/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Er det ventilerne der larmer ?
Fra : Dennis


Dato : 15-09-02 19:57

Hejsa

Jeg købte mig en Kawa ER-5 fra 98 for små 3 uger siden og havde så
muligheden for at tage til en forhandler og få den checket efter for
størrer fejl indenfor 14 dage. Hvor jeg så for en uge siden fik udført
et 12.000 km. eftersyn hvor de bl.a andet justerede ventiler.

Så i dag var jeg ude at kører på Bilka's parkeringsplads med min
kæreste, hvor hun lånte min hjelm (og ja man skal ikke køre uden
hjelm, men det er lidt dyrt at investere i en ny hjelm for bagefter at
finde ud af at hun ikke kan lide at sidde bagpå). Da jeg nu ikke havde
hjelm på kunne jeg jo så hører motoren uden probl., hvor jeg så
opdagede at der er en "metalisk" lyd når den står i tomgang samt, hvis
den får nogle omdrejninger, hvilket der ikke var inden eftersynet.
Er det normalt efter et eftersyn, eller er det ventilerne der ikke er
justeret ordentligt, som i nok har gættet har jeg ikke så meget
kendskab til motorer

Dennis (som er blevet barn efter at have erhvervet sig et stk. legtøj)

 
 
Michael Kristensen (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 15-09-02 20:23

> opdagede at der er en "metalisk" lyd når den står i tomgang samt, hvis
> den får nogle omdrejninger, hvilket der ikke var inden eftersynet.
> Er det normalt efter et eftersyn, eller er det ventilerne der ikke er
> justeret ordentligt, som i nok har gættet har jeg ikke så meget
> kendskab til motorer

På mange modeller (bl.a. suzuki gs500) gør det intet at ventilerne klikker.
De skal have en vis frigang. Det er vist efter sigende meget værre, hvis
venilerne er for stramme, men så kan man netop ikke høre dem!




Dennis (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 15-09-02 20:28

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> writes:

> På mange modeller (bl.a. suzuki gs500) gør det intet at ventilerne klikker.
> De skal have en vis frigang. Det er vist efter sigende meget værre, hvis
> venilerne er for stramme, men så kan man netop ikke høre dem!

Ok så regner jeg med at de ikke har haft tømmermænd mandag morgen da
de lavede eftersynet

Lige et hurtigt spg. er justering af ventilerne med til at forbedre
benzin økonomien ?
For da jeg købte den kørte jeg fra Århus til Ålborg hvor den kørte
ca. 16.5 km/l hvilket er under det de skriver i tests.

Dennis

Michael Kristensen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 16-09-02 11:55

> Lige et hurtigt spg. er justering af ventilerne med til at forbedre
> benzin økonomien ?

Jeg vil sige det på den måde, at hvis de står forkert kan motoren bruge mere
benzin end normalt. Hvor meget ved jeg ikke. Udskiftning af beskidt
luftfilter kan godt give 1-2 km mere på literen.

> For da jeg købte den kørte jeg fra Århus til Ålborg hvor den kørte
> ca. 16.5 km/l hvilket er under det de skriver i tests.

Der er mange ting der spiller ind på hvor langt man kører på literen. 16.5
er vist fint nok ved blandet kørsel.



Dennis (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 16-09-02 13:41

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> writes:

> > For da jeg købte den kørte jeg fra Århus til Ålborg hvor den kørte
> > ca. 16.5 km/l hvilket er under det de skriver i tests.
>
> Der er mange ting der spiller ind på hvor langt man kører på literen. 16.5
> er vist fint nok ved blandet kørsel.

Nu kørte jeg næsten kun på motorvej med ca. 120-130 km/t hele vejen.

Dennis

Michael Kristensen (16-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Kristensen


Dato : 16-09-02 14:02


> > Der er mange ting der spiller ind på hvor langt man kører på literen.
16.5
> > er vist fint nok ved blandet kørsel.
>
> Nu kørte jeg næsten kun på motorvej med ca. 120-130 km/t hele vejen.

Motorvejskørsel med 130 koster lige så meget benzin som bykørsel med lidt
trafik. Det der kræver mindst et landvejskørsel med lav hastighed.
Min SV kører 16 km/L +- 1 km uanset hvor jeg har kørt mest.



Eddy Folder (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Eddy Folder


Dato : 17-09-02 14:20


"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:am4ko3$1ic$1@sunsite.dk...
>
> > > Der er mange ting der spiller ind på hvor langt man kører på literen.
> 16.5
> > > er vist fint nok ved blandet kørsel.
> >
> > Nu kørte jeg næsten kun på motorvej med ca. 120-130 km/t hele vejen.
>
> Motorvejskørsel med 130 koster lige så meget benzin som bykørsel med lidt
> trafik. Det der kræver mindst et landvejskørsel med lav hastighed.
> Min SV kører 16 km/L +- 1 km uanset hvor jeg har kørt mest.

16km/L Hmmm

Jeg har en "ren" SV´er fra 00 og min kører en 19km/L Jeg kører mest bykørel
og er sjællent på motorvej..

Har du fået lavet noget benzin slugende ved den??

-Eddy Folder



Jens Jacob Bager Jen~ (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 17-09-02 15:54

> > 16km/L
> Jeg har en "ren" SV´er fra 00 og min kører en 19km/L.

Hej Eddy

Benzinforbruget ligger mest i håndleddet. Hvis man giver meget gas, bruger
den meget benzin. Altså, kører man med små spjældåbninger det meste af tiden
og laver man langsomme accelerationer, i stedet for at skyde den af
konstant, giver dette en god benzin økonomi. Min CBR har sjældent gået så
langt, som da jeg lånte den ud til kæresten

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)




Claus Rittig (17-09-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 17-09-02 16:58

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:am7fpm$jao$1@eising.k-net.dk...

> Hvis man giver meget gas, bruger
> den meget benzin. Altså, kører man med små spjældåbninger det meste af
tiden
> og laver man langsomme accelerationer, i stedet for at skyde den af
> konstant, giver dette en god benzin økonomi.

Det er vist faktisk ikke helt rigtigt.
Hvis man hurtigt (ikke voldsomt) accelererer op til den hastighed man vil
køre, og derefter kører med så lille spjældåbning som muligt for at holde
farten, så bruger man mindre bensin end hvis man bruger lange accelerationer
med små spjældåbninger.

Rittig



Psycho Cowboy (15-09-2002)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 15-09-02 21:32

> Jeg købte mig en Kawa ER-5 fra 98 for små 3 uger siden og havde så
> muligheden for at tage til en forhandler og få den checket efter for
> størrer fejl indenfor 14 dage. Hvor jeg så for en uge siden fik udført
> et 12.000 km. eftersyn hvor de bl.a andet justerede ventiler.
>
> Så i dag var jeg ude at kører på Bilka's parkeringsplads med min
> kæreste, hvor hun lånte min hjelm (og ja man skal ikke køre uden
> hjelm, men det er lidt dyrt at investere i en ny hjelm for bagefter at
> finde ud af at hun ikke kan lide at sidde bagpå). Da jeg nu ikke havde
> hjelm på kunne jeg jo så hører motoren uden probl., hvor jeg så
> opdagede at der er en "metalisk" lyd når den står i tomgang samt, hvis
> den får nogle omdrejninger, hvilket der ikke var inden eftersynet.
> Er det normalt efter et eftersyn, eller er det ventilerne der ikke er
> justeret ordentligt, som i nok har gættet har jeg ikke så meget
> kendskab til motorer
_______________________

Lige da jeg havde købt min GSX-R 250'er havde jeg den også til service, hvor
jeg mente at mine ventiler klaprede... det troede mekkeren sådan set også,
indtil han fandt ud af det kom fra en utæt udstødningspakning.

Psycho Cowboy
Babygixxer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste