Vikling af lysspole
Fra : Steffen H.Schmidt

Dato : 17-09-02 08:18

Hej MC'ere

Er der nogen her inde der ved noget om hvordan man finder frem til antallet
af vindinger der skal på en lysspole, udfra ønske om spænding og effekt ?

mvh

Steffen H.Schmidt
Sønderborg

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-09-02 10:54

Hvad er en lysspole?? Hvor sidder den.

--
Mvh.
Henrik (som bl.a. andet lever af at lave spoler)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Moller

Dato : 17-09-02 16:10

"Steffen H.Schmidt" <vw83gti@hotmail.com> wrote in message
> Hej MC'ere
>
> Er der nogen her inde der ved noget om hvordan man finder frem til
antallet
> af vindinger der skal på en lysspole, udfra ønske om spænding og effekt ?

Lysspole ??? trode kun den slags fandtes på knallerter ??? tror nu du
har mest held ved at spørge derinde, fordi de fleste køre med sådan en
fætter , altså dk.fritid.knallert :)

Men må man spørge om hvilken MC den sider på ???

VH
Lars Molnit

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-02 16:55

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fætter , altså dk.fritid.knallert :)
> Men må man spørge om hvilken MC den sider på ???

Der sidder da en på de fleste af mine...
Hvor tror du lyset på din motorcykel kommer fra? (Okay, nutildags kalder man
den som regel en generator).

Rittig

Fra : RpR

Dato : 17-09-02 17:32

> Der sidder da en på de fleste af mine...
> Hvor tror du lyset på din motorcykel kommer fra? (Okay, nutildags kalder
man
> den som regel en generator).

Er det overhovedet en forskel? Eller jo, har da bemærket at på nyere motorer
sidder de ikke som på en gammel knallert, men nærmest som noget der ligner
en stjerne?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-09-02 18:15

> Er det overhovedet en forskel? Eller jo, har da bemærket at på nyere
motorer
> sidder de ikke som på en gammel knallert, men nærmest som noget der ligner
> en stjerne?
Ofte består en generator af tre viklinger, der er indbyrdes forbundet i
noget man kalder: En trekant-kobling.
Det kaldes også en 3-faset generator, da der leveres tre faser ud af den. I
en trekantkobling er der i alt 3 ledninger, som alle er faser.
Grunden til, at man bruger 3-faset er, at man efter ensretning, vil opnå en
positiv spænding for hver 60 grader generatoren har drejet.
..... dvs. langt flere "spændings-toppe" pr. omdrejning, end f.eks. ved en 1
faset generator!

Hilsen
Lars

Fra : RpR

Dato : 17-09-02 18:32

> .... dvs. langt flere "spændings-toppe" pr. omdrejning, end f.eks. ved en
1
> faset generator!

Og dermed mere strøm pr. omdrejning?

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-09-02 22:29

> Og dermed mere strøm pr. omdrejning?

Jeps!
Når en enkelt faset generator laver en vekselstrøm, så kræves der en hel
omdrejning.
Det kræves der også på en 3 faset, men denne producerer 3 strømme, som er
indbyrdes forskudte.
Så når en enkelt faset generator laver en strøm til en ensretter, så vil
ensretteren levere en jævnstrøm bestående af 2 pulser. Mens at en ensrettet
strøm fra en 3 faset generator, vil levere hele 6 pulser.

Altså opnår man 3-dobbelt antal pulser pr. omdrejning, blot ved hjælp af to
ekstra spoler..... smart ikke!?

Ved enretningen af en enkeltfaset generator (2 pulser pr. omdrejning), der
vil man konstatere, at bidraget fra første puls er helt borte, når den næste
puls kommer. En puls har altså en varighed på en halv omdrejning, det samme
gælder for en enkel fase i en 3-faset generator.

Men nu skal der altså produceret hele TRE pulser: Hver med samme varighed,
men stadig i løbet af en halv omdrejning.
Dette kan ikke laves uden, at de tre pulser skal overlappe hinanden, hvilket
medfører, at der vil blive 3 bidrag. Disse strømbidrag mødes i nogle fælles
punkter, hvorved der kan trækkes en større strøm, end dén strøm, som
produceres i den enkelte spole.

(=højere effekt).

Hilsen
Lars

Fra : RpR

Dato : 18-09-02 20:38

> Altså opnår man 3-dobbelt antal pulser pr. omdrejning, blot ved hjælp af
> ekstra spoler..... smart ikke!?

Kanont =)
Havde tit undrer mig over hvorfor de havde skiftet konstruktion i de nyere
modeller, det fandt jeg så ud af =)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 17-09-02 20:03

Ok, hvis det er generator, kan jeg nok ikke lige vikle den. Det var ikke
lige den slags spoler jeg tænkte på....

--
Mvh.
Henrik

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 17-09-02 18:15

> Er der nogen her inde der ved noget om hvordan man finder frem til
antallet
> af vindinger der skal på en lysspole, udfra ønske om spænding og effekt ?

Du må være mere specifik! - Da du ikke kan komme med noget konkret, så får
du lige nogle grove idéer, som du kan tygge på! )

Der findes en (nogenlunde) direkte sammenhæng mellem antallet af viklinger
og den resulterende udgangsspænding, hvilket groft set betyder, at en
fordobling af antallet af viklinger, vil give en fordobling af
udgangsspændingen.
Det er en meget grov og mangelfuld antagelse, da den jo f.eks. ikke tager
hensyn til placering af den pågældende vikling, magnetfeltets spredning,
størrelse... etc...etc...etc.

Men hvis du ikke kan få relavante oplysninger andetsteds, så er dette vel
bedre end ingenting!

Så start evt. med at vikle et kendt antal vindinger på spolen og mål
udgangsspændingen. Så har du et grovt overslag over, hvor mange vindinger
spolen burde have. Så kan man jo altid "finjustere" spændingen ved at vikle
lidt af og på!?

Grebet ud af en blå luft:
Hvis du måler: 4V på 30 vindinger, så har du en konstant på 7,5 vikling/V at
arbejde med.
Hvis du ønsker 15V, så skal du altså bruge: 7,5 vikling/V * 15V = 112,5
viklinger.

Mht. effekten, så er den jo givet som den strøm, som der skal gå gennem
disse viklinger.
Kender du i forvejen effekten og udgangsspændingen, så kan denne strøm
bestemmes: strøm = effekt/spænding.

Igen en grov antagelse:
Jo tykkere tråd, der bruges til spolen, des mindre vil dens indre modstand
blive og des større strøm vil den kunne levere.
Hvis tråden er tyk, så kan den levere meget strøm og man er på den sikre
side!
Hvis den er for tynd, så risikere man, at brænde tråden over!

Grov antagelse, da denne ikke tager højde for: Længden af tråden,
afkølingsmuligheder.....etc...etc...etc.

Så det gælder nærmest om, at finde en *rigtig* tyk tråd, som *lige* (rent
fysisk) kan klemmes ned i systemet!

Hilsen
Lars

Fra : Preuthun

Dato : 17-09-02 19:46

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afkølingsmuligheder.....etc...etc...etc.
>
> Så det gælder nærmest om, at finde en *rigtig* tyk tråd, som *lige* (rent

Udmærket praktisk fremgangsmåde, og en god forklaring.
Hvis man imidlertid ikke har ødelagt den gamle spole endnu, kunne man vel
blot tage vindingerne af, og tælle dem undervejs. Og så iøvrigt
efterfølgende komme Lars Thomsens fremgangsmåde i hu.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Steffen H.Schmidt

Dato : 18-09-02 07:23

Spolen skal bruges på en lille 4-takt honda motor der normalt giver 6V, men
som gerne skulle op på et 12V system.

OK- det lyder godt, jeg var nemli' meget i tvivl om hvor meget spændingen
afhang af belastningen, sådan at forstå at vil meget lav belastning gik
spændingen i vejret, og at under belastning den så faldt ifht strømmen. Men
hvis bare der er nogenlunde sammenhæng mellem antallet af viklinger og
spænding så vil jeg starte der.

Ved du om spændingen er meget afhængig af omdrejningstallet ?

Det lyder meget som dimensionering af strømforsynings transformatore, det
kan være jeg skal prøve at kigge lidt på det, og prøve at overføre teorien
til lysspolen.

-Tusind tak for hjælpen

-Steffen H.Schmidt

Fra : Preuthun

Dato : 18-09-02 21:15

"Steffen H.Schmidt" <vw83gti@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spænding så vil jeg starte der.
>
> Ved du om spændingen er meget afhængig af omdrejningstallet ?

Hej Steffen
Hvis modstanden i kredsløbet kun var ohmsk ville der være en lineær
sammenhæng mellem spænding og omdrejningstal. Men der er også en modstand
som er frekvensafhængig (pga. af spolen), som ved lave omdrejningstal næsten
ingen indflydelse har, men bliver "alvorlig" når man kommer godt deropad.
Fabrikanter af cykle dynamoer har udnyttet dette til at undgå for vild
overspænding ved hurtig kørsel (har jeg hørt).

Forresten: Hvorfor ikke blot bruge en spændingsdobbler af en art og sætte
mellem spolen og akku'en? Er der ikke plads til lidt elektronik et eller
andet sted på køretøjet?

Venlig hilsen
Jan Preuthun

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-09-02 21:30

> [...]
Men
> hvis bare der er nogenlunde sammenhæng mellem antallet af viklinger og

Jamen, spændingen afhænger jo af belastningen, da man endnu ikke kan lave
ideelle generatorer!
Hvis man skulle bygge en ideel generator, så skal statoren vikles af
uendelig tyk tråd, som samtidig er uendeligt kort og sidde uendeligt tæt ved
rotoren.... samt en masse andre umulige ting...... og dette er svært!
Så man laver en tilnærmelse, så kravet blot bliver: Hvor meget strøm kan man
risikere, at belaste generatoren med og vil spændingsdykket påvirke systemet
væsentligt!?

> Ved du om spændingen er meget afhængig af omdrejningstallet ?

Meget! - For hvis generatoren står stille, så laver den ikke strøm!

Det kommer f.eks. an på, hvordan vindingerne bliver lagt og hvordan
generatoren ellers er konstrureret.... det opdager man sikkert, når du
bliver færdig!

Der findes et sted, hvor generatoren arbejder "bedst", det ved et bestemt
omdrejningstal, hvor udgangseffekten er høj.
Hvis omdrejningstallet øges yderligere, så dykker effekten igen. Det er nok
derfor, at jeg aldrig opnåede, at baldre min pære i dynamolygten....

Ellers må du sætte en 12V spændingsregulering på, hvis dette ikke findes i
6V-udgaven? og/eller hvis spændingen bliver al for "sindsyg", når håndtaget
drejes.

> Det lyder meget som dimensionering af strømforsynings transformatore, det
> kan være jeg skal prøve at kigge lidt på det, og prøve at overføre teorien
> til lysspolen.

Hehe! - Ja, men forskellen er jo ikke særlig stor! - Du er jo rent faktisk
interesseret i at bygge en transformator, da du vil forøge spændingen og
sænke strømmen. Selve effekten og lysstyrken er jo den samme: Om det så er
en 12V/25W eller en 6V/25W, der sidder i fatningen.

Hvis jeg skulle vikle en ny spole, så ville jeg måle den gamle tråds
tykkelse og vælge en ny tråd, som er en anelse tyndere (gerne lidt over halv
tykkelse af den originale). Så skulle der være en teoretisk mulighed for, at
man kunne lægge dobbelt så mange viklinger, så det alligevel vil ligne den
gamle 6V-type¨på afstand! (ikke noget med underlige indeklemte og her-og-dér
vindinger).
Hvis du kan få den til at ligne den gamle mest muligt, så kan det være, at
den slet ikke opdager noget....

Herefter vil jeg vikle lidt ekstra på (tynd lang tråd giver høj indre
modstand og spændingdyk, når den belastes) også vikle af, indtil at
spændingen passer´.

..... Bare nogle forslag.

Hilsen
Lars

P.S. Husk, at din nye sikring, skal være på den halve størrelse af
6V-udgaven, da strømmen i ledningnettet jo er halveret under normal drift i
12V-udgaven! - Temmelig væsentlig detajle!

Fra : Steffen H.Schmidt

Dato : 20-09-02 07:19

> P.S. Husk, at din nye sikring, skal være på den halve størrelse af
> 6V-udgaven, da strømmen i ledningnettet jo er halveret under normal drift
> 12V-udgaven! - Temmelig væsentlig detajle!

Åhh ja, fint du sagde det, - og tak for hjælpen til alle herinde.

-Steffen