/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Forskel på Reklamation og Garanti?
Fra : Taba


Dato : 15-09-02 22:41

Hej

Håber ikke dette spørgsmål er stillet for nyligt, men jeg ville gerne lige
vide hvad forskellen på reklamation og garanti er, og evt. hvilken
betydningsforskel der er i mellem dem sådan rent praktisk...

Jeg har nogenlunde forståelse for hvad en reklamation er, men garanti synes
jeg også dækker det samme som reklamationen gør, derfor dene afklaring...


Tak på forhånd

--
/Taba
Fjern "REMOVE" for at svare direkte



 
 
Nikolai R. Jensen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 15-09-02 23:15

Ny købelov i 2002

3. januar 2002

Hver dag får Forbrugerstyrelsen og Forbrugerinformationen mange henvendelse
fra såvel forbrugere som erhvervsdrivende, der spørger til indholdet af de
nye regler i købeloven.

Her finder du en kort beskrivelse af reglerne. Det understreges, at der er
tale om et lovforslag, der endnu ikke er vedtaget af Folketinget. Derfor er
det endnu ikke sikkert, om reglerne kommer til at svare til lovforslaget.

Justitsministeren har genfremsat forslag til lov om ændring af købeloven.
Ifølge lovforslaget skal de nye regler finde anvendelse på køb, der indgås
den 1. januar 2002 eller senere.

Lovforslaget vedrører kun forbrugerkøb. Dog bliver reklamationsretten i
andre køb også forlænget til 2 år.
Lovforslaget med bemærkninger kan læses her.

På Folketingets hjemmeside www.folketinget.dk kan man følge lovforslagets
behandling i Folketinget. Loven hører under Justitsministeriet.

Læs mere om:

a.. 2 års reklamationsret i forbrugerkøb
b.. Mangler ved varen
c.. Forbrugerens rettigheder, når varen er mangelfuld
d.. Klag i rette tid
e.. 'Solgt som beset' duer ikke mere
f.. En arbejdsydelse kan også være et køb

2 års reklamationsret i forbrugerkøb
En af de vigtigste ændringer er, at reklamationsretten er forlænget fra et
til to år. Det betyder, at en forbruger indtil 2 år efter leveringen kan
reklamere over mangler, der har været til stede på leveringstidspunktet. (Se
om mangler nedenfor)
Reglerne gælder for køb af varer (ting) - bortset fra køb af fast ejendom.
Reglerne gælder også for brugte varer. Det betyder ikke, at alle varer skal
kunne holde i mindst to år. Madvarer, batterier, elektriske pærer o.l. med
begrænset holdbarhed, skal kun kunne holde i den lovede eller forventede,
normale levetid.

Sælger og køber kan ikke aftale, at der skal gælde en kortere
reklamationsfrist. Hvis der alligevel indgås en sådan aftale, er den ikke
bindende for forbrugeren.

Også 2 år ved andre køb
Som udgangspunkt er der også to års reklamationsret, når fx to
erhvervsdrivende handler med hinanden, eller hvis fx to naboer handler med
hinanden. Parterne kan dog aftale, at reklamationsfristen skal være kortere,
eller at der ikke skal være nogen reklamationsret.

Mangler ved varen
Hvis en vare er mangelfuld og forbrugeren reklamerer til sælgeren inden
reklamationsfristens udløb, har forbrugeren nogle rettigheder. (Se om
rettighederne nedenfor) Det er derfor vigtigt at vide, hvornår en vare er
mangelfuld. En mangel kan fx være en materiale- eller fabrikationsfejl, der
først viser sig eller opdages på et senere tidspunkt. Varen kan også anses
for mangelfuld, hvis der er givet urigtige eller vildledende oplysninger om
den, eller hvis der mangler en brugsanvisning, så man ikke kan bruge eller
samle varen. Der er kun tale om en mangel, hvis den har været til stede på
leveringstidspunktet.
I den nye lov præciseres det, hvornår varen anses for mangelfuld, men den
nye lov svarer helt til praksis efter den gamle lov. Så der er ingen reelle
ændringer.

Man kan læse mere om mangler i "Ret og pligt som forbruger"

Formodningsregel
Der er dog en ændring, der er værd at omtale: Efter lovforslaget formodes
fejl, der viser sig inden 6 måneder efter leveringen, at have været til
stede på leveringstidspunktet. Det betyder at sælger, hvis han ikke mener,
at fejlen har været til stede på leveringstidspunktet, som udgangspunkt skal
sandsynliggøre dette. Hvis der ikke er omstændigheder, der tyder på, at
forbrugeren har tabt varen eller på anden måde selv er skyld i fejlen, vil
man formentlig anse varen for mangelfuld.

Denne regel gælder dog ikke, hvis formodningen er uforenelig med varens
eller fejlens art. For eksempel vil den ikke gælde for madvarer eller andre
ting, der ikke har en forventet levetid på 6 måneder.

Forbrugerens rettigheder, når varen er mangelfuld

Gammel lov
Tidligere havde sælgeren en afhjælpningsret. Det betød, at sælgeren altid
kunne kræve at få lov til at reparere varen, når forbrugeren reklamerede
over en mangel. Sælger kunne dog også vælge at ombytte varen med en
tilsvarende ny vare. Kun hvis sælgeren ikke udbedrede manglen inden rimelig
tid, kunne køberen få et afslag eller få pengene tilbage.

Ny lov
I den nye lov er det som udgangspunkt køberen, der stiller krav. Hvis varen
er mangelfuld, kan køberen stille krav om afhjælpning, omlevering, ophævelse
af købet eller et passende afslag i prisen.

Sælgeren har dog stadig noget at skulle have sagt:

a.. For det første er det en betingelse for købers ophævelse af købet, at
manglen er væsentlig.
a.. For det andet kan sælger, hvis køberen vælger at kræve ophævelse af
købet eller afslag i prisen, nægte dette og i stedet tilbyde afhjælpning
eller ombytning. Det er som udgangspunkt forbrugeren, der bestemmer, hvilke
at de to muligheder han ønsker at gøre brug af.
Når der står, at køber som udgangspunkt vælger, er det fordi køber ikke kan
kræve omlevering eller afhjælpning, hvis det er umuligt, eller det påfører
sælger uforholdsmæssige omkostninger.
Hvornår kan sælger ikke pålægges at ombytte en vare eller afhjælpe en
mangel?
Ved vurderingen af om afhjælpning eller ombytning er uforholdsmæssig for
sælger, skal man ifølge lovforslaget se på, hvad det vil koste for sælger at
gennemføre den valgte beføjelse - for eksempel ombytning - i forhold til de
omkostninger en anden beføjelse - for eksempel afhjælpning eller et afslag i
prisen - vil påføre sælgeren.

Ombytning vil påføre sælger omkostninger til køb af en ny vare
(indkøbsprisen hos grossisten) samt eventuelt forsendelsesomkostninger. Mens
afhjælpning kan påføre sælger udgifter til køb af en ny reservedel og
arbejdsløn til den, der udfører reparationen.

Hvis omkostningerne til en ombytning overstiger omkostningerne ved
afhjælpning, skal man tage stilling til, om omkostningsforskellen er
uforholdsmæssig.

a.. Hvis manglen er mindre væsentlig for forbrugerens brug af varen, taler
det for afhjælpning.
b.. Hvis der er tale om en mangel, der er væsentlig, taler det for
ombytning.
c.. Hvis der er tale om en dyr vare, taler det for afhjælpning.
d.. Er der tale om en billig vare, taler det for ombytning.
e.. Kan afhjælpning gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren, kan
dette føre til, at man kan anse ombytning for uforholdsmæssig.
f.. Er der tale om en mangel, der viser sig hurtigt efter leveringen eller
efter meget lidt brug af varen taler dette for ombytning.
g.. Er der tale om en mangel, der først viser sig efter lang tids brug,
taler dette for afhjælpning.
Eksempel:
Umulighed
En brugt bil er en unik vare, da der ikke findes en anden bil nøjagtig magen
til. Sælger kan altså ikke pålægges at ombytte i tilfælde af mangler.
Derimod kan nye masseproducerede varer altid ombyttes, medmindre varen ikke
længere er på lager og ikke kan skaffes fra grossisten eller producenten.

Uforholdsmæssigt
En ny bil har et defekt blinklys. Sælger kan ikke pålægges at ombytte, da
det vil blive meget kostbart for ham. Her kan han kræve at få lov til at
reparere det defekte lys.

Hvis den brugte bil viser sig at være helt ødelagt af rust i alle bærende
dele, kan sælger ikke pålægges at reparere, hvis det er ude af proportion
med bilens pris. I denne sag er forbrugeren i stedet henvist til at hæve
købet.

Er der derimod tale om en brødrister til 300 kr. vil det være
uforholdsmæssigt at kræve at sælger reparerer, mens det er i orden at kræve
ombytning.

Revner skindet i et par sko efter 1½ års kraftigt brug, vil det formentlig
være uforholdsmæssigt at kræve ombytning.

Afhjælpning eller ombytning skal ske inden rimelig tid
Afhjælper eller ombytter sælger ikke inden rimelig tid, kan køberen hæve
købet, kræve et passende afslag, eller hvor der er foretaget afhjælpning,
kan køberen kræve ombytning, medmindre det er umuligt for sælger. Køberen
kan også lade manglen afhjælpe hos en anden på sælgers regning.

Der er ikke i den nye købelov regler om, præcis hvor lang tid sælger har til
at afhjælpe eller ombytte en vare. Ofte taler man om, at sælger har et antal
afhjælpningsforsøg. Det kan virke forvirrende, at udmåle tid i
afhjælpningsforsøg. Tidsfaktoren spiller da også en væsentlig rolle: Hvis
afhjælpning sker hurtigt, kan dette tale for, at sælger får flere forsøg,
mens en sælger, der er lang tid om at afhjælpe, må nøjes med færre forsøg.

Som tommelfingerregel kan man sige, at sælger som udgangspunkt kun har et
enkelt afhjælpningsforsøg, når det gælder fejl, der er enkle at finde og
afhjælpe, mens sælger kan have flere afhjælpningsforsøg, når der er tale om
for eksempel periodiske fejl i teknisk komplicerede produkter.
Sælger kan have længere tid til at afhjælpe, hvis han for egen regning
stiller en erstatningsgenstand til købers rådighed. Hvis et enkelt
afhjælpningsforsøg sker meget hurtigt og uden væsentlig ulempe for
forbrugeren, kan sælger have flere afhjælpningsforsøg.

Ved vurderingen af om sælger har afhjulpet inden rimelig tid, indgår ifølge
lovforslaget endvidere hensynet til, om køber har et særligt behov for
genstanden, og om sælger for egen regning har stillet en erstatningsgenstand
til køberens rådighed.

Afhjælpning skal altid være gratis for køberen.

Afslag i prisen skal være "passende"
Tidligere kunne køber kun kræve et afslag i prisen, der svarede til varens
værdiforringelse, eller til hvad det ville koste, at få varen bragt i orden
af en anden end sælger.
Efter den nye lov kan køber forlange et "passende" afslag i prisen. Det vil
normalt som tidligere svare til værdiforringelsen eller til
reparationsomkostningerne, men det kunne også tænkes, at man kunne få et
afslag selvom manglen ikke er værdiforringende. For eksempel når man får en
blå cykel i stedet for en grøn. Endvidere kan det i særlige tilfælde tænkes,
at afslaget bliver større end værdiforringelsen, hvis hele forløbet har
været til stor gene og ulejlighed for køberen.

Klag i rette tid
Ifølge den gamle købelov skulle køberen klage over en mangel indenfor "
rimelig tid" efter, at manglen var opdaget, eller burde være opdaget.

Det er i den nye lov fastsat, at hvis der klages inden for to måneder efter
at fejlen er opdaget, eller må være opdaget, så er det inden for rimelig
tid.

Det er dog altid en god ide, at klage hurtigt. Specielt hvis det er en
mangel, der viser sig indenfor de første 6 måneder efter købet. Det er
nemlig køber, der skal bevise, at manglen har vist sig inden for denne
frist, hvis køberen skal have glæde af den særlige formodningsregel, der er
beskrevet ovenfor.

"Solgt som beset" duer ikke mere
Ifølge den nye købelov kan sælger ikke længere sælge en vare med mere eller
mindre ukonkrete og generelle forbehold.

Det er især på brugte varer, for eksempel biler, at der tages den type
forbehold. Tidligere kunne sælgeren forringe køberens ret til at klage over
mangler, ved at tage forbehold for varens tilstand.
Det kan han ikke mere. Sælger kan dog stadig tage konkrete forbehold.

Eksempel:
En bilsælger ved, at bilen har kørt langt, og at motoren derfor er temmelig
slidt. Bilsælgeren kan formentlig godt tage et konkret forbehold og sige,
at motoren er slidt, og at der ikke kan klages over dette.
Ved han derimod, eller burde han vide, at der kun er få tusinde kilometer
tilbage i motoren, skal han oplyse køberen om dette. Gør han ikke det, anses
bilen for mangelfuld, selvom der er taget et konkret forbehold.

"Solgt som beset" på auktion
Hvis man handler på en auktion, må brugte varer gerne sælges med et generelt
forbehold som for eksempel "solgt som beset". Det er dog en forudsætning, at
der er tale om brugte varer, og at køberen har haft mulighed for at være til
stede ved auktionen. Man kan derfor ikke sælge varer med generelle forbehold
på en internetauktion.

En arbejdsydelse kan også være et køb
Tidligere vurderede man en ren arbejdsydelse som en tjenesteydelse, der ikke
er omfattet af købelovens regler.
Efter den nye købelov kan en arbejdsydelse i en række tilfælde være et køb,
der er omfattet af købelovens regler.

Eksempel:
En forbruger får syet en kjole. Sælger skaffer stoffet og syr kjolen. Det er
et køb både efter den gamle og den nye lov.
Hvis forbrugeren selv kommer med stoffet og sælger alene syr kjolen, så er
det en tjenesteydelse efter den gamle købelov, men et køb efter den nye.

Hvis forbrugeren kommer med sin mors gamle brudekjole og skal have den
rettet til, så den passer hende selv, så er det en tjenesteydelse både efter
den gamle og den nye lov.

Hvis forbrugeren kommer med den samme brudekjole og skal have syet en
dåbskjole af stoffet, så er det en tjenesteydelse efter den gamle lov, men
et køb efter den nye.



så kan du jo lige selv læse det hele.....



Mvh.



Nikolai R. Jensen




Bertel Lund Hansen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-09-02 23:23

Nikolai R. Jensen skrev:

>Hver dag får Forbrugerstyrelsen og Forbrugerinformationen mange henvendelse
>fra såvel forbrugere som erhvervsdrivende, der spørger til indholdet af de
>nye regler i købeloven.

Hvad du finder på en hjemmeside, kan du linke til i stedet for at
gengive det hele. Nogle af os har set det før.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Nikolai R. Jensen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 16-09-02 01:54


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:102aou0hvbubm21hu8j0hk53gl8s6tkb29@news.telia.dk...
> Nikolai R. Jensen skrev:
>
> >Hver dag får Forbrugerstyrelsen og Forbrugerinformationen mange
henvendelse
> >fra såvel forbrugere som erhvervsdrivende, der spørger til indholdet af
de
> >nye regler i købeloven.
>
> Hvad du finder på en hjemmeside, kan du linke til i stedet for at
> gengive det hele. Nogle af os har set det før.



Så så sure.............!

Mvh.

Nikolai R. Jensen



Carsten Riis (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 16-09-02 08:55

"Nikolai R. Jensen" wrote:
>
> Så så sure.............!

Du ved ikke om Bertel er sur. Han er bare kontant.

Uanset Bertels emotionelle tilstand da han skrev indlægget, så har han
ret!

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Lasse Reichstein Nie~ (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 16-09-02 09:33

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> writes:

> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> > Hvad du finder på en hjemmeside, kan du linke til i stedet for at
> > gengive det hele. Nogle af os har set det før.

> Så så sure.............!

Det han sagde var korrekt. Det var også et godt råd.

Og så har vi slet ikke kommenteret lovligheden af at distribuere et
ophavsretsbeskyttet værk.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Lars Ringgaard Krist~ (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Ringgaard Krist~


Dato : 16-09-02 09:14

Er loven ikke vedtaget?

mvh
Lars R. Kristensen


"Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:3d850656$0$49625$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ny købelov i 2002
>
> 3. januar 2002
>
> Hver dag får Forbrugerstyrelsen og Forbrugerinformationen mange
henvendelse
> fra såvel forbrugere som erhvervsdrivende, der spørger til indholdet af de
> nye regler i købeloven.
>
> Her finder du en kort beskrivelse af reglerne. Det understreges, at der er
> tale om et lovforslag, der endnu ikke er vedtaget af Folketinget. Derfor
er
> det endnu ikke sikkert, om reglerne kommer til at svare til lovforslaget.
>
> Justitsministeren har genfremsat forslag til lov om ændring af købeloven.
> Ifølge lovforslaget skal de nye regler finde anvendelse på køb, der indgås
> den 1. januar 2002 eller senere.
>
> Lovforslaget vedrører kun forbrugerkøb. Dog bliver reklamationsretten i
> andre køb også forlænget til 2 år.
> Lovforslaget med bemærkninger kan læses her.
>
> På Folketingets hjemmeside www.folketinget.dk kan man følge lovforslagets
> behandling i Folketinget. Loven hører under Justitsministeriet.
>
> Læs mere om:
>
> a.. 2 års reklamationsret i forbrugerkøb
> b.. Mangler ved varen
> c.. Forbrugerens rettigheder, når varen er mangelfuld
> d.. Klag i rette tid
> e.. 'Solgt som beset' duer ikke mere
> f.. En arbejdsydelse kan også være et køb
>
> 2 års reklamationsret i forbrugerkøb
> En af de vigtigste ændringer er, at reklamationsretten er forlænget fra et
> til to år. Det betyder, at en forbruger indtil 2 år efter leveringen kan
> reklamere over mangler, der har været til stede på leveringstidspunktet.
(Se
> om mangler nedenfor)
> Reglerne gælder for køb af varer (ting) - bortset fra køb af fast ejendom.
> Reglerne gælder også for brugte varer. Det betyder ikke, at alle varer
skal
> kunne holde i mindst to år. Madvarer, batterier, elektriske pærer o.l. med
> begrænset holdbarhed, skal kun kunne holde i den lovede eller forventede,
> normale levetid.
>
> Sælger og køber kan ikke aftale, at der skal gælde en kortere
> reklamationsfrist. Hvis der alligevel indgås en sådan aftale, er den ikke
> bindende for forbrugeren.
>
> Også 2 år ved andre køb
> Som udgangspunkt er der også to års reklamationsret, når fx to
> erhvervsdrivende handler med hinanden, eller hvis fx to naboer handler med
> hinanden. Parterne kan dog aftale, at reklamationsfristen skal være
kortere,
> eller at der ikke skal være nogen reklamationsret.
>
> Mangler ved varen
> Hvis en vare er mangelfuld og forbrugeren reklamerer til sælgeren inden
> reklamationsfristens udløb, har forbrugeren nogle rettigheder. (Se om
> rettighederne nedenfor) Det er derfor vigtigt at vide, hvornår en vare er
> mangelfuld. En mangel kan fx være en materiale- eller fabrikationsfejl,
der
> først viser sig eller opdages på et senere tidspunkt. Varen kan også anses
> for mangelfuld, hvis der er givet urigtige eller vildledende oplysninger
om
> den, eller hvis der mangler en brugsanvisning, så man ikke kan bruge eller
> samle varen. Der er kun tale om en mangel, hvis den har været til stede på
> leveringstidspunktet.
> I den nye lov præciseres det, hvornår varen anses for mangelfuld, men den
> nye lov svarer helt til praksis efter den gamle lov. Så der er ingen
reelle
> ændringer.
>
> Man kan læse mere om mangler i "Ret og pligt som forbruger"
>
> Formodningsregel
> Der er dog en ændring, der er værd at omtale: Efter lovforslaget formodes
> fejl, der viser sig inden 6 måneder efter leveringen, at have været til
> stede på leveringstidspunktet. Det betyder at sælger, hvis han ikke mener,
> at fejlen har været til stede på leveringstidspunktet, som udgangspunkt
skal
> sandsynliggøre dette. Hvis der ikke er omstændigheder, der tyder på, at
> forbrugeren har tabt varen eller på anden måde selv er skyld i fejlen, vil
> man formentlig anse varen for mangelfuld.
>
> Denne regel gælder dog ikke, hvis formodningen er uforenelig med varens
> eller fejlens art. For eksempel vil den ikke gælde for madvarer eller
andre
> ting, der ikke har en forventet levetid på 6 måneder.
>
> Forbrugerens rettigheder, når varen er mangelfuld
>
> Gammel lov
> Tidligere havde sælgeren en afhjælpningsret. Det betød, at sælgeren altid
> kunne kræve at få lov til at reparere varen, når forbrugeren reklamerede
> over en mangel. Sælger kunne dog også vælge at ombytte varen med en
> tilsvarende ny vare. Kun hvis sælgeren ikke udbedrede manglen inden
rimelig
> tid, kunne køberen få et afslag eller få pengene tilbage.
>
> Ny lov
> I den nye lov er det som udgangspunkt køberen, der stiller krav. Hvis
varen
> er mangelfuld, kan køberen stille krav om afhjælpning, omlevering,
ophævelse
> af købet eller et passende afslag i prisen.
>
> Sælgeren har dog stadig noget at skulle have sagt:
>
> a.. For det første er det en betingelse for købers ophævelse af købet,
at
> manglen er væsentlig.
> a.. For det andet kan sælger, hvis køberen vælger at kræve ophævelse af
> købet eller afslag i prisen, nægte dette og i stedet tilbyde afhjælpning
> eller ombytning. Det er som udgangspunkt forbrugeren, der bestemmer,
hvilke
> at de to muligheder han ønsker at gøre brug af.
> Når der står, at køber som udgangspunkt vælger, er det fordi køber ikke
kan
> kræve omlevering eller afhjælpning, hvis det er umuligt, eller det påfører
> sælger uforholdsmæssige omkostninger.
> Hvornår kan sælger ikke pålægges at ombytte en vare eller afhjælpe en
> mangel?
> Ved vurderingen af om afhjælpning eller ombytning er uforholdsmæssig for
> sælger, skal man ifølge lovforslaget se på, hvad det vil koste for sælger
at
> gennemføre den valgte beføjelse - for eksempel ombytning - i forhold til
de
> omkostninger en anden beføjelse - for eksempel afhjælpning eller et afslag
i
> prisen - vil påføre sælgeren.
>
> Ombytning vil påføre sælger omkostninger til køb af en ny vare
> (indkøbsprisen hos grossisten) samt eventuelt forsendelsesomkostninger.
Mens
> afhjælpning kan påføre sælger udgifter til køb af en ny reservedel og
> arbejdsløn til den, der udfører reparationen.
>
> Hvis omkostningerne til en ombytning overstiger omkostningerne ved
> afhjælpning, skal man tage stilling til, om omkostningsforskellen er
> uforholdsmæssig.
>
> a.. Hvis manglen er mindre væsentlig for forbrugerens brug af varen,
taler
> det for afhjælpning.
> b.. Hvis der er tale om en mangel, der er væsentlig, taler det for
> ombytning.
> c.. Hvis der er tale om en dyr vare, taler det for afhjælpning.
> d.. Er der tale om en billig vare, taler det for ombytning.
> e.. Kan afhjælpning gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren,
kan
> dette føre til, at man kan anse ombytning for uforholdsmæssig.
> f.. Er der tale om en mangel, der viser sig hurtigt efter leveringen
eller
> efter meget lidt brug af varen taler dette for ombytning.
> g.. Er der tale om en mangel, der først viser sig efter lang tids brug,
> taler dette for afhjælpning.
> Eksempel:
> Umulighed
> En brugt bil er en unik vare, da der ikke findes en anden bil nøjagtig
magen
> til. Sælger kan altså ikke pålægges at ombytte i tilfælde af mangler.
> Derimod kan nye masseproducerede varer altid ombyttes, medmindre varen
ikke
> længere er på lager og ikke kan skaffes fra grossisten eller producenten.
>
> Uforholdsmæssigt
> En ny bil har et defekt blinklys. Sælger kan ikke pålægges at ombytte, da
> det vil blive meget kostbart for ham. Her kan han kræve at få lov til at
> reparere det defekte lys.
>
> Hvis den brugte bil viser sig at være helt ødelagt af rust i alle bærende
> dele, kan sælger ikke pålægges at reparere, hvis det er ude af proportion
> med bilens pris. I denne sag er forbrugeren i stedet henvist til at hæve
> købet.
>
> Er der derimod tale om en brødrister til 300 kr. vil det være
> uforholdsmæssigt at kræve at sælger reparerer, mens det er i orden at
kræve
> ombytning.
>
> Revner skindet i et par sko efter 1½ års kraftigt brug, vil det formentlig
> være uforholdsmæssigt at kræve ombytning.
>
> Afhjælpning eller ombytning skal ske inden rimelig tid
> Afhjælper eller ombytter sælger ikke inden rimelig tid, kan køberen hæve
> købet, kræve et passende afslag, eller hvor der er foretaget afhjælpning,
> kan køberen kræve ombytning, medmindre det er umuligt for sælger. Køberen
> kan også lade manglen afhjælpe hos en anden på sælgers regning.
>
> Der er ikke i den nye købelov regler om, præcis hvor lang tid sælger har
til
> at afhjælpe eller ombytte en vare. Ofte taler man om, at sælger har et
antal
> afhjælpningsforsøg. Det kan virke forvirrende, at udmåle tid i
> afhjælpningsforsøg. Tidsfaktoren spiller da også en væsentlig rolle: Hvis
> afhjælpning sker hurtigt, kan dette tale for, at sælger får flere forsøg,
> mens en sælger, der er lang tid om at afhjælpe, må nøjes med færre forsøg.
>
> Som tommelfingerregel kan man sige, at sælger som udgangspunkt kun har et
> enkelt afhjælpningsforsøg, når det gælder fejl, der er enkle at finde og
> afhjælpe, mens sælger kan have flere afhjælpningsforsøg, når der er tale
om
> for eksempel periodiske fejl i teknisk komplicerede produkter.
> Sælger kan have længere tid til at afhjælpe, hvis han for egen regning
> stiller en erstatningsgenstand til købers rådighed. Hvis et enkelt
> afhjælpningsforsøg sker meget hurtigt og uden væsentlig ulempe for
> forbrugeren, kan sælger have flere afhjælpningsforsøg.
>
> Ved vurderingen af om sælger har afhjulpet inden rimelig tid, indgår
ifølge
> lovforslaget endvidere hensynet til, om køber har et særligt behov for
> genstanden, og om sælger for egen regning har stillet en
erstatningsgenstand
> til køberens rådighed.
>
> Afhjælpning skal altid være gratis for køberen.
>
> Afslag i prisen skal være "passende"
> Tidligere kunne køber kun kræve et afslag i prisen, der svarede til varens
> værdiforringelse, eller til hvad det ville koste, at få varen bragt i
orden
> af en anden end sælger.
> Efter den nye lov kan køber forlange et "passende" afslag i prisen. Det
vil
> normalt som tidligere svare til værdiforringelsen eller til
> reparationsomkostningerne, men det kunne også tænkes, at man kunne få et
> afslag selvom manglen ikke er værdiforringende. For eksempel når man får
en
> blå cykel i stedet for en grøn. Endvidere kan det i særlige tilfælde
tænkes,
> at afslaget bliver større end værdiforringelsen, hvis hele forløbet har
> været til stor gene og ulejlighed for køberen.
>
> Klag i rette tid
> Ifølge den gamle købelov skulle køberen klage over en mangel indenfor "
> rimelig tid" efter, at manglen var opdaget, eller burde være opdaget.
>
> Det er i den nye lov fastsat, at hvis der klages inden for to måneder
efter
> at fejlen er opdaget, eller må være opdaget, så er det inden for rimelig
> tid.
>
> Det er dog altid en god ide, at klage hurtigt. Specielt hvis det er en
> mangel, der viser sig indenfor de første 6 måneder efter købet. Det er
> nemlig køber, der skal bevise, at manglen har vist sig inden for denne
> frist, hvis køberen skal have glæde af den særlige formodningsregel, der
er
> beskrevet ovenfor.
>
> "Solgt som beset" duer ikke mere
> Ifølge den nye købelov kan sælger ikke længere sælge en vare med mere
eller
> mindre ukonkrete og generelle forbehold.
>
> Det er især på brugte varer, for eksempel biler, at der tages den type
> forbehold. Tidligere kunne sælgeren forringe køberens ret til at klage
over
> mangler, ved at tage forbehold for varens tilstand.
> Det kan han ikke mere. Sælger kan dog stadig tage konkrete forbehold.
>
> Eksempel:
> En bilsælger ved, at bilen har kørt langt, og at motoren derfor er
temmelig
> slidt. Bilsælgeren kan formentlig godt tage et konkret forbehold og sige,
> at motoren er slidt, og at der ikke kan klages over dette.
> Ved han derimod, eller burde han vide, at der kun er få tusinde kilometer
> tilbage i motoren, skal han oplyse køberen om dette. Gør han ikke det,
anses
> bilen for mangelfuld, selvom der er taget et konkret forbehold.
>
> "Solgt som beset" på auktion
> Hvis man handler på en auktion, må brugte varer gerne sælges med et
generelt
> forbehold som for eksempel "solgt som beset". Det er dog en forudsætning,
at
> der er tale om brugte varer, og at køberen har haft mulighed for at være
til
> stede ved auktionen. Man kan derfor ikke sælge varer med generelle
forbehold
> på en internetauktion.
>
> En arbejdsydelse kan også være et køb
> Tidligere vurderede man en ren arbejdsydelse som en tjenesteydelse, der
ikke
> er omfattet af købelovens regler.
> Efter den nye købelov kan en arbejdsydelse i en række tilfælde være et
køb,
> der er omfattet af købelovens regler.
>
> Eksempel:
> En forbruger får syet en kjole. Sælger skaffer stoffet og syr kjolen. Det
er
> et køb både efter den gamle og den nye lov.
> Hvis forbrugeren selv kommer med stoffet og sælger alene syr kjolen, så er
> det en tjenesteydelse efter den gamle købelov, men et køb efter den nye.
>
> Hvis forbrugeren kommer med sin mors gamle brudekjole og skal have den
> rettet til, så den passer hende selv, så er det en tjenesteydelse både
efter
> den gamle og den nye lov.
>
> Hvis forbrugeren kommer med den samme brudekjole og skal have syet en
> dåbskjole af stoffet, så er det en tjenesteydelse efter den gamle lov, men
> et køb efter den nye.
>
>
>
> så kan du jo lige selv læse det hele.....
>
>
>
> Mvh.
>
>
>
> Nikolai R. Jensen
>
>
>



Carsten Riis (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 16-09-02 09:20

Lars Ringgaard Kristensen wrote:
>
> Er loven ikke vedtaget?
>
snip: hele det tidligere indlæg


Vil du lige være venlig at kigge på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Der er vitterlig ingen grund til at sende de gamle indlæg med igen. Man
kan ikke se, hvilke konkrete ting du spørger til.
Hvis det er et generelt spørgsmål til indlægget, så klip det gamle
indlæg væk og marker det med at skrive

//// snip: <<<og en lille kommentar hvad indlæg var for noget>>> ////


Det vil fremme overskueligheden på det du spørger til.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Lars Ringgaard Krist~ (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Lars Ringgaard Krist~


Dato : 16-09-02 17:19

> Vil du lige være venlig at kigge på
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
>
> Der er vitterlig ingen grund til at sende de gamle indlæg med igen. Man
> kan ikke se, hvilke konkrete ting du spørger til.

Der er hermed taget til efterretning

mvh
Lars R. Kristensen



Bertel Lund Hansen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 16-09-02 09:27

Lars Ringgaard Kristensen skrev:

>Er loven ikke vedtaget?

Klip venligst citater ned til et par linier og skriv
kommentaren nedenunder. Vi har allerede læst det hele.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 16-09-02 15:55

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>
> Lars Ringgaard Kristensen skrev:

> >Er loven ikke vedtaget?

> Klip venligst citater ned til et par linier

Enig.

Og svaret er i øvrigt: Jo, den blev vedtaget af Folketinget den
16. april i år og underskrevet af dronningen den 22. april. Men den
tekst Nikolai viderbragte var jo dateret 3. januar.

--
Henning Makholm "Monarki, er ikke noget materielt ... Borger!"

Bertel Lund Hansen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 15-09-02 23:27

Taba skrev:

>Håber ikke dette spørgsmål er stillet for nyligt, men jeg ville gerne lige
>vide hvad forskellen på reklamation og garanti er, og evt. hvilken
>betydningsforskel der er i mellem dem sådan rent praktisk...

Den er udvisket med den nye købelov.

Princippet i markedsføringsloven er dog stadig:
Ordet "garanti" må kun bruges hvis køberen stilles væsentligt
bedre end købeloven kræver.

Men i 'daglig tale' er garanti netop det som den nye lov sikrer i
de første 6 måneder, nemlig at opdukkede fejl automatisk skal
udbedres gratis.

En toårig garanti ville sikre at alle fejl skulle udbedres
gratis. Købeloven forlanger det kun hvis det var fejl der var til
stede ved købet.

(Men hvis der dukker en uprovokeret fejl op efter 18 måneder, var
der mon så ikke noget galt også ved købet?)

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Taba (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Taba


Dato : 16-09-02 19:26

Tak for det brugbare svar! Det var lækkert

--
/Taba
Fjern "REMOVE" for at svare direkte



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste