Må jeg lave om på min skorsten?
Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 22-02-01 12:37

I forbindelse med udskiftning af fyringsanlæg overvejer jeg at flytte
renselemmen i min skorsten og afblænde de nederste stykke af skorstenen. For
derefter at føre vand- og varmerør igennem den nederste afblændede del af
skorstenen. I henhold til efterfølgende skitse.

Før:

| |
| |
| |
| <- renselem
|____|

Efter:

| |
|____ <- renselem
|8 | <- vandrør
|8 | <- varmerør
|____|

Er det lovligt? Skal det evt. godkendes af myndigheder? Er det
uhensigtsmæssigt?
--
/Tommy Bøgeskov

Fra : Mari

Dato : 22-02-01 20:29

"Tommy Bøgeskov" <tb@nospam.ddf.dk> skrev i en meddelelse
> Er det lovligt? Skal det evt. godkendes af myndigheder?

Du har en aut. skorstensfejermester, der renser og fører tilsyn med din
skorsten. Tag kontakt til ham - og bed om vejledning - det kan gavne
senere, når selvsamme skal syne/godkende din ændring.

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Kim Spur

Dato : 25-02-01 16:30

Ja, skorstensfejeren er én af de eneste herhjemme som ikke
er underlagt en adskillelse af den lovgivende, den dømmende og den
udøvende magt.
Han skal give lov til skorsten, han skal godkende den, og han kan
bestemme, at den ikke er lovlig...
Og så kan man ikke engang selv vælge hvilken skorstensfejer man vil
benytte.
En grum ting, hvis man rager uklar med ham. (Vi kom engang til at klage
over det udførte arbejde. Det var dumt....)

Mvh, Kim Spur

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 26-02-01 21:02

"Kim Spur" <kimspur@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> En grum ting, hvis man rager uklar med ham. (Vi kom engang til at klage
> over det udførte arbejde. Det var dumt....)

Jeps - de kan være nogle kloge karle !
Da vi fik godkendt vores nye stål-skorsten og brændeovn, fik jeg at vide at
ovnen var en 5 kwh ovn, og at jeg derfor måtte fyre med 1.250 gram træ i
timen - der er 4 kwh i 1.000 gram træ. Han anbefalede mig samtidig, at når
jeg flækkede brænde, så skulle jeg sørge for, at dele mit brænde i 500 grams
stykker, 750 grams stykker og 1.000 grams stykker, og stakke dem hver for
sig, så jeg altid kunne holde øje med, hvormeget brænde jeg nu brugte i
timen.

Jeg har altid badevægten med ude når jeg flækker brænde, og der står et
timeur på ovnen

mvh
Bendt

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-02-01 00:18

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> wrote in message

> Jeg har altid badevægten med ude når jeg flækker brænde, og der står
et
> timeur på ovnen

Hvor er det godt endelig at støde på en lovlydig borger i disse grupper
hvor obsternasige og egensindige, anarkistiske folk eller fylkes!

Niels

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 07-03-01 07:34

OK, jeg snakkede med 'min' skorstensfejer og fik at vide at det var der ikke
nogen problemer i. Og han blot ville konstatere, næste gang han kom for at
feje skorsten, at det var i orden. Han var sådan set ligeglad, så længe
skorstenen var tæt, og han kunne komme til at rense den...

--
/Tommy Bøgeskov