Nyt badeværelse
Fra : W e b W o m a n

Dato : 15-09-02 19:58

Jeg vil have nyt badeværelse.
Bor i etagebyggeri.

P.t. er der linoleum på gulv og fliser på væggene.

Fliserne på væggen malede jeg, da jeg flyttede ind for 12 år siden. Fordi
fliserne var hæslige i farve og mønster. Det har holdt forbløffende godt -
bortset fra i brusenichen, hvor malingen har det med at skalle af der, hvor
vandrørerne løber bag fliserne.

Men nu vil jeg af med både fliserne og gulvbelægningen.

Er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer at dele ud af med hensyn til,
hvad man bør vælge i netop etagebyggeri?

Er vild med terassogulv... men er det godt/skidt (i etagebyggebyggi)?

Og hvad med væggene? Kan man lime væv på væggene og nøjes med at male? Kan
det tåle rengøring (med afkalker) i brusenichen? Holder det tæt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 15-09-02 20:52

> Og hvad med væggene? Kan man lime væv på væggene og nøjes med at male?

Ja

>Kan
> det tåle rengøring (med afkalker) i brusenichen?

Måske

>Holder det tæt.

NEJ

> Mvh. Lisbeth

Ifølge flere tidligere tråde, vægge på badeværelser skal være at fliser hvis
overhovedet muligt.
Det er en meget meget MEGET dårlig ide at skifte fliser ud med væv, du
kommer helt sikker til at fortryde det (hvis du altså skal bo der mere end
2-4 år).

Forresten er det ret nemt, du får meget svært ved at finde en håndværker der
vil lave det for dig, for de skal nemlig give garanti på at arbejdet er
korrekt udført og at det forbliver tæt ved bad i etagebyggeri. Og det er de
færreste seriøse mestre der vil give garanti på at væv er tæt.
Og lave det selv skal du holde dig fra, det kan blive MEGET dyrt hvis der
trænger vand igennem og der går råd i resten af ejendommen.

Henrik
www.gsx.dk

Fra : W e b W o m a n

Dato : 15-09-02 21:38

"Henrik B. Larsen" <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge flere tidligere tråde, vægge på badeværelser skal være at fliser
hvis
> overhovedet muligt.

Hmm.. underligt. Jeg har som nævnt fliser på væggene nu og der er revner
mellem fliserne.
Jeg (og den VVS mand jeg for nylig havde på besøg) er bange for, at væggen
ikke er tæt.

Undrer mig derfor over, at netop fliser skulle være en garanti for en tæt
væg.

> [...]
> vil lave det for dig, for de skal nemlig give garanti på at arbejdet er
> korrekt udført og at det forbliver tæt ved bad i etagebyggeri.

Desværre er det dårligt udført håndværkerarbejde, der er årsag til, at jeg
skal have lavet badeværelset om netop nu.

> Og lave det selv skal du holde dig fra, det kan blive MEGET dyrt hvis der
> trænger vand igennem og der går råd i resten af ejendommen.

Laver det ikke selv. Men skal have det lavet, fordi der er ER trængt vand
igennem til underboen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 15-09-02 21:10

"W e b W o m a n" <webwoman @ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad man bør vælge i netop etagebyggeri?
>
> Er vild med terassogulv... men er det godt/skidt (i etagebyggebyggi)?

Hej

Jeg har set man kan få terassogulv i fliser, og man kunne næsten ikke se
mellemrummene.
Det er nok nemmere og billigere end det støbte og slebne.

VH Birgitte

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-09-02 17:30

> [...]

til,
> hvad man bør vælge i netop etagebyggeri?

Der findes en bekendtgørelse om vådrum i huse, mon ikke også den gælder for
etagebyggeri, eller at der findes en specifik for etagebyggeri?

> Og hvad med væggene? Kan man lime væv på væggene og nøjes med at male? Kan
> det tåle rengøring (med afkalker) i brusenichen? Holder det tæt.

Det er ikke lovligt at sætte væv op i vådzonen. Der SKAL fliser op,
desværre.

Mvh Maria

Fra : W e b W o m a n

Dato : 17-09-02 00:20

> Det er ikke lovligt at sætte væv op i vådzonen. Der SKAL fliser op,
> desværre.

Hvorfra ved du det?
Jeg har nemlig søgt og søgt på nettet og kan intet sted finde noget om, at
vægtbeklædningen i vådzone skal være fliser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mr. M. Knudsen

Dato : 17-09-02 05:36

On Tue, 17 Sep 2002 01:20:02 +0200, "W e b W o m a n" <webwoman @
FJERN chicks.dk> wrote:

>Jeg har nemlig søgt og søgt på nettet og kan intet sted finde noget om, at
>vægtbeklædningen i vådzone skal være fliser.

Det skal det heller ikke - vi har ikke fliser, og det er godkendt
sådan. "Godkendt", fordi vi har fået udfærdiget en tilstandsvurdering,
som ikke angav nogle fejl.
---

Mvh M.K.
GM R6 24V

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 17-09-02 19:08

"Mr. M. Knudsen " <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> wrote in message

> Det skal det heller ikke - vi har ikke fliser, og det er godkendt
> sådan. "Godkendt", fordi vi har fået udfærdiget en tilstandsvurdering,
> [...]

Er det etage byggeri?
Nåå, tilstandsrapporter er altså blevet til at stole på nu ;-(

Henrik
Som har oplevet at tilstandsrapporter ikke er det papir værd de er printet
på.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-09-02 19:48

On Tue, 17 Sep 2002 20:08:20 +0200, "Henrik B. Larsen"
<henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> wrote:

>Er det etage byggeri ?

Ja (villa i 2 eyager), hvor badeværelserne er "nedenunder".

>Nåå, tilstandsrapporter er altså blevet til at stole på nu ;-(
>Som har oplevet at tilstandsrapporter ikke er det papir værd de er printet
>på.

Jeg ser sådan på det, at han fandt et "gammelt" afløb, udført i cement
(må man ikke efter de nye regler)
I vort nye badeværelse godkendte vore vægge, udført i alt andet end
fliser

Jeg er klar over problemerne med tilstandsrapporter, der ikke er
"pengene værd"
---

Mvh Mogens
GM R6 24V

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 17-09-02 20:11

"Mogens Knudsen " <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
> (må man ikke efter de nye regler)
> I vort nye badeværelse godkendte vore vægge, udført i alt andet end

Uden at vide det med sikkerhed vil jeg mene at der er stor forskel på
reglerne for badeværelser når det er etagebyggeri bestående af flere etager
med lejligheder og når det er en villa med flere etager.

Henrik

Fra : Marc Friis-Møller

Dato : 20-09-02 13:46

> [...]
etager
> med lejligheder og når det er en villa med flere etager.

Der sondres gerne mellem 'småhuse' og ejendomme med mere end én lejlighed.
Bygningsreglementet (95) er temmeligt stramt for sidstnævnte - særligt fordi
der skal ansøges om alt.
Hvad angår badeværelser bør man altid læse SBI-200 (og dens forgængere).
Hvis man følger disse regler er man sikret mod det meste... og lidt til.

/marc

Fra : Jonna Laursen

Dato : 23-09-02 21:19

Hej Maria

Jeg bor selv i et etagebyggeri. Da jeg overtog lejligheden var der et
gammelt badeværelse(med klinker på væggene) som jeg rev ned.

Jeg gav væggene noget "krediering", hvad det hedder på fagsprog ved jer
ikke, men det kan du få oplyst hos en farvehandler. Bagefter gav jeg væggene
noget specielt mod fugt og svamp og malede derefter over med almindelig
vådrumsmaling (en høj glanstype) Det er ny 7 år siden og jeg har ikke haft
problemer.

Hvis du har fået nogen seriøse meddelelse om, at det skulle være lovpligtig
med klinker i badeværelser, vil jeg da gerne høre nærmere om dette.

Held og lykke med renoveringen.

MVH/Jonna