Vægt på kuglen.
Fra : sogs

Dato : 16-09-02 15:14

Hej gr,
Kan man beskrive lidt omkring kugletryk.
Forskellene eller risiko, indvirkning på køreregenskaber ved lav eller høj
vægt på kuglen.

Vi har en CC med meget lang træktøj, (fra kobling hen til akslen) der efter
frontboksen kom på, meget let kan læsses til (for højt) 70-80 kg kugletryk
hvis vandtanken, fyldt 20 kg og den lille 3 (6) kgs gasflaske flyttes ud
foran. Vandet kan man minimere, men gassen skal også gerne derud. og øger så
frontlæsset. idet det før var i køkkenet bagerst hvor det var tættere på
akslen - tungt inventar og udstyr læsses selvfølgelig fortrinsvis over
akslen.

Da jeg i andet indlæg så noget om at holde vægten tæt over hjulene eller i
det dynamiske 0-punkt, (hvor det nu er) spekulerer jeg på hvad den højere
vægt med frontboksen kan gøre ved vores sikkerhed. Trækket anbefales til
30 - 50 kg og er vist typegodkendt med op til 70 kg.i kugletryk og har
bremser og støddæmpere - vi har ca. 200 kg lasteevne tilbage før vi
overskrider trækkets godkendelse på 750 Kg.

Bilen er en camry med rimelig stive fjedre og gasdæmpere der blev skiftet
for et par år siden. Der er ikke abs. Vi har selvfølgelig ikke problemer med
stabiliteten på grund af vind eller vej Det kører altid helt sporsikkert og
uden indsats fra rorgængeren, men hvordan vil den ændrede vægt påvirke vores
dynamiske egenskaber ved undvigemanøvre, eller opbremsninger. Vægt i
frontkassen på kuglen er tættere på bagenden af bilen og skal måske i
højere grad stabiliseres af bilens undervogn.
Biler og cv er vidt forskellige, bl.a. m afstand fra aksel ud til
kuglen - kobling og hen til cv aksel -
Findes der nogle regler der forklarer de anbefale kugletryk man hører.

mvh sten

Fra : BMS

Dato : 16-09-02 18:41

jeg ved ikke hvor du har de 30 til 50 kg men vægten der overføres til det
trækkende køretøj skal være mindst 50 kg og max 75 kg .
formeget vægt på kuglen vil give en understyring

Fra : Allig8or125

Dato : 16-09-02 22:27

Hej Steen.
Jeg har ingen data på ,hvor lidt kugletrykket var,
da Jeg havde en (for lille) bådtrailer efter min bil,vi måtte stå på
trækket,for at den ikke skulle vippe bagover,da vi tog den af bilen.
Det udmøntede sig i at traileren,rev & flåede i bagenden af bilen,en gammel
Volvo 142,Jeg fik bremset ned,ellers havde vi havnet i grøften,eller i
modsatte kørebane...!!!
Så af 2 onder,så hellere for meget på kuglen end for lidt...............
Foran,er der i de fleste biler en motor,der vejer..................

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : sogs

Dato : 18-09-02 09:12

"Allig8or125" <no@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Steen.

> Så af 2 onder,så hellere for meget på kuglen end for lidt...............
> Foran,er der i de fleste biler en motor,der vejer..................

Tak for informationerne, kan også se i andre svar og tråd, at jeg ikke skal
spekulere på om trækket bliver lidt næsetungt.
Kører da også mere end fortrinligt.
mvh sten