugt oceaner af undervisningstimer
på revisorer, bogholdere og erhvervsfolk, for at de kunne finde ud af at
lave opdeling af abonnement, samtaler, sted osv.. blot for at beskatte måske
kr. 1.000 hos nogle af skatteyderne. Der er endog udgivet hæfter om emnet -
et ressource-spild der siger spar to og som er til daglig irritation.
(Beklager - jeg kunne ikke lade være ;) )

Mvh . Jørgen

PS. Hvis nogen spørger yderligere om telefoner, nægter jeg i hvertfald at
svare - tænk blot på et spørgsmål som: jeg har ladet min mor låne vores
sommerhus det næste år inkl.. telefon, og hun bruger telefonen som jeg
betaler skat af. Skal hun så også beskattes af fri telefon .... SUK.

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 23-02-01 09:02

> Reglerne er følgende:

Men det var vel ikke svar på spørgsmålet?

Betragter skattevæsenet ADSL som en telefon, selv om den er en opkobling til
Internettet? Den benytter tilfældigvis telefonlinjer til det, men ellers opfører
den sig på alle punkter som en fast forbindelse.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-02-01 19:29

Kaare Rasmussen wrote:

> [...]
> Internettet? Den benytter tilfældigvis telefonlinjer til det, men ellers opfører
> den sig på alle punkter som en fast forbindelse.

Det aner skattevæsenet da intet om idag, det vil de tage stilling til,
når en emsig medarbejder har prøvet et par sager, for at få et par
ekstra grunker i kassen,
så det du kan få herfra er vurderinger af, hvordan det vil kunne
sammenlignes med kendte afgørelser, og her er fri tlf en forenkling,
der vel kunne bruges, - men ingen garanti

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : The BMA man

Dato : 28-02-01 00:03

On Fri, 23 Feb 2001 19:28:59 +0100, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>sammenlignes med kendte afgørelser, og her er fri tlf en forenkling,
>der vel kunne bruges, - men ingen garanti

Og hertil kan man vel altid argumentere med, at alternativet er en
opkobling via telefonliniER - og de er at betragte som telefoner.

(Tror jeg nok

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.