> "Uden *væsentlig* ulempe", men altså ikke nødvendigvis uden
> ulempe. Det tolkes i praksis således at 'rimeligt transportable'
> varer skal bringes til sælger, men uhåndterlige varer skal
> afhentes gratis i forbindelse med en reparation.
Jeg har hørt det tolket således.
- Har kunden selv kunnet afhente/medtage varen vil det også være uden
væsenligt ulempe at indlevere den igen.
- Er varen derimod købt incl levering må sælger betale for transport til
reperation (og retur til kunden) da det så antages at kunden har ønsket
levering da det vel være til ulempe for kunden selv at transportere varen.
Jeg har selv oplevet noget lignende i Ikea.
Jeg købte et klædeskab i Ikea, Århus. Selvom det var pakket i flade pakker
fyldte det ret godt (og vejede noget over 300kg). Det er i praksis umuligt
at kontrollere indholdet af pakkerne før man kommer hjem - Der konstaterede
vi at 2 af skabene havde vandskader. Dagen efter kørte jeg de knapt 100km
til århus for at få skabene byttet. Disse pakker vejer 58kg stykket og er
2,40meter lange. Men hele pallen med de skabe var vandskadet, så jeg måtte
nøjes med at bestille nogle nye til senere afhentning. Vel hjemme igen
pakkede vi så også indmad og låger ud. F**** om der ikke var skader på en af
lågerne og 2 af hylderne. Så tilbage til Århus igen for 3. gang indenfor 24
timer.... Der blev jeg igen mødt af en serviceminded pige i
reklamationsafdelingen - hun tilbød prompte (efter en anelse pres
at
udbetale kørselsgodtgørelse for min extra køretur. Havde jeg fået skabene
leveret skulle de sende en vognmand ud efter dem igen når jeg reklamerede
.... Hun ville dog ikke udbetale kompensation for dagens første tur, men jeg
fik det klare indtryk at hvis jeg allerede om morgenen havde været lidt mere
utilfreds havde jeg også kunnet få dem til at betale kompensation for den
første returnering af defekte varer. (Der stadig er tilfreds med produkter
og service fra Ikea - specielt deres køkkener er ok og kvalitetsmæssigt
bedre end meget af det andet de sælger (incl klædeskabe))
/A