Køb af cv i Tyskland
Fra : Henning Keseler

Dato : 16-09-02 17:15

Jeg kan i gl. indlæg se at nogle har sparet mange penge ved at handle
i Tyskland, og kan se på nettet at nogle mærker er meget billigere end i
Danmark, det kunne jo være fristende at prøve, men jeg savner en
"brugsanvisning" på hvordan man gør.
Er der ikke en som har prøvet det, der kan beskrive i detaljer hvordan man
gør rent praktisk, jeg tænker her på betaling, transport (skal man bruge
prøveplader), indregistrering, osv.
Anbefaling af forhandlere kunne også godt bruges.

mvh Henning

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 17-09-02 01:51

"Henning Keseler" <keseler@mail.dk> skrev i en meddelelse
Jeg kan i gl. indlæg se at nogle har sparet mange penge ved at handle
i Tyskland,

http://www.campingnettet.dk/PDF/14-15(2).pdf

Prøv at læs denne artikel som er fra Camping Fritid.
Overskrift: PAS PÅ når du køber Camping-vogn i Tyskland.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 17-09-02 06:04

"Bente Jørgensen" <Bente.Jorgensen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.campingnettet.dk/PDF/14-15(2).pdf
>
> Prøv at læs denne artikel som er fra Camping Fritid.
> Overskrift: PAS PÅ når du køber Camping-vogn i Tyskland.

Den ensidige artikel skal man vist ikke tage for gode varer, da den kun
fokuserer på de negative sider ved handel i Tyskland. Jeg kender og har hørt
om mange som har sparet mange tusinde kroner ved at købe vogn i Tyskland og
det har da også været debatteret i DCU-debatten og på
www.campisten.hotforum.dk
Havde DCU dog bare også fortalt om de positive oplevelser hos dem der har
handlet på den måde, men det kan Campingbranchen ikke lide, så det har nok
lange udsigter med at få en neutral og objektiv artikel fra den side.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : PHK

Dato : 17-09-02 07:47

> [...]
>
> Prøv at læs denne artikel som er fra Camping Fritid.
> Overskrift: PAS PÅ når du køber Camping-vogn i Tyskland.

Stort set hver eneste påstand i den artikel skal tages med et gran salt. Nu
har jeg ikke bladet ved siden af mig, men:

Påstanden i artiklen om at man kan tjene 5-7.000 kr. ved at handle i
Tyskland må siges at være vildt underdrevet. Både Campister imellem og
Hotforum melder om fortjenester på op til 30.000 kr. Vi har selv en
fortjeneste i den størrelsesorden ved at handle campingvogn i Tyskland,
desuden har vi købt det meste af det udstyr vi har i Tyskland med 20-30%
besparelser.

Forskelligheder i tyskernes og danskernes måde at løse problemer på. Måske.
Men campingforretningerne syd for grænsen ved godt hvilket marked der ligger
i Danmark, og derfor er jeg sikker på at problemerne nok skal blive løst.

Forskelligheder i tysk og dansk købelov? Jeg tvivler, da den er dikteret af
EU. Tyskerne har lige som danskerne fået 2 års reklamationsret på varer.

Sprogproblemer ved køb? De er nok til at løse, når fortjenesten er i 30
tusinde kroners klassen!

Forskelligheder i reservedele på danske og tyske vogne? Jeg tvivler endog
temmelig meget. Den eneste forskel på en dansk og en tysk vogn jeg
observerede i forbindelse med køb af vores campingvogn i Tyskland var
størrelsen af køleskabet. Og det er da til at klare.

Beslutter man sig for at købe i Tyskland kan man endvidere glæde sig over at
tæthedseftersynene er billigere i Tyskland - lige som almindelig service.

Da vi skulle have vejet vores campingvogn op med 100 kg - det eneste vi
skulle bruge i den forbindelse var et typeskilt og et dokument - ville den
danske importør have - og jeg citerer - omkring 4.000 kr. vel at mærke uden
at han på noget tidspunkt fik at vide at det drejede sig om en vogn købt i
Tyskland.

Vi betalte 700 kr. for dette i Tyskland.

Vores næste vogn vil også blive købt i Tyskland.

--
_
|_|

Fra : Henning Keseler

Dato : 17-09-02 14:49

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3d86cfd8$0$64148$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk..

> Stort set hver eneste påstand i den artikel skal tages med et gran salt. Nu
> har jeg ikke bladet ved siden af mig, men:

Jeg har læst artiklen, og kan på nettet godt se at nogle mærker ikke er væsent-
lig billigere i Tyskland end i Danmark.

> Vores næste vogn vil også blive købt i Tyskland.

Gider du beskrive hvordan du har båret dig admed at købe din cv?

Jeg vil lige gentage mit oprindelige spørgsmål:

Fra : PHK

Dato : 17-09-02 15:50

> [...]

> har jeg ikke bladet ved siden af mig, men:

Jeg har læst artiklen, og kan på nettet godt se at nogle mærker ikke er

Det er muligt.

> Vores næste vogn vil også blive købt i Tyskland.

Gider du beskrive hvordan du har båret dig admed at købe din cv?

Brugte en fridag som udflugtsdag til at besøge Knaus-forhandlere nord for
Hamborg. Gav hver forhandler et stykke papir med hvad jeg skulle bruge. Vi
var nybegyndere, så vi skuklle bruge en del. Knaus´en skulle have større
køleskab, de tyske modeller havde dengang i 96-97 mindre køleskabe end de
danske.

Kørte hjem og ventede. Nogle forhandlere sendte listepriser, nogle ringede,
også efter vi havde købt. Købte i Reizdorf ved Kiel - pågældende forhandler
er ikke Knausforhandler mere, men havde solgt flere campingvogne (Knaus og
Hymer) til Danmark dengang. Sælgeren var meget dansk orienteret.

Hentede campingvognen på forhandlerens tyske prøveplader, som vi returnerede
fra Danmark. Fra grænsen til hjemmet kørte vi på danske prøveplader.

Derefter blev den synet og indregistreret. Typegodkendelsen havde vi i
forvejen fået hos bilinspektionen i fotokopi. Der var ingen problemer med
indregistreringen.

I dag skal køretøjet blot være godkendt i EU for at kan blive indregisteret
i DK. Du skal i dag have et dokument underskrevet af forhandler eller
fabrik, jeg kan ikke huske hvad den hedder, da det ikke eksisterede dengang
vi købte.

--
_
|_|

Fra : Henning Keseler

Dato : 18-09-02 19:09

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3d874134$0$7377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> i DK. Du skal i dag have et dokument underskrevet af forhandler eller
> fabrik, jeg kan ikke huske hvad den hedder, da det ikke eksisterede dengang

Tak for svaret.

mvh Henning

Fra : Jim Saylor

Dato : 18-09-02 17:00

Hvad mærke vil du købe?

Fra : Henning Keseler

Dato : 18-09-02 18:41

"Jim Saylor" <saylor@telia.com> skrev i en meddelelse

> Hvad mærke vil du købe?

Det har jeg ikke bestemt mig for endnu, men det skal være en mindre vogn
det er let at komme rundt med. Jeg kunne godt tænke mig en Hymer Future
480z, men med 120000 kr synes jeg den er for dyr, koster tilsyneladende
næsten det samme i Tyskland. Det bliver nok en vogn i 400 - 440 klassen
med fast seng på tværs.

mvh Henning

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-09-02 07:33

Bente Jørgensen wrote:

> http://www.campingnettet.dk/PDF/14-15(2).pdf
>
> Prøv at læs denne artikel som er fra Camping Fritid.
> Overskrift: PAS PÅ når du køber Camping-vogn i Tyskland.

Den artikel du henviser til i Dansk Campingunions (DCU) medlemsblad,
kan bedst betegnes som bestilt arbejde fra Campingbranchen - der
forsåeligt nok helst der, at vi køber campingvogn i Danmark!

En campingbranche hvis tidligere formand, indehaver af Neergaard
Camping i Hedehusene, er citeret for at det kunne være at vogne købt i
udlandet, blev sat bagest i køen ved servicering!

Det er nepotisme i højeste grad - og ikke noget vi campister er tjent
med. Gæt hvor jeg aldrig kunne finde på at handle.

DCU spiller i høj grad fallit i forhold til, at det er en forening for
og af campister! Jeg kan ikke forestille mig, at det er i campisternes
interesse, at få leveret så enøjet information, der end ikke beskriver
den virkelighed, som flere af gruppens skribenter har oplevet, når de
har handlet i Tyskland.

Der er nogle ting, som man skal være opmærksom på bliver mere
besværlige ved handel i udlandet - men med en langt større besparelse,
end den der beskrives i artiklen, er der mange der succesfuldt har
handlet udenlands...

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 18-09-02 06:51

www.safari-caravan.dk

sælger vogne i DK med afhentning i Tyskland, dermed sparer man forskellen
mellem Tysk og Dansk Moms.

Fra : Henning Keseler

Dato : 18-09-02 18:55

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> www.safari-caravan.dk
>
> sælger vogne i DK med afhentning i Tyskland, dermed sparer man forskellen
> mellem Tysk og Dansk Moms.

Kender godt firmaet, jeg bor i nabobyen Lemvig.
Der er flere forhandlere der udøver den praksis.

mvh Henning

Fra : PHK

Dato : 18-09-02 10:02

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> www.safari-caravan.dk
>
> sælger vogne i DK med afhentning i Tyskland, dermed sparer man forskellen
> mellem Tysk og Dansk Moms.

Rettelse: Dermed sparer man _kun_ forskellen mellem Tysk og Dansk moms.

--
_
|_|