Spil til Linux.
Fra : Crash Override

Dato : 16-09-02 17:06

Hey, jeg kører Mandrake Linux, og da jeg er en spillefreak vil jeg høre om
der findes nogle gode spil der er værd at bruge tid på, til Linux?
Det eneste spil jeg indtil nu har fået til at køre er lxdoom :/

Jeg har bl.a. downloaded en demo af SimCity (en kommerciel udgivelse), men
den har jeg aldrig fået til at køre.

Jeg har osse haft TuxRacer inde at vende... men suk... min maskine kan
ikke trække spillet... det føles som at sidde med en 286SX/16 :/

Nogen forslag til spil under linux?

--
crash override
http://streetwise.dk

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 16-09-02 17:50

> Nogen forslag til spil under linux?

Så vidt jeg ved at både Unreal Tournament, Quake3 og Half-life også kommet
til linux.

Andreas Jeppesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-09-02 17:59

On Mon, 16 Sep 2002 18:06:14 +0200,
Crash Override <crash@streetwise.dk> wrote:
> Jeg har osse haft TuxRacer inde at vende... men suk... min maskine kan
> ikke trække spillet... det føles som at sidde med en 286SX/16 :/

Det er fordi du ikke har fået smit en OpenGL driver ind til
dit grafikkort. Hvis du har et NVidia kort skal du compile nogle
kernel modules. Der er god info på nettet. Det er også nødvendigt
med henblik på andre action spil

> Nogen forslag til spil under linux?

Nethack, diverse MUDs... Der er mange.

Se http://www.linuxgames.com
http://www.happypenguin.com
http://www.lokigames.com
http://www.tuxgames.com
http://www.penguinpower.nl

Fra : Crash Override

Dato : 16-09-02 18:01

On Mon, 16 Sep 2002 16:58:35 +0000, Povl H. Pedersen wrote:

> Det er fordi du ikke har fået smit en OpenGL driver ind til
> dit grafikkort. Hvis du har et NVidia kort skal du compile nogle
> kernel modules.

Uack!

--
crash override
http://streetwise.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 16-09-02 20:15

Crash Override wrote:
> [...]
>
> Jeg har osse haft TuxRacer inde at vende... men suk... min maskine kan
> ikke trække spillet... det føles som at sidde med en 286SX/16 :/

Descent 3.

Kender du Wine og WineX?

http://www.transgaming.com/

-Sune

Fra : Crash Override

Dato : 16-09-02 20:30

On Mon, 16 Sep 2002 21:15:05 +0200, Sune Mika Salminen wrote:

> Kender du Wine og WineX?

Jeg har wine inde? men har ikke fået nogen spil til at køre fornuftigt.

--
crash override
http://streetwise.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 16-09-02 21:54

Crash Override wrote:

> Jeg har wine inde? men har ikke fået nogen spil til at køre
> fornuftigt.

Jeg synes jeg har læst et sted at Max Payne skulle køre under Wine.
Anyway, jeg aner ikke en brik om det, jeg synes bare det er
intererssant!

-Sune

Fra : Crash Override

Dato : 17-09-02 17:26

On Mon, 16 Sep 2002 22:54:10 +0200, Sune Mika Salminen wrote:

> Jeg synes jeg har læst et sted at Max Payne skulle køre under Wine.

Jeg har leget lidt med det, og hverken Diablo eller GTA3 vil køre under
wine :-/

--
crash override
http://streetwise.dk

Fra : Lars Wiberg

Dato : 20-09-02 10:33

Crash Override wrote:

> Jeg har leget lidt med det, og hverken Diablo eller GTA3 vil køre
> under wine :-/

Hvis du nu bruger 5 dollars om måneden i subscription til WineX, så skal du
bare se løjer. Hvis ikke der er direkte support af et spil, så skal man bare
foreslå det, så bliver der support for det i en af de følgende versioner af
WineX.

WineX er wine med DirectX support. Pt. er der support for DirectX 8.
Supporten er ikke 100% endnu, men udviklingen er godt på vej. Efterhånden
som supporten af DirectX bliver bedre og bedre i WineX, så vil flere og
flere spil virke uden behov for de store armbevægelser fra WineX teamet.

Jeg har siddet og spillet Diablo 2 (på battlenet oven i købet) og WarCraft
III igennem WineX.

Grunden til du har problemer med hastigheden i Linux er 99% sikkert fordi du
ikke bruger Nvidia's GLX drivere. Hent den nyeste Linux driver fra Nvidia,
så skulle du være kørende.

Andreas Jeppesen nævnte i et tidligere indlæg at Unreal Tournament, Quake 3
og Half-Life er lavet til Linux. Det er sandt for de to førstnævnte titler.
Sierra og Valve har ingen intentioner om at udgive en Half-Life klient til
Linux. Der har dog været et stort pres fra Apple folket om en klient til
MacOS, så det kan jo være de ændrer mening nu da presset fra Linux også er
blevet mærkbar.

Neverwinter Nights er i gang med at udvikle en Linux klient. Følg med på
deres hjemmeside.

Flere af de store softwarehuse (Bioware, Interplay, EA, Sony, osv.) har
givet udtryk for deres begejstring mht. Linux og MacOS. Vi kan roligt
forvente flere titler med direkte Linux og MacOS understøttelse, dukke op i
løbet af de næste par år.

Slutteligt kan jeg fortælle, at Grand Theft Auto III kører som en drøm i
WineX.

Relaterede links:

Transgaming: http://transgaming.com/
Transgaming on GTA 3: http://www.transgaming.com/gamepage.php?gameid=517
Transgaming on Diablo 2: http://www.transgaming.com/gamepage.php?gameid=3
Nvidia: http://nvidia.com/
Neverwinter Nights: http://nwn.bioware.com/
Neverwinter Nights Linux Client Info Page:
http://nwn.bioware.com/downloads/linuxclient.html

--
Lars Wiberg
http://southend.dk/

Fra : Crash Override

Dato : 20-09-02 10:43

On Fri, 20 Sep 2002 11:32:57 +0200, Lars Wiberg wrote:

> Hvis du nu bruger 5 dollars om måneden i subscription til WineX, [...]

[...]

> Slutteligt kan jeg fortælle, at Grand Theft Auto III kører som en drøm i
> WineX.

Lækkert nok, så er mit spørgsmål bare ; SKAL man betale de 5 dollars
eller?

ps: du er slartibartfast?

--
crash override
http://streetwise.dk

Fra : Lars Wiberg

Dato : 20-09-02 10:52

Crash Override wrote:

> Lækkert nok, så er mit spørgsmål bare ; SKAL man betale de 5 dollars
> eller?

Du kan sikkert sagtens finde WineX pakkerne ude på det store Internet og
dermed slippe for at betale de 5 dollars. Personligt mener jeg de 5 dollars
om måneden er godt givet ud. De betaler for den fortsatte udvikling af
WineX, og dermed noget der kan glæde alle spil elskere verden over. De 5
dollars giver dig også mulighed for at præge udviklingen. Abonnementet giver
dig retten til at stemme på hvad WineX holdet skal bruge tiden på indtil
næste release.

> ps: du er slartibartfast?

Ja, det er mig.

--
Lars Wiberg
http://southend.dk/

Fra : Crash Override

Dato : 20-09-02 10:59

On Fri, 20 Sep 2002 11:51:39 +0200, Lars Wiberg wrote:

> [...] Abonnementet giver
> dig retten til at stemme på hvad WineX holdet skal bruge tiden på indtil
> næste release.

Tjoh, men det er immervæk en dyr pris, når det er et monthly fee og ikke
en éngangs købspris.

--
crash override
http://streetwise.dk

Fra : Lars Wiberg

Dato : 20-09-02 11:07

Crash Override wrote:

> Tjoh, men det er immervæk en dyr pris, når det er et monthly fee og
> ikke en éngangs købspris.

Tjah, sådan er det jo med så mange ting. Hvis man vil læse de nyeste numre
af et bestemt magasin, så må man abonnere/købe det, ellers må man bladre
igennem det nummer man har fra sidste år og læse de samme gamle nyheder.

Dyrt? 5 dollars er 37,85 DKR. Det svarer til at du skal købe 2 x 1.5L Coca
Cola mindre om måneden. Med andre ord - det er en pris der er til at
overkomme. Selv for en studerende.

Det er sjovt som mange synes alt skal være gratis - som om dem der sidder i
den anden ende er til for os andres skyld. Jeg belønner gerne et godt stykke
arbejde, når jeg samtidig ved at pengene er med til at sikre produktet en
fremtid.

--
Lars Wiberg
http://southend.dk/

Fra : Crash Override

Dato : 20-09-02 11:10

On Fri, 20 Sep 2002 12:06:47 +0200, Lars Wiberg wrote:

> Dyrt? 5 dollars er 37,85 DKR. Det svarer til at du skal købe 2 x 1.5L Coca
> Cola mindre om måneden. Med andre ord - det er en pris der er til at
> overkomme. Selv for en studerende.

Tjah, det er jo 37.85 DKR mere end man bruger på alt mulig andet software
;)

> Det er sjovt som mange synes alt skal være gratis - som om dem der sidder i
> den anden ende er til for os andres skyld.

hmm.. ved ikke om jeg synes det skal være gratis .. man er bare ikke vant
til et "software-abonnement" :)

> Jeg belønner gerne et godt stykke
> arbejde, når jeg samtidig ved at pengene er med til at sikre produktet en
> fremtid.

jow jow..

--
crash override
http://streetwise.dk

Fra : Lars Wiberg

Dato : 20-09-02 11:17

Crash Override wrote:

> Tjah, det er jo 37.85 DKR mere end man bruger på alt mulig andet
> software ;)

Det er jo så et spørgsmål om moral. Jeg ejer selv kun originalspil. Det
hænger sammen med det jeg sagde i mit sidste indlæg: "Jeg belønner gerne et
godt stykke arbejde, når jeg samtidig ved at pengene er med til at sikre
produktet en fremtid."

Jeg kan godt finde på at downloade et nyt spil i ny og næ og teste det af.
Hvis det er noget jeg gider bruge tid på (Baldur's Gate II, Warcraft III,
Diablo 2, Neverwinter Nights, osv.), så smutter jeg op til den lokale
spilpusher, flår kassen ned fra hylden, smækker de ~375 KR. på disken og går
hjem og spiller løs til mine fingre bløder.

> hmm.. ved ikke om jeg synes det skal være gratis .. man er bare ikke
> vant til et "software-abonnement" :)

Der er ikke så meget at vænne sig til. Det gælder bare om at indse hvordan
nogle penge kan gavne industrien. Det er absolut ikke alle der fortjener at
få en skilling smidt i nakken. Bare se på Sierra / Valve. I stedet for at
bruge de mange penge fra Half-Life salget til at udvikle noget nyt, så kører
de videre i det samme spor, og regner med at folk vil blive ved med at modde
deres engine til evig tid.

--
Lars Wiberg
http://southend.dk/

Fra : Crash Override

Dato : 20-09-02 15:27

On Fri, 20 Sep 2002 12:17:23 +0200, Lars Wiberg wrote:

> Det er jo så et spørgsmål om moral.

Nej, for jeg betaler for mit software i det omfang det er nødvendigt -
dvs. jeg bruger også kun "org" software - men med hele linux og
GPL-konceptet er man alligevel ikke vant til at betale for sagerne.

> [...] smækker de ~375 KR. på disken og går
> hjem og spiller løs til mine fingre bløder.

Det gør jeg skam osse, når der en sjælden gang er et spil der er værd at
spille ;) Til det har jeg lige nu Windows XP Home Edition på en anden
disk, som jeg bruger til spil.. dét ville jeg så gerne undgå.

Helt enig!

--
crash override
http://streetwise.dk

Fra : Lars Wiberg

Dato : 20-09-02 15:43

Crash Override wrote:

> Nej, for jeg betaler for mit software i det omfang det er nødvendigt -
> dvs. jeg bruger også kun "org" software - men med hele linux og
> GPL-konceptet er man alligevel ikke vant til at betale for sagerne.

Det er jo relativt. Alle de gratis ting til Linux eksisterer kun fordi nogle
kloge hoveder har brugt deres fritid på at lave det. Så længe den slags
findes, fint nok - så må man se om man kan klare sig med det. Transgaming
lever af deres arbejde, og det er derfor helt i orden at kræve 5 sølle
dollars for et produkt der sparer et monopoliseret operativsystem væk. Der
findes ikke et alternativ til WineX, men til gengæld giver TransGaming meget
af deres kode videre til CodeWeavers gruppen (der laver Wine).

> Det gør jeg skam osse, når der en sjælden gang er et spil der er værd
> at spille ;) Til det har jeg lige nu Windows XP Home Edition på en
> anden disk, som jeg bruger til spil.. dét ville jeg så gerne undgå.

Med dit abonnement hos Transgaming, har folkene 5 dollars mere at bruge af
for at gøre folk som dig uafhængige af Microsoft Windows. Penge får verden
til at køre rundt, sådan er det bare.

Jeg mangler kun et par småting for at kunne smide Windows i skraldespanden
evigt - YES!

--
Lars Wiberg alias Slartibartfast /\ ASCII Ribbon Campaign
http://southend.dk/ \/ No HTML or RTF in mail

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-09-02 16:07

Lars Wiberg wrote in <3d8b33d8$0$7410$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Det er jo relativt.

Huh?

> Alle de gratis ting til Linux eksisterer kun fordi
> nogle kloge hoveder har brugt deres fritid på at lave det.

Nope.

> Transgaming lever af deres arbejde,

Det gør firmaet bag MySQL også. Og Redhat. Og...

> og det er derfor helt i orden at kræve
> 5 sølle dollars for et produkt der sparer et monopoliseret operativsystem
> væk.

Ja, jeg synes skam også det er helt i orden, i princippet. Og hvis jeg
spillede meget kunne jeg sagtens finde på at gøre det.

Men det er altså lidt underligt, når nu selve koden i WineX er helt frit og
gratis. Jeg kan i hvert fald helt uden problemer downloade koden.
Det lykkedes så ikke at kompilere det.

De 5 dollars for at slippe for at kompilere, bedre support og det med at
stemme, den mulighed er da helt fin.

> Der findes ikke et alternativ til WineX,

Det kommer da an på hvilke krav du stiller...

> Jeg mangler kun et par småting for at kunne smide Windows i skraldespanden
> evigt - YES!

Det samme her. :)
Jeg bruger stort set kun Windows til at teste hjemmesider i IE.

--
Mvh.
Niels Andersen

Snydekoder, tips, tricks og walkthroughs: http://snyd.dk

Fra : Lars Wiberg

Dato : 23-09-02 17:10

Niels Andersen wrote:

> Det gør firmaet bag MySQL også. Og Redhat. Og...

Og?

> Men det er altså lidt underligt, når nu selve koden i WineX er helt
> frit og gratis. Jeg kan i hvert fald helt uden problemer downloade
> koden. Det lykkedes så ikke at kompilere det.

Ok, det var jeg ikke klar over. Nuvel.

> Det kommer da an på hvilke krav du stiller...

At nye spil kører fornuftigt.

> Det samme her. :)
> Jeg bruger stort set kun Windows til at teste hjemmesider i IE.

Opera, Konqueror og Mozilla er nok for mig. De tre browsere lever bedre op
til W3C's standarder end IE nogensinde har gjort, men det er noget der hører
til i en helt anden tråd.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-09-02 14:25

Lars Wiberg wrote:
> [...]

Det problem har jeg også haft... d.v.s på arbejde. Hjemme er Windows
droppet for lang tid siden.
Egentligt har det eneste det har været brugt til været at omkonfigurere
mine ISA NE2000 PnP netkort, så de kunne bruges i ikke-PnP mode. (jeg
begræder at man ikke længere kan få et ærligt ISA kort med jumpere).

Nå ja.. og så CD'en fra Karaolines køkken som min kæreste har. Men efter
det gik op for mig at alle opskrifterne er på www.karoline.dk er det ret
ligegyldigt.

> Opera, Konqueror og Mozilla er nok for mig. De tre browsere lever bedre op
> til W3C's standarder end IE nogensinde har gjort, men det er noget der hører
> til i en helt anden tråd.

Ja joe... men når nu kunden gerne vil have at det også ser pænt ud i en
buggy IE.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-09-02 13:27

Crash Override wrote:

> Nogen forslag til spil under linux?

Jeg er blevet ret bidt af BZ-flag (www.bzflag.org) 0g FreeCiv
(www.freeciv.org). Begge er lavet ret lækre.
Tuxracer er også ret sjovt.

BZ-flag er et 3D OpenGL netværks skid-på-hinanden-spil. Hvor man kører
rundt i en tank (ret avenceret.. den kan hoppe).

FreeCiv er .. well.. en Civilization klon... Ret gennemført og en fin
erstatning for CivI og CivII.

Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-09-02 13:58

Peter Mogensen wrote:
> [...]

Fandt lige "Xconq".. det ser ret lovende ud hvis man kan affinde sig med
lidt primitiv grafik.

http://sources.redhat.com/xconq/

Peter

Fra : Michel Komischke

Dato : 21-09-02 14:01

On Mon, 16 Sep 2002 18:06:14 +0200, Crash Override wrote:

> Nogen forslag til spil under linux?

Jeg har slet ikke nok styr på min Linux endnu, til at lege med OpenGL og
sager - så det er lagt lidt på hylden - men mange tak for Jeres svar og
forslag.

--
,''`. Michel Komischke
: :' :