Mærkeligt telefonnummer
Fra : Marianne

Dato : 16-09-02 18:44

Hej
Mon der er nogen her der har prøvet noget lignende ?
Fik idag 2 opringninger med knap 20 minutters mellemrum.
Var ikke hjemme, så opkaldene gik på telefonsvarer, men der blev ikke lagt
besked.
Har 2 nummervisere koblet til denne linie, en som er indbygget i min ISDN
telefon DORO Graces og en fritstående som blot er en af disse billige
modeller til en 50'er.
Begge nummervisere viser uafhængigt begge de indkommende opkald fra nummer:
(Og det er her det bliver spændende) Tlf: 17 00 00 00
Jeg prøvede at ringe retur, men fik treklang, nummeret eksisterer ikke.
Jeg ringede straks til 118, selvfølgelig kan de slå et nummer op for
mig...men det kunne de ikke.
Nummeret ligger ikke indenfor de "anvendte nummerserier...", men henviste
til kundeservice som kan søge i den totale nummerbase via kunderegisteret.
Ingen resultat, foreslog der var fejl i min nummerviser, men nej, ikke med
to uafhængige fabrikater på samme tid.
Henviste til regningsservice, som skulle kunne se opkaldene der var gået ind
på min linie på pågældende tidspunkt. Ingen resultat. De kunne heller ikke
hjælpe.
Så nu spørger jeg så i dette forum, blandt teknikere og andre der ved lidt
af hvert, om nogen har oplevet noget lignende, eller evt. kende den der
ringer fra 17 00 00 00.
Jeg mener engang at have hørt at de telefonnummerserier der starter med 1,
dvs 10 00 00 00 - 19 99 99 99 er reserveret til civilforsvaret og politiet i
tilfælde af krig og lignende og at numrene så prioriteres over vi "andre"
dødeliges linier. Så engang en "nød-central" under Odense hvor jeg mener
nogle af deres linier startede med 1...?

Til orientering kan oplyses at jeg i sidste uge fik 4 opringninger fra 4
forskellige men næsten ens telefonnumre, forsøgte at faxe noget kunne jeg
høre på telefonsvareren, men heller ingen af disse numre kunne ringes op. De
kunne heller ikke findes i TDC's nummeroplysning.
2. Kan man virkelig godt få "udeladte" numre ind på sin nummerviser hvor
"afsenderen" ikke kan findes i den anden ende eller ringes op ?
Jeg synes det hele virker lidt mystisk.
Håber der er nogen der kan svare her.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-02 18:55

"Marianne" <noreply@marianne.wedel-ibsen.dk> skrev i en meddelelse
> (Og det er her det bliver spændende) Tlf: 17 00 00 00

Nummeret hører til denne serie:
http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=101663462

> 2. Kan man virkelig godt få "udeladte" numre ind på sin nummerviser
hvor
> "afsenderen" ikke kan findes i den anden ende eller ringes op ?

Der er flere fejlscenarier, men det er meget svært at sige hvad der er
sket uden noget log over central-kommunikationen.
Hvorledes er den billige nummerviser forbundet til ISDN-linjen?

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Marianne

Dato : 16-09-02 19:05

>Hvorledes er den billige nummerviser forbundet til ISDN-linjen?

Den almindelige "billige" nummerviser er koblet op til en af AB portene på
et Eicon Diva ISDN modem.

>Nummeret hører til denne serie:
http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=101663462

Ja den er fin, men der står ikke noget ud for 17 00 (se side 15 af 18 på dit
link)
Den næste i rækken er TDC Tele Danmark med Adgang til Datapak X.28 (300-2400
bps) og hvad er så det for noget ?
Jeg er ikke i tvivl om, at opkaldet stammer fra "centralt" hold i TDC's net,
men hvorfor aner TDC's kundeservice medarbejdere intet om det ? eller
oplysningen for den sags skyld ?
Håber du også ved lidt om det ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-02 19:28

> http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=101663462
> Ja den er fin, men der står ikke noget ud for 17 00

Der står da:
"Reserveret nationalt eller fælleseuropæisk præfiks"

> Jeg er ikke i tvivl om, at opkaldet stammer fra "centralt" hold i
TDC's net,
> men hvorfor aner TDC's kundeservice medarbejdere intet om det ?

Det er nok ikke just et hverdagsproblem.
Kundeservice er ikke beregnet til at være alvidende, men til at kunne
besvare de 10% af problemerne der udgør 99% af henvendelserne mest
effektivt.
Du har jo heller ikke et problem med din installation, som du skal have
hjælp til, du er jo blot nysgerrig. Hvis du decideret følger dig generet
af kaldene er det politiet du skal have fat i.
Pointe: Det er ikke et "problem" som du kan forvente de store resurser
indsat på.

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-02 19:31

> Der står da:
> "Reserveret nationalt eller fælleseuropæisk præfiks"

Vrøvl, du har ret i at den ikke ser ud til at være allokeret til noget
som helst.

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Marianne

Dato : 16-09-02 19:56

Nej det har du ret i, jeg ER bare nysgerrig, det irriterer mig at vi
"normale" brugere kan blive udsat for sådanne opkald og lignende. Jeg har
tidligere haft andre mystiske "incidents" med manglende kaldetone på Telia's
net fordi deres lejede linier var brugt op og lignende hvor de store
selskaber bare benægter ethvert kendskab til noget som helst...træls.
Og jeg tror du kigger forkert i den tabel du sendte mig et link til. Du
kigger under 07 hvor der rigtig nok står noget om "Reserveret nationalt
eller fælleseuropæisk præfiks"
Men længere nede, rettere side 15 af 18, står der ud for 170, som jo være
den nummerserie 17 00 00 00 hører under, INGENTING.
Og i det andet dokument som jeg just linkede til står det ført som
Reservenumre.
Når nu det hele er så gennemdigitaliseret og dobbeltkontrolleret og
registreret så burde det da for pokker være muligt at finde ud af hvad der
er sket...
Og det vel at mærke hos TDC selv ?
Det er lidt træls at deres kundeservice ikke har en Nørd-afdelig de kan
stille om til når de ikke selv kan svare på spørgsmålene.

Tak for din indsats so far..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-02 20:05

> Nej det har du ret i, jeg ER bare nysgerrig, det irriterer mig at vi
> "normale" brugere kan blive udsat for sådanne opkald og lignende.

Fejl kan jo altid ske.

> Jeg har
> tidligere haft andre mystiske "incidents" med manglende kaldetone på
Telia's
> net fordi deres lejede linier var brugt

Det er jo også et decideret problem.

> [...]
Du
> kigger under 07 hvor der rigtig nok står noget om "Reserveret

Ja, det gjorde jeg vist flere gange... Men nu har jeg fået kaffe.

> Når nu det hele er så gennemdigitaliseret og dobbeltkontrolleret og
> registreret så burde det da for pokker være muligt at finde ud af hvad
der
> er sket...

Det ville man sandsynligvis også kunne, men den slags folk der kan det
har nok at se til.

> Det er lidt træls at deres kundeservice ikke har en Nørd-afdelig de
kan
> stille om til når de ikke selv kan svare på spørgsmålene.

Som sagt er det ikke noget der umiddelbart er værd at ofre de meget
sparsomme resurser på.
Læs forøvrigt www.makr.dk/?quote

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Marianne

Dato : 16-09-02 20:05

> Læs forøvrigt www.makr.dk/?quote

Taget til efterretning

Fra : Marianne

Dato : 16-09-02 19:18

Fandt også lige dette dokument som på side 7 redegør for, at nummerserien 17
00 osv er en Reserveserie(b) ???

Hvad betyder det så ?

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 16-09-02 19:24

Glemte at indsætte linket :
http://www.itst.dk/wimpblob.asp?objno=95025772

Umiddelbart står der også at nummerserien skønnes at skulle bruges som
udvidelse af de kendte 1800 kortnummerserier..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-02 19:39

"news.sunsite.dk" <marianne@wedel-ibsen.dk> skrev i en meddelelse
> Umiddelbart står der også at nummerserien skønnes at skulle bruges som
> udvidelse af de kendte 1800 kortnummerserier..

Ja. Det ser ud til at være en reserve med formålet:
"17 holdes som reserve for anvendelse af kortnumre, jf. dog
overgangsordningerne"

Det interessante er at 3. ciffer er 0
"Nummerserierne med førsteciffer 2-9 og tredjeciffer 0 er afsat til evt.
fremtidig udvidelse af nummerplanen.
Af hensyn til det ønskelige i til enhver tid at have teknisk mulighed
for at kunne udvide nummerpla­nen (overgang til en eventuel ny
nummerplan) tilsigtes at friholde numrene 2bcdefgh-9bcdefg­h, hvor
c-cifret er lig 0. Dette giver en mulighed for, at nummerplanen i givet
fald vil kunne udvides ved at tilføje et "0" efter andet ciffer i den
eksisterende nummerplan. I overgangsperioden med to aktive nummerplaner
vil disse kunne skelnes fra hinanden ved, at numre i den nye nummerplan
har 0 på tredje ciffers plads."

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-02 19:40

> Det interessante er at 3. ciffer er 0
> "Nummerserierne med førsteciffer 2-9 og tredjeciffer 0

Jeg tager en kop kaffe mere... 1b0cdef er jo ikke med i den
reservepulje...

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Marianne

Dato : 16-09-02 20:01

Jamen altså!
Første ciffer er jo IKKE 2-9, men et 1-tal
Du får lige nummeret igen:
17 00 00 00

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-02 20:10

> Første ciffer er jo IKKE 2-9, men et 1-tal

Det var jo også det jeg dementerede..

Usenetstatistik pr. 4/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Pongo

Dato : 16-09-02 20:50

Marianne wrote:
> [...]
> Jeg prøvede at ringe retur, men fik treklang, nummeret eksisterer
> ikke. Jeg ringede straks til 118, selvfølgelig kan de slå et nummer

Kan det tænkes at opkaldene kommer fra udlandet ?
Jeg ved godt at nummeret i så fald er forkert, men man kunne tænke sig
et opkald via et telefonnet hvor man ikke havde a-nummeroverførsel, og
at en eller anden udenlandsk operatør havde fået sat det underlige
nummer ind som et "dummy-nummer".
Hvis du af og til modtager opkald fra udlandet og specielt fra lande
hvor telenettet ikke er så digitaliseret som i Danmark, kunne det være
en mulig forklaring.

/Klaus

Fra : Pongo

Dato : 16-09-02 21:23

Pongo wrote:

> Kan det tænkes at opkaldene kommer fra udlandet ?

En anden mulighed kunne være en af de forskellige PC-to-Phone tjenester
der udbydes på nettet. Nogle af dem kan sikkert give sig til kende med
de underligste a-numre.
/Klaus

Fra : Jaze01

Dato : 16-09-02 22:49

"Pongo" skrev d. 16-09-02 21:23 dette indlæg :

> [...]
tjenester
> der udbydes på nettet. Nogle af dem kan sikkert give sig til kende med

Det er ihvertfald en mulighed. Har oplevet noget ligende da jeg
tidligere havde et nummer der før havde tilhørt KLM. Jeg modtog kald
mellem kl. 0200 og 0300 og efter en meget ihærdig og seriøs indsats fra
en Tele Danmark medarbejder fik jeg jeg et ligende svar samt et nyt nr.

MVH Jens

http://www.kandu.dk/