Udlejers rettiheder?
Fra : Anders

Dato : 15-09-02 14:42

En udlejer har tilbagebetalt depositum uden at fratrække noget for mangler.
Han har underskrevet en erklæring om at alt er i perfekt stand. Der er i
lejekontrakten indføjet en udvidet indsigelsesfrist på 3 mdr som endnu ikke
er udløbet. Der er nu sket det at han mener at have "glemt" at se regninger
for istandsættelsesarbejderne som ifølge §11 skal udføres af håndværkere. Vi
har selv malet lejligheden og dene maling er i øvrigt købt af udlejer.

Hvordan står vi?

Fra : Anders

Dato : 16-09-02 11:19

Er det fordi, at jeg kan ikke kan stave til rettigheder, at I ikke ønsker at
svare?

Fra : David T. Metz

Dato : 17-09-02 14:13

Anders skriblede:
> [...]
> ifølge §11 skal udføres af håndværkere. Vi har selv malet lejligheden
> og dene maling er i øvrigt købt af udlejer.

Jeg er ikke jurist

Den 3 mdr's udvidede indsigelsfrist, der er indføjet - er den gensidig
(dvs. gælder den helt klart både udlejer og lejer?) Hvad er fomuleringen
mere præcist - dvs. hvad kan der gøres indsigelse over? Jeg gætter på der
kun kan indsiges over fejl og mangler og ikke egen "glemsomhed".

Hvis I har aftalt (ved underskrift af lejekontrakten) at håndværkere skal
istandsætte, så er det jo en aftale. Det kan så undre at udlejer har dels
solgt jer malingen og dels underskrevet at standen var iorden Det kunne
tyde på at I har indgået en ny aftale om fravigelse af § 11?

Hvad er det egentlig udlejer kræver? At se regninger for et arbejde som han
er vidende om I selv har udført?

Jeg ville kontakte udlejer og forklare at I i god tro har malet lejligheden
selv, idet I indgik i en aftale om at fravige § 11 da I købte malingen hos
udlejer, samt da udlejer senere underskrev en godkendelseserklæring (jeg
gætter på I ikke lagde skjul på jeres hensigt om at male selv?). Derfor er
der ingen håndværkerregninger og det er der heller ikke grund til på det
seneste aftalegrundlag.

Men det er altså bare mit helt private ræsonnement. Jeg kan ikke gennemskue
om det vil stille jer dårligere, hvis I skriver sådan til udlejer.

David