Alkohol og kristne
Fra : Karl-kristian Skrepp~

Dato : 22-02-01 01:32

Jeg kommer fra Norge, og har et spørgesmål til jer danske brødre og søstre i
troen på den Herre Jesus Krist:

I Danmark sælger man vin indtil 20 % i vanlig madvarebutik. Vi ser også at
det generelle alkoholforbrug er stort i Danmark. Hva er jer KRISTNE's syn på
det her? Her i Norge er det vanligt at de kristne IKKE drikker
alkoholholdige drikke (øl/vin/aquauit/spiritous).

Vil bare høre vad er jers tanker om det her ...

Les Efeserbrevet kapittel 5 vers 18-21

Venlig hilsen
Karl-Kristian Skreppvin

Skreppvin@Sensewave.com
Skreppvin@GospelSearch.org
L i t t r e k l a m e (norsk):

Besøk også:
- Vår side for salg og kjøp av brukte/nye gjenstander på
http://bruktnytt.homestead.com!!!
- www.gospelsearch.no. GospelSearch er et Askim-basert kristent
internettselskap som har spesialisert seg på informasjon om kristne steder
på internett. I tillegg er de landets største informasjonsbase om kristne
organisasjoner, menigheter og tiltak. De har også selv tatt initiativet til
spennende kristne sider og nett-tjenester. BESØK DEM !!!

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 22-02-01 07:54

Karl-kristian Skreppvin <skrepvin@online.no> wrote:

> [...]
> det her? Her i Norge er det vanligt at de kristne IKKE drikker
> alkoholholdige drikke (øl/vin/aquauit/spiritous).

Kristne har altid drukket alkohol - og jeg går ud fra at kristne
nordmænd også drikker af altervinen, når de går til alters.

At drikke alkohol har aldrig i kristen sammenhæng været betragtet som en
synd. Dette gælder dog ikke for Indre Mission, der altid har betragtet
det som var morsomt som "syndigt". Og jeg kan ikke lade være med at
tænke på den historie om den norske kvinde, som har et lidt anstrengt
forhold til Jesus og brylluppet i Kana. Sidstnævnte er i øvrigt en
hyppig ingrediens i brylluppernes prædiken - jeg har i hvert fald ikke
været til kirkebryllup, uden at dette brylluppet i Kana har været emnet
for prædikenen!

Noget helt andet end et spørgsmål om syndighed er spørgsmålet om
sundhed. Og her kommer vi ikke uden om, at /umådeholdent/ drikkeri er
farligt. Undersøgelser på Hvidovre Hospital har vist, at 12 genstande om
dagen [en bekendt har i en anden avis læst det som 8 genstande om dagen]
for mænd er lige så farligt som at være afholdsmand. Generelt er det
optimale 2 genstande om dagen for kvinder, 3 for mænd - svarende til en
gammel dansk til morgenmaden, en øl til frokost og et glad rødvin til
aftensmad.

I modsætning hertil står tobaksrygning der /altid/ er farligt.
Tobaksrygning er i øvrigt den store dræber i Danmark.

Forresten er det at undlade at dyrke motion også farligt. Gør det
manglende motion til en synd? Nej.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-02-01 08:17

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1ep7waj.13b9owm1reo800N%serse@diku.dk...
> Karl-kristian Skreppvin <skrepvin@online.no> wrote:
>
> Kristne har altid drukket alkohol - og jeg går ud fra at kristne
> nordmænd også drikker af altervinen, når de går til alters.

<> ja men netop altervinen burde efter min mening .. og af hensyn til
misbrugere/tidl.misbrugere/personer på antabus gøres alkoholfri ... idet jeg
finder det forkert at f.eks. en person på antabus ikke kan deltage i
altergang fordi bare en ganske lille mængde alkohol kan gøre vedkommende
dødssyg.

Mvh. Anne-Marie

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 22-02-01 11:01

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]

> finder det forkert at f.eks. en person på antabus ikke kan deltage i
> altergang fordi bare en ganske lille mængde alkohol kan gøre vedkommende

Dødssyg er nu for meget sagt. Men mig bekendt har der nu aldrig været
problemer med at bruge saftevand som altervin i Danmark - når det har
drejet sig om børnegudstjenester eller når det har drejet sig om
gudstjenester med deltagelse af alkoholikere på antabus.

Jeg har lagt mærke til, at der i Norge har været sådanne problemer.
Præster har nægtet at bruge andet end /rigtig/ vin - måske som et
resultat at afholdsbevægelsens styrke dér.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-02-01 11:41

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> [...]
> drejet sig om børnegudstjenester eller når det har drejet sig om
> gudstjenester med deltagelse af alkoholikere på antabus.

Det har der. Der har været situationer, hvor visse har insisteret på,
at når Jesus brugte vin, så skal vi også.

Hos os har vi løst det ved at have bægre med alkoholfri vin (eller
bare saft?) spredt rundt langs alterskranken - så kan de, der ønsker
det, tage det i stedet for at få vin af præsten.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Der bliver ikke krig,
The RockBear. ((^)) hvis vi stemmer ja til EU"

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-02-01 12:32

> Hos os har vi løst det ved at have bægre med alkoholfri vin (eller
> bare saft?) spredt rundt langs alterskranken - så kan de, der ønsker
> det, tage det i stedet for at få vin af præsten.

<> Denne løsning er selvfølgelig et skridt i den rigtige retning .. men
synes dog der er tale om en form for udlevering af de personer der
foretrækker alkoholfri altervin ... i pinsekirken i Esbjerg bruges kun
alkoholfri vin/saftevand .... Der skal jo nemlig for nogles vedkommende mod
til at vælge den alkoholfrie vin/ vælge den alkoholindeholdende vin fra!!!
..... !!

MVH
Anne-Marie

Fra : Niels Steg

Dato : 22-02-01 13:35

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:zM6l6.758$aF5.49598@news101.telia.com...

> [...]
vedkommende mod
> til at vælge den alkoholfrie vin/ vælge den alkoholindeholdende vin

Ved du hvem der sætter fri, Anne-Marie

Fri for angst for at falde udenfor
Fri fra alkoholens fængsel

altså virkelig fri

Niels
Ikke en tørlagt alkoholiker, men en fri person i Kristus
(på det område)

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-02-01 17:07

Her i vestjylland er der en sød historie om altervinen !!!

Jesus lavede vand til vin, da der var bryllup i Kannan,
lige siden har IM prøvet at lave vinen om til vand igen.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-02-01 23:58

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Her i vestjylland er der en sød historie om altervinen !!!
>
> Jesus lavede vand til vin, da der var bryllup i Kannan,
> lige siden har IM prøvet at lave vinen om til vand igen.

Er du ikke bange for at hænge ud i et økumenisk forum som dette? Burde
du ikke gå?

--
Peter B. Juul, o.-.o Quoting In-duh-viduals:
The RockBear. ((^)) "Why did you remove my briefcase?"

Fra : Erik Larsen

Dato : 25-02-01 00:25

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Er du ikke bange for at hænge ud i et økumenisk forum som dette? Burde
> du ikke gå?

du har misforstået igen !!

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-02-01 19:41

> du har misforstået igen !!

Næh, men jeg er umanerligt træt af at høre på din hånlige og
uunderbyggede bashing af andre kirkesamfund end dit eget. Hvis dette
forum skal fungere, så er vi (du og jeg og alle andre) nødt til at
lade være med at komme med sjofelheder om andre brugeres kirkesamfund.

Kritik underbygget af argumenter er en ting, men dine sjofelheder kan
du holde for dig selv!

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Erik Larsen

Dato : 26-02-01 11:08

> [...]
> lade være med at komme med sjofelheder om andre brugeres kirkesamfund.
>
> Kritik underbygget af argumenter er en ting, men dine sjofelheder kan

Det var ikke en kretik af IM, men en kold kendsgerning der er lavet
om til en vittighed

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-01 11:25

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Det var ikke en kretik af IM, men en kold kendsgerning der er lavet
> om til en vittighed

Det var en ordinær sjofelhed. At du påstår, at den oven i købet er en
kendsgerning gør kun tingene værre.
--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Erik Larsen

Dato : 27-02-01 20:59

> Det var en ordinær sjofelhed. At du påstår, at den oven i købet er en
> kendsgerning gør kun tingene værre.

Prøv dk.vrøvlende.personer

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-02-01 22:05

> Prøv dk.vrøvlende.personer

Den findes ikke. Hvis den fandtes hed den dk.personer.vroevlende. Sæt
dig ind i hvordan dk-hierakiet er struktureret, før du prøver at bruge
det til hånlige kommentarer.

Fakta er ganske simple, Erik: Du kom med en sjofel kommentar om
IM:

> Jesus lavede vand til vin, da der var bryllup i Kannan, lige siden
> har IM prøvet at lave vinen om til vand igen.

Bagefter kaldte du det endda for et faktum.

I stedet for at prøve at futte mig til ikke-eksisterende grupper burde
du undskylde, eller i det mindste uddybe hvorfor din kommentar ikke
var upassende (det sidste får du svært ved...)

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Erik Larsen

Dato : 28-02-01 19:32

> [...]
> det til hånlige kommentarer.
>
> Fakta er ganske simple, Erik: Du kom med en sjofel kommentar om

Og hvad så ?????

> Bagefter kaldte du det endda for et faktum.

det er fordi det er sandt, IM tror på at vinen Jesus lavede var alkoholfri

> I stedet for at prøve at futte mig til ikke-eksisterende grupper burde
> du undskylde, eller i det mindste uddybe hvorfor din kommentar ikke
> var upassende (det sidste får du svært ved...)

så opret den !!

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-01 22:26

> Og hvad så ?????

Ah. Nu begynder jeg at fatte det. Du finder seimpelthen, at det er i
orden at udsende sjofle kommentarer om IM på Usenet? Før du svarer
skal du vide, at det ikke er utækneligt, at abuse@get2net.dk kommer
til at læse svaret. Så overvej grundigt netiketten og fundatsen først.

> det er fordi det er sandt, IM tror på at vinen Jesus lavede var alkoholfri

Orv, hvor vil jeg gerne se dig dokumentere det...

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Mark Langdahl

Dato : 28-02-01 23:32

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad så ?????

Så får man lidt svært ved at tage dig seriøst. That's it.

> det er fordi det er sandt, IM tror på at vinen Jesus lavede var
alkoholfri.

Det har jeg endnu ikke hørt en IM'er sige, og jeg må ellers siges at have en
vis insider-viden.

> så opret den !!

Du burde prøve i stedet i dk.snak.mudderkastning. Der vil det sikkert falde
i bedre jord.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-03-01 00:20

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running

> Mark Langdahl

læs Fiskerne, af Hans Kirk, den beskriver IMs relgiøse problemer på
samme måde jeg har oplevede dem i min ungdom.

Så var det også en vitighed den med vin til vand igen, men uden
humoristisk sans, kan det jo være et problem.

Men af nysgerighed, hvornår er IM begyndt at drikke alkohold ???

Erik

Fra : Mark Langdahl

Dato : 01-03-01 13:47

> "Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running

Jeg må beundre din klippeteknik, hvormed du på smukkeste vis får skåret
enhver mening ud af de tidligere indlæg. Det giver virkelig god mening at
tage noget med som det ovenstående.

> læs Fiskerne, af Hans Kirk, den beskriver IMs relgiøse problemer på
> samme måde jeg har oplevede dem i min ungdom.

Nu ved jeg ikke, om du har overvejet, at det er begrænset, hvor seriøst man
kan tage en kommunists beskrivelse af et kristent samfund. Det svarer til at
sætte en KKK-fanatiker til at beskrive negrenes kvarterer. Desuden har en
del ændret sig siden 30'erne. Forholdene er ikke perfekte, og der er stadig
folk i IM, der lever efter menneskebud, men det er enkeltpersoner og ikke IM
generelt, der har det sådan.

> Så var det også en vitighed den med vin til vand igen, men uden
> humoristisk sans, kan det jo være et problem.

Faktisk syntes jeg også at den var ganske sjov, da jeg så den første gang,
men da du begyndte at fremstille det som en reel afspejling af sandheden, så
fik jeg noget sværere ved at se det sjove i det.

> Men af nysgerighed, hvornår er IM begyndt at drikke alkohold ???

Vi drikker generelt ikke i forbindelse med IM-arrangementer, men man skal
altså nogen år tilbage (før min tid, hvor lang tid ved jeg ikke) før man
finder en fordømmelse af at drikke alkohol i fornuftige mængder.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-03-01 20:03

> [...]
stadig
> folk i IM, der lever efter menneskebud, men det er enkeltpersoner og ikke

måske nok ikke, men Hans Kirk var meget nærmere IM på grund af opvækst
opvækst forbundet til IM, end KKK vil være til negerne.

> Faktisk syntes jeg også at den var ganske sjov, da jeg så den første gang,
> men da du begyndte at fremstille det som en reel afspejling af sandheden,

> fik jeg noget sværere ved at se det sjove i det.

Jeg er ud af Baptist forældre og har siden jeg blev dåbt som 36 årig,
oplevet
afsky fra både IM og LM her i vestjylland skønt jeg har familie begge
steder.

en Baptist ven, havde to sønner der var i den lokale spejderbevægelsen, da
bevægelsen manglede en leder ville han give sin tid til bevægelsen, på grund
af børnene var med. Men den lokale IM-præst protesterede på grund af
mandens Baptisbaggrund og vennen trak sig tilbage sammel med børnene.

Det får mig til at tænke på, at Fiskernes forhold til Peter Hygum lever
videre,
her inden for de sidste 15-20 år, fordi Hans Kirks beskrivelser af
kristendommen i Fiskerne er stadig en realitet i dag.

> Vi drikker generelt ikke i forbindelse med IM-arrangementer, men man skal
> altså nogen år tilbage (før min tid, hvor lang tid ved jeg ikke) før man
> finder en fordømmelse af at drikke alkohol i fornuftige mængder.

hvis du som IM-mand aldrig har hørt dem sige, at det var kun var frugtsaft
Jesus lavede til bryllupet i Kannan, så er du meget ny.

Erik

Fra : Mark Langdahl

Dato : 01-03-01 23:44

> [...]
> oplevet
> afsky fra både IM og LM her i vestjylland skønt jeg har familie begge

Så kom vi endelig ind til sagens kerne. En afsky fra IM mod andre
kirkesamfund. Her kan jeg så oplyse, at dette desværre stadig eksisterer
rundt om i visse små samfund. For mig at se på grund af uvidenhed begynder
man at bagtale andre kirkesamfund fordi visse ting foregår anderledes der.
F.eks. har jeg hørt folk i min LMU tale om, at man i pinsekirken ikke bliver
accepteret, før man kan tungetale. At det så også foregår den modsatte vej,
må dine indlæg så kunne tages som et bevis på. Måske var det ved at være på
tide, at man fra begge sider smed fordommene og begyndte at behandle
hinanden som de brødre og søstre, vi nu engang er i Jesus Kristus.

> [...]
> af børnene var med. Men den lokale IM-præst protesterede på grund af
> mandens Baptisbaggrund og vennen trak sig tilbage sammel med børnene.

Hvilken spejderbevægelse? Jeg er i dag med i KFS, hvor man ikke ønsker
frikirkelige i ledende stillinger, for at der ikke skal være nogen tvivl om,
hvilken linje KFS skal køres efter. Men generelt er frikirkefolk lige så
velkomne i KFS-grupperne som folk af folkekirkelig baggrund. Denne praksis
finder jeg fuldt forsvarlig. Og i forbindelse med spejderbevægelser er der
en del steder, der er tæt tilknytning til kirken. Hvis det var en luthersk
spejderforening som FDF eller KFUM-spejderne, så forstår jeg udmærket, hvis
en IM-formand ikke ønsker, at han skal have en ledende funktion der, da det
vil kunne skabe tvivl om den teologiske linie. Er spejderforbundet derimod
kun en fritidsbeskæftigelse på linie med at gå til fodbold, så finder jeg
det derimod dybt forkasteligt, at kirkelig baggrund skal stå i vejen for
noget.

> [...]
>
> hvis du som IM-mand aldrig har hørt dem sige, at det var kun var frugtsaft
> Jesus lavede til bryllupet i Kannan, så er du meget ny.

Jeg kan i sagens natur kun huske, hvad jeg har hørt i de sidste ca. 15 år,
da jeg selv kun er 20. Men nej, jeg har aldrig hørt den. Jeg har hørt, at
den var lige knap så stærk som nutidens vin med en volumen på kun lidt over
en normal øl, men det er nu ikke i IM, jeg har hørt det. Generelt er
brylluppet i Kana ikke det, vi diskuterer mest. Der er vigtigere ting at
tage sig af, end hvorvidt der er alkohol i vin. Det ligger ligesom i, at der
står, at det er vin, at det må der være.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 18:07

> [...]
> man at bagtale andre kirkesamfund fordi visse ting foregår anderledes der.
> F.eks. har jeg hørt folk i min LMU tale om, at man i pinsekirken ikke

Skønt jeg ikke har for meget tilovers for Pinsevækkelsen, er det dog ikke en
betingelse at man kan tale i nye tunger der.

> [...]

> tide, at man fra begge sider smed fordommene og begyndte at behandle
> hinanden som de brødre og søstre, vi nu engang er i Jesus Kristus.

Nej, det mener jeg vi er for langt evangelisk fra hinnanden til at kunne.
Det er
selvføligt ikke Person ment, kommer du skal du få din kaffe, men siden jeg
hørte en Erik Trans tale stik imod Helligåndens dåb, tungetale mm. forstår
jeg
at der er ting jeg ikke kan give tilbage til Gud af åndelige gaver og ting
som
LM mangler fra Gud

> [...]
> det derimod dybt forkasteligt, at kirkelig baggrund skal stå i vejen for

Jeg mener FDF eller KFUM-spejderne men er ikke sikker. Det Danske
Spejderops er ligeglade.

> [...]
der
> står, at det er vin, at det må der være.

Det har du fulstæmdigt ret i.

Erik

( kender du Jonny og Tommy Henriksen fra Struer)

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-03-01 00:49

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> mælte sligt:

>Det har jeg endnu ikke hørt en IM'er sige, og jeg må ellers siges at have en
>vis insider-viden.

Uden i øvrigt at synes voldsomt dårligt om Eriks joke, som ville være
relativt uskadelig, hvis nogen anden end han, havde sendt den, så kan
jeg tilslutte mig dette - jeg har også haft min gang i IM og har aldrig
stødt på folk dér, som kom med den absurde påstand, at Jesus skulle have
lavet alkoholfri vin. Jeg har dog hørt visse frikirkefolk påstå noget
sådant.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Mr. D

Dato : 01-03-01 19:47

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:af3r9tkkipbc02fredt8qg2b7gp4v1cb0m@4ax.com...
> [...]
have
> lavet alkoholfri vin. Jeg har dog hørt visse frikirkefolk påstå noget

Tja, så skal vi atter til det. Endnu en gang haaaagles der ned på folk,
som tillader sig at have en anden mening end de mange og åh så kloge.
Endnu en gang skal de, der formaster sig til ikke at drive med
strømmen - som kun døde fisk og 90% af Danmarks befolkning gør - gokkes,
og det så eftertrykkeligt. Hvad er der i vejen med IM og med alkoholfri
vin?

Lad mig som barn af en Blå Kors bestyrer, Amager senere yngste
bestyrelsesmedlem af IM Saron, Randers (samme fædrende person) ytre mig
om noget jeg ved. Og lad mig så sige med det samme, om nogen skulle
stille spørgsmålstegn ved sagkundskaben her, at jeg praktisk talt trådte
mine barnesko på det store bonede køkkengulv i både Blå Kors hjemmet for
drankere og KFUM hjemmet for enlige mænd i den tætte, missionske og
kærlige atmosfære og duft af IM.

Det var klart, at Jesus ikke fremstillede alkoholiske drikke. Jeg kunne
jo blot se omkring mig, hvad slige ting gjorde ved mennesker. Heller
ikke solgte Jesus spillekort og heller ikke hængte hans ledsagere
vasketøj ud om søndagen. Der blev ikke ført de store Bibelbeviser i mit
barndomshjem for disse holdninger, de lå blot som soleklare og
selvindlysende sandheder i luften. Alkoholen var Djævelens opfindelse.

Nuvel, hvad ligner det, at nedgøre mennesker af denne holdning, blot at
have en hovedrysten til overs for ellers anstændige medlemmer af vort
samfund og endda, som om dette ikke var nok, kalde dem absurde? Ja, jeg
spørger, og hvis nogen ikke forstår spørgsmålet, er jeg klar til at
gentage det.

Jeg har idag et mere afslappet forhold til menneskers indtagelse af de
alkoholiske drikke, trods det, jeg selv ikke er den store bidragsyder
til statskassen i denne henseende. Men jeg må jo selvfølgelig spørge mig
selv, om jeg er evolutioneret til en højere intelligens og et større
klarsyn på disse områder, eller om jeg brovtende, scenevant og
slående-ud-med-armene lever i et versliggjort frafald, som så mange
andre med-næsen-i-sky og vi-ved-bedre-end-de-gamle kristne gør. Det kan
kun tiden vise.

Iøvrigt vil jeg sætte et stort spørgsmålstegn ved Rasmi påståede gang
blandt IMere, når han aldrig har mødt disse nok så absurde
menneskelignende væsener, der tror på Jesus og alkoholfrie drikke, thi
jeg har selv kun mødt dem i IM.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

P.S.: Det vigtigste at bemærke sig i kristnes forhold til alkohol, er
udtalen af ordet. Det er vigtigt, at man som kristen kan udtale det
rigtigt. Det siges ikke med "å" som i "damlelandshåld", men med et "O"
som i Ole: "AlkohOl". Ved en sådan udtale viser man diskret, at man
lever og rører sig i sit umiddelbare rum med en behøhig afstand til
slige våde varer, og samtidig, at man, på grund af den meget lille
kontakt med begrebet alkohOl, vel egentlig ikke har større forstand på
dette hele begreb og dets indhold.

Fra : Mr. D

Dato : 01-03-01 19:56

Mr. D <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:97m5s3$53s$1@news.inet.tele.dk...

Du behøver ikke svare på denne, kære Rasmus. Om du for en gangs skyld
vil værdige dig til respons, så lad responsen gælde et af mine mange
ubesvarede indlæg til dig under diverse emner, hvor jeg med usvigelig
sikkerhed nagler dig til debatbagvæggens rådne træ. Lad dit svar gjælde
de af mine indlæg, som du med halen-mellem-benene og hylende er veget
tilbage fra at besvare

Venligst

mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-03-01 20:19

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stødt på folk dér, som kom med den absurde påstand, at Jesus skulle have
> lavet alkoholfri vin. Jeg har dog hørt visse frikirkefolk påstå noget

Uden helt at have fravær med jorden, vil jeg grinene, sige at dit fravær
kunne have fundementale mangler, under en søvnfuld nærværelse ved
dit IM samvær, Da du aldrig har hørt om IMs alkoholdforkyndelse.

Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 25-02-01 02:11

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Er du ikke bange for at hænge ud i et økumenisk forum som dette? Burde
> du ikke gå?

Nej det er IM der er bange for at Ånden skulle hoppe på dem

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 22-02-01 16:05

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> writes:

> <> Denne løsning er selvfølgelig et skridt i den rigtige retning .. men
> synes dog der er tale om en form for udlevering af de personer der
> foretrækker alkoholfri altervin

På ingen måde. Man kan umuligt kende forskel. Det er kun præsterne,
der "opdager" det. (Og det har i hvert fald aldrig været et problem i
praksis.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-02-01 17:04

> [...]
> finder det forkert at f.eks. en person på antabus ikke kan deltage i
> altergang fordi bare en ganske lille mængde alkohol kan gøre vedkommende

Spørgsmål;- hvorfor skal "misbrugere/tidl.misbrugere/personer" spise og
drikke
af alteret, når de ikke er arvinger ????

Er det ikke ar tage maden fra børnene,

Erik

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-02-01 19:34

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:VTal6.139$jD1.8872@news.get2net.dk...

> [...]
> drikke
> af alteret, når de ikke er arvinger ????

Hej Erik!!!

Ups!!! hvem afgør i sidste instans om misbrugere/tidligere misbrugere ...
personer er arvinger .... Jeg tør i al fald helt sikkert ikke tage denne
afgørelse på min kappe .... og vil heller ikke være med til at spærre vejen
for dem!! Selv røveren på korset blev jo frelst i sidste øjeblik ... og jeg
mener helt sikkert ikke man kan tale om at "tage maden fra børnene" ... der
er rigeligt til os alle hos Jesus/Gud .... men lad de små børn komme til mig
..... dem må ingen hindre .... og dette gælder også "voksne børn" .... men
tør du tage ansvaret for at hindre andre i at komme til Gud ??

MVH Anne-Marie

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-02-01 20:10

> [...]
> personer er arvinger .... Jeg tør i al fald helt sikkert ikke tage denne

Nej. det gør dansker normalt ikke, men Genfødslen i Vand og Ånd, er normalt
ikke folk, der kan holde munden lukket når en sådan oplevelse rammer dem.
På dansk hedder det bekendelse.

>og vil heller ikke være med til at spærre vejen for dem!!

1 Kor 11 v 27-31 det kan være farligt for dem du ikke spærre vejen for !!

> [...]
> .... dem må ingen hindre .... og dette gælder også "voksne børn" .... men
> tør du tage ansvaret for at hindre andre i at komme til Gud ??

Røveren var Jøde, men som du siger der er rigeligt til alle, men Jesus har
sat et skæl mellem himmel og døden, du skal fødes på ny i Ånd og vand.

Erik

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-02-01 11:42

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RMdl6.285$jD1.11807@news.get2net.dk...

> 1 Kor 11 v 27-31 det kan være farligt for dem du ikke spærre vejen for
!!

<> Der står i vers 28 jo netop at enhver nøje må prøve sig selv!!!!! og
altså intet om at vi skal prøve andre!!

, men Jesus har
> sat et skæl mellem himmel og døden, du skal fødes på ny i Ånd og vand.

Enhver der er døbt som barn eller voksen må vel regnes for at tilhøre
Jesus!!

MVH Anne-Marie

--
der er ved at lave hjemmesidde på adr:
http://www.sanwoo.subnet.dk

Fra : Erik Larsen

Dato : 25-02-01 13:41

> [...]
> altså intet om at vi skal prøve andre!!
>

> , men Jesus har
>
> Enhver der er døbt som barn eller voksen må vel regnes for at tilhøre

Det tror jeg ikke, fordi her i Danmark "Døber" man ikke børn, man overøser
dem
med tre slatter vand.

Desuden har alt for mange folkekirkemedlemmer, modtaget Helligåndens dåb
senere
i deres voksenliv, hvad stadfæster at de ikke fik Helligånden i
barne"dåben", som
folkekirkens præster siger at de får.

Lyt til disse mennesker de har noget at bringe videre.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-02-01 19:43

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> Det tror jeg ikke, fordi her i Danmark "Døber" man ikke børn, man overøser
> dem
> med tre slatter vand.

Der er ingen trossamfund jeg har hørt om, der døber i ordets åbenbart
oprindelige betydning: Neddybning.

Jeg mener at have hørt, at det hændte i gamle dage, og at det er
derfor mange gamle kirkebygninger har meget dybe døbefonte (som der
typisk er sat en mere "lavvandet" skål i siden.)

Fra : Erik Larsen

Dato : 26-02-01 11:12

> Der er ingen trossamfund jeg har hørt om, der døber i ordets åbenbart
> oprindelige betydning: Neddybning.

Det har folkekirken selv praktiseret før "barnedåben" blev indført.

> Jeg mener at have hørt, at det hændte i gamle dage, og at det er
> derfor mange gamle kirkebygninger har meget dybe døbefonte (som der
> typisk er sat en mere "lavvandet" skål i siden.)

sikkert ???

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-02-01 11:32

> Det har folkekirken selv praktiseret før "barnedåben" blev indført.

Nu har den lutherske kirke altid praktiseret barnedåb, ganske som
kristne siden det første århundrede har døbt deres børn.

Jeg ved ikke om overøsning har været dåbsformen i hele den lutherske
kirkes levetid eller om vi skal tilbage til katolsk tid for at finde
neddybningsdåb.

Hvad jeg er helt sikker på er, at jeg ikke ved af, at der er
kirkesamfund her i landet, der praktiserer neddybning.

Jeg har heller aldrig hørt om andre end barnedøbende kirker, der
praktiserer neddybning.

Der er i dag to udbredte dåbsformer: overøsning og
neddykning. Neddykning og neddybning er _ikke_ det samme.

> sikkert ???

Nej, jeg er langt fra sikker. Jeg tror det var noget jeg hørte om i
kristendomsundervisningen i folkeskolen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Erik Larsen

Dato : 27-02-01 21:08

> Nu har den lutherske kirke altid praktiseret barnedåb, ganske som
> kristne siden det første århundrede har døbt deres børn.

du er forkert på den , kun ca 130-140 år har man praktiseret barnedåb

> Jeg ved ikke om overøsning har været dåbsformen i hele den lutherske
> kirkes levetid eller om vi skal tilbage til katolsk tid for at finde
> neddybningsdåb.

Luther selv var døbt under vandet.

> [...]
> praktiserer neddybning.
>
> Der er i dag to udbredte dåbsformer: overøsning og
> neddykning. Neddykning og neddybning er _ikke_ det samme.

Neddybning er dit eget ord.

> Nej, jeg er langt fra sikker. Jeg tror det var noget jeg hørte om i
> kristendomsundervisningen i folkeskolen.

Helt sikkert !!

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-02-01 22:09

> du er forkert på den , kun ca 130-140 år har man praktiseret barnedåb

_Det_ kunne det vist være sjovt at se noget, der lignede dokumentation
af.

Så du siger altså, at man i f.eks. 1800 ikke barnedøbte???

Hvordan forener du det med at Luther var barnedøbt?

Eller det mener du måske ikke, at han var?

> Neddybning er dit eget ord.

Neddybning er det, som det græske ord for dåb (baptismos) - om jeg
husker Rasmus redegørelse ret - bedst kan oversættes til. Hvilket godt
kunne have sammenhæng med myten om Achillæus, der netop for at få
gudernes velsignelse blev dyppet med hovedet først mens han var barn.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Abyss:
The RockBear. ((^)) They survive.

Fra : Erik Larsen

Dato : 28-02-01 19:43

> _Det_ kunne det vist være sjovt at se noget, der lignede dokumentation
> af.

Læs folkekirkens historie

> Så du siger altså, at man i f.eks. 1800 ikke barnedøbte???

Ikke med den "barnedåb" vi kender idag

> Hvordan forener du det med at Luther var barnedøbt?
>
> Eller det mener du måske ikke, at han var?

Jeg har ikke sagt at Luther var barnedøbt, læs selv hans bøger,
han var modstander af "barnedåb" (overøsninsdåben)

> [...]
> kunne have sammenhæng med myten om Achillæus, der netop for at få
> gudernes velsignelse blev dyppet med hovedet først mens han var barn.

lige som med myten i frikirkerne man holder døbskandidatens hoved under
vand, til man ser en hvid due komme flyvende ned fra himmelen, men det er
bestemt ikke overøsning.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-01 22:31

> Læs folkekirkens historie

Jeg har dig mistænkt for at mene "overøsningsdåb" og ikke "barnedåb" i
det ovenstående. Brug det rigtige ord. Det gør det nemmere for os
andre at forstå hvad du siger.

> Jeg har ikke sagt at Luther var barnedøbt, læs selv hans bøger,
> han var modstander af "barnedåb" (overøsninsdåben)

Nej, Erik. "Barnedåb" betyder ikke "overøsningsdåb". Det betyder, at
man døber børn. Hvordan man døber dem siger ordet "barnedåb" intet om.

Og så er det god stil at citere relevante passager i stedet for at
forlange at modparten læser mange tusinde sider for at finde _dit_
argument. Det er alt rigeligt, at han skal læse mange tusinde sider
for at underbygge sit eget.

> lige som med myten i frikirkerne man holder døbskandidatens hoved under
> vand, til man ser en hvid due komme flyvende ned fra himmelen, men det er
> bestemt ikke overøsning.

Ej heller neddybning. Og du snakker som sædvanlig helt og aldeles udenom.

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-03-01 00:27

> Jeg har dig mistænkt for at mene "overøsningsdåb" og ikke "barnedåb" i
> det ovenstående. Brug det rigtige ord. Det gør det nemmere for os
> andre at forstå hvad du siger.

BARNEDÅBEN I FOLKEKIRKEN ER EN OVERØSNINGSDÅB.

""""""Hvordan forener du det med at Luther var barnedøbt?""""

DIT CITAT D 27-2

> [...]

> for at underbygge sit eget.

> Ej heller neddybning. Og du snakker som sædvanlig helt og aldeles udenom.

udenom hvad.

Erik

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-03-01 00:32

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> writes:

> BARNEDÅBEN I FOLKEKIRKEN ER EN OVERØSNINGSDÅB.
> DIT CITAT D 27-2
> BARNEDÅBEN I FOLKEKIRKEN ER EN OVERØSNINGSDÅB.
> udenom hvad.

Det der fis gider jeg ikke spilde mere tid på. Hej hej.

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-03-01 19:29

> Det der fis gider jeg ikke spilde mere tid på. Hej hej.

Tusind tak !

Erik

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-03-01 00:51

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

>BARNEDÅBEN I FOLKEKIRKEN ER EN OVERØSNINGSDÅB.

*plonk*

Fra : Erik Larsen

Dato : 01-03-01 20:06

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

> *plonk*

det er ikke tiladt at bande

Erik

Fra : Mark Langdahl

Dato : 28-02-01 23:24

> "Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Læs folkekirkens historie

Hvis man læser lidt i folkekirkens historie, vil man finde ud af, at man
uanset om der har været tale om katolsk eller luthersk lære har været
praktiseret barnedåb. Indtil engang i forrige århundrede ved neddybning.
Dette gik man bort fra, hvilket har betydet et stort fald i børnedødelighed.
Mange børn døde nemlig dengang som følge af sygdomme, fordi de blev sænket
ned i det kolde vand.

> Ikke med den "barnedåb" vi kender idag

Men det var børn, der blev døbt, altså er der tale om barnedåb. Det er
faktisk ikke sværere.

> Jeg har ikke sagt at Luther var barnedøbt, læs selv hans bøger,
> han var modstander af "barnedåb" (overøsninsdåben)

Hvor er sammenhængen mellem ordet barnedåb og overøsningsdåb. Man har
tidligere praktiseret barnedåb ved neddybning, og i dag foretages voksendåb
ved overøsning. At sammenstille de to er begrebsforvirring af værste skuffe.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Erik Larsen

Dato : 02-03-01 17:19

> [...]
> ned i det kolde vand.

> Men det var børn, der blev døbt, altså er der tale om barnedåb. Det er

Jo, de bliver ikke døbt i ordets betydning, men kun overøst i dag. før
var det "dåb" i ordets betydning.

> [...]
voksendåb
> ved overøsning. At sammenstille de to er begrebsforvirring af værste

når man barnedøber, døber man ikke i ordet "dåbs" forstand, men man overøser
barnet med tre håndfulde vand.
det er rigtigt at Folkekirken foretager samme dåb for børn som voksne,
forskellen
er har at de voksne ved hvad de gør.

Erik

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 04-03-01 14:15

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:

> Jeg mener at have hørt, at det hændte i gamle dage, og at det er
> derfor mange gamle kirkebygninger har meget dybe døbefonte (som der
> typisk er sat en mere "lavvandet" skål i siden.)

Og af samme grund døde spædbørnene hyppigt af lungebetændelse.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-03-01 11:11

> Og af samme grund døde spædbørnene hyppigt af lungebetændelse.

Nej, nu skal du ikke komme her og antyde, at der var en god grund til
at droppe DEN ENESTE RIGTIGE DÅB til for del for overøsning. Grimme
mand. Puha.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Movies like 'Top Gun' are hard to review because the
The RockBear. ((^)) good parts are so good and the bad parts are so

Fra : Mr. D

Dato : 05-03-01 16:54

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3lmqkjzkm.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:
>
> Nej, nu skal du ikke komme her og antyde, at der var en god grund til
> at droppe DEN ENESTE RIGTIGE DÅB til for del for overøsning. Grimme
> mand. Puha.

Hehe

....lad dog manden tale, når nu han har noget på hjerte

Mr. D

Fra : Jens Hagemann

Dato : 27-04-01 12:23

Mr. D skrev i meddelelsen <980d5v$ahe$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>nyhedsmeddelelse:m3lmqkjzkm.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

>Hehe
>
>...lad dog manden tale, når nu han har noget på hjerte

Hej mr. D

Ja, lad dog manden tale
mvh
Jens>

Fra : Mark Langdahl

Dato : 22-02-01 14:51

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hyppig ingrediens i brylluppernes prædiken - jeg har i hvert fald ikke
> været til kirkebryllup, uden at dette brylluppet i Kana har været emnet

Jeg tror egentlig nok, du var klar over, at din langen ud efter Indre
Mission ville være en provokation for enhver, der faktisk holder af denne
organisation. Og da jeg er en af dem, føler jeg, at jeg må tage bladet fra
munden. For det første finder jeg det yderst fattigt, når man har brug for
alkohol for at kunne have det sjovt. For det første er jeg selv et godt
eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre at skabe sig som en åndsvag
uden at have drukket. For det andet kender jeg personligt mange i indre
mission, der godt kan nyde et glas vin eller en øl i ny og næ. Og det kan
jeg bestemt heller ikke se noget forkert i. Jeg drikker ikke selv. I starten
var det fordi jeg var kommet med i Blå Kors, og det var jeg blevet ret vild
med. At jeg stadig holder mig fra alkohol i dag skyldes to ting. For det
første at jeg ikke har fået meldt mig ud endnu. For det andet har jeg fået
sukkersyge, og alkohol i forbindelse med sukkersyge er bestemt ikke
problemfrit. Men det er bestemt ikke noget generelt for Indre Mission, at
man ikke drikker. At det ikke er velset, at man drikker sig fuld, skal dog
ikke være nogen hemmelighed. På samme måde som det ikke er velset, at man
flytter sammen med sin kæreste, før man er gift. Her har vi lidt af et
problem generelt med at tackle at fortælle kærligt, hvordan vi ser på det.
Og det må vi arbejde på at blive bedre til, men at vi ikke blot accepterer
det som værende rigtigt, det mener jeg er det eneste bibelsk rigtige.

At du så skriver, at vi i Indre Mission mener at alt det morsomme som
syndigt tyder på, at du ikke kender spor til det overhovedet. Om det så er
for at kunne få lov at være dømmende eller det er simpel uvidenhed ved jeg
ikke. Men der har næppe været steder, hvor jeg har haft federe øjeblikke end
på efterskole (en IM efterskole), bibelcamping (naturligvis også IM) og i de
IMU'er og LMU'er jeg efterhånden har kommet i. Grunden hertil er, at vi kan
more os uden 1) at jeg behøver have dårlig samvittighed over at være med til
det, der sker og 2) fordi dem, jeg er sammen med er mine brødre og søstre,
og vi dermed har mere end blot det, vi laver til fælles. Der er noget
stærkere, der binder os sammen. At vi så måske ikke lige velsigner det, du
finder morsomt kan du så vælge at tolke som værende bagstræberisk eller
fordømmende. Jeg vil nu nærmest vælge at tolke det som forkert valg af
interesser. For øvrigt kunne jeg da godt tænke mig at høre om, hvilke
morsomme ting, du savner accept af i IM.

> [...]
> optimale 2 genstande om dagen for kvinder, 3 for mænd - svarende til en
> gammel dansk til morgenmaden, en øl til frokost og et glad rødvin til

Så det er altså farligt ikke at drikke? Hvilken alkoholiseret overlæge har
foretaget undersøgelsen?

> I modsætning hertil står tobaksrygning der /altid/ er farligt.
> Tobaksrygning er i øvrigt den store dræber i Danmark.

Forkert igen. Mad er den store dræber i Danmark. Omkring halvdelen af den
Danske befolkning dør af spiserelaterede sygdomme. Så læg fedtet på hylden,
hvis du vil gøre noget for din sundhed...

> Forresten er det at undlade at dyrke motion også farligt. Gør det
> manglende motion til en synd? Nej.

Jo, det mener jeg, at det gør. Vi har fået vores kroppe som en gave fra Gud,
og ikke at værne om den, det er at vise ligegyldighed med Guds gaver. Så
uanset om du ødelægger kroppen med forkert ernæring, rygning, druk eller
mangel på motion, så synder du ved det.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : villy kjaer

Dato : 23-02-01 10:44

> [...]
> Og det må vi arbejde på at blive bedre til, men at vi ikke blot accepterer
> det som værende rigtigt, det mener jeg er det eneste bibelsk rigtige.

Med andre ord :Hvis folk kravler op i høet og gør det frække så kan i lukke
øjnene for det.
Men hvis foregår åben og ærlig så har i et problem!

>. For øvrigt kunne jeg da godt tænke mig at høre om, hvilke
> morsomme ting, du savner accept af i IM.

Morsomt eller ej, man savner accept af andre menesker. Indre mission
manipulerer hvor de
burde vejlede!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-02-01 11:27

villy kjaer <villykn@greennet.gl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rjql6.46$Gv2.2582@news.get2net.dk...

> Morsomt eller ej, man savner accept af andre menesker. Indre mission
> manipulerer hvor de
> burde vejlede!

<> Vrøvl jeg kender faktisk rigtig dejlige mennesker der tilhører IM ... og
er selv for en lille måned siden begyndt at komme i IM Ribe idet jeg savnede
et lokalt bønnefællesskab da min menighed har til huse 30 km fra Ribe. ....
og må tilstå at jeg hverken har savnet accept af min person eller følt mig
manipuleret med .... tvært imod .... fik jeg en meget åben og varm
modtagelse og føler virkelig Jesu nærvær i forbindelse med vore
bønnemøder!!

MVH Anne-Marie

Fra : Niels Steg

Dato : 23-02-01 12:11

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:wVql6.171$gE2.7346@news101.telia.com...

> [...]
> manipuleret med .... tvært imod .... fik jeg en meget åben og varm
> modtagelse og føler virkelig Jesu nærvær i forbindelse med vore

Der er i IM så vel som i alle andre kirkesamfund stor forskel fra
menighed til menighed - og dit vidnesbyrd fra Ribe vidner om at Kristus
er tværkirkelig )

Gud ske lov

Niels

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-02-01 12:26

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:1zrl6.114og
dit vidnesbyrd fra Ribe vidner om at Kristus
> er tværkirkelig )
>
> Gud ske lov
>
> Niels

<> ja helt sikkert men det har du vel aldrig tvivlet om???

Goeweekendhils fra
Anne-Marie

Fra : Niels Steg

Dato : 23-02-01 12:47

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:2Nrl6.182$gE2.7363@news101.telia.com...

> dit vidnesbyrd fra Ribe vidner om at Kristus

> <> ja helt sikkert men det har du vel aldrig tvivlet om???

Jow, men heldigvis er Gud en nådig Gud der lader erkendelse komme
stykkevis efterhånden som man kan absorbere den!

Niels

Fra : Mark Langdahl

Dato : 25-02-01 20:22

"villy kjaer" <villykn@greennet.gl> skrev i en meddelelse

> [...]
lukke
> øjnene for det.
> Men hvis foregår åben og ærlig så har i et problem!

Det er svært at vejlede imod noget, hvis man ikke er klar over, at det
foregår. Ganske vist er vi kristne, men vi er altså også kun mennesker.

> Morsomt eller ej, man savner accept af andre menesker. Indre mission
> manipulerer hvor de burde vejlede!

Jeg kan faktisk godt genkende det, når du snakker om manipulering fra den
forening, jeg kommer i lige nu. Humoren og omgangstonen var blevet ret
indespist, og som nylig hjemvendt efter efterskole og et år på soldaterhjem
var det ret svært at finde sig til rette. Og så er det da en fristelse blot
at hoppe med på vognen og køre den samme humor som de andre osv. Men det
ville bare ikke være mig, så i hele det første år var jeg meget sammen med
2-3 af de andre unge der, medens jeg stort set ikke snakkede med de andre.
Det er dog blevet bedre. De har vist vænnet sig lidt til mig og mig til dem,
men at visse foreninger fungerer efter devisen: "Kom som du er, bliv som os
andre" det kan eller vil jeg bestemt ikke nægte. Det skal dog lige siges, at
den sidstenævnte forening er under LM og ikke IM, men det er ikke noget, jeg
tillægger nogen særlig betydning, hvilken af de missionske foreninger, der
er tale om. Jeg er tryg ved forkyndelsen i en hvilken som helst af dem, og
fællesskabet i en forening kan være godt eller dårligt uanset i hvilken
forening, man kommer.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-02-01 08:25

Karl-kristian Skreppvin <skrepvin@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:T3Zk6.1158$t21.19559@news3.oke.nextra.no...
> [...]

> det her? Her i Norge er det vanligt at de kristne IKKE drikker
> alkoholholdige drikke (øl/vin/aquauit/spiritous).

Jeg ser personligt ikke noget forkert i et mådeholdent forbrug af alkohol
.... og kan i al fald ud fra biblen ikke se noget der taler mod det .. idet
Jesus jo netop lavede vand til vin!! ... men som der også stor i biblen må
bør man som kristen ikke drikke sig fuld/beruse sig. Noget andet er så at
man selvfølgelig bør afholde sig fra at foretage sig ting der virker
anstødelig på andre ....Ligesom vi som kristne bestemt heller ikke bør
medvirke til at føre andre i forfald.

Mener dog som det jo også stor i biblen at ikke det som kommer udefra og
går ind forurener ... det der kommer indefra og går ud er det der
forurener/er urent.

Med ønsket om en god dag sendes de bedsteforåretventernokligeomhjørnethils
fra
Anne-Marie

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 22-02-01 11:01

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:

> men som der også stor i biblen må bør man som kristen ikke drikke sig
> fuld/beruse sig.

Altså ikke noget med at drikke sig - fuld som en pave .

Fra : Erik Larsen

Dato : 22-02-01 20:13

> Altså ikke noget med at drikke sig - fuld som en pave .

1 Pet 5 v 8.

Erik

Fra : Niels Steg

Dato : 22-02-01 21:30

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> Altså ikke noget med at drikke sig - fuld som en pave .

Drikker paven?

Niels

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 22-02-01 23:27

Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> wrote:

> "Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Drikker paven?

Naturligvis gør han da det.

Fra : Live4Him

Dato : 23-02-01 14:26

"Karl-kristian Skreppvin" <skrepvin@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]

> alkoholholdige drikke (øl/vin/aquauit/spiritous).
>
> Vil bare høre vad er jers tanker om det her ...
------------------
I Danmark er debatten for tiden oppe og vende, om unge skal have lov at købe
spiritus, eller om aldersgrænsen som i dag er på 15 år skal hæves til 18 år.
Den danske filosof, Arno Victor Nielsen, behandler den sociale dimension af
dette, når han i BT i dag under overskriften "ØL OG VIN SKABER SAMVÆR" bla
skriver :

" ...En herre ved navn Jesus vandt stor hæder ved at
lave vand om til vin. For i vinen er sandheden -in vino veritas.
Men den protestantiske kirke ville »drikkedjævelen« til livs og
erstattede vinen med den arabiske kaffe. Kirkekaffen! Uden at
nogen protesterede, skete der en islamisering af den danske
folkekirke. Resultatet er da heller ikke udeblevet. I kirkerne er
man kun fælles om at være alene med sig selv og sin Gud.
Kaffe- og tedrikkere udgør ikke noget inderligt forbundet
selskab, men er bare en forsamling af individer. På cafeer er det
almindeligt og accepteret at sidde alene ved et bord og læse. Den
går ikke på et værtshus. Her kommer man for at omgås andre.

Hvis staten vil forhindre de unge i at mødes i et festligt
drikkelag, bør det være socialministerens og ikke sundsministe-
rens afgørelse. Det handler nemlig slet ikke om sundhed, men
om socialitet, om selskabelighed, om omgængelighed. Næsten
alt har vi berøvet de unge. Skal de nu også fratages evnen og
lysten til at være sammen med andre? "
(BT 23/2)

jørgen.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-02-01 15:36

Live4Him <au_536@lite.dk> wrote:

> [...]
> om socialitet, om selskabelighed, om omgængelighed. Næsten
> alt har vi berøvet de unge. Skal de nu også fratages evnen og

Weekendavisen advarer i dag mod yderligere restriktioner, som at hæve
aldersgrænsen til 18.

Der eksisterer jo allerede et billigere, men ulovligt, alternativ til
alkohol. Hash.

Fra : Vidal

Dato : 24-02-01 12:51

> [...]
> det her? Her i Norge er det vanligt at de kristne IKKE drikker
> alkoholholdige drikke (øl/vin/aquauit/spiritous).

Jeg finder det paradoksalt, at visse kristne har
så meget mod alkohol, når dog Jesus holdt så
meget af det.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 25-02-01 10:24

Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cN3m6.17732$TL6.963447@news000.worldonline.dk...

> Jeg finder det paradoksalt, at visse kristne har
> så meget mod alkohol, når dog Jesus holdt så
> meget af det.
>
> Venlig hilsen
>
> Villy Dalsgaard

Hej mon ikke de fleste kristne egentlig har et personligt rimeligt afslappet
forhold til alkohol ... men at de trods alt også har øjnene åbne for at
alkohol i overdrevent brug har ødelagt meget for mange ...!!

søndagssnevejrshilsner fra
Anne-Marie der længes efter forår, varme og sommer