Andet multimedie
bentjuul 3670
PageMaker 7.0. polske fonte og Postscriptp~
Fra : Flemming Langballe

Dato : 15-09-02 19:19

Jeg har lavet en publikation med 3 sprog (engelsk, dansk og polsk) i 3
kolonner.
Til den polske tekst bruger jeg fonten Arial CE, mens jeg bruger almindelig
Arial til dansk og engelsk.

Det ser rigtigt ud på skærmen, men det bliver forkert når jeg printer til mn
HP8550 Postscript. Hvis jeg printer til PCL driveren bliver teksten rigtig,
men grafikken (eps) bliver selvfølgelig temmelig kantet. Hvis jeg
distillerer filen til PDF bliver det samme resultat. Jeg har prøvet med en
True Type Arial CE og en postscript version, med samme resultat.

Jeg har opdaget at man kan vælge fonte i PageMaker som jeg for længst har
slettet på maskinen. Er der et sted i Pagemaker, man kan rette i
fonttabellen?

Er der nogen der har gode ideer????

Desperat hilsen
Flemming Langballe

Fra : B. Jakobsen

Dato : 15-09-02 20:58

Det lyder som om du måske kører Win2000 eller NT4. Prøv at kigge i fonts
mappen (c:\windows\fonts) og check om der ligger gamle type1 fontreferencer.
Hvis der gør - så slet dem. Det lyder også som om problemet er et
fontsubstitutions problem. Jeg forstår ikke det du skriver med at du har
brugt en postscript arial CE. Sådan en findes så vidt jeg ved ikke, men jeg
kan selvfølgelig tage fejl. Prøv at rydde op i dine fonte og skriv så
jobbet til postscriptfil med HP8550 driveren igen. Hiv så printfilen ind i
en teksteditor og check hvilken font der bliver downloadet til filen i det
polske afsnit. For du har selvfølgelig husket at sætte "download fonts" til
i PageMakers printdialog, ikke ?
Kh
Bjørn

Fra : Flemming Langballe

Dato : 16-09-02 20:41

Jeg har foreløbigt givet op. Jeg har ryddet op i font'e, ændret regional
options og ændret i fonterstatningstabellen, og lige meget hjalp det. Nu har
imidlertidig fået hul igennem til Distiller'en og klarer mit printjob den
vej.

Jeg kan dog stadig ikke forstå hvorfor den polske tekst ser god ud på PCL
driveren og ikke i PostScript driveren.. Måske en god nats søvn vil hjælpe??

Jeg har dog læst i comp.graphics.apps.pagemaker at PM ikke understøtter
Unicode, hvad det end betyder.

FL

Fra : B. Jakobsen

Dato : 16-09-02 21:58

Jeg forstår ikke hvorfor du har en skrift der hedder Arial MT. Hvor har du
den fra ? Arial er sammen med Times New Roman en af Windows allermest
grundliggende skrifter og man gør klogest i at holde sig til Microsofts egen
version af Arial. Jeg tror det du er nødt til at gøre er at skifte de
Monotype Arialversioner du har ud med Microsofts egne som kommer med
Explorer 6. Jeg tror der går kludder i det fordi Windows ikke kan hitte ud
af at du bruger din egen Arial. Eller måske har du to Arial'er på maskinen.
Din egen og Microsofts. Og dét er altså noget skidt. Eller må du bruge
Helvetica og postscriptfonte.
Jeg har lavet mange ting både med Helvetica og Arial på polsk, men jeg må jo
så også indrømme at jeg har haft problemer med Arial. Ikke i forbindelse med
print og pdf men i forbindelse med udskydningsprogrammet Preps på
satsbureauet. Det blev rigtigt meget dyrere end jeg har lyst til at tænke
på.