Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til gammelt Minolta Kam.
Fra : Rasmus Zeuch

Dato : 16-09-02 20:46

Hej.

Jeg har fået et gammelt Minolta SRT101 kamera. Jeg har bare ikke meget
forstand på at bruge sådan et spejlrefleks kamera. Men det bliver sikkert
meget sjovt at lære lidt om det.

Jeg har lige et par spørgsmål.

På siden af kameraet sidder der en lille knap man kan dreje ned, så spejlet
gør e eller andet.
Skal jeg dreje den ned når jeg skifter objektiver, eller hvad er den til?

Og så er der en anden knap i bunden af kameraet med On, Off og B.C.
Hvad bruger man BC stillingen til?

Kan nogen anbefale en god begynderbog. helst på dansk.

Mvh. Rasmus

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 17-09-02 00:16

On Mon, 16 Sep 2002 19:45:50, "Rasmus Zeuch"
<rasmusRVSNAPS@zeuch.com> wrote:

> På siden af kameraet sidder der en lille knap man kan dreje ned, så spejlet
> gør e eller andet.
> Skal jeg dreje den ned når jeg skifter objektiver, eller hvad er den til?

Hvor sidder den knap helt præcist? Hvis den sidder på forsiden ved
siden af objektivet er det sansynligvis enten selvudløser eller en
knap til "ikke-MD"-objektiver, der ikke understøtter, at kameraet kan
nedblænde objektivet automatisk. Sidstnævnte muliggør, at kameraet
alligevel kan lave lysmåling med "ældre" objektiver.

> Og så er der en anden knap i bunden af kameraet med On, Off og B.C.
> Hvad bruger man BC stillingen til?

Knappen slår lysmåling til og fra. B.C. står for Battery Check og kan
formentlig checkes i søgeren.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Rasmus Zeuch

Dato : 17-09-02 22:33

Tak for svarene allesammen.

"Torsten Balle Koefoed" <tbk@somewhere.dk> wrote in message

> [...]
> nedblænde objektivet automatisk. Sidstnævnte muliggør, at kameraet
> alligevel kan lave lysmåling med "ældre" objektiver.

Jeg har lagt et billede i dk.binaer
men den er til "mirror lock up"

> Knappen slår lysmåling til og fra. B.C. står for Battery Check og kan
> formentlig checkes i søgeren.

ok, fedt nok

Mvh. Rasmus

Fra : Niklas

Dato : 17-09-02 10:33

Rasmus Zeuch wrote:
> [...]
> Hvad bruger man BC stillingen til?
>
> Kan nogen anbefale en god begynderbog. helst på dansk.

Knappen på siden af kameraet er enten til at tjekke dybdeskarpheden i søgeren eller til at klappe spejlet op for lydløs
fotografering.

Venligst

Niklas

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-09-02 12:02

On Tue, 17 Sep 2002 11:32:39 +0200
"Niklas" <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote:

> Knappen på siden af kameraet er enten til at tjekke
> dybdeskarpheden i søgeren eller til at klappe spejlet op
> for lydløs fotografering.

En anden god egenskab ved "mirror lock up" er, at det
minimerer rystelser som følge af at spejlet skal
bevæges og derefter stoppes. Ved længere lukkertider (afh.
af kamera) kan det faktisk ses fra 1/30 s og længere tider.

(en ting, der taler til fordel for rangefinder-kameraer som
Contax G1/G2 er, at der ikke er noget spejl der skal
bevæges, så der er færre rystelser, mindre lyd og mindre
behov for et stort kamerahus)

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-09-02 12:11

On Mon, 16 Sep 2002 21:45:50 +0200
"Rasmus Zeuch" <rasmusRØVSNAPS@zeuch.com> wrote:

> [...]
> bare ikke meget forstand på at bruge sådan et
> spejlrefleks kamera. Men det bliver sikkert meget sjovt

Helt sikkert. Manuelle kameraer er dejlige...

> [...]
> dreje ned, så spejlet gør e eller andet.
> Skal jeg dreje den ned når jeg skifter objektiver, eller

Jeg tror ikke du skal dreje den for at skifte objektiv. Men
har du prøvet at spørge google.com efter info om dit nye
kamera? Jeg forsøgte lige...SRT101 er der masser af
information om.

Ellers mener jeg at huske, at minoltausa.com har en masse
manualer online - der kan du prøve at kigge. Du kan evt.
også forhøre dig om minolta i dk ikke kan hjælpe dig med en
fotokopi af manualen på dansk?

<SNIP>

Fra : [8210] Lars

Dato : 17-09-02 12:24

"Rasmus Zeuch" <rasmusRØVSNAPS@zeuch.com> wrote in message
> [...]
> Hvad bruger man BC stillingen til?
> Kan nogen anbefale en god begynderbog. helst på dansk.
--------------------------
Hej Rasmus
Prøv at kikke på denne side - der er i det mindste en repair-manual på din
101'er - prøv at se om der er andet du kan bruge.
http://www.geocities.com/eskoufos/fmm.html

Mvh
Lars

Fra : Rasmus Zeuch

Dato : 17-09-02 22:44

"[8210] Lars" <lars@brandts.NO-SPAM.d2g.com> wrote in message
> [...]

> Prøv at kikke på denne side - der er i det mindste en repair-manual på din
> 101'er - prøv at se om der er andet du kan bruge.

ok den må jeg lige downloade.

Selvudløseren virker ikke helt som den skal. men jeg tror ikke lige det er
nået jeg har mod på at skille ad
jeg klare den sikkert også uden.

Mvh. Rasmus

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-09-02 12:45

> [...]

> forstand på at bruge sådan et spejlrefleks kamera. Men det bliver
> sikkert meget sjovt at lære lidt om det.

Det er alletiders kamera og hvis du på et tidspunkt finder ud af at du
mangler nogle bestemte brændvidder, så er objektiverne snydebillige!

Det eneste minus er at batteriet som er af typen PX625 - et
kviksølvsbatteri. Du kan bruge PX625 alkalinebatterier men så er lysmåleren
lidt ved siden af (men det er den måske alligevel på sådan en gammel sag).
Ellers kig på http://www.px625.com. Batterierne fabrikeres ikke mere men på
dette site kan du købe hvis de har flere tilbage. Omkring $10 for et enkelt
som holder meget længe. (Husk nu at aflevere det på genbrugsstationen når
det ikke virker mere )

> [...]
> spejlet gør e eller andet.
> Skal jeg dreje den ned når jeg skifter objektiver, eller hvad er den

Det er knappen til at låse spejlet med - "mirror lock-up"

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Rasmus Zeuch

Dato : 17-09-02 23:05

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message
> "Rasmus Zeuch" <rasmusRØVSNAPS@zeuch.com> wrote in

> Det er alletiders kamera og hvis du på et tidspunkt finder ud af at du
> mangler nogle bestemte brændvidder, så er objektiverne snydebillige!

Det lyder godt. Jeg fik godt nok nogle forskellige med til det.
men hvis jeg engang skal have nogle andre. skal det så være Minolta
Objektiver, eller er der en eller anden standard, så man kan bruge flere
forskellige fabrikater?

> [...]

enkelt
> som holder meget længe. (Husk nu at aflevere det på genbrugsstationen når

Jeg tror siden er lukket. den virker i hvert fald ikke lige nu.
men jeg var oppe og købe en nyt batteri i går, og det kostede vist under
30kr, så det
er ikke så slemt. Det kan vel godt holde nogle ruller film sådan et?

Mvh. Rasmus

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-09-02 08:11

> [...]
> men hvis jeg engang skal have nogle andre. skal det så være Minolta
> Objektiver, eller er der en eller anden standard, så man kan bruge

Du kan sagtens bruge fx gamle Tokina og andre fabrikater, bare de er med
Minolta fatning. Der er vist både noget der hedder MC og MD fatning - jeg
ved ikke lige hvad forskellen er og om de begge kan bruges på 101'eren. Jeg
ville holde mig til originale objektiver for den prisforskel jeg har set på
det private brugtmarked er så lille at det ikke kan betale sig at købe 3.
parts objektiver.

> [...]
> under 30kr, så det
> er ikke så slemt. Det kan vel godt holde nogle ruller film sådan et?

Det holder _mange_ film - bare du husker at slå lysmåleren fra med den knap
i bunden som du spurgte om, når du ikke skal bruge det i længere tid.

Fra : Emil

Dato : 17-09-02 16:53

On Mon, 16 Sep 2002 21:45:50 +0200, Rasmus Zeuch wrote:

> [...]

>gør e eller andet.
>Skal jeg dreje den ned når jeg skifter objektiver, eller hvad er den til?

Jeg sidder med mit SRT101 foran mig. Når jeg kigger mod
objektivet, sidder der en en lille knap øverst t.h. ved
objektivet. den skal skubbes nedad når der skal skiftes objektiv.

T.v. for objektivet sidder der en vinge, som skal drejes mod uret
for at indstille selvudløseren.

Nederst er der en cylinderformet trykknap som bruges til kontrol
af skarphedsdybde og ved lysmåling med ældre objektiver.

Jeg har ikke fundet nogen mulighed for at klappe spejlet op, som
andre har nævnt; den findes måske, men jeg har aldrig haft
behovet for denne funktion.

Selv om jeg (også) er gået over til digitalt fotografi, er det
gamle Minolta stadig i drift til middel kvallitetsoptagelser og
specielle opgaver, da jeg har meget specialudstyr til kameraet.

m.v.h. Emil