HIV
Fra : Jacob Jensen

Dato : 15-09-02 22:33

smitter hiv gennem oralsex eller smitter hiv ikke gennem oralsex?

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-09-02 23:10

Hej Jacob

> smitter hiv gennem oralsex eller smitter hiv ikke gennem oralsex?

Det er jo én af de mere drilske spørgsmål, for svaret er både Ja og Nej.

Umiddelbart vil jeg sige at risikoen er til stede, men meget lav. Risikoen
øges jo selvfølgelig, hvis én af parterne har åbne sår i munden eller der
bides. Det giver vel sig selv, da smitten sker ved blod/slimhinde-kontakt.
Under alle omstændigheder er der jo ingen grund til at tage nogen chancer,
når kondomet er opfundet.

Nedenstående er Fra risikolisten på hivinfo.dk fra 26. november 2001. Ikke
helt opdateret, men på den anden side har det vel ikke ændret sig siden.

At slikke pik (fellatio)
Slikke pik er den form for sex, det er sværest at give entydige råd om. For
ingen ved med sikkerhed, hvor stor smitterisikoen er. Det ligger fast, at
risikoen ved at slikke pik er væsentlig mindre end ved analsex. Præsædvæsken
kan indeholde hiv-virus ligesom sædvæsken, men forekommer ikke i så store
mængder, at der er nogen reel risiko ved det. Ved at slikke pik på en
person, der er hiv-smittet, er der risiko for, at smitten overføres fra den
hiv-smittedes sæd til den, der slikker pik. Det antages dog, at man skal
have sår eller rifter i mundhulene for at blive smittet, selvom virus også
kan trænge gennem en hel slimhinde. Risikoen kan nedsættes væsentlig ved at
undgå sæd i munden. Der findes ingen dokumenteret risiko for en person der
får slikket pik af en hiv-smittet kan blive smittet, idet koncentrationen af
hiv i spyt er extrem lav. Det antages, at den der slikker, skal have
blødende tandkød, før eventuel smitte kan overføres til partneren på den
måde.Der er dog for megen usikkerhed til, at man kan anvende udtrykket
"sikker sex".

At slikke Kusse (cunnilingus)
Ved at slikke kvindens skede, er der risiko for at smitten overføres fra
hendes skedesekret, hvis hun er smittet. Det antages dog, at den der slikker
skal have åbne sår og rifter i munden. Husk dog, at virus kan optages gennem
slimhinderne.

At slikke endetarmsåbningen (oral-anal sex; rimming)
At slikke endetarmsåbningen er ikke risikabelt i forbindelse med hiv. med
mindre at der er blod til stede fra rifter og hæmorroider.
At blive slikket i endetarmsåbningen udgør ingen risiko for den person der
bliver slikket. Det må oplyses at andre infektioner nemt kan overføres til
mundslimhinden.

--
Mark
Har du en mening om sex og samliv? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : P.N.

Dato : 20-09-02 17:38

"Jacob Jensen" <omo@privat.dk> wrote in message
> smitter hiv gennem oralsex eller smitter hiv ikke gennem oralsex?

I Holland er oralsex ikke været på listen over usikker sex. Dette skyldes at
det ikke er bevist at at oralsex samt drikning af sæd og skedesaft smitter.
Eksempelvis har har man sprøjtet ren hiv virus ind mundene på forsøgsaber,
og ingen af dem er nogensinde blevet smittet. hvilket skyldes at HIV ikke
kan leve med de baktedræbende vædsker man har i munden og maven, da ren HIV
virus er mange gange farligere end sæd og skedesaft, er chancen for at blive
smittet mikroskopisk, hvis den overhovedet eksisterer. Eksempelvis er der
stort set ingen der hævder at være blevet smittet oralt. En enkelt mand
hævder at værte blevet smittet i danmark. Men hvis samfundet skulle ændre
adfærd blot på grund af enkelt person der kommer galt afsted, så ville
samfundet gå i stå, bare tænke på mobil telefoner, trafik, osv.

Steen Hegeler skrev for år siden en kronik i Politiken. Heri konkluderede
han at: At man med sikkerhed ved at der ud af de to millioner hivsmittede
der i 80 erne blev smittede ved blodtransfusion må findes cirka 100.000
lesbiske rent stastistisk. og da der til dato ikke er registreret en eneste
Lesbisk der har smittet en anden lesbisk. Siger det noget om at faremomentet
ved sex starter når der kommer en pik ind i billedet. Det er således meget
usagligt når aidsoplysningen foreks fortæller unge mennesker at de skal
bruge gummi og plastic når de skal slikke hinanden. Jeg ringede ind til
aids-informationen, og spurgte: min søster er lesbisk risikerer hun ikke at
blive smittet når hun slikker sin veninde i fissen, og de svarede nej, det
er ikke bevist at det smitter.
Så svarede jeg slikker osse min kæreste, så er det osse sikker sex ?. NÆH
det er ikke !!!!!.
Nu prøvede idioten at bilde mig ind at jeg kunne bleve smittet ved at slikke
fisse.

NU er det jo ingen hemmelighed at den såkaldte Bøssemafia styrer (eller har
styret) midlerne omkring aidsoplysningen, og de har en klar interesse i at
gøre aids til en bred folkesygdom, for hvis sandheden kommer ud at det er
bøssesygdom, så risikerer de at midlerne til oplysning bliver skåret ned.
Det er så en ting. Men det er fandme noget svineri, at de prøver at puste
aidsfaren op og skræmme en masse mennesker unødigt ved postulere ting der
ikke er belæg for at påstå.
P.N.
--
Teori og praksis
teori er, når man ved alt, men intet fungerer.