Skorstens-sod.
Fra : Jesper L Hansen

Dato : 16-09-02 18:43

Hejsa.

Da jeg pillede det gamle tapet af min skorsten opdagede jeg en sodplet
på ca. 10 cm i omkreds. Hvordan skal sådan en behandles inden der
kommer nyt tapet og maling op ?

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Johnny H. Nielsen

Dato : 16-09-02 19:55

"Jesper L Hansen" <sebulba@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:ts5cou8pjtilo496t5c0pqmgf5rrbu1o4v@4ax.com...
> [...]
>
> Da jeg pillede det gamle tapet af min skorsten opdagede jeg en sodplet
> på ca. 10 cm i omkreds. Hvordan skal sådan en behandles inden der

Hejsa selv.

Hvis den ikke smittet af, så er den sikkert behandlet, men hvis du vil være helt sikker, så skal du 'smøre' klar lak på den, så bliver den forseglet.

Med venlig hilsen

Johnny H. Nielsen

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 17-09-02 08:28

On Mon, 16 Sep 2002 20:54:33 +0200, "Johnny H. Nielsen"
<news.inet.tele@.dk> wrote:

>Hvis den ikke smittet af, så er den sikkert behandlet, men hvis du vil være helt sikker, så skal du 'smøre'
>klar lak på den, så bliver den forseglet.

Ok - det vil jeg prøve.
Jeg har også en spaydåse med noget til at dække gamle fugtskjolde, kan
det evt bruges ?

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Ulla Nygård Hansen

Dato : 17-09-02 11:51

Hej Jesper
Den lak du skal smøre på hedder shell lak, (ved ikke om det staves sådan) og
er specielt lavet til sod fra skorsten.

Ulla

Fra : Howard

Dato : 17-09-02 17:30

"Ulla Nygård Hansen" <unh@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jesper
> Den lak du skal smøre på hedder shell lak, (ved ikke om det staves sådan)
> [...]

Jeg har hørt at man skal bruge noget der hedder Iso lak.

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 17-09-02 21:39

On Tue, 17 Sep 2002 18:29:48 +0200, "Howard" <news@chiptech.dk> wrote:

Ok jeg prøver og høre efter noget shell eller iso lak ved det lokale
byggemarked...

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Howard

Dato : 18-09-02 09:26

> On Tue, 17 Sep 2002 18:29:48 +0200, "Howard" <news@chiptech.dk> wrote:
>
> Ok jeg prøver og høre efter noget shell eller iso lak ved det lokale
> byggemarked...

Du må gerne fortælle hvad de siger, hvis de kommer med nogen råd, da jeg
selv står og skal til at lave nogen sod skader.

Carsten

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 18-09-02 10:30

On Wed, 18 Sep 2002 10:25:37 +0200, "Howard" <news@chiptech.dk> wrote:

>Du må gerne fortælle hvad de siger, hvis de kommer med nogen råd, da jeg
>selv står og skal til at lave nogen sod skader.

Jeps - får du først tid i weekenden, så får du besked.....

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-09-02 16:17

Det lokale byggemarked solgte mig noget Sadolin Isoleringsgrunder til samme
formål.

/A

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 19-09-02 07:44

On Wed, 18 Sep 2002 10:25:37 +0200, "Howard" <news@chiptech.dk> wrote:

>Du må gerne fortælle hvad de siger, hvis de kommer med nogen råd, da jeg
>selv står og skal til at lave nogen sod skader.

De havde noget der skulle være godt. Borup's Isolerlak til 86.- kr.
for 375 ml.
Jeg købte det ikke da jeg ikke skal bruge det fåør efterårsferien, så
om det virker ved jeg ikke...

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Flemming Hansen

Dato : 18-09-02 12:05

> Hvordan skal sådan en behandles inden der
> kommer nyt tapet og maling op ?

Et nemt trick er at sætte staniol på stedet. Det kan ikke ses hvis man
sætter nyt tapet ovenpå.
Har selv prøvet det for 3 år siden og det holder perfekt.

Mvh.
Flemming