EU's indre marked.
Fra : GniTocs

Dato : 14-09-02 23:29

Hejsa
Jeg mener at kunne huske svagt at vi i starten af 90'erne
fik noget der hedder "EU's indre marked".
Hvad bevirkede dette? (hvad gik det ud på?).

Mvh. Finn

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-09-02 15:46

Scripsit "GniTocs" <gnitocs@oop.dk>

> Jeg mener at kunne huske svagt at vi i starten af 90'erne
> fik noget der hedder "EU's indre marked".
> Hvad bevirkede dette? (hvad gik det ud på?).

Fra EFs oprettelse har idealet været at det skal være lige så let og
billigt at handle tværs over grænserne som at handle mellem to parter
i samme land. Man begyndte forholdsvis beskedent ved at aftale at
staterne ikke [1] måtte opkræve told ved handel over grænserne. Siden
er man fortsat med at harmonisere godkendelsesordninger,
kvalitetsstandarder, moms- og regnskabssregler og meget mere.

Sideløbende hermed begyndte man at bruge EF til andre ting end et rent
frihandelsområde - fx fælles sikkerheds- eller miljøpolitik. Det sker
ved hjælp af andre paragraffer i traktaterne end dem man bruger til
frihandel. Derfor blev der brug for en betegnelse som man kunne bruge
til at omtale frihandelsarbejdet uden også at få de andre områder med.

"Det indre marked" er en politisk samlebetegnelse for den
EU-lovgivning der sigter mod at gøre handel mellem medlemslandene
lettere. Betegnelsen har navnlig været anvendt siden der i 1986 blev
indført flertalsbeslutninger i Ministerrådet i den slags sager (det
var en del af den "EF-pakke", som der var folkeafstemning om i Danmark
i februar 1986).

Officielt skulle EU-lovgigningen om det indre marked være færdig og
gældende fra 1993, men der sker stadig løbende udvidelser og
justeringer som i al anden lovgivning. "Det indre marked" er derfor
stadig et af de officielle hovedområder i EUs arbejde.

Se også den længere gennemgang på
http://europa.eu.int/scadplus/leg/da/lvb/l70000.htm

[1] med en hel del overgangsordninger og undtagelser, som der stadig
er nogen tilbage af på bl.a. tobak og alkohol af hensyn til
nationale afgiftorndinger.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-09-02 18:00

On 15/09/02 0:29, in article am0er1$2iqb$1@news.cybercity.dk, "GniTocs"
<gnitocs@oop.dk> wrote:

> Jeg mener at kunne huske svagt at vi i starten af 90'erne
> fik noget der hedder "EU's indre marked".
> Hvad bevirkede dette? (hvad gik det ud på?).

Meget kort fortalt handler EUs indre marked om at skabe et område inden for
de ydre grænser af EU, hvor man fjerner alle hindringer for den fri
bevægelighed for:
- varer
- personer (unionsborgere, arbejdskraft og etablering)
- tjenesteydelser
- kapital (og betalinger)

Udgangspunktet er et restriktionsforbud, således at enhver restriktioner,
der direkte eller indirekte, aktuelt eller potentielt begrænser den fri
bevægelighed mellem medlemslandene for varer, personer, tjenesteydelser,
kapital og betalinger er forbudt.

Restriktioner kan kun tillades, hvis de:
- er begrundede i tungtvejende hensyn, der er forenelige med EU-retten,
- er egnede til at realisere disse mål, OG
- ikke er mere vidtgående end nødvendigt for at nå målet

Det var de korte træk...

/kristian