Hvad betyter "Picco Bello"
Fra : SimSalaBim

Dato : 16-09-02 15:59

Det er et udtryk fra Italiensk (tror jeg), men mange i Tyskland siger det.

--

/Carsten

Fra : Inger Buchard

Dato : 16-09-02 17:20

"SimSalaBim" <carsten1962@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er et udtryk fra Italiensk (tror jeg), men mange i Tyskland siger det.

picobello:
pico: en billiontedel jf. et picometer
bello: smuk, pæn

summa summarum: meget fint, fremragende

Inger

Fra : Mark Beaumont

Dato : 16-09-02 17:48

Inger Buchard wrote:
> picobello:
> pico: en billiontedel jf. et picometer

Nu er mit italienske ikke noget at råbe hurra for, men
betyder picco ikke højdepunkt eller top på italiensk, eller
er det mig som husker helt forkert?

> summa summarum: meget fint, fremragende

Meningen er vi helt eninge om.

Vh Mark

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-09-02 18:19

"Mark Beaumont" <brug@ikke_e-mail.invalid> writes:

> Nu er mit italienske ikke noget at råbe hurra for, men
> betyder picco ikke højdepunkt eller top på italiensk, eller
> er det mig som husker helt forkert?

Det vil jeg jo også mene, for det pico der betyder en billiontedel er
så vidt jeg ved latin.

Her er klippet fra www.m-w.com:

Main Entry: pico-
Function: combining form
Etymology: International Scientific Vocabulary, probably from Spanish
pico small amount, literally, peak, beak
1 : one trillionth (10¯12) part of <picogram>
2 : very small <picornavirus>

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Inger Buchard

Dato : 16-09-02 18:32

> [...]

min tyske retskrivningsordbog siger:
picobello

man kan høre det som to c'er, fordi i'et er kort, men stavemåden er som
nævnt alligevel med eet c.

Inger Buchard

Fra : Alex Linaa

Dato : 16-09-02 19:37

Nixen.

Piccolo/Piccola = Lille

Piccolofløjte = Lille fløjte (Ikke en fløjte med et højdepunkt)

/Alex

Fra : SimSalaBim

Dato : 16-09-02 21:27

Takker. Jeg er tilfreds med svarene

Fra : steen

Dato : 17-09-02 16:24

Alex Linaa wrote in a message to All:

Tysk-Dansk ordbog:

pico'bello præd.adj., adv. tiptop, skæppeskøn.
--
steen - home19.inet.tele.dk/sbo/

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-09-02 18:19

Inger Buchard wrote:

> "SimSalaBim" <carsten1962@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Korrekt. Bruges også herhjemme.
Er vel nærmest slang.

Prøv evt. i dk.kultur.sprog. (Men I får samme svar!)

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Rita Edberg Retsby