Huskøb (den rette gruppe?)
Fra : Martin

Dato : 14-09-02 19:51

Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe, men jeg har et spørgsmål om
bolig/kreditforeningslån.

Når der f.eks. i en ejendomsmæglers annonce for en villa står:
Kontantpris 1.200.000 kr.
Brutto 8.356 kr.
Netto 7.180 kr.

I hvor lang tid løber sådan et lån? 20 eller 30 år?
Hvilken type lån vil der normalt være tale om?

Jeg er interesseret i, om den månedlige ydelse på nogen måde kan blive
billigere end de priseksempler som er nævn i annoncerne.
Jeg ved, at det mest nærliggende ville være at spørge en ejendomsmægler, men
da jeg er helt grøn hvad angår huskøb og boliglån, så vil jeg lige spørge
herinde først.

På forhånd tak.
Martin

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-09-02 20:19

"Martin" <osdk2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I hvor lang tid løber sådan et lån? 20 eller 30 år?

....mit eget fra 1985: 20 år

....mange andre: 30 år...

> Hvilken type lån vil der normalt være tale om?

....kreditforeningslån og pantebreve...

> [...]
ejendomsmægler, men
> da jeg er helt grøn hvad angår huskøb og boliglån, så vil jeg lige

....hvis ydelsen er regnet ud ud fra 20 års lån blir det (selvfølgelig)
billigere ved 30 års...

....nogen lån stiger og falder med dagens rente, mens andre ligger
fast...

Hans

Fra : Martin

Dato : 14-09-02 20:45

> [...]
men
> da jeg er helt grøn hvad angår huskøb og boliglån, så vil jeg lige spørge

Hej

Jeg har lige postet et spørgsmål angående lån i dk.bolig for jeg er også
helt grøn på det område, men jeg er måske i den forkerte gruppe

MVH

Martin Christiansen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-09-02 21:29

Hej Martin,

"Martin" <osdk2000@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Netto 7.180 kr.
> I hvor lang tid løber sådan et lån? 20 eller 30 år?
> Hvilken type lån vil der normalt være tale om?

Det er jo forskelligt. Nogen angiver ydelser med både fastforrentede lån
hhv. rentetilpasningslån. Det bedste du kan gøre, er at rekvirere en
salgsopstilling, der er låneforslaget typisk også gennemgået.

Eksempelvis gør man det at man af det beløb der er tilbage efter
udbetalingen, låner så meget som muligt hos kreditforeningen (den laveste
rente) men de vil og må max låne dig vist nok 80% af købesummen. Resten
finansieres så eksempelvis via et ejerpantebrev hvor renten er lidt højere
end kreditforeningslånet.

> Jeg er interesseret i, om den månedlige ydelse på nogen måde kan blive
> billigere end de priseksempler som er nævn i annoncerne.

Hvis du kan lægge en større sum penge på bordet (udbetaling) skal du låne
færre penge og så bliver ydelsen mindre.

Du kan også vælge et rentetilpasningslån i stedet for et fast forrentet lån
og så er det som tingene er lige nu og her billigere i ydelse. Men som sagt
kan ingen garantere at det ikke ændrer sig med tiden.

Eventuelt kan du også tage en snak med din bank om det, jeg er sikker på at
de også kan komme med råd og vejledning om huskøb. Måske nok i bedre grad
end ejendomsmægleren, der jo er sælgers mand.

** Lars

Fra : Martin Christiansen

Dato : 16-09-02 09:45

"Lars Knudsen" <lars@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de også kan komme med råd og vejledning om huskøb. Måske nok i bedre grad
> end ejendomsmægleren, der jo er sælgers mand.

Ja - og banken er aktionærenes (bankens) mand! Så han kan rådgive om hvordan
banken kan tjene flest penge.

Mvh - Martin

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-09-02 19:24

Hej Martin,

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in

> Ja - og banken er aktionærenes (bankens) mand! Så han kan rådgive om
> hvordan banken kan tjene flest penge.

Selvfølgelig - men du er stadig kunde hos banken. Sælger er kunde hos
ejendomsmægleren. Banken er interesseret i at du ikke går fallit, da de så
får problemer/taber penge på dig som kunde. Klart, banken er interesseret i
at tjene penge, men de er også interesseret i at holde på dig som tilfreds
kunde (må man da gå ud fra).

Skal det være helt udvildigt, ja så må man jo forsøge dig med en eller anden
form for økonomisk rådgiver, hvor man betaler sig fra det. Men selv der er
der jo en risiko for fejlagtig eller ikke-optimal rådgivning.

** Lars

Fra : Mari

Dato : 16-09-02 20:27

"Martin" <osdk2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe, men jeg har et spørgsmål om
> bolig/kreditforeningslån.

Læs og beregn her:

http://www.mobilixnet.dk/~mob70422/koeber.htm#KøbsaftalenEjerlejlighed

http://www.boligassistancen.dk/Om%20realkreditl%C3%A5n.htm

http://www.kommunekredit.com/oak/kkdk/calculate.nsf/docRTLan?OpenForm

Fra : Funky

Dato : 17-09-02 19:03

Hej.

"> Når der f.eks. i en ejendomsmæglers annonce for en villa står:
> Kontantpris 1.200.000 kr.

Prisen du skal betale hvis du alle pengene kontant.

> Brutto 8.356 kr.

Bruttoydelsen er det beløb du skal betale hver måned. Deri er medregnet
ejendomsskatter, renovation og andre faste kommunale udgifter + forsikring
og fællesudgifter.

> Netto 7.180 kr.

Nettoydelsen er næsten den samme som bruttoydelsen. Dog er der heri
medregnet den skattefordel du får ved de lån der er med i beregningen. I
nettoydelsen er ejendomsværdiskatten også medregnet.

> I hvor lang tid løber sådan et lån? 20 eller 30 år?
> Hvilken type lån vil der normalt være tale om?

Når du køber et hus kan du max låne 80 % af købesummen i kreditforeningen.
De resterende 20 % bliver fordelt på et banklån / sælgerpantebrev og
udbetaling.

DVS typisk.

6% Udbetaling
80% Kreditforening
14% Banklån / sælgerpantebrev.

Udbetaling:
Penge du forhåbentligt har eller må ud og låne dig til (kommer foruden i
brutto/netto ydelsen)

Kreditforening:
Typisk er der tale om et 30 årigt kontantlån. Der kan også være tale om
obligationslån, men da disse er en smule dyrere bliver de normalt ikke
brugt. Der bruges ikke rentetilpasningslån / flexlån på forsiden af en
salgsopstilling. Typisk 6%

Banklån / sælgerpantebrev:
Typisk på kortere løbetid end kreditforening. 18 / 24 år. På dette lån vil
der typisk være en højere rente end på kreditforeningslånet. Har du lidt
extra penge på kistebunden kan det godt betale sig at indfri dette lån /
lade være med at tage det. Typisk 8%

> Jeg er interesseret i, om den månedlige ydelse på nogen måde kan blive
> billigere end de priseksempler som er nævn i annoncerne.

Hvis du vælger rentetilpasningslån kan det blive lidt billigere. Husk blot
at du også kan komme til at sidde dyrere i det med tiden da renten varierer.

> [...]
men
> da jeg er helt grøn hvad angår huskøb og boliglån, så vil jeg lige spørge

Fornuftigt nok. Mht økonomi kan det godt betale sig at snakke med banken og
sige at de skal hjælpe dig og ikke dem selv (det plejer at hjælpe).

Håber at det kan hjælpe dig lidt.

MVH Frank