Forbehold for kort levedygtighed?
Fra : Tony

Dato : 15-09-02 19:30

Sakset fra http://www.compumail.dk/info/08056.html

"Reklamationsperiode Der tages forbehold for at Acorp kølere ikke holder i 2
år."

Det lyder lidt vanvittigt i mine ører. Det er vel sælgers problem?

Tony

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-09-02 20:40

On Sun, 15 Sep 2002 20:30:06 +0200, "Tony"
<mynsterman@N@SPAMhotmail.com> wrote:

>"Reklamationsperiode Der tages forbehold for at Acorp kølere ikke holder i 2
>år."
>
>Det lyder lidt vanvittigt i mine ører. Det er vel sælgers problem?

Der findes vel forskellige varer (både konsumeringsvarer og
"almindelige" varer), der ganske enkelt ikke holder i så lang tid?

--
- Peter Brodersen

Fra : Rasmus

Dato : 15-09-02 22:16

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> Der findes vel forskellige varer (både konsumeringsvarer og
> "almindelige" varer), der ganske enkelt ikke holder i så lang tid?

he he, de kan jo være frække og skrive "mindst holdbar til 1 år efter
ibrugtagning", men den holder vel ikke i retten??

mvh
Rasmus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-02 22:18

Rasmus skrev:

>he he, de kan jo være frække og skrive "mindst holdbar til 1 år efter
>ibrugtagning", men den holder vel ikke i retten??

Jo da. Hvorfor skulle den ikke det? Man må også gerne sælge varer
der kun holder i en måned hvis blot kunden er fuldt oplyst om
forholdet før handelen indgået. Det står endda direkte i
købeloven:

§ 77 b.   Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var
   eller måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse,
   medmindre der er holdepunkt herfor i aftalen eller
   sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 15-09-02 22:37

In <r2u9ougevht5qh14e32re2mkikanm3oe6s@news.telia.dk> Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> [...]

>   medmindre der er holdepunkt herfor i aftalen eller
>   sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

Maelk f.x. holder ikke en maaned.

/Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-02 21:42

"Tony" <mynsterman@N@SPAMhotmail.com> skrev:

>"Reklamationsperiode Der tages forbehold for at Acorp kølere ikke holder i 2
>år."

>Det lyder lidt vanvittigt i mine ører. Det er vel sælgers problem?

Det er ikke spor vanvittigt. Det er en oplysning om varen som
køber er bekendt med før handelen. Det er derfor ikke en mangel
hvis en køler står af før der er gået to år.

--
Bertel

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-09-02 22:25

"Bertel Lund Hansen" skrev:

> Det er ikke spor vanvittigt. Det er en oplysning
> om varen som køber er bekendt med før handelen.
> Det er derfor ikke en mangel hvis en køler står
> af før der er gået to år.

For denne bil tages forbehold for at de bærende dele ikke holder i 2 år..

Dvs. at man - juridisk set - kan tilsidesætte/omgå købeloven, blot ved at
tage forbehold for en eventuel kortere levetid ?

Mvh, Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-02 22:29

Lars Ladingkaer skrev:

>Dvs. at man - juridisk set - kan tilsidesætte/omgå købeloven, blot ved at
>tage forbehold for en eventuel kortere levetid ?

Nej. Læs § 75 og § 76 i købeloven.

Hvis det er normalt at batterier til bærbare står af før den er
to år gammel (det er det), og hvis man får det oplyst ved købet,
så er det ingen mangel.

--
Bertel

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-09-02 22:44

Ok, men du skrev også:

> Det er ikke spor vanvittigt. Det er en oplysning
> om varen som køber er bekendt med før handelen.
> Det er derfor ikke en mangel hvis en køler står
> af før der er gået to år.

Det er *ikke* normalt at en køler (psu/cpu/kabinet) står af indenfor 2 år...

Altså, vurderer du at sælgers forbehold er iorden eller ej (juridisk set) ?

Mvh, Lars

Fra : vmx

Dato : 15-09-02 23:01

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev i en meddelelse

> Det er *ikke* normalt at en køler (psu/cpu/kabinet) står af indenfor 2
år...

Hvor ved du det fra ?

Tilfældigvis kan jeg fortælle dig, at vi i min virksomhed ikke
længere markedsfører cpu-kølere af nogen slags overhovedet.
Til dels er det et kendt problem at mange af disse "dimser"
begynder at larme, eller opgiver gejsten efter 1 - 2 år...
og til dels vælger vi på denne måde "fra", idet vi med den
nye købelov ikke gider tilegne os selv problemer pga.
noget så latterligt som en cpu-køler - som folk kan
brokke sig over i 2 år ! - vel vidende at det *er* en
meget udsat ( og billig ) sliddel! Thi uanset vi oplyser
om forbehold for holdbarhed vil vi altid blive udsat
for netop den slags spørgsmål som du hermed selv
har anført.

Mvh
Robert

Fra : Allan Olesen

Dato : 15-09-02 23:24

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> wrote:

>Det er *ikke* normalt at en køler (psu/cpu/kabinet) står af indenfor 2 år...

Jo, det er ganske normalt for cpu-koelere. Jeg har et par
maskiner, som koerer doegnet rundt, og paa dem skifter jeg
cpu-koelere oftere end to aar.

(Nu var det fabrikatet Acorp, der startede denne traad. Jeg kan
ikke lade vaere med at tilfoeje, at jeg haaber, at min eneste
Acorp-koeler holder kortere end to aar, for den larmer helt
usandsynligt...)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-02 23:22

Lars Ladingkaer skrev:

>Det er *ikke* normalt at en køler (psu/cpu/kabinet) står af indenfor 2 år...

Jo, for passende værdier af "stå af" (= "larme så meget at køber
klager").

--
Bertel

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-09-02 23:40

"Bertel Lund Hansen" skrev:
> Jo, for passende værdier af "stå af" (= "larme så
> meget at køber klager").

Ja, og så kan vi jo vende tilbage ved mit indledende spørgsmål.

"Vi tager forbehold for at de bærende dele ikke holder to år på vores
biler".

(hvorefter vi kan vi køre i ring i al evighed)...

===

Men det spørgsmål jeg endnu ikke har fået tilstrækkeligt belyst er:

Kan en leverandør frit vælge at tilsidesætte købeloven under henvisning til
at deres produkter normalt ikke holder 2 år ?

Mvh, Lars

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-09-02 00:40

> [...]

>Kan en leverandør frit vælge at tilsidesætte købeloven under henvisning til
>at deres produkter normalt ikke holder 2 år ?

Koebeloven bliver da ikke tilsidesat. Den er stadig gaeldende i
fuldt omfang, og du kan reklamere over alle mangler i to aar -
det er bare ikke noedvendigvis nogen mangel, at den kun holder 1
aar, hvis du foer koebet er blevet oplyst om det.

Formuleringen "holder ikke i 2 aar" forekommer mig dog saa vag,
at der muligvis vil blive set bort fra den, hvis saadan en sag
kommer i Forbrugerklagenaevnet. Mon ikke forretningen ville staa
bedre i en sag, hvis de i stedet havde oplyst en konkret
forventet (minimums)levetid, f.eks. 1 aar eller 6000 driftstimer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-09-02 23:32

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> skrev Sun, 15 Sep 2002 23:44:27
+0200

>Det er *ikke* normalt at en køler (psu/cpu/kabinet) står af indenfor 2 år...
>
>Altså, vurderer du at sælgers forbehold er iorden eller ej (juridisk set) ?

Hvis det er normalt for netop det pågældende fabrikat, så må det vel
være rimeligt.?

Alternativet ville jo være, at forhandleren var helt afskåret fra at
sælge det pågældende produkt.

Det er jo dog stadigvæk op til folk selv om de vil købe netop denne
køler, eller om de vil købe en anden (og måske dyrere).

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-09-02 07:24

Arne Feldborg wrote:

> Hvis det er normalt for netop det pågældende fabrikat, så må det vel
> være rimeligt.?

Hvis alle andre fabrikater holder længere end 2 år?

> Alternativet ville jo være, at forhandleren var helt afskåret fra at
> sælge det pågældende produkt.

Netop.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-09-02 21:02

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev :

>Hvis alle andre fabrikater holder længere end 2 år?

Det betyder intet - sælger har afgivet loyale oplysninger om netop
*den* vare , intet er forholdt kunden.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-02 21:06

jan@stevns.net skrev:

>Det betyder intet

Det er nu ikke rigtigt.

§ 76   Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
4)   genstanden i øvrigt er af anden eller ringere
   beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og
   de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis
   kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

"Foreliggende omstændigheder" stiller nogle krav til en vare som
giver sig ud for at tilhøre en given kategori.

§ 75 stiller også krav til varen:

1)   have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt
   emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter
   og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at
   forvente,

2)   være egnet til formål, som genstande af den pågældende
   type sædvanligvis anvendes til,

Så man kan ikke fraskrive sig ethvert mangelkrav blot ved at
oplyse kunden loyalt.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-09-02 21:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så man kan ikke fraskrive sig ethvert mangelkrav blot ved at
> oplyse kunden loyalt.

Takker. Jeg synes nok jeg kunne huske dele af de citerede passager.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-02 23:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ikke spor vanvittigt. Det er en oplysning om varen som
> køber er bekendt med før handelen. Det er derfor ikke en mangel
> hvis en køler står af før der er gået to år.

Hvis køleren så står af efter 3 timers brug, så er stadig ikke en mangel
eller hva?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Nette

Dato : 16-09-02 01:23

"Tony" wrote
> "Reklamationsperiode Der tages forbehold for at Acorp kølere ikke holder i
2
> år."
>
> Det lyder lidt vanvittigt i mine ører. Det er vel sælgers problem?

Det ville være mere vanvittigt at købe sådan en, for gør du det, så bliver
det jo dit problem

Nette