gulvvarme på tagetage ?? ikke el
Fra : Jan Arentoft

Dato : 17-09-02 15:55

Hej jeg har lige fået bygget ny tagetage og vil i den forbindelse lave
gulvvarme deroppe.
Jeg havde tænkt mig at gøre følgende....

1 : Isolere mellem etager
2 : Ligge strøer ud til varmfordelingsplader
3 : Ligge varmfordelingsplader
4 : Ligge spånplade
5 : Ligge parketgulv

Lyder det fornuftigt ??

Hvor i rummet ville en vvs mand, sætte termostaten i sådan en opgave ?

Jan

~~~~~~~~~~~~~~~~
www.hurtig.adsl.dk
www.hurtig.adsl.dk/ttb/ vores nye 1.sal
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-09-02 23:51

> Hej jeg har lige fået bygget ny tagetage og vil i den forbindelse lave
> gulvvarme deroppe.
> Hvor i rummet ville en vvs mand, sætte termostaten i sådan en opgave ?

Termostater vil altid være vejen Så hvad med at vælge et system med
skjulte ventiler (i teknikskab) der styres elektronisk styrede pba. trådløse
elektroniske temperaturmålere i hvert rum. Sådan er gulvvarmen styret i de
fleste rum i vores hus, og jeg har også set det i meget nybygget.

/A

Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 18-09-02 08:24

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> elektroniske temperaturmålere i hvert rum. Sådan er gulvvarmen styret i de
> fleste rum i vores hus, og jeg har også set det i meget nybygget.

Det lyder ellers smart.
De temperturmålere sidder så bare på vægen i din rum ? (og er trådløse osv)
jan arentoft

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-09-02 08:32

> De temperturmålere sidder så bare på vægen i din rum ? (og er trådløse
osv)
> jan arentoft

Yep - Dvs de sligger stadigt løst, men skal op og hænge i en passende højde.
De er ret enkle i designet og består blot af en drejeknap (Man kunne måske
godt ønske at der var et lille display med den indstillede temperatur)

I teknikskabet sidder så en box hvorfra ventilerne styres. Til denne er der
et betjeningspanel med en ledning så den kan føres ud et praktisk sted. På
panelet kan man se hvilke temperaturer de enkelte følere er indstillet til
og styre en hel masse med natsænking osv - men det har jeg ikke sat mig ind
i endnu. Der er min første fyringssæson med det

/A

Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 18-09-02 11:33

> [...]
ind
> i endnu. Der er min første fyringssæson med det

Hold da op det er smart....
Hvad hedder det ? Det er jo det jeg skal have.... Må nok hellere finde en
vvs mand der kan lave det...
Man må jo ikke selv.
Jan

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-09-02 15:34

> Hvad hedder det ?

Jeg har en kopi af regning fra smeden. Der står at det er et genvex styrings
system. På følerne står der Wirsbo Genius

Desværre har jeg kun gulvarme i stueplan, mens der er sat radiatorer op på
1.sal, Men radiatorerne og en ny trappe derop er også alt hvad der er lavet
så der er til nogle lange vinteraftener ...

/Anders

Fra : Jan Arentoft

Dato : 18-09-02 20:02

> [...]
lavet
> så der er til nogle lange vinteraftener ...

www.hurtig.adsl.dk/ttb/ kan du se min nye 1 sal....
Så jeg skal også i gang....... lange aftner....
Må jeg være så fræk og spørge hvad din regning på radiator og gulvarme + det
lækre system har kostet ?

Jeg skal have gulvarme på hele 1 sal ca 65 kvm. så det bliver sikkert dyrt
hvis VVS skal
lave det hele. Jeg regner med at selv ligge varmefordelingspladerne og måske
slangerne, så
skal han komme og tilslutte slangerne til systemet osv..... Sikkert dyrt..
ØV

Jan Arentoft

Fra : Martin Christiansen

Dato : 18-09-02 08:44

"~~~~ Jan Arentoft ~~~~" <dko9927d@@post.cybercity.dk> skrev i en
> Det lyder ellers smart.
> De temperturmålere sidder så bare på vægen i din rum ? (og er trådløse
osv)
> jan arentoft

Prøv at se på Danfoss hjemmeside. Der har de systemet. Ellers kan du også
se på Wirsbo's hjemmeside. De har også et trådløst system.

Mvh - Martin

Fra : Boje

Dato : 25-09-02 20:57

"Jan Arentoft" <dko9927d@remove@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg havde tænkt mig at gøre følgende....
>
> 1 : Isolere mellem etager
> 2 : Ligge strøer ud til varmfordelingsplader

Hej.
Ja, det gør det. Men byt om på punkt 3 og 4. Og læg gerne trinlydsdæmper
(foam eller pap eller evt. ovntørret sand) mellem spånplade og parketgulv.

Mvh
Bo

Fra : Bachelor

Dato : 26-09-02 02:09

"Boje" <boj@get2net.dk> wrote in news:9pok9.98$mI3.2393
@news.get2net.dk:noget der ligner dette

> [...]
> Ja, det gør det. Men byt om på punkt 3 og 4. Og læg gerne trinlydsdæmper
> (foam eller pap eller evt. ovntørret sand) mellem spånplade og

Hvad har du gang i ?
Vil du lægge varmefordelingsplader mellem spånplade og
lamelgulv ?
Har du nogensiden set en varmefordelingsplade ?
Sand vil da knase gudsjammerligt imellem spånpladen
og lamelgulvet ?
TIP : Tarket har et spånpladegulv beregnet til lægning på strøer
med pålagt finer af forskellig slags.

Fra : Jan Arentoft

Dato : 27-09-02 20:35

> Hvad har du gang i ?
> Vil du lægge varmefordelingsplader mellem spånplade og
> lamelgulv ?
> Har du nogensiden set en varmefordelingsplade ?

-Man kunne lægge spånplade.
-derefter ligge lister, til at holde varmefordelingspladerne, på 25mm
-ligge filt til at fjerne trinstøj
-ligge parketgulv.

Hvordan med det forslag ????

Jan

Fra : Boje

Dato : 27-09-02 22:49

"Jan Arentoft" <dko9927d@remove@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hej.
> -Man kunne lægge spånplade.
Ja, det er jeg også blevet tilrådet (er oven i købet så heldig, at det
allerede ligger der)

> -derefter ligge lister, til at holde varmefordelingspladerne, på 25mm
Hvorfor vil du absolut have hævet fordelingspladerne op fra
spånpladeunderlaget? Er de stærke nok til at bære en belastning i "svævende"
tilstand? (mine er absolut ikke, men måske findes der flere typer?)

> -ligge filt til at fjerne trinstøj
Ja, men nu om dage er det meget billigere (og lige så godt) at bruge pap
eller foam (citat fra lokal entrepenør)

> -ligge parketgulv.
Ja.

> Hvordan med det forslag ????
> Jan
Tjae... Du kan meget vel risikere, at det bliver godt eller skidt.
Meningerne er åbenbart delte. Jeg ved ikke hvem "Bachelor" er, eller hvad
hans (hendes?) profession er. Så jeg holder mig personligt til de
anvisninger, jeg har fået fra leverandør- og håndværkerside.

Men held og lykke med projektet under alle omstændigheder.

Mvh
Bo

Fra : Jan Arentoft

Dato : 28-09-02 21:16

"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
"svævende"
> tilstand? (mine er absolut ikke, men måske findes der flere typer?)

Måske misforstår du mig. Jeg vil selvfølgelig ligge lægter der er lige så
tykke som pladerne. Lægternes opgave er således at spænde pladerne ud så de
er helt lige/vandrette.

Jan

Fra : Boje

Dato : 27-09-02 22:30

"Bachelor" <not.puplic@no.mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej.

> Hvad har du gang i ?
At installere gulvvarme på førstesalen. Ja, i hele huset faktisk. Jeg
indrømmer gerne at være novice og bestemt ikke fagmand. Så hvis jeg har
uret, er jeg meget taknemmelig for korrektion, inden jeg bevæger mig ud over
det punkt, hvorfra der evt. ikke er nogen vej tilbage. Men selvfølgelig har
jeg forlods læst på emnet og spurgt mig for. Og naturligvis kan man vel ikke
altid være 100% sikker på de råd og vejledninger, man modtager?

> Vil du lægge varmefordelingsplader mellem spånplade og
> lamelgulv ?

Ja, det havde jeg tænkt mig. Jeg er dog ikke helt sikker på, hvad du mener
med "lamelgulv". Jeg har købt et parketgulv (fyrplank). Begrundelsen for
fremgangsmåden falder i 4 dele:
1: Leverandøren af varmefordelingspladerne anbefaler denne rækkefølge.
2: Førstesalen har allerede et spånpladegulv (i øjeblikket dog med
gulvtæppe).
3: Jeg kan ikke se nogen mening i at skulle gennemvarme en 22 mm spånplade
også.
4: Jeg har ikke lyst til at hverken sømme eller skrue et lag gulvspånplade
ned gennem varmefordelingspladerne.

> Har du nogensiden set en varmefordelingsplade ?
Ja. Har købt en hel stak. Men måske findes der flere typer? Mine er af
aluminium og meget tynde i godset (vistnok kun en halv mm). Der er indlagt
spor for alm 20 mm pex rør, og på undersiden er der ca 25 mm
styroporisolering.

> Sand vil da knase gudsjammerligt imellem spånpladen
> og lamelgulvet ?
Nej, faktisk ikke. Men hvis jeg har skrevet så, så undskyld. Jeg mener
naturligvis mellem fordelingsplade og parketgulv. Læg dog mærke til, at jeg
skrev *ovntørret sand*. Dette produkt er meget finkornet og lægger sig
yderst kompakt. Det er den bedste trinlydsdæmper uden undtagelse. Desuden er
det en god varmeleder. Men OK, har man i forvejen et helt plant gulv efter
anbringelse af fordelingspladerne, er det fuldt tilstrækkeligt med pap eller
foam som lyddæmpende materiale. (Citater fra lokal entrepenør)

> TIP : Tarket har et spånpladegulv beregnet til lægning på strøer
> med pålagt finer af forskellig slags.
Hvis denne gulvtype explicit er beregnet til at lægges på strøer, hvor skal
varmefordelingspladerne så være?

Mvh
Bo

Fra : Jan Arentoft

Dato : 28-09-02 21:14

..
> [...]
> aluminium og meget tynde i godset (vistnok kun en halv mm). Der er indlagt
> spor for alm 20 mm pex rør, og på undersiden er der ca 25 mm

hej Boje

Hvad koste dine plader og hvor købte du dem ?

Jan

Fra : Boje

Dato : 29-09-02 21:32

> hej Boje
>
> Hvad koste dine plader og hvor købte du dem ?
>
> Jan

Hej Jan.

De var overraskende dyre, men heldigvis skulle jeg kun bruge 52 kvm.
Priserne ændrer sig hele tiden. Så hold konstant kontakt til forhandlerne.
Jeg købte mine (billigt trods den høje pris...hvis man ellers kan sige
sådan) hos www.vvs-grossisten.dk

De har alt muligt (og umuligt) vvs-grej. Bl.a. sparede jeg ca. 4000 kr ved
at købe blandesløjfe der fremfor i Bauhaus. Og endda med en meget bedre
pumpe! Men excl. rumtermostatstyring, som jeg har fravalgt i stueetagen
grundet betongulve, der er ca ½ døgn om at reagere på ændringer. Vil dog
implementere denne styring på førstesalen, da trægheden i
varmefordelingspladerne er overordentlig meget mindre grundet den ringe
godsmasse, som ydermere er meget bedre varmeledende. Også betræffende
styringssystemerne er firmaet overraskende billigt, men måske findes der
endnu billigere forhandlere?

Mvh
Bo

Fra : Claus

Dato : 29-09-02 10:33

Hvis denne gulvtype explicit er beregnet til at lægges på strøer, hvor skal
> varmefordelingspladerne så være?

Hej.

Jeg skal til at gå i gang med at lægge gulvvarme i hele vores hus. Man kan
få varmefordelings plader der er beregnet til at skulle ligge på strøerne ,
hvorefter gulv lægges direkte ovenpå.
Disse varmefordelingsplader buer svagt opad og bliver presset ned af gulvet
for en god kontakt . i 2 rum i vores hus skal der lægges nyt planke gulv og
der vil jeg bruge den metode. I de andre rum er der et gulv der består af
strøer og 30 mm. tykke krydsfiner plader. På de gulve lægger jeg
varmefordelingspladerne direkte på , med udfrænsninger til slangerne,
derefter vil jeg lægge et tyndt gulv ovenpå.

Claus

Fra : Jan Arentoft

Dato : 29-09-02 20:05

"Claus" <Mito@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
,
> hvorefter gulv lægges direkte ovenpå.
> Disse varmefordelingsplader buer svagt opad og bliver presset ned af

Hvor har du købt disse og hvad var prisen ?

> [...]
> varmefordelingspladerne direkte på , med udfrænsninger til slangerne,
> derefter vil jeg lægge et tyndt gulv ovenpå.

OG hvor har du købt disse og hvad var prisen ?

Jeg tror jeg ligger en spånplade og derefter nogle plader, men jeg har set
to slags. dem som er masive med udfresning og nogle man kan ligge på lister
som man skruer på spånpladen.
Nu er jeg på jagt for at finde ud af prisforskellen.

Jan