Aftaleloven
Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 15-09-02 02:43

Hvis en ansat i et firma overskrider sine beføjelser hvilken paragraf taler
vi så om ?

Situationen er at en kontoransat har sagt ja til en dyr hjemmesideproduktion
som chefen absolut ikke mener skal gennemføres.
Så spørgsmålet er som sagt hvilke paragraffer vi taler om, og er firmaet
bundet af aftalen ? Hvorfor/hvorfor ikke ?

Det skal lige nævnes at det er et skoleprojekt, så der kommer ikke nogen
domsafsigelse senere på måneden med resultatet :)
--

Kind regards / Med venlig hilsen

Jan G Nielsen [JGNI]
home : http://zumma.dk
My second home : http://jgni.dk
my life in short : http://zumma.dk/blog

"Everything You Know Is Wrong", Bono, U2

Fra : Gunst

Dato : 15-09-02 07:18

"Jan G. Nielsen" <jeg.har@ingen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så spørgsmålet er som sagt hvilke paragraffer vi taler om, og er firmaet
> bundet af aftalen ? Hvorfor/hvorfor ikke ?

Kan du specificere en "kontoransat"?

Såfremt chefen ikke positivt har tilkendegivet, at den ansatte kan forpligte
ham ved den omtalte retshandel eller indirekte ved sin adfærd har givet
udtryk herfor afhænger aftalesituationen af en eventuel stillingsfuldmagt,
jf. AFTL § 10, stk. 2.

Kravet i § 10, stk. 2, er at der foreligger en aftale mellem hovedmanden
(chefen) og fuldmægtigen (kontoransat), om at fuldmægtigen skal indtage "en
stilling", at fuldmægtigen faktisk indtager stillingen, og at pågældende
stilling efter lov og - navnlig - sædvane indebærer, at fuldmægtigen handler
på en andens vegne (chefen/firmaet). Dvs. selve stillingen som kontoransat
udgør det fuldmagtsbegrundede retsfaktum. Der er tale om en fuldmagt med
særlig tilværelse.

Handler fuldmægtigen/den kontoransatte inden for sin bemyndigelse, er
hovedmanden/chefen bundet. Overskrider fuldmægtigen fuldmagten, er
hovedmanden ikke bundet, jf. med hensyn til stillingsfuldmagt § 10, stk. 2
e.c.

Handler fuldmægtigen inden for fuldmagten men overskrider bemyndigelsen
afhænger retsvirkningerne af, om tredjemand er i god eller ond tro.

Du anfører ingen nærmere omstændigheder og jeg antager derfor, at den
kontoransatte hverken i kraft af sin stilling eller i kraft af en særlig
bemyndigelse fra chefen har fuldmagt til at acceptere tilbudet på vegne af
chefen/firmaet. Accepten fra den kontoransatte er således ikke forpligtende
for chefen som løftegiver eller bindende for tilbudsgiver som påbud, jf.
AFTL § 10, stk. 2 e.c.

Der er som udgangspunkt ikke grundlag for at diskutere et eventuelt
principalansvar iht. DL 3-19-2.

Da hovedmanden/chefen således ikke er bundet af fuldmægtigens disposition
bliver det af interesse for tredjemand, om det tab, han lider herved, kan
indtales overfor fuldmægtigen. Der bliver således tale om et
erstatningsspørgsmål.

Kig lidt på den objektive ansvarsregel i AFTL § 25 og kom med et bud.

Venlig hilsen

Jacob Gunst

Fra : Gunst

Dato : 15-09-02 07:24

"Gunst" <jgunst@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
forpligtende
> for chefen som løftegiver eller bindende for tilbudsgiver som påbud, jf.

Det taler naturligvis kraftigt for ovenstående løsning, at tilbudet er meget
omkosteligt.

/Jacob Gunst

Fra : Peter G

Dato : 15-09-02 13:08

"Gunst" <jgunst@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hovedmanden/chefen bundet. Overskrider fuldmægtigen fuldmagten, er
> hovedmanden ikke bundet, jf. med hensyn til stillingsfuldmagt § 10,

Undskyld mig, men i ovenstående situation er fuldmægtigens legitimation
lov- eller sædvanebestemt, og så længe denne legitimation ikke er
overskredet vil jeg påstå at fuldmægtig kan binde fuldmagtsgiver, dersom
tredjemand er i god tro, jf AFTL § 11,stk 1.

> [...]
> kontoransatte hverken i kraft af sin stilling eller i kraft af en
> særlig bemyndigelse fra chefen har fuldmagt til at acceptere tilbudet

Jeg er ikke så sikker. Spørgsmålet er om tredjemand er i god tro og om
legitimationen er overskredet. Det er en vurdering, som kræver flere fakta.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Topposters will likely be killfiled. To avoid, follow netiquette.

Fra : Padre

Dato : 15-09-02 14:13

> Jeg er ikke så sikker. Spørgsmålet er om tredjemand er i god tro og om
> legitimationen er overskredet. Det er en vurdering, som kræver flere
fakta.

Jeg tillader mig ydmygst at være enig

padre

Fra : Jan

Dato : 15-09-02 14:30

> fakta.

> Jeg tillader mig ydmygst at være enig

Der er simpelthen ikke givet flere oplysninger i opgaven. Om det er en
dårlig formulering fra lærens side eller for at få os til at tænke på flere
muligheder...

Tjaae....Men jeg må jo prøve at nedfælde nogen vise ord ud fra jeres hjælp.

Jeg takker for svarene (og vender da muligvis tilbage :))

/Jan

Fra : Padre

Dato : 15-09-02 16:07

> Der er simpelthen ikke givet flere oplysninger i opgaven. Om det er en

Så er meningen vel, at du skal diskutere, hvilke forhold der kunne medføre,
at principalen blev bundet hhv. ikke bundet af kontrakten, vælge hvilke
antagelser du vil lægge til grund for din besvarelse og så fremlægge dit
resultat.

padre

Fra : Jan

Dato : 15-09-02 17:16

> [...]
> at principalen blev bundet hhv. ikke bundet af kontrakten, vælge hvilke
> antagelser du vil lægge til grund for din besvarelse og så fremlægge dit

Så'n lige præcis. Nogen gode forslag til måder at angribe det på ?

/Jan

Fra : Gunst

Dato : 15-09-02 15:42

"Peter G" <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> overskredet vil jeg påstå at fuldmægtig kan binde fuldmagtsgiver, dersom
> tredjemand er i god tro, jf AFTL § 11,stk 1.

Korrekt - nøjagtigt som jeg har anført i besvarelsen.

> Jeg er ikke så sikker. Spørgsmålet er om tredjemand er i god tro og om
> legitimationen er overskredet. Det er en vurdering, som kræver flere
fakta.

Korrekt - i overensstemmelse med min besvarelse. Indledningsvist beder jeg
stilleren af spørgsmålet om at præcisere indholdet af "kontoransat",
herefter tilkendegiver jeg, at jeg i mangel af yderligere oplysninger
"antager, at den kontoransatte hverken i kraft af sin stilling eller i kraft
af en særlig bemyndigelse fra chefen har fuldmagt til at acceptere tilbudet
på vegne af chefen/firmaet."
Såfremt den kontoransatte er lig en traditionel sekretær kan han/hun under
ingen omstændigheder binde chefen i den givne situation uanset tredjemands
gode tro - medmindre der foreligger en særskilt bemyndigelse.

Venligst

Jacob Gunst

Fra : Jan

Dato : 15-09-02 15:53

> [...]
> ingen omstændigheder binde chefen i den givne situation uanset tredjemands
> gode tro - medmindre der foreligger en særskilt bemyndigelse.

Jacob, hvilken § er det efter ?

/Jan

Fra : Peter G

Dato : 15-09-02 18:40

> [...]

> under ingen omstændigheder binde chefen i den givne situation uanset
> tredjemands gode tro - medmindre der foreligger en særskilt

Du mener dermed at en sekretær ikke kan binde sin chef i form af sin
legitimation ved indgåelse af aftale om udvikling af en "dyr" hjemmeside?
I ovenstående situation vil jeg påstå at det kommer an på hvad der lægges i
ordet "dyr". Udtalelsen om en "dyr hjemmeside" kunne jo komme fra en chef,
der hed Joakim von And. ;)

Ud fra en objektiv opgaveformulering vil jeg dog give dig ret.