Udstødning til SV650S
Fra : Cedric Jensen

Dato : 15-09-02 10:21

Hej NG,

Jeg er den glade ejer af en SV650S 02, men kunne godt tænke mig en anden
udstødning.
Hører gerne hvad kan I anbefale? Det skal være high position og gerne af
titanium...
Hvad med Jet kit?

Har set flere der kører med Micron...?

Mvh,
Cedric
SV650S

Fra : Steen Schmidt

Dato : 16-09-02 20:48

> Jeg er den glade ejer af en SV650S 02, men kunne godt tænke mig en anden
> udstødning.

Du får på SV'eren kun noget positivt ud af et komplet system - altså en hel
udstødning, med forrør og potter (oftest svejset sammen til én enhed). Sådan
et system koster fra omkirng kr. 10.000,- og opad, men pengene er nok givet
bedre ud på en anden og større cykel.

> Hører gerne hvad kan I anbefale? Det skal være high position og gerne af
> titanium...

Jeg har selv haft en oplagt MIG, som laves både i aluminium og carbon. Jeg
ved ikke med titanium. Det eneste der skete ved montering af slip-on, var en
sløvning af motoren. Især opsamlingen (som jeg har sagt tusind gange) blev
markant dårligere.

> Hvad med Jet kit?

Drop jet-kit og ligeså K&N-filter. Ligesom en slip-on er dette til SV'eren
spild af penge - der er kun blære-værdien tilbage, og den er vel ret
dyrekøbt.

Sørg for fra starten af at få hævet de originale nåle én tand, samt få
justeret karburatorerne ordentligt ind - nye dyser gør det langt oftest
dårligere end de originale. Med den nævnte ændring bliver SV'eren en helt
anden og langt mere livlig maskine.

Mvh
Steen

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 17-09-02 23:15

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en
> [...]
Sådan
> et system koster fra omkirng kr. 10.000,- og opad, men pengene er nok

Nå, nå. Bare vær negativ.
Jeg har en mivv udstødning (titanium) (købt ved minimotor i kolding, ved
ikke hvem ellers forhandler), som jeg har været overordentlig glad for.
_INCL_ omdysning pga. mindre modstand, gav den vel omk. 72 hk.
Lidt giver det, også selvom man ikke har råd til komplet udstødning, og må
nøjes med fattigmandsløsningen slip-on.

Lyden er blevet lidt højere, den buldrer mere og lyder lidt federe!
Generelt tror jeg ikke der er den store forskel på slip-on. Eller?? De er
alle sammen et gennemgående hul, med noget isolering uden om. Sgu' svært at
lave en sidssygt snedig udgave.
Køb den (en hvilken somhelst), du vil ikke fortryde det.

Mvh
Mads Kristiansen
SV650S

Fra : Steen Schmidt

Dato : 18-09-02 22:34

> Nå, nå. Bare vær negativ.

Jeg er ikke negativ, der er bare ufatteligt mange der køber en masse
pop-smarte stumper, uden at ane et klap om hvad de IRL gør ved cyklen, og
hvorfor.

Nu har jeg en del erfaringer med SV'eren, og vil da gerne hjælpe andre til
at spare et par tusinde kroner eller 10.

Man kan da sagtens med oprejst pande købe en slip-on - man skal bare være
enig med sig selv om at det er på grund af lyden og/eller udseendet. Det
gjorde jeg da til den ene SV'er jeg havde.

> _INCL_ omdysning pga. mindre modstand, gav den vel omk. 72 hk.

Hvad ydede den timen inden, på samme felt? Hvordan ser de to kurver ud (både
roll-on og opsamling)? Mine to SV'ere ydede standard (under sammenlignelige
forhold) henholdsvis 68 og 70 hk på baghjulet. Tilsvarende ydede de 64 og 66
hk på en ultravarm sommerdag i august. Alle fire målinger var på samme felt.
Var de blevet rullet på et andet felt en anden dag, så havde målingerne
garanteret set anderledes ud. En "forbedring" på 2 hk er langt under
støjgulvet for sådanne målinger.

> Lidt giver det, også selvom man ikke har råd til komplet udstødning, og må
> nøjes med fattigmandsløsningen slip-on.

Jeg fik en negativ gevinst, rent motormæssigt/køredynamisk, ud af at sætte
en slip-on på (og jo, Rydberg kan godt finde ud af at dysse en cykel korrekt
ind .

> Lyden er blevet lidt højere, den buldrer mere og lyder lidt federe!

Dét var til gengæld en gevinst også på min

> [...]
at
> lave en sidssygt snedig udgave.
> Køb den (en hvilken somhelst), du vil ikke fortryde det.

Der er meget stor forskel i kvalitet og lyd - begge dele kan give dig grå
hår i hovedet Især på en V2'er er det nok ikke klogt at købe de
billigste slip-on'er. Nogle siger at carbon ikke holder på en V2'er, men jeg
synes at kunne drage den konklusion at det hovedsageligt har at gøre med
kvaliteten af slip-on'en.

Mvh
Steen

Fra : Dan Eckberg

Dato : 18-09-02 18:14

Hej CJ,

Jeg har selv en SV650S (SK2) med et komplet titanium system fra
Micron i den ovale High-position udgave, det er det
bedste jeg længe har gjort for mig og min cykel !!!

Jeg har endnu ikke dysset den om, men jeg kan mærke at det
bånd hvor den trækker bedst/mest, er blevet bredere (fra ca
6500 til 8500, hvorimod det før var mere markant ved 7500
til ca 8500). Den har fået bedre bundtræk, men en dyno-test
skal senere bevise om jeg tager helt fejl

Jeg har ikke skiftet hoveddysen (endnu), men har forberedt
mig ved at købe 2 stk. 141-dyser (de koster ca 30-40- kr
stk.). Jeg har dog hævet nålene et enkelt hak for at undgå alt for mager
blanding, men mangler
stadig dyno-testen for at afgøre om den skal
finjusteres/omdysses.

Jeg har lavet en hel del research inden jeg gjorde det og
fandt blandt andet ud af at det nok ikke kan betale sig at
skifte luftfilter, i hvert fald ikke før næste
12000-service. (det originale filter viser sig ifølge flere
tests at være ganske udemærket og i nogle tilfælde bedre end
"tun-filtre" ved den korrekte dysning).

Jeg har desværre ikke tid til at give en længere forklaring
lige nu, og links'ne til diverse tests og "afhandlinger" om
omdysning af SV'en må jeg skylde dig til en evt. senere
mail.

Jeg skiftede min udstødning primært med det formål at få den
lyd frem som V2'eren fortjener, men som bonus har jeg vist
også fået lidt ekstra heste og et herligt bundtræk. Glæder
mig virkelig til at se en test på rullebænken (men det blir
vist først til næste år).

Jeg har en ven som kører Ducati 748, vi lavede en roll-on
test i 3. gear og gæt hvem der var hurtigst ! jep, SV'en
vandt med en hestemules længde
Godt nok var den ikke MEGET hurtigere, men bundtrækket
gjorde alligevel at den stak af fra 748'eren i 3. gear. Det
er da okay for en MC der koster under halvdelen af prisen på
en Duc.

Om det var på grund af udstødningen eller tyvstart eller noget helt
tredje ved jeg
ikke (men måske har udstødningen givet det sidste lille kick i
bundtrækket som skulle til for at stikke af).
Vi nåede desværre ikke at teste andre gear end 3.gear.

Konklusionen var i hvert fald at der stort set ikke var forskel på Duc'en og
"Sucatien" når det kommer til ydelse ved lavere fart. (selvfølgelig trækker
Duc'en fra når det kommer til tophastighed, men jeg har da før fulgt med op
til ca 210-220 km/t).
Suzukien går omtrent 230 på toppen ifølge speedometeret (og med den nye
udstødning)).

For at gøre en alt for lang historie endnu længere vil jeg
blot sige, køb en ny udstødning !!!

Men køb den du synes er pænest og som lyder bedst og fedest efter din
smag, for ydelsen er der stort set INGEN forskel på.
Et komplet system vil dog altid være at foretrække efter min mening,
så slipper du nemlig for at svejse i den gamle, og skulle du
beslutte dig for at sælge den eller du bliver kaldt til syn så
har du den gamle udstødning i reserve.

Go' fornøjelse !

Tjek evt. http://www.unkle.dk/frames/SV650S_Micron.html
som indeholder billeder fra dengang jeg skiftede udstødning.

MVH,
Dan

PS: Jeg overvejer at lave 2 lydsamples af Micron-systemet og
den originale udstødning så folk kan sammenligne lidt. Det
er meningen at disse samples senere skal være tilgængelige
på nettet (men min hjemmeside er nede for tiden).

Fra : Steen Schmidt

Dato : 18-09-02 19:12

> Jeg har selv en SV650S (SK2) med et komplet titanium system fra
> Micron i den ovale High-position udgave, det er det
> bedste jeg længe har gjort for mig og min cykel !!!

En FED udstødning - tillykke!

> Jeg har en ven som kører Ducati 748, vi lavede en roll-on
> test i 3. gear og gæt hvem der var hurtigst ! jep, SV'en
> vandt med en hestemules længde

Nu er 748'eren jo også gearet en smule højere

> Suzukien går omtrent 230 på toppen ifølge speedometeret (og med den nye
> udstødning)).

Begge mine SV'ere har gået 213 km/t, hvilket er 228 på uret - mon ikke det
er ca. det samme din kører? Hvis det er tilfældet, så er der ingen forskel,
i topfart, med og uden ny udstødning.

> For at gøre en alt for lang historie endnu længere vil jeg
> blot sige, køb en ny udstødning !!!

For lydens skyld.

Mvh
Steen