1. -> 2. gear.
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 16-09-02 20:43

Hej,

Der er et lille irritationsmoment på min ellers velkørende GSX R 250, som
jeg lige vil høre om I kan hjælpe mig med.

Når jeg skifter fra 1. til 2. gear og har et godt antal omdrejninger på (men
heller ikke vildt mange) hakker den når jeg presser den op, og den falder
tilbage i frigearet. Jeg er så nød til at bremse den lidt ned og så give
gear-pedalen et ordentligt spark opad, så går det. Kan jeg gøre noget ved
det?

Et andet lille gear-problem: Den giver et ordentligt hak (men skifter) når
jeg går fra 2. til 3. ved ganske normal acceleration. Hvad skyldes det, og
slider det meget på den, eller er lyden den eneste ulempe ved det?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 16-09-02 20:56

> [...]
> gear-pedalen et ordentligt spark opad, så går det. Kan jeg gøre noget ved
____________________________

Nu har vi med en mc at gøre som tar' ufatteligt mange rpm, når man vrider
hanen i bund, og kombineret med ikke verdens mest præcise gearkasse, kan det
godt være lidt svært at skifte fra 1. til 2. i starten. Jeg havde samme
problem, indtil jeg lærte maskinen ordentligt at kende... nu går det skam
let nok!
Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om din cykel fejler noget i gearkasse
/ kobling, men jeg tror det er ret normalt på den model!
____________________________

> [...]
> jeg går fra 2. til 3. ved ganske normal acceleration. Hvad skyldes det, og
> slider det meget på den, eller er lyden den eneste ulempe ved det?

Det kender jeg så ikke noget til, og har aldrig prøvet det på min egen...
måske nogle af de "gamle rotter" kan give et fif her??

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 16-09-02 22:13

> godt være lidt svært at skifte fra 1. til 2. i starten. Jeg havde samme
> problem, indtil jeg lærte maskinen ordentligt at kende... nu går det skam
> let nok!

Og hvad opdagede du så da du lærte maskinen at kende (der er jo ingen grund
til at spilde tiden!)?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-09-02 14:04

> Og hvad opdagede du så da du lærte maskinen at kende (der er jo ingen
grund
> til at spilde tiden!)?
____________________

Du lærer bare hvordan du skal gøre... det kan ikke bekskrives, men
præcisionen er nok det, du skal øve dig lidt på!

Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 17-09-02 23:26

ahem,
lad os nu bare teoretisk sige at man regner med at kæden er spændt
"perfekt"....
Så må fejlen vel være i gearkassen, hvis, når man giver lidt rigeligt gas i
1 og 2 gear, den hopper ud af det pågældende gear og i frigear.? Er det så
en "simpel" justering af gearkassen, eller hvad pokker er der galt?

Mvh
Mads Kristiansen

Fra : Armand

Dato : 20-10-02 16:09

Mads Kristiansen <Sysop@SLETTESzederkof.dk> skrev i en
> [...]
det så
> en "simpel" justering af gearkassen, eller hvad pokker er der galt?

*KLONK's* er til dels konstruktions-betingede, ligesom at visse modeller
har (kan vise sig at have) en svag gearkasse. Endelig er visse modeller
mere opfordrende til at lave brændere m.m. hvilket kan være hårdt for
gearkassen og en hård oplevelse for den efterfølgende ejer.
Nogen justeringsmulighed er der ikke på moderne japanske cyklers
gearkasser

--
Armand.

Fra : Mads Stetter

Dato : 16-09-02 21:11

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gear-pedalen et ordentligt spark opad, så går det. Kan jeg gøre noget ved

Det aller første der falder mig ind ved alt det du skriver er KÆDEN... Er
den opstrammet tip top?

Jeg kan love dig for at en perfekt kæde kan lave underværker med ens
gearkasse!

Men hvis du har den perfekte kæde i forvejen, så kan jeg ikk lige komme på
noget, men det er der helt sikkert andre der kan!

--
Mvh Mads Stetter
RF400R

Fra : Armand

Dato : 20-10-02 16:08

Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en

> [...]
komme på
> noget, men det er der helt sikkert andre der kan!

Hørt!
I mine ører lyder det som en for stram kæde!!!

Eftersom at spriget imellem de enkelte gear er størst imellem de laveste
og mindst imellem de højeste vil det fortrinsvis være imellem de lavere
gear, og især "forbi" frigearet, at der larmes mest!

DMC-sitens FAQ indeholder forøvrigt den ultimative kontrol af kædens
opspænding. Check it out!
Link: www.dmc-org.dk FAQ'en er blandt "knapperne" til venstre!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-09-02 09:22

> [...]
> gear-pedalen et ordentligt spark opad, så går det. Kan jeg gøre noget ved

Hej Rasmus

Den bagerste gearaksel ender i det lille kædehjul der trækker kæden. Hvis
kæden er for stram eller for slap, ikke er smurt eller er slidt uens i
længden går det ud over dit gearskifte.

Når kæden er perfekt hjælper det er preloade gearpedalen før skift. Dette er
den korrekte måde at skifte gear på, og giver de bedste gearskift. Bare
ærgeligt man ikke lærer det hos sin kørelærer.

Du kører f.eks i 3. og vil op i 4. gear. Du accelererer stadig. Prøv at
trykke op på gearpedalen. Den er hård og går ikke i 4. Bevar et let tryk
opad på gearpedalen og tag gassen af samtidig med du tager koblingen som du
plejer. Vupti nu smuttede den i 4. det sekund du tog koblingen og drejede
gassen af. Helt uden lyde, klonk, ryk eller noget, bare som en varm kniv
gennem smør. Så lægger du gassen på igen og fjerne trykket fra gearpedalen.
Leg med det og opdag hvor fedt det er!

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 18-09-02 10:29

> Den bagerste gearaksel ender i det lille kædehjul der trækker kæden. Hvis
> kæden er for stram eller for slap, ikke er smurt

Hvad skal jeg købe til at smøre kæden med, og skal jeg bare sprøjte det på
mens jeg drejer baghjulet, eller hvordan (undskyld begynderspørgsmålene)?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-09-02 17:47

> Hvad skal jeg købe til at smøre kæden med, og skal jeg bare sprøjte det på
> mens jeg drejer baghjulet, eller hvordan (undskyld begynderspørgsmålene)?

Hej Rasmus

Vi er jo alle startet en gang. Du kan købe kædespray ved enhver
motorcykelforhandler. Jeg anbefaler Motorex Chainlube 622 (den hvide), men
andre er glade for andre produkter. Du sprøjter det på indersiden af kæden
efter en tur og lader det stå minimum 20 minutter. Så sprøjter der ikke så
meget af igen under brug.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-09-02 10:47

On Wed, 18 Sep 2002 18:47:18 +0200, in dk.fritid.motorcykel you wrote:

>Du sprøjter det på indersiden af kæden
Som altså er rullerne på den side, der vender ind mod tandhjulene.

>og lader det stå minimum 20 minutter. Så sprøjter der ikke så
>meget af igen under brug.
Ja, for så er drivmidlet og dét, som skal gøre midlet letflydende og
indtrængende nemlig fordampet.

Jeg har prøvet at smøre min kæde, og så skubbe lidt rundt med cyklen
et par minutter efter. Det var ikke nogen god idé, for det trak lange
tråde af smørremiddel fra kæden, og de landede selvfølgelig lige på
den nypudsede, forkromede udstødning

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 19-09-02 19:14

> Jeg har prøvet at smøre min kæde, og så skubbe lidt rundt med cyklen
> et par minutter efter. Det var ikke nogen god idé,

Lige endnu et spørgsmål - i er jo så dejligt hjælpsomme: Min motorcykel har
nemlig ikke noget centralstøtteben, kun et "alm." et af slagsen. Mit
spørgsmål er så, hvordan jeg mest hensigstmæssigt for påført sprayen. Skal
jeg bare sprøjte den synlige del af kæden - trille den frem - sprøjte den
nye synlige del osv.?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-09-02 19:28

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> writes:

> Lige endnu et spørgsmål - i er jo så dejligt hjælpsomme: Min motorcykel har
> nemlig ikke noget centralstøtteben, kun et "alm." et af slagsen.

Det har min desværre heller ikke :­\

> Mit spørgsmål er så, hvordan jeg mest hensigstmæssigt for påført
> sprayen. Skal jeg bare sprøjte den synlige del af kæden - trille den
> frem - sprøjte den nye synlige del osv.?

Det er sådan jeg har gjort den ene gang jeg har gjort det på min "nye"
MC. Husk at det først og fremmest er "indersiden" af kæden der er
vigtig at få smurt godt.

Hvis der er nogen der har bedre råd lytter jeg også, for det er da
lidt irriterende at skulle smøre på den måde frem for blot at sætte
den på centralstøttebenet og dreje baghjulet.

--
Jacob - www.bunk.cc
What does "it" mean in the sentence "What time is it?"?

Fra : Henning

Dato : 19-09-02 23:15

Louis.de sælger en smart dims, ... som jeg ikke lige kan se ... nå. Men lav en selv:

1 Tag en tyk elastik (fra posten eller en bagagestrop) og sæt om forbremsegrebet.
2 Tag et brædt, ca 40*10*2cm. Tilpas længden sådan, at når den sættes under møtrikken på bagakslen (højre side), løftes baghjulet et par cm.
3 Smør kæden mens baghjulet drejes.

Okay, denne 'konstruktion' virker bedst, når vægt/kraft-forholdet mellem cykel og fører er lille, ellers må man til et eller andet med en gevindstang... Eller købe Luise-dimsen for et beskedent beløb. Jeg bruger selv at stille brædtet op af akselenden, og så stå på venstre side og trække cyklen imod mig.

--
Who, what, where: http://move.to/henning