hvem er det lige der laver rød 2-takts oli~
Fra : Frank J. Andersen

Dato : 16-09-02 20:42

Hejsa,

har lige monteret nyt stempel og (endnu engang) opboret cylinder på
T250'eren - og ønsker sikkerhed for at den nu smører som den skal alle
steder....

Og det sker lettest ved at hælde 2-takts olie i tanken i en anden
farve (så kan man se farveskiftet i de 4 olieslanger)....

Og nu er olien blå -

Og farveløs er svært at se -

Og så er det man tænker: hvem er det nu lige der laver rød 2T-olie ??
(...det ved jeg at jeg har haft...)

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 16-09-02 20:55

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> wrote in message
> [...]
> (...det ved jeg at jeg har haft...)
>

> Frank J. Andersen, DMCN#485
> Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979

Silkoline olie plejer at være rødt.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 16-09-02 21:16

>Silkoline olie plejer at være rødt.

det har jeg aldrig hørt om. Hvem har det ?? (Københavnsområdet)

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-09-02 21:41

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> skrev i en meddelelse

> det har jeg aldrig hørt om. Hvem har det ?? (Københavnsområdet)

Og Denicol er også rødt, ihvertfald S1'en.
Ellers er der jo altid Glads Rød Totaksolie som jeg kørte på i nogle år, det
er faktisk fin olie til billige penge.

Rittig

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 17-09-02 18:18

> det har jeg aldrig hørt om. Hvem har det ?? (Københavnsområdet)
>

> Frank J. Andersen, DMCN#485
> Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979

Alle der har stymper fra Max MC import.
DME motor på Hvidovrevej ihvertfald.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 17-09-02 19:49

>Alle der har stymper fra Max MC import.
>DME motor på Hvidovrevej ihvertfald.

kom tilfældigvis forbi - og har fået det. Nydelig rød farve

Tak for hjælpen (også til alle jer andre naturligvis).

Fra : Preuthun

Dato : 18-09-02 21:28

Hej Frank.

Er den så kommet igang igen?
Var lejerne uskadte?
Går den godt, og lyder den sund?

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 19-09-02 11:09

On Wed, 18 Sep 2002 22:28:11 +0200, "Preuthun" <preuthun@email.dk>
wrote:

>Hej Frank.
>
>Er den så kommet igang igen?
>Var lejerne uskadte?
>Går den godt, og lyder den sund?
>
>Mvh.
>Jan Preuthun

Ja - jeg er på gaden igen.... Jeg har ikke opdaget nogen unormale lyde
fra motoren, så jeg har taget chancen og kører uden 'at gå i dybden'.

Indrømmet - når man starter første gang, så lyder alting forkert.. Gid
man havde en eller anden sikker 'før' reference :-|
....den direkte smøring var noget tid om at komme ordentligt igang, og
flere gange kom der luft i slangerne (sikkert luft i selve pumpen) men
nu er det også OK igen.

Jeg tager den lidt med ro i nogen tid - men altså forsigtig optimist!

Fra : Morten

Dato : 16-09-02 21:43

Castrol's A747 er rød (ca. 120 kr/liter)

/morten

Fra : Michael K. S.

Dato : 16-09-02 21:44

On Mon, 16 Sep 2002 20:42:53 GMT, mob@mobworld.dk (Morten) wrote:

>Castrol's A747 er rød (ca. 120 kr/liter)

Er måske ikke så smart i dette tilfælde,da A747 kun er til
premix,samme gælder iøvrigt for Motul 800 (rød men kun til premix).Kan
vel nok bruges lige til at teste,men nok bedre at finde en rød til
oliepumpe.

-M

Fra : Hekto

Dato : 16-09-02 22:32

In article <oiccouk2cdrlanher4ktllls9jj12sgl4q@4ax.com>,
frank.j.a@nameplanet.com says...
> [...]
> (...det ved jeg at jeg har haft...)
>

> Frank J. Andersen, DMCN#485
> Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979

Castrol = rød
Motul = grøn
OK = blå (er iøvrigt udmærket)
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : RpR

Dato : 17-09-02 06:18

> OK = blå (er iøvrigt udmærket)

Til hvad? En gammel Maxi? Jeg har haft MEGET dårlige erfaringer med deres
olie (min er forresten grøn?), blandt andet at motoren 4-takter af den, og
ikke er speciel glad for at tage omdrejninger. Men den kan da bruges når man
monterer et nyt cylinderkit på scooteren, så helt spil var den da ikke =)

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Hekto

Dato : 17-09-02 09:05

In article <3d86baf5$0$66838$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> [...]
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Den fuldsyntetiske har jeg været godt tilfreds med!
'Godkendelserne' fejler heller ikke noget, og forbrændingen forløber også
uden sod og koks.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-02 15:16

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse

> Den fuldsyntetiske har jeg været godt tilfreds med!
> 'Godkendelserne' fejler heller ikke noget, og forbrændingen forløber også
> uden sod og koks.

Tag dig ikke af det, nogle mennesker har stadig ikke opdaget at de
forskellige fabrikater ofte laver både mineralsk og syntetisk olie, og de
har ofte forskellige farve (blandt meget andet).
Og en eller anden erfaring om at en _knallert_ ikke kører ret godt på olien,
ville jeg som motorcyklist end ikke registrere!

Rittig

Fra : RpR

Dato : 17-09-02 17:33

> [...]
olien,
> ville jeg som motorcyklist end ikke registrere!

Rittig, du spilder min båndbredde.
Du SKAL altid hakke på mig, som om du ved bedre.

Fra : Hekto

Dato : 17-09-02 17:42

In article <3d875925$0$7395$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...
> [...]
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

*LOL*
Måske er det nødvendigt at hakke på dig???
Har iøvrigt lige købt ny 'knallert'! (se nedenfor)

Fra : RpR

Dato : 17-09-02 18:04

> *LOL*
> Måske er det nødvendigt at hakke på dig???
> Har iøvrigt lige købt ny 'knallert'! (se nedenfor)

Rigttig har bare et eller andet personligt problem, og han skal være
velkommen til at tage diskussionen op over EMAIL, og ikke spilde folks
båndbredde på at kalde mig idiot i en NG.

Og Rittig har stadigvæk ikke fattet at der ikke så megen forskel på en
2-takts knallert og en 2-takts MC som han gerne vil ha' det til at være.

Anyway, har andet at lave end at toppes med sådan en idiot.
Trolden får ret, og jeg får fred

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-02 21:54

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Rigttig har bare et eller andet personligt problem, og han skal være
> velkommen til at tage diskussionen op over EMAIL, og ikke spilde folks
> båndbredde på at kalde mig idiot i en NG.

Nej, jeg har ikke et personligt problem (jeg har jo ikke engang mødt dig),
og jeg har ikke kaldt dig idiot, blot oplyst om hvordan min kildekritik
ville falde ud.

> Og Rittig har stadigvæk ikke fattet at der ikke så megen forskel på en
> 2-takts knallert og en 2-takts MC som han gerne vil ha' det til at være.

Nej, jeg lærer det nok aldrig

> Anyway, har andet at lave end at toppes med sådan en idiot.

Hovsa, nu er det mig der er en idiot? Det var da ikke pænt sagt.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-09-02 21:51

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Rittig, du spilder min båndbredde.

Egentlig er det nok et spørgsmål om ikke det er dig der spilder min?

> Du SKAL altid hakke på mig, som om du ved bedre.

Nej, kun når du udbreder dig med erfaringer som du burde oplyse ikke stammer
fra motorcykler.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 18-09-02 20:39

> Nej, kun når du udbreder dig med erfaringer som du burde oplyse ikke
stammer
> fra motorcykler.

Jeg er farveblind fordi jeg ikke kører MC? Eller hvordan vil du dreje den?
Olien var fra OK til 90,- og beregnet til MC'er, jeg kører ikke på det
billige stads til knallerter eller scootere, det har slet ikke det varmetal
min motor kræver.

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-02 21:50

> stammer
>
> Jeg er farveblind fordi jeg ikke kører MC? Eller hvordan vil du dreje den?

"Jeg har haft MEGET dårlige erfaringer med deres
olie, ... blandt andet at motoren 4-takter af den, og
ikke er speciel glad for at tage omdrejninger. "

Her ville jeg mene det var på sin plads at nævne hvilken type motor
erfaringen var gjort på, det er såmænd bare det jeg prøver at forklare dig.
Er det egentlig ikke et rimeligt ønske?
Jeg er helt generelt ikke "efter dig", så læg paranoiaen på hylden og prøv
at se sagligt på min kritik.
Skal vi ikke bare droppe dette emne som andetsteds forelået, vi bliver jo
næppe nogensinde enige?

Rittig

Fra : RpR

Dato : 18-09-02 22:15

> Her ville jeg mene det var på sin plads at nævne hvilken type motor
> erfaringen var gjort på, det er såmænd bare det jeg prøver at forklare
dig.
> Er det egentlig ikke et rimeligt ønske?

Blev brugt på min gamle Yamaha FS-1 i mangel af andet. Jeg TURDE ikke hælde
det stads på Mito'en. Gud vide hvad der var sket... Kan bare ikke få OK til
at hænge sammen med gode olier, ved ikke hvorfor.
Den bedste erfaring har jeg med IP GPX Pro-2, som Agip laver. Den koster
118,- literen og har set den brugt på alt fra en 50cc lovlig scooter til en
RS 250, og RS'en har nu gået over 30000km, og der kom nye stempelringe i
den, da vi ikke kunne se stemplerne var medtagne, de så simpelthen ud som
nye! Ingen blowby eller noget!

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-09-02 23:26

> [...]
> den, da vi ikke kunne se stemplerne var medtagne, de så simpelthen ud som

Nu har du kaldt mig idiot, beskyldt mig for at kalde dig farveblind og jeg
ved ikke hvad...
Svar nu på spørgsmålet - "Er det egentlig ikke et rimeligt ønske?"
Og lad os så ikke tærske mere langhalm på det.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 19-09-02 21:10

> Svar nu på spørgsmålet - "Er det egentlig ikke et rimeligt ønske?"

Tjov, kunne vel godt skrive hvad jeg har brugt det på i første omgang =)

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-09-02 22:31

> Tjov, kunne vel godt skrive hvad jeg har brugt det på i første omgang =)

Fino, og lad os så bilægge striden.
Jæ gir en pils hvis du kommer forbi.

Rittig
(Som lige er kommet hjem fra klubaften hvor hovedemnerne var Yamahaers
koblingskompatibilitet, bilhandler, motorcykelhandler, sømspil og hvor der
skal køres motocross i weekend'en. Jeg tror der blev handlet en enkelt bil
og to motorcykler).

Fra : RpR

Dato : 22-09-02 13:44

> Fino, og lad os så bilægge striden.

Ja, lad os det, vi finder jo nok en anden lejlighed til at fare i totterne
på hinanden

> Jæ gir en pils hvis du kommer forbi.

Så hellere en kold Coke fra køleren =)

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-09-02 18:25

> Ja, lad os det, vi finder jo nok en anden lejlighed til at fare i totterne
> på hinanden

Hæ, ja.
Træerne vokser jo ikke ind i himlen.

Rittig

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 19-09-02 21:30

> [...]
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

SUK !

* PLONK * !

Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
Golf III 1.9 TD(i)

Fra : RpR

Dato : 19-09-02 21:42

> SUK !
>
> * PLONK * !

Og hvad skulle det nu til for? Aner du en hat om hvad min motor har af
littereffekt? Nej!
Utroligt så mange der kunne trænge til at komme ned fra deres høje kæphest..

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-09-02 22:34

> Og hvad skulle det nu til for? Aner du en hat om hvad min motor har af
> littereffekt? Nej!
> Utroligt så mange der kunne trænge til at komme ned fra deres høje
kæphest..

Rolig nu. Bent Erik er lysår foran dig (og mig) i teknisk erfaring, han er
typen som skyder med hjemmestøbte patroner og galvaniserer sine
motorcykeldele selv - hjemme i værkstedet.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 22-09-02 13:46

> Rolig nu. Bent Erik er lysår foran dig (og mig) i teknisk erfaring, han er
> typen som skyder med hjemmestøbte patroner og galvaniserer sine
> motorcykeldele selv - hjemme i værkstedet.

Om han så var Paven i Rom, så ved han stadigvæk ikke hvilken olie min motor
kræver. De ca. 200hk/l den spytter ud tør jeg bare ikke bruge en billig olie
til 50 - 90,- kroner på.

Men det er også ligemeget. Jeg ved hvad min motor kører bedst på, og det
agter jeg da at fortsætte med.

Fra : Hekto

Dato : 22-09-02 16:59

In article <3d8dbba3$0$39018$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> Om han så var Paven i Rom, så ved han stadigvæk ikke hvilken olie min motor
> kræver. De ca. 200hk/l den spytter ud tør jeg bare ikke bruge en billig olie
> til 50 - 90,- kroner på.

Så sidder jeg bare tilbage, ensom, bange og forladt, og tænker på, om
det egentlig altid er prisen der er afgørende for 2-T oliens kvalitet?
Jeg tvivler nemlig på, at OK står et eller andet sted, ude på landet, og
rører 2-T olie sammen i en stor gryde! Faktisk kunne jeg forestille mig
at flere andre olieselskaber ville anse 2-T olie som en niche-produkt,
og derfor bare 'brander' det med eget navn, efter at have købt det hos
en eller anden 'storproducent'.

Jasco og ISO-godkendelser m.v. er der jo på dem alle, ihvertfald når man
køber produkter i den mellemste prisklasse. Smøreegenskaberne burde (?)
således være sikret.

Fra : RpR

Dato : 22-09-02 18:07

> Jasco og ISO-godkendelser m.v. er der jo på dem alle, ihvertfald når man
> køber produkter i den mellemste prisklasse. Smøreegenskaberne burde (?)
> således være sikret.

Rigtigt nok, men nogle olier efterlader mere koks end andre, og der er
forskellig varmeværdi på dem alle, og kun de færreste skriver dem på dunken.

Jeg har en overgang kørt med Silkolene's fuldsyntetiske til 90,- literen, og
stemplet havde flere LAG koks på toppen og stempelringene koksede fast så de
ikke kunne lukke tæt.
Jeg tunede en kammerats scooter med nogle ikke helt billige dele for ikke så
lang tid siden, og den kørte virkeligt godt, og jeg havde sagt han skulle
fylde en god fuldsyntetisk olie på til ca. 100,- literen som de fleste gode
olier koster, og det gik meget godt sålænge han kørte med IP's og Motorex's
olier, men på en tur længere oppe i landet måtte han ty til samme Silkolene
der havde tilkokset min motor, her nøjedes den bare ikke med koks, men den
guffede lige nålelejet og ødelagde cylinder og stempel. Surt sjov.

Min personlinge erfaring med den olie er ihvertfald meget dårlig, og
anbefale den til nogen kan jeg ikke.
Men jeg skal da ikke bestemme hvad folk skal køre på =) Folk vil gøre deres
egne erfaringer, og det skal de have lov til.

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-09-02 19:41

> [...]
og
> stemplet havde flere LAG koks på toppen og stempelringene koksede fast så

Flere lag koks på stemplet tror jeg ikke skyldes at olien soder - det må
være dårlig forbrænding fx. som følge af for koldt tændrør eller dårlig
skylning ("mislykket" tuning, måske?)

> [...]

> der havde tilkokset min motor, her nøjedes den bare ikke med koks, men den
> guffede lige nålelejet og ødelagde cylinder og stempel. Surt sjov.

Det har ihvertfald ikke noget med sodning at gøre! Det er noget helt andet.
Jeg tror faktisk ikke at en olie kan være så ringe at den kan slide et
nåleleje op på "så kort" tid - okay, du skriver ikke hvor lang tid det stod
på, men efter formuleringen formoder jeg at vi taler få hundrede km? Der må
være en anden forklaring.
Men olier som soder meget kommer ikke i mine cykler mere, efter at jeg har
renset udstødningsventil et par gange. Møg-arbejde.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 22-09-02 22:37

> Flere lag koks på stemplet tror jeg ikke skyldes at olien soder - det må
> være dårlig forbrænding fx. som følge af for koldt tændrør eller dårlig
> skylning ("mislykket" tuning, måske?)

Rensede stemplet for koks og hældte så IP GPX Pro-2 i oliebeholderen i
stedet, og stemplet har siden kun haft en tynd oliefilm og en lille bitte
smule koks mod udst. kanalen.

> [...]

> Men olier som soder meget kommer ikke i mine cykler mere, efter at jeg har
> renset udstødningsventil et par gange. Møg-arbejde.

Nålelejet var under 400km gammelt! Turen var på ca. 180km, altså intet vildt
som du selv siger.
Jeg har sagt til mig selv at jeg kun kører med den ene type olie nu, da jeg
så (forhåbentligt) kan udelukke den som kidle til evt. problemer der kan
ske, da jeg stoler meget på den. Jeg har lavet service på en Aprilia Rally
45'er der havde gået 47000km afdroslet og kun med IP's olie. Bortset fra at
udstødningen var noget sovset til da den ikke kunne forbrænde olien, så var
motoren i perfekt stand. Hohnemærker kunne ses i cylindervæggen osv, ikke
noget jeg normalt ser på de knallerter der bare kører og kører uden ejeren
så meget som vasker dem

Fra : Mads Lund

Dato : 23-09-02 07:48

> Rensede stemplet for koks og hældte så IP GPX Pro-2 i oliebeholderen i
> stedet, og stemplet har siden kun haft en tynd oliefilm og en lille bitte
> smule koks mod udst. kanalen.

Øhh hvad ??? Tør i godt køre uden premix. Hvor precist virker oliedoseringen
fra motorens injector system, det var måske et lidt bedre sted at fejlfinde.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : RpR

Dato : 23-09-02 13:29

> Øhh hvad ??? Tør i godt køre uden premix. Hvor precist virker
oliedoseringen
> fra motorens injector system, det var måske et lidt bedre sted at
fejlfinde.

JEG tør =)
Hvis den kun blev brugt til banen ville den også blive afmonteret, hvis ikke
for den oliemængde den levere så for vægtens skyld.
Pumpe og beholder skal nok veje ½kg når alt kommer til alt.

Pumpen på en Minarelli AM / MY blok pumper som standard 2% olie i benzinen,
og det kan ændres ved at købe andre bagplader til pumpen der gør flowet
større, men jeg finder mere end 2% unødvendigt med de gode olier der er
idag. Ikke som dengang hvor 10% mineralsk olie og 2 - 3 ødelagte tændrør var
dagsordenen =)

Det er relativt sjældent at en pumpe failer, specielt på en Minarelli hvor
den er drevet direkte af krumtappen. Piaggio motorer køre med et lidt
tvivlsomt remtræk, som jeg ikke stoler meget på når først motoren tager lidt
snoninger.

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-09-02 16:12

> [...]

> og det kan ændres ved at købe andre bagplader til pumpen der gør flowet
> større, men jeg finder mere end 2% unødvendigt med de gode olier der er

Nå, så må de pumper der sidder på knallerter være noget bedre end dem der
bruges på motorcykler, for de er noget snot - altså de er temmelig uprecise.

Rittig
(Med en enkelt cykel med oliepumpe)

Fra : RpR

Dato : 23-09-02 16:28

> Nå, så må de pumper der sidder på knallerter være noget bedre end dem der
> bruges på motorcykler, for de er noget snot - altså de er temmelig
uprecise.

De må være præcise nok siden samtlige nye scootere bruger dem =)

Fra : Hekto

Dato : 24-09-02 08:53

In article <3d8f32f7$0$62717$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...
> [...]
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Præcise nok, og gode nok! ..... forudsat at de bare giver olie nok!
Dimentionering og indstilling er nok mest beregnet på at give olie nok =
aldrig for lidt!
Pålidelighed er nok en ikke uvæsentlig faktor. Af samme grund er der ikke
nogen der anvender elektronisk styrede indretninger med elektriske pumper
til den slags.

Kriteriet for at de er gode nok, er at motoren bare bliver ved med at
køre!

Fra : Mads Lund

Dato : 24-09-02 10:00

> uprecise.
>
> De må være præcise nok siden samtlige nye scootere bruger dem =)

Tjo, men hvor precise ?

Det hele falder jo lidt tilbage på hvad kravene er. For ingen af os har jo
nogen precis viden om hvilken mængde, hvilken precision og hvilket krav til
olie, forskellige situationer i motoren kræver. Derfor bruger man jo den
tommelfinger regel, at man følger fabrikantens anvisning på oliedunken.

Problematikken med selvblanding er, at oliens viskositet garanteret er
temmelig betydende for hvilken mængde pumpen doserer (ellers skulle de da
være de første pumper som ikke lader sig påvirke af viskositet) og lur mig
om ikke oliens viskositet er temperatur afhængig. Og mon ikke resultatet af
disse faktorer gør at olietypen har rimelig stor betydning for doseringen,
samtidigt med oliefabrikantens forslag til blandings % variere. Og dermed
kan denne over eller underdosering være årsag til røg, tilsodning eller
havari.

Jeg tror nu jeg holder mig til premix.

Mads Lund
KX500, 2 stroke beast

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 24-09-02 13:02

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message
> [...]
> samtidigt med oliefabrikantens forslag til blandings % variere. Og dermed
> kan denne over eller underdosering være årsag til røg, tilsodning eller

Hmm, jeg kan se 2 problemer med premix, der er sikkert flere...
Du skal dyse om. At gå fra pumpe til premix gør din blanding mere mager,
dette betyder måske kun noget på motorer med høj litereffekt, men det er jo
dem vi kan lide...
Du får altid samme blanding, min RD har pumpe, drevet af krumtappen og
gaskablet. Med fuld gas giver pumpen mere end 10x så meget olie som ved
tomgang. Når jeg kører med hanen i bund går den ca. 10km/l ved trillekørsel
i læg af lastbiler, altså næsten tomgang, med 80km/timen kører den ca.
20km/l. Der bliver altså kun brugt dobbelt så meget benzin til mere en 10
gange så meget olie.
Jeg ved ikke om at denne olie er nødvendig, men den bliver forbrændt, der er
ikke sod/slagger at se. Det er muligt at det blot er fabrikkens måde at
sige, der skal være olie nok, men jeg turde nu ikke køre med premix over
længere tid.

Jens
RD

Fra : Mads Lund

Dato : 24-09-02 13:50

> [...]
> Du skal dyse om. At gå fra pumpe til premix gør din blanding mere mager,
> dette betyder måske kun noget på motorer med høj litereffekt, men det er

Tjo men det er jo en engangs fornøjelse (som jo kunne falde sammen med at
man skifter udstødning, luftfilter osv)

> [...]
> i læg af lastbiler, altså næsten tomgang, med 80km/timen kører den ca.
> 20km/l. Der bliver altså kun brugt dobbelt så meget benzin til mere en 10

Tjo men er det ikke et problem ?

> [...]
> ikke sod/slagger at se. Det er muligt at det blot er fabrikkens måde at
> sige, der skal være olie nok, men jeg turde nu ikke køre med premix over

Hmm, jeg tror nu det med injection kommer fra at der er mange 2 stroke
rookies som glemmer at hælde olie i bensinen samt at det er lettere at fylde
1 l 2 takt olie på tanken fremfor altid at skulle slæbe en klisteret dunk
med rundt.

Jeg ved at RR samt Cross altid bruger premix.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : SLP/JM

Dato : 24-09-02 15:46

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev
> Jeg ved at RR samt Cross altid bruger premix.

Æhh, da jeg købte min Aprilia RS 250, blev jeg anbefalet at bruge oliepumpen
frem for at køre med premix, hvilket jeg så har gjort indtil videre, selv om
jeg også på daværende tidspunkt var klar over, at folk har forskellige
meninger om at køre med og uden premix.

Begrundelsen for at køre uden premix var, at nogle dele i motoren ellers
ikke ville blive smurt, men på den anden side havde de 2 forrige ejere kørt
med premix uden problemer, så jeg ved snart ikke, hvad jeg skal tro...

--
Susanne

Fra : Michael K. S.

Dato : 24-09-02 18:20

On Tue, 24 Sep 2002 16:45:32 +0200, "SLP/JM" <Madcat@c.dk> wrote:

> men på den anden side havde de 2 forrige ejere kørt
>med premix uden problemer, så jeg ved snart ikke, hvad jeg skal tro...

Nej og det er da heller ikke nemt for lige netop RS250'eren og
RGV'eren er der _meget_ uenighed om de kan tåle at køre premix eller
ej.Det der angiveligt ikke bliver smurt ordentligt er et krumtapsleje
(de 2 slanger fra pumpen der er ført på undersiden til bunden af
motoren),og nogle hævder at krumtappen står af før eller siden når man
kører premix.Personlig tror jeg ikke en *Beep* på det længere,min (nu
tideligere) RS'er har kørt hele sin tid med premix uden problemer (jeg
brugte 3%).Mange andre hævder modsat at injektorsystemet (der giver
max 2%) er for upræcist,sårbart og giver for lidt til race hvor man
typisk ligger mellem 10 og 12 Krpm næsten hele tiden,men det er der
flere der gør anyhoo - så nej det er ikke nemt,i princippet er der
frit valg ).Min næste priller (hvis det bliver sådan en) kommer
også til at køre premix !!

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-09-02 19:58

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Min næste priller (hvis det bliver sådan en) kommer
> også til at køre premix !!

Ja, så er man da i det mindste sikker på at det ikke bliver en defekt i
oliepumpen eller slangerne, eller simpelthen skidt i en slange, som
afslutter ens sæson i utide.

Rittig
Premix!

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-09-02 19:56

"Jens Blaabjerg" <news@blaabjerg.net> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om at denne olie er nødvendig, men den bliver forbrændt, der
er
> ikke sod/slagger at se.

At se hvor? Jeg tror simpelthen ikke på at der ikke er sod at se i din
udstødningsventil! Så skulle det da være første gang nogensinde jeg har hørt
om det. Sod ovenpå stemplerne er nu mest et forbrændingsproblem, ikke et
problem som skyldes olien.

Rittig

Fra : Jens Blaabjerg

Dato : 25-09-02 13:47

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
hørt
> om det. Sod ovenpå stemplerne er nu mest et forbrændingsproblem, ikke et

Ja den er jo naturligvis ikke så ren at jeg vil spise biksemad af den, men
den lille mængde sod der er lader til at være nogenlunde konstant. Nu har
jeg kørt ca. 15.000 på den siden hovedrenovation i vinters, og der er ikke
tabt ydelse af nogen art. Der har dog været et problem med udstødningerne
der ryster sig løs. Jeg kører med det org. system, det er noget crap.
Anyway, når det sker, kan man da se en smule løbesod komme ud af utætheden,
men det er slet ikke så slemt som jeg fik at vide det ville være. Jeg håber
det skyldes en ren forbrænding(ja ja det er en 2T, men alligevel), og den
gode olie jeg køre på. Mobil 1 racing 2T er genial til den temp. en RD kører
ved, og til 75kr/l er det ikke så galt.

Jens
RD

Fra : RpR

Dato : 24-09-02 14:23

> [...]
> samtidigt med oliefabrikantens forslag til blandings % variere. Og dermed
> kan denne over eller underdosering være årsag til røg, tilsodning eller

Se dét har jeg så aldrig skænket en tanke. Tyndere olier må jo så give mere
olie pr. omdrejninger eller?
Minarelli motorens pumpe er så KUN styret af omdrejninger, og ikke gaskabel,
så det er lidt ulempen som ved premix, den får altid den mængde olie den
skal bruge ved max ydelse (2% skulle da vel være nok idag?), men så hellere
for meget end for lidt efter min mening.

Uanset hvad, så kører jeg næsten 2000km på 1L olie, og det er efter min
mening ikke så slem en udgift.

Fra : Hekto

Dato : 24-09-02 14:32

In article <3d906735$0$62722$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> Uanset hvad, så kører jeg næsten 2000km på 1L olie, og det er efter min
> mening ikke så slem en udgift.
>
> --

Jamen, det er så også næsten 10 gange så langt, som en 2-T MC, med øret
vredet helt om!
Det er hamrende irriterende at man ikke kan købe fx 5 liters dunke med 2-
T olie på tankstationer m.m.; men er henvist til at købe 1L-småsjatter
næsten hver gang man tanker.

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-09-02 20:01

> Jamen, det er så også næsten 10 gange så langt, som en 2-T MC, med øret
> vredet helt om!

Hæ, ja - det er det jo! Mon ikke den faktor 10 i sidste ende har en del
indflydelse på sodning og slid på en eller anden måde? Hmmm... Det ku man
godt tænke lidt over...

Rittig
(Slemt skadet af sin premix-racer)

Fra : RpR

Dato : 24-09-02 21:36

> (Slemt skadet af sin premix-racer)

Tror jeg på =)
Nu har min motor kørt ca. 6000km siden skift til stærkere krumtap (og som er
hel-rund), og den viser ingen tegn på slid nogen steder, og ved 80km/t
pisker den lystigt (og let støjende ;-] ) afsted med 9500 - 10000rpm, og ved
accl. med 12700rpm, og topfart knap 14000rpm.
Den har da ikke brokket sig, endnu =)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-09-02 22:51

RpR wrote:
> [...]
> pisker den lystigt (og let støjende ;-] ) afsted med 9500 - 10000rpm, og ved
> accl. med 12700rpm, og topfart knap 14000rpm.

Min gamle RD'er som jeg dog selv kun har kørt lidt over
1000km på, gætter jeg på har smurt alle sine lidt over 60kkm
ved hjælp af autolube (eller hvad mener du Hekto?:)
Og det lyder den til at have haft det fint med.. nu er det
jo naturligvis heller ikke en maskine der kører flatout hele
tiden... det tror jeg nok lovens lange ville hade meget
selvom det kun er en 350'er :)

--
Hans Joergensen, RD350LC der ikke kommer til at køre ret
meget mere i år :(

Fra : Hekto

Dato : 24-09-02 23:00

In article <slrnap1nff.gni.haj@pesthest.nathue.dk>,
haj@mostlyharmless.telianisse.org says...

> [...]
> jo naturligvis heller ikke en maskine der kører flatout hele
> tiden... det tror jeg nok lovens lange ville hade meget

Jo! og så endda på god gammel, rød, Castrol 2-t olie, endda af den goe'
gamle slags!
Da jeg købte den, havde den aldrig fået andet end ikke-syntetisk!
Med til historien hører så også, at alt hvad der er gjort på de 60K Km
er nye stempelringe. Stempler og cylindere er på originalmål, så den er
ikke boret op; men den kan da have fået nye stempler, jeg ved det ikke.
Slidt er den da; men der var stadig honingsmærker i cylinderne, og ingen
rivninger eller brændinger på stemplerne.
I maj var den på mestersvinger, og der blev den da ikke sparret!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-09-02 23:16

Hekto wrote:
> Jo! og så endda på god gammel, rød, Castrol 2-t olie, endda af den goe'
> gamle slags!
> Da jeg købte den, havde den aldrig fået andet end ikke-syntetisk!

Siden jeg købte den har jeg kørt på fuld-systetisk Motul

> [...]
> Slidt er den da; men der var stadig honingsmærker i cylinderne, og ingen
> rivninger eller brændinger på stemplerne.

Ja den lyder jo også fint nok, altså den rasler lidt når
den er kold.. men det går hurtigt over i almindelig to-takts
støj...

Jeg regner heller ikke med jeg gider pille top/cylinder af
den til vinter..

> I maj var den på mestersvinger, og der blev den da ikke sparret!

Den har godt nok også fået lidt hug med mig på.. nok til at
den et par gange har kogt over i køleren.. der var vist en
sjat for meget vand på..

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk
Photo-gallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Hekto

Dato : 25-09-02 09:05

In article <slrnap1ovr.gni.haj@pesthest.nathue.dk>,
haj@mostlyharmless.telianisse.org says...

> Den har godt nok også fået lidt hug med mig på.. nok til at
> den et par gange har kogt over i køleren.. der var vist en
> sjat for meget vand på..

UUUUUPPPPS!!!! De eneste gange den er blevet varm for mig, var ved køer (bil bag bil, altså!)
i trafikken!
Du har vel ikke pisket sådan på det arme dyr, at toppakningen er blevet utæt?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-09-02 09:54

Hekto wrote:
> UUUUUPPPPS!!!! De eneste gange den er blevet varm for mig, var ved køer (bil bag bil, altså!)
> i trafikken!
> Du har vel ikke pisket sådan på det arme dyr, at toppakningen er blevet utæt?

Nejda .. :) det tror jeg da ikk' ... Det er da ikke sådan at
den ligefrem mister vand..

Det er også kun sket en gang.. hvor vandet så rente fra
expansions-beholderen lige ned på venstre tændrørshætte..
Så jeg måtte lige holde en lille pause mens den tørrede ..
;)

Det var efter jeg havde fyret den igennem den samme lille
samling herlige sving en 2-4 gange ...

Fra : Hekto

Dato : 25-09-02 10:26

In article <slrnap2uc3.gni.haj@pesthest.nathue.dk>,
haj@mostlyharmless.telianisse.org says...

> Det var efter jeg havde fyret den igennem den samme lille
> samling herlige sving en 2-4 gange ...

Du er pervers!!! Dét kunne jeg ALDRIG have fundet på!!!

..... Hvilke sving, og hvor ligger de????

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-09-02 13:21

Hekto wrote:
> Du er pervers!!! Dét kunne jeg ALDRIG have fundet på!!!
> .... Hvilke sving, og hvor ligger de????

Lidt ude af Frederiksundsvejen .. til venstre .. dér hvor
man kører forbi den der S-togs station .. husker ikke hvad
det hedder .. :) men vejen er god, bred, og tom for det
meste ....

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-09-02 22:53

> [...]
ved
> accl. med 12700rpm, og topfart knap 14000rpm.

Næh, det var ikke det jeg mente. Jeg mente: Den smed mig af.

Rittig
(For tiden lettere handicappet)

Fra : RpR

Dato : 25-09-02 08:21

> Næh, det var ikke det jeg mente. Jeg mente: Den smed mig af.

lol, jeg trode du havde fået premix på hjernen

Fra : Hekto

Dato : 25-09-02 09:16

In article <3d90b6b6$0$62714$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
ClausRittig@Hotmail.Com says...
> [...]
>
> Hæ, ja - det er det jo! Mon ikke den faktor 10 i sidste ende har en del
> indflydelse på sodning og slid på en eller anden måde? Hmmm... Det ku man

Jeg ved ikke, med slid; men sod og køling, har det indflydelse på!
Når der bliver udskiftet en anseelig procentdel kølende benzin, med
olie, må det et eller andet sted betyde at fx stemplerne bliver
varmere. Hvor meget ved jeg ikke; men mon ikke der er taget højde for
situationen?

Man skal jo også tænke på at levetiden ikke er undelig lang! 2-T'eren
holder vel nogenlunde lige så længe som et sæt knaster og vippetøj på
en 4-T'er, og rep. koster vel også det samme????? AUUUU! AUUUUU!
Ik' Slå!

Fra : Mads Lund

Dato : 25-09-02 10:53

> [...]
> olie, må det et eller andet sted betyde at fx stemplerne bliver
> varmere. Hvor meget ved jeg ikke; men mon ikke der er taget højde for

Jo man plejer jo at dyse ind efter forholdene.

> [...]
> holder vel nogenlunde lige så længe som et sæt knaster og vippetøj på
> en 4-T'er, og rep. koster vel også det samme????? AUUUU! AUUUUU!

tja i 125ccm cros er det ikke unormalt at motorerne bliver efterset/rep
for hver 5 timer, så alt afhænger af hvordan tingene bliver brugt.

Mads Lund
ZX9RT som hvis har brugt stempler i 2T tempo de sidste par år

Fra : Mads Lund

Dato : 25-09-02 10:49

> [...]
> Det er hamrende irriterende at man ikke kan købe fx 5 liters dunke med 2-
> T olie på tankstationer m.m.; men er henvist til at købe 1L-småsjatter

Hmm, "vi" andre køber kasser med 12l ad gangen og så deler lidt. Prisen
bliver jo lidt en anden på den måde. Og så har man altid den samme olie på
dyret (en af de ting som "de siger" er meget vigtigt)

Mads Lund
en del 2t maskiner

Fra : RpR

Dato : 25-09-02 12:46

> Hmm, "vi" andre køber kasser med 12l ad gangen og så deler lidt. Prisen
> bliver jo lidt en anden på den måde. Og så har man altid den samme olie på
> dyret (en af de ting som "de siger" er meget vigtigt)

Ellers sælger www.scooter-attack.com castrol TTS til 69,- mod de ~90,-
herhjemme, og den olie skulle også være godkendt til sportsmaskiner. Dem jeg
kender der kører med den klager ihvertfald ikke, ikke andet end at den
sovser lidt.

Fra : Hekto

Dato : 25-09-02 13:14

In article <ODfk9.37$mI3.996@news.get2net.dk>, Mads.L@Martin.dk
> [...]
> bliver jo lidt en anden på den måde. Og så har man altid den samme olie på
> dyret (en af de ting som "de siger" er meget vigtigt)

Ja, det kan da gå når man er flere; men det er dog stadigvæk 12 x 1L.
Motorolie kan man få på 4 ell. 5 liters dunke, så hvorfor ikke 2T?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-09-02 13:23

Hekto wrote:
> Ja, det kan da gå når man er flere; men det er dog stadigvæk 12 x 1L.
> Motorolie kan man få på 4 ell. 5 liters dunke, så hvorfor ikke 2T?

Det kunne man jo også godt selvom man er enkelt-person ...
man skal jo nok få det brugt .. ;)

Hvor kan man få rabat ved at købe store mængder .. ?

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-09-02 19:21

> [...]

> Så sidder jeg bare tilbage, ensom, bange og forladt, og tænker på, om
> det egentlig altid er prisen der er afgørende for 2-T oliens kvalitet?

Ja, og det er egentlig et rigtig godt spørgsmål!
For så vidt jeg lige kan se på de 2T olier jeg har på lager, så er der ikke
det store udsving i API-rating. (Fuldsyntetiske fra Pennzoil, Maxima,
Denicol og Castrol alle med samme API-rating). Det kunne være lidt rart at
vide om API-rating fortæller hele historien, eller om den simpelthen er for
grovkornet til at fange forskellene? Og er smøreevne det eneste der er
vigtigt? Eller er det også vigtigt hvor meget olien soder ved afbrænding?
(Det er det for mig, for jeg vil helst ikke have defekt udstødningsventil,
bare fordi olien soder helt vildt). Er det vigtigt hvor stor
blandingsprocent olien er tilstrækkelig ved? Og hvad er så bedst, 2% Denicol
eller 3% Maxima?
Jeg har efterhånden brugt et større antal olier på mine 2T racere (typisk
med literydelse omkring 200hk), og min erfaring er at flere af de
delsyntetiske (billige) olier er gode nok ved det anbefalede 3%
blandingsforhold, der har sjældent været noget unormalt slid på stemplerne.
Den store forskel har jeg dog observeret på sodningen, hvor bl.a. Denicol S2
(fuldsyntetisk) soder væsentlig mindre end fx. Denicol A1 (delsyntetisk).
Maxima Castor 927 er den jeg har prøvet som soder mindst (ved 2%).
Og hvad med temperaturegenskaberne? Castrol A747 og Maxima Castor 927 kan
finde på at skille ved temperaturer under 3 grader celsius, og det har
allerede kostet mig et stempel, mens Denicol S2 og Pennzoil SynStream ikke
har den slags nykker.

> [...]
> at flere andre olieselskaber ville anse 2-T olie som en niche-produkt,
> og derfor bare 'brander' det med eget navn, efter at have købt det hos

Tjah, men hvem markedsfører hvis olier? De 4 fuldsyntetiske olier jeg har på
hylderne for tiden har ikke engang samme farve.

Det er sgisme ikke nemt, det her...

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 22-09-02 19:37

In article <3d8e09c1$1$11016$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]
> bare fordi olien soder helt vildt). Er det vigtigt hvor stor
> blandingsprocent olien er tilstrækkelig ved? Og hvad er så bedst, 2% Denicol

Ja, for een ting er ratings, en anden ting er varmeværdien. Umiddelbart
synes jeg at olierne er for dårligt deklareret, specielt sammenholdt med
at 2-T motoren jo kræver en del af olien, sammenlignet med en 4-T.

> Tjah, men hvem markedsfører hvis olier? De 4 fuldsyntetiske olier jeg har på
> hylderne for tiden har ikke engang samme farve.

Nej; men netop en tilsætning som farve, kan jo tilsættes af den der
markedsfører olien!

> Det er sgisme ikke nemt, det her...
Nej, og det kunne være rart at få lidt styr på, for den prisudvikling
der har været på 2-T olie, overgår bestemt skattestigningerne, og
afgiftsstigningerne!

Fra : RpR

Dato : 22-09-02 22:41

> Ja, og det er egentlig et rigtig godt spørgsmål!

Nu uden at ville virke som en agent for Agip / IP så har jeg meget gode
erfaringer med koks hvad IP's GPX Pro-2 angår.
Der er så lidt koks i forrøret at jeg dårligt nok får sod på fingeren hvis
jeg kører den en tur rundt i kanten
Den har heller ikke skillet ned ved selv -10 grader.
Og så lugter den af grillkylling

Fra : Mads Lund

Dato : 23-09-02 07:45

> [...]
motor
> kræver. De ca. 200hk/l den spytter ud tør jeg bare ikke bruge en billig

Hmm, jeg kender nu en del cross kører som giver ca 80 kr pr l olie til deres
maskiner som yder mellem 300 og 400 hk/l (en ganske alm. 125 crosser)

Mads Lund, som undres over at godt købmandsskab kan påvirke oliekvaliteten
WR200, kun med 175 hk/l

Fra : RpR

Dato : 23-09-02 13:31

> [...]
> maskiner som yder mellem 300 og 400 hk/l (en ganske alm. 125 crosser)
>
> Mads Lund, som undres over at godt købmandsskab kan påvirke oliekvaliteten

Hehe, det lader også til at dem der kører DMU får ting lidt billigere?
En kammerat på en TZR 50 snakkede med en af kørerne der kører 50cc RR, hvor
de må montere anden udstødning, og de Gianelli potter de kørte med gav de
kun ca. 500,- for mod de normale ca. 1500,-

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-09-02 16:14

> [...]
> de må montere anden udstødning, og de Gianelli potter de kørte med gav de
> kun ca. 500,- for mod de normale ca. 1500,-

Men det er nu ikke forklaringen i olie-tilfældet. Forklaringen er at selv
ret billige olier faktisk er gode nok - ihvertfald mht. slid af motoren.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 23-09-02 16:31

> Men det er nu ikke forklaringen i olie-tilfældet. Forklaringen er at selv
> ret billige olier faktisk er gode nok - ihvertfald mht. slid af motoren.

Her et lige 3 billeder af det stempel jeg hev ud af min første knallert, en
Honda Express, der kun kørte på Silkolene olien til 90,- literen:

http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com/images/tysk/Honda_Express_Stempel
_1.jpg

http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com/images/tysk/Honda_Express_Stempel
_2.jpg

http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com/images/tysk/Honda_Express_Stempel
_3.jpg

Utroligt nok kørte den stadigvæk 60km/t med det stempel =)

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 23-09-02 21:47

> [...]
> ret billige olier faktisk er gode nok - ihvertfald mht. slid af motoren.

Det er ikke de store erfaringer jeg har med totaktsoljer. Jeg bruger dem til
diverse haveredskaber og en påhængsmotor.

Jeg har før brugt Harald Nyborgs til det hele (Texaco delsyntetisk, Motex
2T-X (blå forøvrigt)) Så fik jeg at vide at jeg skulle bruge en speciel TC-W
3 olie til påhængsotoren. Den var ca dobbelt så dyr som den fra HN og til
gengæld osede den også dobbelt så meget. (Sierra TC-W 3, neutral oljefarve,
lidt tyndere end Texaco'en)

Jeg er ked at at skulle have 2 forskellige 2-takts benziner så jeg vil gerne
nøjes med en type. Hvor vigtigt er de TC-W 3 specifikationer ?
Jeg vil gerne kunne trække vejret når jeg står med buskrydderen og er derfor
mest lun på Harald Nyborgs

Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
Golf III 1.9 TD(i)

+ 28 år gammel Evinrude 9½
+ diverse mystiske haveredskaber

Fra : Hekto

Dato : 23-09-02 22:32

In article <amnu71$pa0$1@tux.netsite.dk>, bmt@poet.dk says...

> [...]
> nøjes med en type. Hvor vigtigt er de TC-W 3 specifikationer ?
> Jeg vil gerne kunne trække vejret når jeg står med buskrydderen og er derfor

Marine-2T-olie er biologisk nedbrydelig. Udstødningen sidder normalt
under overfladen, og ikke forbrændt olie kondenserer i vandet.
Derfor er der foskel.

Fra : RpR

Dato : 24-09-02 06:13

> Marine-2T-olie er biologisk nedbrydelig. Udstødningen sidder normalt
> under overfladen, og ikke forbrændt olie kondenserer i vandet.
> Derfor er der foskel.

Ved ikke hvor meget den holder idag, da vist alle 2-takts olier skal være
nedbrydelige i naturen, eller er jeg forkert på den?

Fra : Hekto

Dato : 24-09-02 08:50

In article <3d8ff465$0$62683$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> [...]
> http://www.MopedGallery.com
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"

Nej, det er der ingen krav til.
De kan heller ikke anbefales som hudvenlige!

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-09-02 20:03

> De kan heller ikke anbefales som hudvenlige!

Næh, på flere af mine er der tydelige advarsler om hudkontakt, så mon ikke
de er ret bio-fjendske?

Rittig

Fra : RpR

Dato : 24-09-02 21:38

> Nej, det er der ingen krav til.

Hmm, hvorfor i alverden må 2-taktere så overhovedet fremstilles idag?
Mener bestemt jeg har læst et eller andet sted om miljøkrav til olier...

> De kan heller ikke anbefales som hudvenlige!

Nu vasker jeg altid fingre efter at have rodet med olie, men de falder nok
ikke af hvis man ikke gør

Fra : Hekto

Dato : 24-09-02 22:11

In article <3d90cd32$0$39028$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.com says...

> Hmm, hvorfor i alverden må 2-taktere så overhovedet fremstilles idag?
> Mener bestemt jeg har læst et eller andet sted om miljøkrav til olier...

Der er ihvertfald så mange restriktioner i Californien, at det skulle
være temmelig umuligt at indregistrere en 2-T'er dér. Dog mest p.gr.a.
udstødningen.
Der er sikkert krav; men jeg har ikke hørt at de skulle være biologisk
baserede eler noget i den retning. Hvis vi alle kørte på de olier der er
baseret på vegetabilsk olie = amerikansk olie, ville 'duften' nok blive
for meget af det gode!
--

> Nu vasker jeg altid fingre efter at have rodet med olie, men de falder nok
> ikke af hvis man ikke gør

Tjaaaa ... mine fingre bliver tørre og neglebåndene revener hvis ikke
det vaskes af inden få minutter!?

Fra : RpR

Dato : 25-09-02 08:24

> Der er ihvertfald så mange restriktioner i Californien, at det skulle
> være temmelig umuligt at indregistrere en 2-T'er dér. Dog mest p.gr.a.
> udstødningen.

Ah, tror ikke det er så slemt igen, kender da mindst 2 der kører RS 50
derovre =)

> Tjaaaa ... mine fingre bliver tørre og neglebåndene revener hvis ikke
> det vaskes af inden få minutter!?

Skummelt, hvis jeg monterer cylinder og det skal gøres ordentligt så bliver
cylinder og stempel smurt ind i olie før det bliver monteret, og selvom man
lige tører fingrene i en klud så sidder der stadigvæk et tynd lag tilbage,
og det sidder der da typisk i en halv times tid før jeg er færdig.
Men nu er det heller ikke sikkert du er lige så tykhudet som mig