Et barmhjertelighedsparadoks?
Fra : Ultimativos

Dato : 15-09-02 20:58

Er det ikke et paradoks, når man tror på en gud, som vel står for det
absolut højeste barmhjertelighedsniveau og at den selvsamme gud IKKE lukker
de mennesker ind i himmerrige, som IKKE, mens de levede på jorden, har
bekendt deres tro på ham (men tværtimod sender gud disse mennesker direkte i
helvede til evig lidelser og pinsler.) ? Hvor er barmhjerteligheden så
henne?

m.v.h.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 15-09-02 21:56

"Ultimativos" <"prikke@mail.dk"> skrev i en meddelelse
> [...]
> bekendt deres tro på ham (men tværtimod sender gud disse mennesker direkte
> helvede til evig lidelser og pinsler.) ? Hvor er barmhjerteligheden så

At være/blive en kristen er et valg man må tage. Gud tvinger ingen til at
tro
på Ham.
ALLE som har hørt Evangeliet, har således også mulighed for at tage
stilling.
Hvis nogen ikke har haft mulighed for at høre om Jesus og vejen til frelse,
vil de blive dømt efter deres gerninger.

Gud ER barmhjertig og kærlig. Kærligheden tvinger ingen og derfor er det
frivilligt at tilhøre Gud.
Hvad frelsen angår, er den ret sort/hvid. Enten er man for Jesus eller imod.

Nu tror jeg iøvrigt der skal en meget "mindre" tro på Jesus til, for at
blive frelst,
end gamle garvede kristne mener. Heldigvis er det Gud og Gud alene, som
dømmer fuldkommen retfærdig i den sag.

Ernst

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-09-02 21:55

> [...]

> på ham (men tværtimod sender gud disse mennesker direkte
> i helvede til evig lidelser og pinsler.) ?

Barmhjertigheden ligger bl.a. i at de jo netop ikke sendes til evige
lidelser og pinsler, men til den evige død og tilintetgørelse.
Mennesker der ikke har noget ønske om at leve sammen med Gud, vil da
heller ikke i en uafbrudt evighed være lykkelige når de var tvunget
til at skulle leve sammen med den Gud de ikke har villet vide noget af
her i livet.

Men læs mere her, og blive klogere på Bibelens tale om evig og dens
konsekvenser: http://www.sda-net.dk/~tror/

"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : Karsten

Dato : 15-09-02 22:05

> [...]
> bekendt deres tro på ham (men tværtimod sender gud disse mennesker direkte
> helvede til evig lidelser og pinsler.) ? Hvor er barmhjerteligheden så

Jo, det ligner da et paradoks. Jeg tror bare ikke at fortabelsen er en evig
pine, men det
er det, at man ikke længere eksisterer. At selv når Gud må lade nogen gå
fortabt,
er Han barmhjertig og lader dem ikke-eksistere, så de end ikke har
oplevelsen
af at være væk fra Gud. Selvsagt ikke har oplevelsen af noget, fordi de er
ikke-eksisterende.

Den ide om at fortabelse er evig pine og lidelse, kan jeg slet ikke forene
med en
troen på en kærlig Gud. Det er nu heller ikke fordi, tanken om
ikke-eksistens
er særlig tiltalende, men skal der tales om fortabelse er det det eneste der
giver mening.
Såvidt jeg tror.

MVH
Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-09-02 22:19

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> men skal der tales om fortabelse er det det eneste
> der > giver mening. Såvidt jeg tror.

Jamen fortsæt du bare med den tro, for den harmonerer da ganske godt
med hvad Bibelen selv siger om de dødes tilstand.

Her er et par gode artikler, jeg tror du vil kunne få noget ud af at
læse: http://www.sda-net.dk/~tror/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-09-02 01:34

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> "Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
>
> Jamen fortsæt du bare med den tro, for den harmonerer da ganske godt
> med hvad Bibelen selv siger om de dødes tilstand.

Ja, Helvedes-mytologien synes vel, om end den synes delvist begrundet i
Johannes-åbenbaringens "svovlsø" i NT, egentlig ikke at harmonere med den
jødiske forestilling om Dødsriget?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-09-02 09:51

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Ja, Helvedes-mytologien synes vel, om end den synes delvist
> begrundet i Johannes-åbenbaringens "svovlsø" i NT, egentlig
> ikke at harmonere med den jødiske forestilling om Dødsriget?

Nu drejer det sig vel egentlig mere om den stemmer overens med hvad
der står i Bibelen! Og her er det jo ikke nok at tage et enkelt eller
to tekststeder frem, især ikke når der er et overvæld af andre
tekststeder der synes klart at sige det modsatte. Det må vel være
summen tilsammen der skal/bør danne grundlag for den holdning vi
indtager til et givent emne.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-09-02 22:51

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tekststeder der synes klart at sige det modsatte. Det må vel være
> summen tilsammen der skal/bør danne grundlag for den holdning vi

Og hvor mange skriftsteder handler henholdsvis om Sheol og Gehenna?

Og skal det relative antal afgøre definition, når man tager
Johannesåbenbaringen i betragtning - hvis man skal?

Det er DYBT naivt, Andreas, for så udelukker du jo den ene version?
Er Dødsriget et traditionelt jødisk dødsrige, en mørk, gold underverden, et
"Hades" hvor ingen priser Gud, eller er det et kristent Helvede med flammer
og Satan som hovedbestyrer som man påstod i kristen middelalder?

Kan du forene disse opfattelser?

Dét kan jeg nemlig ikke?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-09-02 08:42

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Kan du forene disse opfattelser?
>
> Dét kan jeg nemlig ikke?

Der er en 3. mulighed, - den mulighed BIBELEN beskriver, men den tror
du jo iøvrigt heller ikke på, så glem det bare!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-09-02 11:28

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Der er en 3. mulighed, - den mulighed BIBELEN beskriver, men den tror
> du jo iøvrigt heller ikke på, så glem det bare!

Må jeg høre? Eller spiller du som sædvanlig med kortene tæt til kroppen?

Jeg mener nemlig at "Svovlsøen" fra NT og "Dødsriget" fra GT er to ret
forskellige størrelser? Derfor er det lidt svært at tale om et samlet
"BIBELSK" begreb?

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 15-09-02 22:10

> [...]
> bekendt deres tro på ham (men tværtimod sender gud disse mennesker direkte
> helvede til evig lidelser og pinsler.) ? Hvor er barmhjerteligheden så

Ja, det er et barmhjertighedsparadoks at den Alkærlige Gud ikke bare i et
snuptag frelser alle (hvilket nogle vist alligevel mener at Han ultimativt
vil gøre), men at mange angiveligt vil gå fortabt.

Den lidt underlige logik blandt fundamentalistiske kristne udtrykkes meget
godt ved den rammende "Hank-analogi", som findes rundt omkring på nettet,
bla i denne version:
http://www.4degreez.com/free_thought/analogy.html

Anders Peter Johnsen

Fra : LowLifeDK

Dato : 20-09-02 18:37

... er min konklusion på denne tråd.

Men hvordan kan man graduere barmhjertighed, når tro er en overbevisning ?

Det KAN ikke være andet end enten/eller. Alt andet er for plat og for
egoistisk.

Kan jeg f.eks også gradurere min kirkeskat ? Næ, vel,- det er enten eller !