Havetraktor?
Fra : PEB

Dato : 15-09-02 20:40

Hej

Da min familie ikke kan komme over ens om hvem der skal slå vores græsplæne,
har børnene lovet at gøre det hvis jeg køber en plænetraktor.
Min plæne er på 800kvm.
Hvor gamle skal børnene være før de kan køre en plænetraktor?
Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaringer hvad
plænetraktorer angår.
Skal jeg købe en ny eller en brugt?

Mvh. Poul Erik

Fra : Jesper Bach

Dato : 16-09-02 11:59

"PEB" <p.e.bremoverg@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Hvor gamle skal børnene være før de kan køre en plænetraktor?
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaringer hvad

Jeg har købt en brugt til min græsplæne på omkring 1200m2 og den er
driftsikker og var relativt billig.

Jeg vil tro børnene skal være omkring 10-12 år gamle alt efter deres
motoriske færdigheder, og det er jo heller ikke helt ufarligt.

Den 8 år gamle selvkørende klipper jeg har købt kræver en del styrke at
manøvrere rundt med, og både rat og gear er for tunge for en 8 årig, men det
hænger måske mere sammen med modellen, end generelt.

Af erfaring kan jeg sige at det nok koster noget knast materiale (en kniv+et
kabel eller 2) i oplæring (plus det løse i beplantning .

Til gengæld synes ungerne det er sjovt og spændende, og man kan jo så nappe
en kop kaffe med avisen i stedet.

Husk høreværn og beskyttelsesbriller til børnene, og at checke om
forsikringen dækker , specielt hvis naboens børn også skal prøve en tur.

/jesper

Fra : René Hansen

Dato : 16-09-02 20:00

"Jesper Bach" <jesper.bach@nospam.12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Husk høreværn og beskyttelsesbriller til børnene, og at checke om
> forsikringen dækker , specielt hvis naboens børn også skal prøve en tur.

(klip)

Hvis naboens børn skal prøve skal de være ihvertfald 16 år, og jeg er ikke
sikker på, om det i virkeligheden ikke er 18 år.
Det er ikke kun forsikringen der kræver det, der findes også lovgivning på
området, og i sidste ende kan det give problemer med arbejdstilsynet som
sjovt nok også har noget at skulle have sagt på private grunde.
Så for jeres egen skyld, tjek lige op på det før naboens (eller andres)
sikkert meget ivrige unger får lov.
Er det dine egne unger mener jeg at reglerne siger 12 år.
Ren

Fra : Keld Nygaard

Dato : 17-09-02 07:38

> [...]
> sikkert meget ivrige unger får lov.
> Er det dine egne unger mener jeg at reglerne siger 12 år.

Hvis en person, der ikke er tilknyttet din husstand udfører noget arbejde
for dig, så bør du faktisk tegne en forsikring for personen.
Det gælder ligegyldigt om de er børn eller voksne, om det er lønnet eller
ulønnet.

Hos de selskaber jeg har forhørt mig hos, så er det en forsikring man køber
pr. "person-arbejdsdag" når man har brug for den, eller som en pulje man kan
bruge løs af.

/Keld Nygaard

Fra : René Hansen

Dato : 17-09-02 09:51

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> skrev i en meddelelse
> [...]
køber
> pr. "person-arbejdsdag" når man har brug for den, eller som en pulje man

Den er lagt ind som "nyttige oplysninger" i hjernemassen.Det ku' jo være man
en dag fik brug for det.
Ren

Fra : Jensn

Dato : 16-09-02 12:08

"PEB" <p.e.bremoverg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor gamle skal børnene være før de kan køre en plænetraktor?
> Jeg kunne godt tænke mig at høre om andres erfaringer hvad

Min søn på 12år kan sagtens håndtere vores havetraktor, men interessen er
ligesom
forsvundet , men det gør ikke noget - jeg syntes det er vældig skægt
og vores 4-
årige datter syntes forøvrigt det samme som jeg - hun nyder det faktisk så
meget at
hun ligefrem kan sidde og falde i søvn imens "vi" slår græs

Ang. traktoren - vi købte en ny MTD B125, med 12.5hk B&S motor, samt 7
"flydende" gear
frem og 7 bak - den kører rigtig godt, og er desuden lavet meget solidt -
Prisen var vist ca. 12.000,-

Pas på med at købe brugt - du skal i hvertfald tjekke den godt og grundigt
inden du lægger
pengene.

800kvm.......hvis der er mange kringelkroge og træer, så skal man nok
beregne en del tid med
den "almindelige" plæneklipper for at få det hele med !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-09-02 17:53

> Hvor gamle skal børnene være før de kan køre en plænetraktor?

Kan eller må?
Hvis jeres ulykkesforsikring skal dække evt. ulykker, så skal de være mindst
16 år. Sidste år spurgte jeg i jura-gruppen om det var tilladt som
privatperson at tillade sin søn på f.eks. 14-årig at køre sådan en. Der er
ikke noget lovgivningsmæssigt til hinder, så længe det er på egen grund, på
egen maskine og med tilladelse fra forældre. Min egn holdning er, at det er
dybt uforsvarligt at lade børn "lege" med maskiner, men det er jo i bund og
grund et holdningsspørgsmål.

Mvh Maria

Fra : ....

Dato : 16-09-02 23:32

Hej Poul

Du skal købe en traktor som du selv kan li' at køre med, for den med at
ungerne vil slå plænen hvis du køber en havetraktor, den holder ikke i
længden...................
Med 800 kvadratmeter, så tager det jo ikke lang tid hvis det er en ordentlig
slåmaskine, så jeg ville slet ikke vælge en havetraktor til den opgave.
Prøv evt. at se:
http://www.svenningsens.dk/productdetails.asp?productID=201&showproducts=1&m
enuProductGroup

Hvor gamle ungerne skal være før en det er "forsvarligt" med en havetraktor,
er et spørgsmål om deres "fornuft" og motoriske evner.
Jeg har før mødt en voksen, der havde haft hænderne inde under skjoldet på
en kørende rotorklipper....såeeee......
Men jeg er ALTID i nærheden, nå mine knægte tøffer rundt på min
"kommunetraktor". Og de får ALDRIG lov til at sætte klipperen på og slå græs
selv. Jeg er altid med, også hvis der er et andet "kørende" redskab på.
F.eks. fræseren.
Min personlige holdning til, børn og redskaber:
Det er motorredskaber, og der skal ikke meget til før end det kan gå galt.
De kører måske en snor i maskinen, og vil så lige pille den ud inden far
opdager det.............. snip, og de har ingen fingre mere.
Om det er en for pyldret en holdning, det vil jeg lade andre om at vurderer.
Men mine unger skal være i et stykke, når de bliver voksne....
Til gængæld lader jeg ungerne køre rundt på traktoren, med vogn, rive, eller
andet. Så kan de højst vælte med skidtet, og det sker der ikke noget ved.
Jo, de flæber lidt når de tror de har totalt smadret traktoren, og skal
fortælle det. Det er også gået lidt ud over barken på et par træer, og nogen
buske har jeg måtte klippe lidt ned, så de bliver pæne igen. Men det er jo
billige "lærepenge" når knægtene skal lære hvad hestekræfter er for noget,
lære at bakke, og hvad man nu ellers skal øve sig i, hvis man vil bevæge sig
på 4 hjul.
Og det får de lov til, i det omfang jeg vurderer at de er fysisk i stand til
at magte traktoren. Eller på en anden måde, når de kan træde koblingen ud,
og bremse på forsvarlig vis. Det med at styre, det finder de selv ud af
Jeg kender ikke reglerne, men traktorkørekort skal man vist være 16 før end
man kan få. Jeg fik aldrig selv et traktorkørekort, men det gik jo også fint
uden. Der var aldrig nogen traktor der spurgte
mig............................

Ny eller brugt............
Hvis du selv kan reparerer den, og vurderer at den er i orden når du køber
den, så er det billigst at købe en brugt.
Men, der er jo som regel det ved havemaskiner, at de ikke bliver skiftet ud
hvis de er i orden............
Og reservedelene er forholdsmæssigt dyre, hvis der er noget seriøst der går
i stykker. Gear, motor, differentiale, ect..

Hvis jeg selv skulle ud og købe ny græsklipper, så drømmer jeg om denne:
http://www.stiga.com/SearchFS.asp?Country_Id=6&Category_Id=1&ProductInfo_Id=
326

Eller endnu bedre denne:
http://www.svenningsens.dk/productdetails.asp?productID=1375&showproducts=1&
menuProductGroup=3&productGroupID=3

Den første, er fin til en almindelig pæn plæne, som den klipper rigtigt
flot. Den anden er super hvis det er lidt bølger på landskabet.
Det er begge proffesionelle maskiner, til en rimeligt overkommelig pris, og
de kan tåle at blive brugt. De vil holde i rigtigt mange år, hvis de bliver
passet med olie osv.

Der findes selvfølgelig også billiger maskiner, men så er det i
"privat-gruppen". I den gruppe, vil jeg personligt ikke overveje at købe
brugt. Men der findes bla. maskiner som denne, der holder sig under
20.000.-- kr. og stadigvæk er i en nogenlunde rimelig kvalitet.:
http://www.svenningsens.dk/productdetails.asp?productID=991&showproducts=1&m
enuProductGroup

Men gennerelt, så pas på med at købe for billigt. Og hvis du har mange
kroge, buske, træer, og andet, så er det næsten et must at den er
knækstyret.
Og, rens den ALDRIG med højtryksrenseren. Der er meget stor risiko for, at
der trænger vand ind gennem en pakdåse, eller lignende, og det ødelægger som
regel meget mere end det gavner.
Hold filtre og luftindtag rene ( skift evt. ). Tøm brændstoffet af når den
står stille om vinteren. Om vinteren er det også en god ide, at pille
batteriet af, og opbevarer det frostfrit. Opbevar i øvrigt maskinen rimeligt
tørt.
Og så er det ellers bare ud i junglen for fuld skrue, når det trænger, og
der er tid til det. Med 800 kvadratmeter, så tager det jo ikke lang tid,
hvis det er en havetraktor.

Mvh.
Thomas

PEB <p.e.bremoverg@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:am2nn3$4bh$1@tux.netsite.dk...

Fra : Jesper Bach

Dato : 17-09-02 09:31

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

> der er tid til det. Med 800 kvadratmeter, så tager det jo ikke lang tid,

Jeg havde selv samme overvejelser mht. børn & fingrene under klipperen, men
min har en sikkerhedsafbryder under sædet, så den slukker så snart man
rejser sig. Der er intet batteri men en Tecumseh motor med startsnor, som
jeg vil tro ingen 10 årige kan rive i alligevel. Min kæreste kan ihvertfald
ikke starte den, om det så er godt eller skidt

Iøvrigt er jeg enig i dine andre betragtninger om nyt vs. brugt. Jeg fik
imidlertid tilbudt en ældre model til under 3k på et tidspunkt hvor jeg ikke
lige havde 15k til en ny, og nu har den da klippet i omkring 30 timer uden
problemer, så om ikke andet er den vel ved at være tjent ind.

/jesper

Fra : Henrik Ibsen

Dato : 17-09-02 13:19

Hvis du er i tvivl, -så lad ikke ungerne køre traktoren.

Fra : Jan Holm

Dato : 17-09-02 15:19

> Hvis du er i tvivl, -så lad ikke ungerne køre traktoren.

Så var der sikkert ikke mange 18 årige med nyt
kørekort der fik lov at låne fars bil !!! Mit
personlige krav ville være at arme og ben er istand
til at nå alle betjenings delene på "dyret" Så kan
de hurtigt lære at bruge den forsvarligt, hvis de
får lidt uddannelse i starten.

Mvh
Jan Holm